Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

stygg sak! Invister i et viltkamera og sitt det opp der du fant fellen! Då finner du nok ut kem syndaren er! Om han ikke allerede har lest det her allerede??

 

Jeg fant fella på søndag ettermiddag og reiste hjem i fyr og flamme. Skrev en lapp etter at jeg (kona mi) roet meg ned, jeg laminerte lappen i plast. Denne lappen hang jeg opp igår og så at den hang der kl 11 da jeg kobblet hunden for å gå nettopp å ta ett viltkamera som henger i en annen del av terrenget. Da jeg kom tilbake var lappen borte :shock: Gjett om det var en som var som var spent på om jeg hadde luft i dekka.....

Link to comment
Share on other sites

KBee: Det kan være flere dyr som tar åtet. Litt avhengig av hva du bruker. Røyskatt er absolutt er alternativ. Jeg har også opplevd at ekorn har forsynt seg. Det du i alle fall bør sjekke er at fellene ikke har dødgang på utløseren. At den ikke henger og slenger, men utløser fella med en gang den dyttes på.

Mus kan selvsagt også være åtetyver, men de burde også stjele åte i syningfellene dine. Å lage kassesett er et godt alternativ. Å plassere conibearen på skråstokk i stedet for loddrett et annet. På skråstokk blir det mye vanskeligere å klatre rundt!

En annen ting du kan gjøre er å sette syningfelle der åte har blitt borte. Er det mår så sitter den nok i fella ganske snart, de husker godt hvor det er mat å finne!

 

Troll: kjedelige greier det der. Håper dere finner ut hvem det er. Slik fangstvirksomhet er noe dritt!

Link to comment
Share on other sites

Var ute på Lørdag jeg også med en felle, pleier ikke å sette dem ut før i Januar.

men i kuldeperioden som er nå tenkte jeg skitt la gå og prøvdte.

 

Jeg og hunden tok oss en tur i mørket med lommelykt for å sjekke den i kveld og da jeg kom opp til fellen såg jeg en kjent hale stikke ut :D

 

normal_DSC00029.JPG

 

En hun mår på ca 1250 gram så den må vel være en voksen hun slik jeg ser det. Så vi får håpe det kan komme noen senere i vinter også i samme område.

 

normal_DSC00033.JPG

En fornøyd hund som fikk være med på kveldtur..

Link to comment
Share on other sites

Troll - det der er for jævlig! Eg har sjølv ein setter som jeg har med meg når jeg er ute og sjekker feller - hadde det vert bakkesatte feller, til og med meg kjøtt, i området mitt hadde det blitt månelyst! Har vurdert bakkesatte feller - men då skal dei bygges ordentlig inn!

 

Forøvrig er det litt morsom att setteren ser ut til å forstå att det er mår vi er ute etter når vi sjekkar feller, det ser nesten ut som ho markerer for mårspor! Desverre er det håplause sporforhold - men av og til blir ho heilt i 100 (omtrent som når vi har tatt opp ryper). Og då veldig ofte i nærheten av der eg veit måren har rutene sine...

 

Takk for tips knutis, har lagt granbar over stokken opp mot fella - trudde det skulle stoppe mus. Har også satt feller på skråstokk, men samme problem, no sist var 5 av 5 connibear sett "robba". Alle dei 4 mårane eg har tatt i syningfella har vore kort avstand frå connibear fellene - så eg kan ikkje klage på uttellinga - er storfornøgd, men hadde vore morro å fått ein i CB. Men må nok gjere ein meir grundig jobb for å få måren gjennom fella :D Har eit par idear som skal testas ut neste gong eg er oppe på fjellet og sjekkar fellene :D

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har prøvd å knuse kamferdrops og blande det med honning? har hørt att dette skal være effektivt! Vet att flere på sørlandet har brukt denne kombinasjonen med veldig bra fangster:)

Venter på flere feller nå, og skal prøve dette selv i vinter.

Noen som har andre "rare" tips som fungerer godt?

Link to comment
Share on other sites

Tyvjeger i mitt terreng! og greit det hadde det nå bare stått høyt hevet i ett tre, men neida her var det ett bakkesett som sto helt helt åpent. Åte kjøtt (er det hund som er målet?) og luktestoff, ja her jager vi med hund og nå endel unghunder. Da blir jeg så JÆVLA JÆVLA forbanna.

Fella var CB med ett eget "hus" dyet og "profft" utsatt.

Klipp,klipp. G.Larson

 

119tp3m.jpg

 

John S.Opdahl har noen plastkasser som ligner, men er langt fra sikker.

Link to comment
Share on other sites

stygg sak! Invister i et viltkamera og sitt det opp der du fant fellen! Då finner du nok ut kem syndaren er! Om han ikke allerede har lest det her allerede??

 

Jeg fant fella på søndag ettermiddag og reiste hjem i fyr og flamme. Skrev en lapp etter at jeg (kona mi) roet meg ned, jeg laminerte lappen i plast. Denne lappen hang jeg opp igår og så at den hang der kl 11 da jeg kobblet hunden for å gå nettopp å ta ett viltkamera som henger i en annen del av terrenget. Da jeg kom tilbake var lappen borte :shock: Gjett om det var en som var som var spent på om jeg hadde luft i dekka.....

 

 

Hehe. Du ser vel ikke så mye mer til den personen forhåpentligvis. Slike ulver kan holde seg langt vekke fra skauen! Hadde sjøl bikkjo mi på los i høst( begynnelsen på oktober) på et terreng jeg ikke var så godt kjent med. Fant då en spent felle på en stamme som låg langs bakken.. .heldigvis var bikkjo aldri i nærheten av den. Spennte den ned ja....

Link to comment
Share on other sites

Trur det er ein eple bit, alt eg la ut var i alle fall bort. La ut ett egg som eg hadde satt hol i og latt ligge 14 dager, samt litt innmat av hjort og eit eple delt i biter. Hadde totalt 27 bilder av mår på to netter, så var det tydeligvis tomt :-)

Hadde det litt travelt når eg satte opp kamera så vart litt for kort avstand og derfor oveeksponerte bilder, men ser i alle fall kva som var der :-)

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket fella i dag og da hang denne damen der :D . En ho mår på 1,21 kg og 73 cm lang

PC010010.JPG

Var oppe ved fella på søndag etter noen uker uten fangst men spor. Hadde noen løkbiter som jeg festet på fella og i dag hang den der. Tro om det var løken som gjorde utslaget :roll: Eller var det mildværet som kom i helga som var avgjørnde?

Sesongens 2 mår.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg også i gang :D Årets første mår er akkurat ferdig flådd og kommet på tana. Er det noen her inne som kan svare meg på om tana børr ha noen spessielle mål?? Har laget tana mi selv, skinna blir fine, men blir di slik di bør hvis jeg skall bruke skinna til noe!!??? Har 10 skinn i fryseren og 6-7 uflådde mår som ligger å venter! Hva gjør dere andre med mårene dere fanger??

Link to comment
Share on other sites

Har vore å sjekka 4 av dei 6 fellene eg har ute i dag. Det vart dessverre ingen fangst og det har vore lite aktivitet ved fellene mine i år. Men har fått to nye conibear feller i kveld og noko luktestoff som heiter calm oil. Har tenkt å teste detteut i morgon. Men kva gjer dåke andre når dåke skal sette ut ei felle?? ser dåke etter spor,, i så fall, korleis gjer dåke det utan snø?

Link to comment
Share on other sites

Ligger på -20 til -25 her nå, og null aktivitet på måren de siste 14 dager. Og på det meste av annet vilt også, forsåvidt. Føler med tassene der ute, selv om de er tilpasset disse forholdene- de trives nok også best i litt behageligere temperaturer de også.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal sette ut feller ser jeg først og fremst etter steder hvor måren sannsynligvis passerer jevnlig. Spor på samme sted gjentatte ganger er selvsagt en god plass, men det er fullt mulig å finne godplasser uten sporsnø også. Måren vandrer mye rundt i territoriet sitt. På disse vandringene unngår den åpne steder slik som myr, islagt vann, hogstfelt, jorder etc. Der slike felt danner en trakt kan du være sikker på at måren passerer. Et sted jeg fant nå nylig var ei myr på ca 100x600m. I ene enden av myra var det en vei med strømledning langs, noe som dannet ei bred åpen gate som dannet en sperre for måren. En bekk krysset myra og langs bekken var det litt skog. Denne dannet et naturlig krysningpunkt for måren. Da jeg sjekka var det selvsagt spor der. Lignende passasjer finner du f.eks. mellom to hogstfelt, bekkedal med skog gjennom hogstfelt, i enden av lang myr eller mellom myrer, ved enden av vann osv. Måren oppsøker også steder med gode næringsforhold. Steinurer, kronglete bekkedaler etc. Dette er selvsagt også gode plasser.

Når jeg leter etter krysningspunkter bruker jeg ofte norgeibilder.no. Da får du utrolig god oversikt over lappeteppet som utgjør landskapet og kan blinke ut passasjene måren bare må passere!

Link to comment
Share on other sites

Yhaug: Eg er ikkje av dei mest erfarne her, men har bestemt meg for fyljande i år...

Eg har feller i 3 områder - kvart på 5-10 kvadrat kilometer. Kvart av desse områda har eg delt inn i 2-3 mindre områder. Eg flyttar fellene mellom desse "mindre" områda ca. kvar 3. veke. Dersom eg ikkje får fangst i eit område og ikkje ser spor pleier eg ikkje la fellene stå der meir enn 2 veker.

 

I eit område på 5-10 kvadratkilometer trur eg det er mykje dei samme mårane som går - men det virkar som ei ny felle er meir spennande enn ei som har vore på samme plass i 3 veker+... Ein anna ting eg ser som viktig er å bytte "mat" i fella ofte - spesielt når det er så kaldt som no. Ein isklump luktar ikkje mykje :-)

Har høyrt laks er bra når det er kaldt - andre forslag til korleis ein kan få åtet til å lukte?

 

Forøvrig har eg forsøkt å "fore" måren på dei plassane eg planlegger å sette feller ein måneds tid før eg setter ut fellen.

 

Etter 6 - 10 veker så flyttar eg fellene lenger (mellom dei store områda er det eit par mil).

 

Korleis ein bør gjere dette er det nok mange meiningar om, men for meg ser det ut som ei nyleg oppsatt felle fangar betre enn ei som har stått på samme plass lenge - sjølv om det bevislig er mår i området...

Link to comment
Share on other sites

Endelig blei det mår på meg og:D fella den blei tatt i er belisle 160 agnet med honning og 3 stk fiken agner ikkje med kjøtt eller fisk da dette er eit veldig populært rugde terreng! luktestoff mår nr 3 fra fangstutstyr blei og brukt :D Måren er ein hann mår på 1,5 kg og 89 cm lang :D

Måren blei tatt i ei av fellene eg satt ut på lørdag.. Dette er eit flatt område kor det går masse elver som renner ned i ei "stor" elv nedover i ein dal.. fant område etter eg fulgte ein skogsvei og kom ned til denne store elva, fulgte den oppover kor den delte seg og den eine delen gjekk videre opp i ein trang granskog maks 10 m brei fulgte den 20 m kor elva delte seg igjen og der satt eg fella :D Det er åpne områder på begge sider av granskogen. Derfor ein ypperlig plass :mrgreen:

 

håper på fleir mårer utover sesongen :D tempraturen ligger på ein 10-12 kuldegrader her no... ellers så ser det ut som eine øre til måren er litt deformert my mindre enn det andre (se bilde) skulle gjerne hatt bilder fra sette, men sjekka fellene rett etter jobb og hadde ikkje med kamera

 

 

770418.jpeg

 

770419.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med årets første ripp 90! Ut fra beskrivelsen er det nok en gromplass ja!

 

Når det gjelder hvor lenge fellene skal stå et sted er min erfaring at de 2 første ukene ei felle står ute er klart best. Er det mår i området som er villig til å gå i fella skjer det som regel ganske raskt. 2-3 uker uten spor så er det lurt å flytte fellene. Enkelte erfarne mår kan være nærmest håpløse å få i fella, da kan det være like greit å prøve et annet sted, med mindre man tar det som en utfordring. Et unntak er hvis det kommer lange kalde perioder slik vi har nå. Da er måren lite aktiv, så de ukene telles ikke med.

Jeg har 4-5 områder som jeg flytter fellene mellom. Blir det lite mår et sted lar jeg gjerne det området være i fred et år. Er få andre som driver fangst her, så jeg disponerer flere av områdene nærmest alene.

Link to comment
Share on other sites

Har vert ute å sjekka fellene i dag. Det vart ingen fangst men i minkefella, hadde den gravde seg under fella så den datt ned og slo seg i samen, og ete opp agnet. Har agna på nytt med ferskt agn.

I mårkatt fella må det ha skjedd noko liknande berre at den åt ikkje opp agnet. (var frossent)

Trur det er det nye luktestoffet( calm oil) og nye agnet som gjer susen. :D

Har bugd fellene meir inn so no håpar eg på fangst.

Link to comment
Share on other sites

De selger jo trapper 90 hos www.fangstutstyr.no

 

Har hatt uflaks hele tiden med mårfangsten hittil i år :x Ene fella hadde jeg glemt å ta av sikkerhets kroken, var ganske mørkt. Måren hadde utløst fella, men fella slo ikke igjenn. Andre fella mi hadde spor helt til fella, men fella hadde blitt stjålet, var noen som hadde fulgt spora mine å funnet fella, det som er iriterende er at jeg er 110% sikker at det hang mår i fella :x:x Nesten sånn at det er fristende å stoppe med fangst her i Asker. Mista 3 aasebøfeller 2 connibear 2 synning :evil:

Link to comment
Share on other sites

IDAG hang årets første mår i fella :lol: Så bra med spor i dette området tidligere og satte ut to syninger her for 2 uker siden. Snødde i natt, men så nye spor lenger ned i lia, så kan bli flere her før jul.. :)

 

54j4eu.jpg

2nvfsix.jpg

 

Felle: syning (slaget var perfekt)

Åte: løk, honning tampong & tørrfisk

Vekt: ca 850gram

 

Denne fella står mellom 2 mindre åpne flater, en gate på 10m, overgang mellom gammel furuskog og litt tettere granskog.

Link to comment
Share on other sites

Korleis bruker dere lokkestoff??

takk for dei tidlegare svara :D

 

Hei. Det kommer an på hvilket luktstoff du bruker. Selv bruker jeg endel luktstoffbeholdere som gjør at det ikke regner bort og varer lenger. I år har jeg plassert luktstoffet under vingene på ryper som jeg har inne i syningfella. Tror det skal holde en stund.

Link to comment
Share on other sites

Ok, han hadde noen trapper 90 for noen år siden iallefall, kjøpte 2 stk :)

 

Tenkte jeg skulle ta med bikkja å legge i noe mere åte i 2 feller som jeg sjekket for et par dager siden. I stokkfella hang det en hunn mår på rett under 1 kg. Åte, lynghonning og beverkjøtt.

 

110693_s.jpg

 

110694_s.jpg

Dette settet gikk måren i.

Hadde bare med filmkameraet med meg så fikk ikke tatt bilde med måren i fella, fikk filmet.

Link to comment
Share on other sites

Blei mår på meg i dag :mrgreen: Etter 2 veker med tomme feller, satt måren der. Den hadde ikkje død momentant, fult av kloremerke på treet.

(Glømte å ta bilde av den, men komme nok sikkert til neste helg)

 

men eg har eit spørsmål.

Går det an å se kor gammal måren er? :D

Link to comment
Share on other sites

Blei mår på meg i dag :mrgreen: Etter 2 veker med tomme feller, satt måren der. Den hadde ikkje død momentant, fult av kloremerke på treet.

(Glømte å ta bilde av den, men komme nok sikkert til neste helg)

 

men eg har eit spørsmål.

Går det an å se kor gammal måren er? :D

 

Syningfelle? Såvidt jeg husker fra et tidligere innlegg var det det du brukte?

Link to comment
Share on other sites

God kveld godfolk!

 

Her har temperaturent gått frå -20 til -5. Lurer på om eg burde skifte ut åtet eller berre la det henge?

Eg brukar i hovedsak rype og honning utan noko luktstoff... Nokon som har noko ide om kva som er lurast - la fellene henge i fred eller bytte åtet?

Dersom ein brukar luktstoff - er det berre å "spraye" åtet då? Har aldri brukt luktstoff...

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i dag. Har vært jevnt kaldt her også de siste par ukene og svært lite aktivitet på måren. Men den hadde vært ved ene fella. Mårbesøk der for et par uker siden også uten fangst, flytta da fella ned på bakken, men det var tydeligvis ikke nok til å få den til å gå i. En luring det der!

Fant et spor et annet sted og satte opp ei felle der også.

 

KBee: Hvordan du bruker luktestoff er avhengig av typen. Enkelte er i pastaform. Da pleier jeg å ta litt på en kvist ved fella. Sitter overraskende godt på. Mer tyntflytende kan du ta på litt bomull og henge det opp i en beholder slik at det ikke blir vaska bort. En annen type har jeg rett og slett blanda i honningen jeg bruker som åte.

Link to comment
Share on other sites

Det der med syningsfella ikke dreper, skal ikke en godkjente slagfeller i norge knuse kraniet og nakken?

Vis slaget ikke kommer for langt ut på snuten så skal det jo egentli ikke være noe problem?? :?

 

Den der syningsfella for dårligere og dårligere reklame føler eg.

 

Har bare 3 feller ute, ganske så slapt i år :oops:

Fått en røysekatt men mye mus i år og har vore på en del jakt me våpen i det siste så feller har det ikke vore mye tid til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...