Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selecttable/hovedtabellHjem.asp&KortnavnWeb=srjakt

På begynnelsen av 70-tallet var det bare rundt 2000, fra ca 80 begynte det å øke med en topp rundt 90 med over 10000 på det meste. Tipper reveskabben gjorde at måren fikk bedre vilkår ettersom reven dreper mår.

 

Etter 2000 har det ligget rundt 3-4000 med 09-10 som topp med 4690.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvor lenge har dere oppe feller på samme sted før dere flytter plass eller tar de ned? Tenker da på vist det har vert så og si nesten null spor eller ingen aktivitet rundt fella.

 

Er det ikke noe aktivitet i området flytter jeg fellene relativt raskt. Etter 3-4 uker kanskje. Litt situasjonsavhengig selvsagt. Har jeg sett spor på stedet tidligere på vinteren lar jeg fella henge litt lengre. Har jeg ei felle et sted og opplever at måren flere ganger passerer f.eks. 50m unna fella, flytter jeg den så snart jeg får oppfatningen av at den plassen er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Noe litt merkelig har sjedd her i områda mine nå..

Plutselig er det helt døtt og ikke noe liv å se. ingen spor og ingen agntyver eller noe som helst.

det har vert relativt bra med aktivitet her i år men umulig for meg å få dyra inni fella.

er det noen som har en forklaring på dette??

Link to comment
Share on other sites

Idag ble sesongens 2.mår hentet fra skogen. Min første i haugenfelle...godt å se den virker! Slaget satt perfekt og ingen tvil om at krafta i denne fella er god. Jeg og en kompis var å satte ut feller i et nytt terreng for 1 uke siden -> umiddelbar suksess.

 

Åtet var tiurhode dynka i honning.

Vekt var på beskjedne 950gram.

 

14tliyh.jpg

2akmft2.jpg

Mår nr. 2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Idag ble årets 2.mår hentet fra skogen. Min første i haugenfelle...godt å se den virker! Slaget satt perfekt og ingen tvil om at krafta i denne fella er god. Jeg og en kompis var å satte ut feller i et nytt terreng for 1 uke siden -> umiddelbar suksess.

 

Åtet var tiurhode dynka i honning.

Vekt var på beskjedne 950gram.

 

 

hvor lang avstand hadde du fra åte til slaget på denne?

Link to comment
Share on other sites

 

Kan kanpt bite hull i ei mus med denne tanngarden.. Er det flere som har tatt slike med dårlige tennerm nerkjeven er rett og slett skral.

 

 

Plukka en ut av fella idag, samme vekt 1550 gr, kjempefin pels men sørgelig dårlig tanngard. Begge hoggtenner nede var brekt/nedslitt pluss den ene oppe var i samme tilstand, småtennene i mellom oppe var også elendige. På toppen av alt er den fanget i samme kommune som du fangster røssler :D

 

a3321k.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noken som har bilde og mål av ei heilt enkel kasse for belisle 120? Skal kjøpe et par stk og det hadde vert fint å vere ferdig med kassene til dei komme :D

 

Ellers dei siste 2 vekene har det bare gått i 2 oppspiste ekorn.

 

 

De kassene jeg bruker er 35 cm lang med netting bak.innvendig mål er 14,5x14,5 cm sporene til fjæra er 14cm lang å 3 cm brede.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å skrive en sak i Adressa om predatorjakt, med et case på noen som driver med fellefangst på mår. Er det noen i Midt-Norge som kunne tenkt seg å hjelpe meg med dette? Send meg en PM, så kan vi snakkes nærmere.

NB! Er jeger selv, og dette skal være en sak på jegernes premisser.

Link to comment
Share on other sites

Har vert og sjekket feller i dag og i går.. Har flytta ein del feller i det siste og satt ut 4 stk i tilleg den siste tiden. :D Enno fleir feller skal komme ut i nytt og ukjent terreng neste veka då eg er blitt sjukemeldt ut februar :( Har god tid framover derfor blir det lange men korte turer og tar mårfangsten som ein oppbygging av kroppen sakte men sikkert igjen :D Fangst og Fangstværet er det dårlig med for tiden regner, snør, regner og snør om ein annen... Men hadde hatt ein skikkelig åte tyv i den eine fella.. skjønner ikkje kordan, mulig eg har festa åte dårlig, men vertfall var conibear fella klappa sammen hang ein liten bit av laksehode igjen i fella og resten var fordufta og nedom fella låg det igjen ein liten signatur på eit dyr som helst sku hengt i fella :wink:

 

Ellers gratulerer med masse fangst i det siste.. Har lest og hørt av mange at flest mår blir fanget før jul, men i følge kammerstatistikken ( lest alle mårfangst trådene fra 08 fram til i dag) blir flest mår fanget etter jul.. Bare til ettertanke ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangst, Jakt og fiske.

 

Et lite tips, bruk IMG tag på adresser direkte til bildefila for å vise den i tråden.

[img=http://bildr.no/image/818050.jpeg]

URL til sider hvor bildet ligger om du vil lenke til annen side.

[url]http://bildr.no/view/818050[/url]

Link to comment
Share on other sites

var og skjekka feller i kveld, ingen fangst men en artig opplevelse. På favorittplassen min, der jeg har tatt to før i vinter hadde en mår passert 3 meter unna fella, rett foran fella hadde luringen stoppa opp og gjort fra seg og urinert for så og hoppe videre igjen. Noen som har en formening om hvorfor den gjorde det akkurat der? Tilfeldig? Åte er sauefett duppet i honning og anisolje.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det jaggu 1 til :D. Bilde kommer da jeg får henta den (en kompis som tok felle runde i går). Ei lita nette ei, regner med at det er en unge fra i fjor. Skal måle å veie når jeg får henta henne.

 

Tatt i syninge felle med vrak honning som åte. Slaget satt rett bak øra, ingen tegn til liv i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Flott Ulrik, sånn skal det vere! Beina rett ned - død momentant.

Gratulerer til alle med Mår på nyåret. Sjølv enda eg opp med influensa og totalt utslått - er begynt å komme til hektene no, men så er det andre som er blitt sjuke så fellen har blitt liggande i låven. Håper å få satt dei ut neste veke ein gong... Skulle gjerne hatt eit par skinn til :-D

 

Forresten - flott bilde, og imponerande fangst "c.a.d" :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...