Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Det er ekornspor. Er 100% sikker. 8)

De hopper langt, ofte i en v-formasjon som det øverste sporet. 8)

Røyskatta ligner på mårspor,er runde,men mye mindre enn mårspora.

Dere kan google ekornspor,røyskattspor og mårspor så ser dere forskjellen. :shock:

 

Og jeg er 110% sikker på at det ikke er ekorn, med mindre resten av sporene ser helt annerledes ut enn de på bildet? Er ett av familiemedlemmene i mårdyrslekta men tør ikke plassere hvilket uten å se det "live"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er ekornspor. Er 100% sikker. 8)

De hopper langt, ofte i en v-formasjon som det øverste sporet. 8)

Røyskatta ligner på mårspor,er runde,men mye mindre enn mårspora.

Dere kan google ekornspor,røyskattspor og mårspor så ser dere forskjellen. :shock:

 

Og jeg er 110% sikker på at det ikke er ekorn, med mindre resten av sporene ser helt annerledes ut enn de på bildet? Er ett av familiemedlemmene i mårdyrslekta men tør ikke plassere hvilket uten å se det "live"[/quote

 

 

DET ER EKORNSPOR !!!!!!!!!!!!!! 8)

Har såpas lang erfaring så jeg vet forskjell på ekornspor,mårspor og røyskattspor !!!!!!!!! :evil:

Gå ut i skogen og se på et ekorn som hopper så ser du det selv !!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt. Syns de ser brune ut, men det erførste sesongen vi driver med mårfangst, så jeg vett ikke helt hvordan de skal vere.

 

Desto mørker farge dest bedre pris - får du dei nesten svarte kan du får 5-600 for eit skinn i god stand. Lykke til :-)

 

Kom meg ut i skogen i dag og satte ut 9 feller. Har ikkje blitt mykje fangst etter nyttår, sjukdom i familien, så har rett og slett ikkje hatt tid... Men no håper eg å få litt dei siste veken fram mot slutten :-)

Link to comment
Share on other sites

Grattis olaf 12.. kjempe fangst sesong du har hatt :D kor mange feller har du ute no?? bare litt nyskjerrig..

Har flytta eindel feller i det siste, funnet nye spor plasser med mye trafikk og vert litt aktiv.. skal og flytte 2 stk feller i eit nytt område i måro og.. Satser på og få ein mår til i fellene før sesong slutt:)

Har forresten gått ein mår og ein røyskatt bare 10 meter fra huset mitt.. Røyskatten ser det ut som har vert og jaget mus, men måren er muligens ein streif mår kan ikkje skjønne ka den skal her og gjøre :P Stor granskog eit stykke bak huset, mens her er det bare åpne områder og steinrøyser... Satte ut 2 feller i håp om og ta røyskatten :wink:

Link to comment
Share on other sites

høres bra ut ;) blir mye arbeid med så mykje feller.. var og sjekket 2 feller i nærheten av huset i dag.. var mårspor og se lengre ned i bunnen av ein liten dal, men ingenting med felle nr 1.. Felle nr 2 hadde måren snudd 360 grader bare 1 meter bak fella og hoppa videre samme vei som den kom.. Helte litt honningblandig rundt oppgangstokken og oppover i håp om at den skal komme tilbake.

Ellers var eg i eit annet område og sjekket feller der har eg hatt trua i heile år, men ikkje 1 mårspor og se?? var spor der nesten annakvar dag i fjor på denne tia, men no ikkje eit spor og se :( mulig det har noe med at vinteren var kaldere i fjor og elvene i område meir fryst til.. for i år har eg ikkje sett eit einaste mårspor der. litt skuffande..

jaja tok og flytta eine av denne fella eit langt stykke avgårde og agna den med laksehode, honning blandingen og luktestoff mår nr 3 fra fangstutstyr:D Det blei kasse sett på skråstokk og conibear 160 i åpningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

De 155 fellene hos langvind er ikke conibear, men den billige kopien duke. (leter du litt rundt på sida ser du at det er dukefeller, men flere steder kalles de kun conibear) Å selge disse som conibear nærmer seg svindel. Spesielt billig er det heller ikke. Fangstmann solgte 160 varianten til 127 kroner.

Conibear er egentlig kun oneida victorfeller, men i Norge kalles alle bodygripper conibear. Men det bør så absolutt opplyses om merke ettersom kvalitetsforskjellene er store!

 

Kjøp heller belisle 160 eller 120 hos fangstmann.no eller jaktfall.no. Mye mer felle for pengene!

 

lipitor:

Oneida victor har vel en northwood 155 utgave med 2 fjærer og en 150 utgave med en fjær? Ser slik ut på hjemmesida. Er vel egentlig for å omgå noen regler ang fellestørrelse som utelukket 160 utgaven?

Link to comment
Share on other sites

Hei Dalen! Satte ut 2 conibear duke 155 frå Langvind rett etter jul, satte de på skråstokk. Søndag 13.februar gikk den første måren(en stor hannmår) . Den hadde kommet seg litt langt inn, men den hadde nok daua momentant. :D Fellene virker kraftige som bare f..

Link to comment
Share on other sites

flott! takk skal du ha blei litt nervøs når jeg så kommentarene til de andre om at det var dårlig kvalitet, bestilte 2 i går skjønner du ;)

 

De virker jo, men kvaliteten er klart dårligere enn f.eks. belisle. Fjærene er klart svakere og mitt inntrykk er at de også svekkes raskere. Et av de største problemene er imidlertid at avtrekket ofte fungerer dårlig. Har opplevd at nye feller har hatt flere cm dødgang på utløser før fella slår. Dette må sjekkes når du får fellene, er det dødgang må dette justeres! Feller med mye dødgang kan være årsak til svært stygge feilslag. Det opplevde jeg selv for noen år siden før jeg ble klar over problemet. Fella satt over bakkroppen og måren hadde revet den løs og klart å komme seg 100m bort fra fella.

155 ser ellers ut til å være en spennende størrelse. Kraft som en 160, men smalere slik at måren har mindre muligheter til å smyge seg forbi utløseren.

Link to comment
Share on other sites

Måren har gått i en belisle 120 og har fått et dobbelt slag, den lå død i kassen, så det har ingenting med hvordan den ser ut.

C.A.D

På bildet ser det ut som pelsen er borte fra der som slagbøylen på fella er,og bakover.

kan det ha en samenheng med noe ?

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg og en kompis ute og satte opp en mårfelle der det var mye spor, satte to stykker 250 meter unna der i går, det v ar helt sykt med spor! Det var hardtrakka stier med mårspor på kryss og tvers overalt! Håper på å ta en eller flere der før den 15. mars :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Takk for opplysningen Olaf12, men var Sortebill som lurte. Jeg har 5 til nå. Driver i litt mindre målestokk med 5 feller i et lite område, håper det gir resultater på lik linje med intens revjakt. Ser at harebestanden har tatt seg vesentlig opp i området etter at jeg starta predatorjakt igjen. Sett av 29 mars, Workshop Rødrev i Trondheim. Gratos, kin kjøring til og fra må dekkes av den enkelte. Hvor i landet holder du til?

Link to comment
Share on other sites

liten oppdatering: var og sjekket 3 feller fredag der hadde det vert ein mår og fått tak i åte på ein eller annen måte. Pålesett trur eg dette sette heter (conibear rett på stokk). under fella hadde måren sotte og gnad i seg åte lagt fra seg litt avføring og pissa fint opp etter stokken og gått derfra :evil:

Fella blei agna på nytt, og håper så inderlig på fangst denne veka.. Sjekker bare denne plassen ein gang i veka då det tar 3-4 timer og sjekke 3 feller eg har i område. Ellers har eg ein annen plass ein bonde hiver masse høy/slakteavfall osv og der vandrer det mye mår no.. har sotte opp 1 stk felle der og agn med laks, honning, fiken, og det som stort sett går ann og putte i ei felle, men måren vil ikkje opp i fella virker det som.

Derfor satt eg ut ei felle på bakken like i nærheten i dag agna med store mengder honning og det heimalaga syltetøy agne mitt. Smurte bokstaveligtalt heile fella inn i honning og dryppa og 2 dråper lavendel olje i treet den står under ca 1 m over bakken. Så at det går ein mår i fella før sesongen er over har eg tru på :D

Link to comment
Share on other sites

Tatt 3 i syning i år, en som hadde kloret litt. Skjønner ikke hvordan det går at ut fra treffet fra slaget og inntregningen i nakke/bakhode. Har tatt 2 i cb og belise innebygd i kasse. Der er det ikke spor etter bevegelse etter slaget. Olaf12, hvordan setter du belisle fellene, i kasse eller setter du de fritt med agn i bakkant. Jeg har hatt de på bakken, med hull og avstad til fella. Syning er enkel å sette opp og stor kraft, skjønner ikke at det er mulig å bevege seg etter et slik slag???

Link to comment
Share on other sites

Blei en liten mår på 1,1 kg på lørdag.

syningfella var egna med fiken,honning, eple og annanas. Måren var ikkje stivna, så det var ikkje lenge sida den hadde gått i.

 

961736-8-1298912551936.jpg

961736-8-1298912560330.jpg

 

Eg fant ei gammal 4-tallsfelle tillfeldig oppi skogen som onkel hadde brukt for 30 år sida. så den satt eg opp, men veit ikkje heilt om eg gjor det riktig..

 

961736-8-1298912574614.jpg

Link to comment
Share on other sites

ser du har cb i kasser... setter du de loddrett på tre stammen?? har noen som står på skrå stokk. men blir så fort mye snø på de stokkene..

mine cb feller er satt in i kasse og ingen jeg har tatt i cb fellene har rørt sei noe eller klort på stammen.

kansje det kan ha noe med kraften pa synningsfella. inte vet jag

Link to comment
Share on other sites

Var og sku ta heim noen feller i dag da det ikkje har vert fangst der i heile år verken spor eller noe.. Samme slengen sku eg sjekke ei felle eg har langt opp mot fjellet. Skal prøve mange nye områder no dei 2 siste ukene, da eg ikkje har fått noe mår eller sett spor på plasser det i fjor krydde med spor :shock: Denne fella står i tett granskog oppå ein liten høgde, ingen mår i fella, så lada den med meir honning og gjekk videre.. Skulle ta ned 3 stk feller og jaggu hang det ikkje ein ekorn hann i den siste fella. tatt på tyttebærsyltetøy og fiken :roll:

Tenkte no eg sku bruke dette ekornet fornuftig og muligens fange noen andre mårer, så då blei det og gå til eit nytt område og sette ut 2 feller..

Leste i fjorårets tråd at knutis hadde tatt ein mår på og dra ein orrfugl etter seg igjennom skogen, så det samme gjorde eg med ekornet :D Disse 2 fellene blei satt på toppen av ein åskam i stor granskog her og! fant litt mårdrit i område og.

Lada den eine fella med honning og den andre tok eg og gjorde opp ekornet forann fella gravde ned innvollane med trestammo og smørte blod på skråstokken den står på.. Har egentli ganske stor tru på dette sette. DET vil vise seg i slutten av veko :twisted:

No er det tid for Eu kontroll for min del :( så blir vekke i eit par dager, men forhåpentligvis i slutten av veko er eg ute i skogen igjen :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Dalen! Satte ut 2 conibear duke 155 frå Langvind rett etter jul, satte de på skråstokk. Søndag 13.februar gikk den første måren(en stor hannmår) . Den hadde kommet seg litt langt inn, men den hadde nok daua momentant. :D Fellene virker kraftige som bare f..

De er kraftige nok. I ett år ;) Dette er min personlige mening...

Link to comment
Share on other sites

ser du har cb i kasser... setter du de loddrett på tre stammen?? har noen som står på skrå stokk. men blir så fort mye snø på de stokkene..
mine cb feller er satt in i kasse og ingen jeg har tatt i cb fellene har rørt sei noe eller klort på stammen.

kansje det kan ha noe med kraften pa synningsfella. inte vet jag

 

 

 

jeg setter lit av begge deler.

hvordan setter du da og ossen feller bruker du

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...