Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Ser ut som litt mildere vær var det som skulle til for og få litt aktivitet på måren igjen,har vært noen rolige uker her på Vestskauen i det siste, men på kveldens fellesjekk fant jeg ferske spor under 2 av fellene og i den 3. hang det en fin hannmår på 1,5 kg :D

Dette er den første jeg har tatt i Kania felle og jeg må vel innrømme at jeg hadde mine tvil om disse etter at de har hengt siden 16 januar uten fangst selv om det har vært spor på oppgangsstokken flere ganger. Tror nok jeg skal prøve og bore noe hull i sidene på åtekammeret for og spre lukta fra åte bedre,men det får vi ta etter den 15.

ØNSKER ALLE SKITT JAKT UT SESONGEN :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bor et hull på skrå ned i slissa der fella er tengt satt, sett inn fella, tre spikeren, kvisten eller noe i hullet mellom fjærstengene. Brett fjærene opp eller ned ettersom det passer slik at du på en måte klemmer fast fella. Poenget med hullet med spiker i er at det ikke skal være mulig å få pressa fella bakover. Dette funker på mine..

 

Eller du rett og slett kan kjøpe deg en festebrakett, eller du kan bruke 4 små spiker rundt slagstengene, husk å bøye spikeren rett veg slik at fella kommer løs under slaget.. Lettvint alt dette..

 

Lykke til.

:moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig felle runden gått. fellene ble foret opp igjen med ny honning å luktestoff. måren hadde vært innom 3 av de 7 fellene som er ute nå. uten å gått i. musene hadde rensket fellene for åte. har ikke vært noe problem før i vinter men nå har de blitt sultne. :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Endelig er sesongens første mår et faktum :D Har vært nær ved å gi opp. Lite spor å se i vinter, og de som har vært i nærheten av fellene (3stk) har bare gått rett forbi :? Men igår kveld hang det en fin liten humår på 1072g og 72cm :mrgreen: Ble tatt i ei Aasbø-felle agnet med honning og fiken.

 

419.jpg

 

423.jpg

Link to comment
Share on other sites

gratulerer vømmøldalen.fikk en fin liten mårtispe på onsdag.

nor jeg kom bort til fella så hang måren etter poten den hadde altså død av smerte og utmatelse.

og måren hadde revet sont hele kassen de var ikke noe fint syn hadde bare lust og ta inn fellene

utrolig kjedelig når sån sjer

Link to comment
Share on other sites

Det var trist Olaf12 - alltid noko dritt når slikt hender. Hadde eit feilslag før Jul og det dempa lysten veldig ja... Men du har jo rimelig mange gode slag så du får det med når du skal gjere opp...

Kva for felle var det som det hadde gått galt i?

Noko ide om grunnen til att det hendte, evt. korleis ein kan unngå det?

Link to comment
Share on other sites

ja då var den ukentlige langturen avslutta og det tar som sagt 3,5 time denne turen, men i dag hadde eg eit godt håp om fangst, da det hadde vert ein mår og tatt åte fra den første fella forje fredag. Kom opp på haugen og såg ned på fella og der hang jaggu sesongens 3 mår og mår nr 2 i dette terrenget :D

836529.jpeg

Uheldigvis så var ikkje dei bildene eg tok på fangstruten i dag støttet av jpg format så gjekk ikkje ann og legge det ut. Derfor blei det sånn dårlig bilde..

 

Kjønn: ho mår

Vekt: 1,1 kg

Åte: Laksehode og syltetøy blandig :D

Luktestoff : mår nr 3 fra fangstutstyr

 

Fant også ein genial plass eg skal ha felle til neste år viss eg får lov :D var ein bekk som rant nedover og gjennom ei lita steinrøys og på denne plassen var det 2 stk mårspor ei som kryssa over steinrøysa og ei under..

pga sjukdom må eg ta inn alle fellene denne veka uten om eit par stk. Bror min skal sjekke dei for meg den siste veka :D skikkelig trist og måtte ta inn fellene allerde no, men kommer ein ny sesong til neste år :D Og måren ja den er der garantert til neste år og :P

 

836526.jpeg

legger ved bilde av den forje hann måren eg fanga i dette område for 2 uker siden da eg tydeligvis har glømt det..

Link to comment
Share on other sites

52dudz.jpg

 

Har vært dårlig i mårfellene mine i vinter men i dag satt det en i minkfella. Hadde en flådd røyskatt som åte, den gikk i i forrige uke i samme fella.

 

Er en conibear 110 som jeg skiftet ut slagfjæren til en belisle 120 fjær. Har fanget 1 mink, 1 røyskatt og en mår nå i denne, med perfekte slag på alle tre og knust kranie eller nakke på samtlige.

 

Mener 110 størrelsen er perfekt for å ikke få feilslag så sant man har kraftig nok fjær på, (noe fella ikke hadde orginalt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pussig. Mulig det varierer fra merke til merke. Ut fra nettsider deres ser det ut til at både victor, duke og belisle oppgir 4,5 tommer som str på både 110 og 120. Jeg har ingen 110 selv. men jeg har et par victor 60 med 2 fjærer. Disse er like høye som 120, men mye smalere. 3,5x4,5. Noe lignende som det du har? finnes også i 1 fjærsutgave kalt 50.

 

http://www.fntpost.com/Products/Oneida+Victor+Conibear+Traps/+60+Victor+Double+Spring+Conibear+Trap

 

Edit:

La til link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!!!!

 

I dag satt min aller første mår! Jeg har sett masse spor der i vinter og hadde egentlig mista trua. Den gikk i en CB120 felle med røye og honning som åte.

Slaget kom litt langt bak, bak skulderbladet, men ryggen var knekt så den har nok død fort like vel.

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

jeg skrev i går at i dag satt det 2 mår hehehe va lit kjephøy for det ble 0 mår i dag

har flyttet alle felene mine i noen nye tereng for 2 dager siden og skafet meg 2 nye tereng i dah hehe

får ji måren noen dager til så siter den vel gratulerer så mase lekkim

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner! Det var veldig gøy å lyktes. Hadde som mål å få en i år da jeg startet sesongen til jul og hadde ikke noe erfaring med dette fra før. Jeg må si jeg hadde gitt opp, så det har vært litt halvhjerta.

 

Jeg syntes måren var liten, men fikk veid den nå

Det er ei tispe på 1040 g. Det er vel ikke så værst egentlig!

 

Skal legge ut et dårlig mobilbilde for kamera hadde jo klart blitt igjen hjemme. Nå sliter jeg med kontakten mellom pc og mobil!!

 

Et spørsmål til dere mer erfarne. Er det ofte slik at der det finnes ei tispe så er det gjerne en han også?

Til sammenligning fikk jeg i vinter ei mink tispe i ei felle. Trodde da området var tomt men lot fellene stå litt til. Uka etter satt en mink han 50 m borte i en annen felle.

Det hadde jo vært veldig gøy med en mår til på siste uka!

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Pussig. Mulig det varierer fra merke til merke. Ut fra nettsider deres ser det ut til at både victor, duke og belisle oppgir 4,5 tommer som str på både 110 og 120. Jeg har ingen 110 selv. men jeg har et par victor 60 med 2 fjærer. Disse er like høye som 120, men mye smalere. 3,5x4,5. Noe lignende som det du har? finnes også i 1 fjærsutgave kalt 50.

 

http://www.fntpost.com/Products/Oneida+Victor+Conibear+Traps/+60+Victor+Double+Spring+Conibear+Trap

 

Edit:

La til link

 

Ser det ja at 110 skal være i samme str. som 120. Kjøpte 2 av disse fellene på ebay for endel år siden, de lå da ute som conibear 110. Når jeg måler dem ser jeg de er ca 2 cm mindre enn 120 men kvadratiske i rammen. Fjærene som var på var så svake at jeg ikke har turt å bruke dem, men da jeg slaktet en belisle 120 som var ødelagt og satt på de fjærene, fungerer de utmerket.

 

For alt jeg vet kan det være en som har laget fellene sine selv og solgt dem på ebay. Ser selgeren ikke er aktiv lengre, synd da jeg kunne ha tenkt meg flere feller i den str.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag fikk jeg og SNØA66 her på kammeret mår nr. 3 og 4. for sesongen.

 

Jeg har ofte med meg guttungene mine på 4 og 7 år når jeg sjekker mårfellene.

Dette er fine turer i skogen, som gir meg masse glede.

Dem får lære om spor og sportegn av det naturen byr på.

Denne dagen hadde jeg med meg Elias som nå går i 2. klasse.

 

Og denne dagen ble litt spesiell. For det ble både skuffelser og gleder, og ikke minst mye å snakke om.

For i den ene Kaniafella hang kun hodet igjen av måren.

 

05032011356.jpg

 

Denne fella har det vært mår innom flere ganger den siste måneden, honningen på treet har blitt borte og den har lagt igjen både avføring og markert flere ganger ved fella.

Forrige uke satte vi opp en ledestokk for å gjøre litt forandringer. Det var nok det som skulle til for å få den i fella. Men desverre kom trolig reven forbi før vi fikk hentet måren.

Jeg var nok mest skuffet over revebesøket, guttungen syntes det var litt tøft.

 

05032011355.jpg

 

På vei til de neste fellene observerte vi spor etter mår, snømus, røyskatt og oter.

Mange sørsmål ble stilt og besvart underveis. Og guttungen glemte vist fortere enn meg skuffelsen over måren uten kropp som lå bak i bilen.

 

Dagens siste felle ble sjekket, og det der hang ei flott mårtispe på 1112 gram med et perfekt slag av Conniebear 140.

Gleden var nå kjempestor. Skuffelsen slapp også endelig tak hos meg.

 

05032011363.jpg

 

Alt i alt ble dette en gledens dag.

Og et av dagens gullkorn var " Hvor mange Bay-blad'er og Ninjago'er kan man kjøpe for skuddpremien av 2 mårer pappa ?"

 

05032011367.jpg

Link to comment
Share on other sites

På lørdag henta jeg ut sesongens første mår. Det var en hanne på 1,4kg og 78 cm, tatt i Kania. Endelig kan jeg forsvare kjøpet av disse. :)

Det virker som aktiviteten har økt de siste dagene. Fra noen få spor på enkelte av overgangene til ferske spor hver dag på de fleste overgangene.

Det tyder jo bra for de siste dagene av sesongen.

Mildværet kombinert med nytt åte og mer honning bør gjøre at måren værer mat på lenger avstand.

Link to comment
Share on other sites

Nei, sesongen er definitivt ikke over. Vet det er mange som har mars som sin beste måned...

Fikk denne i syningen ladet med rypevinger og anisolje og løk. Har aldri sett en mår gå i på denne måten, men det er ikke tvil om at den døde momentant. Den hang akkurat slik da jeg kom å sjekka. (NB, fella er løyst av og hodet har falt litt ut av inngangshullet igjen)

1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og kompisen fikk årets 3. mår i en syningfelle på mandag. Fint slag. Åte var tørrfisk og honning-tampong. Det var nye spor opptil den haugenfella der vi fikk den 2.måren. Her ble det satt ut en syning til, så blir spennende å ta siste fellesjekken denne sesongen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekket de 3 fellene mine idag. 30m fra den ene fella hadde det kommet en mår inatt, den vinklet 90 grader og gikk rett mot treet fella er i. Så hadde den gått en runde rundt treet, helt inntil stammen, men ikke f... om den hadde gått i :evil: Er ei ny Kaniafelle som henger der, skal ta å flytte Aasbøfella dit istedet, har tatt flere mår i den.

Link to comment
Share on other sites

I går henta jeg inn de siste to fellene etter tidenes dårligste fangstsesong. Dårlig i den forstand at jeg ikke har hatt overskudd eller tid til å fange. Dessuten har store snømengder gjort det hele vanskelig og tidkrevende. 2 mår ble årets resultat.

Får vell komme sterkere tilbake neste sesong :)

Gratulerer til dere som har fanget deres første mårer!

Link to comment
Share on other sites

Vømmøldalen; er kaniafella di dyet inn? Om den ikke var det kan det vere det lille som gjorde at den ikke gikk i.

 

Nei den er ikke det, så jeg tror nok også at det er årsaken til at den ikke gikk i.

 

Ser att dette med dye er omtalt. Den dyen eg har brukt til CB er ein type som ein koker fellene i. Funkar tydeligvis greit det - men syning og kania er så store att eg fekk dei ikkje opp i gryta. I staden la eg dei i ein kasse der eg har oppbevart hjorteavfall til reve åte i og satte dei under ei gran på fjellet. Kan ikkje sei att CB som var dya har fanga noko betre enne syning/kania...

 

I går snakka eg med ein kar som har drevet med mår fangst i 20 år - han brukar hovedsaklig CB no. Han har aldri brukt dye - men som han sa, ei felle skal aldri i hus...

 

Er virkelig dye nødvendig eller er det berre eit dyrt tillegg?

 

Forøvrig henta eg ned alle fellene min og avslutta sesongen i går. Har ikkje tid - og været er håpløst dårlig... Men bra nøgd med fangsten før nyttår :D

Link to comment
Share on other sites

Hei :!:

På tysdag fekk eg min aller første mår. Det var ei ho på 1.1 kg og 74 cm lang.

åte var trost, honning og fiken. Blei tatt i ei conibear 160 i kassesett på skråstokk.

har kunn fått ein røysekatt tidlegare og dette er min tredje sesong så det var på høg tid :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Mår nr. 5 denne sesongen for meg og SNØA66 her på forumet.

 

Denne flotte hannmåren gikk i samme fella hvor det sist lørdag satt kun hodet igjen av en mindre mår (hvor trolig reven hadde vært på besøk).

Om det kan ha vært denne store hannmåren som var røveren vet jeg ikke. Hører at noen sier at det kan skje. En eldre erfaren fangstmann SNØA66

snakket med hadde aldri hørt om at måren var kanibalsk.

 

Elias på 7 år kostet på seg et stort smil etter dagens fangst. Selv er jeg også godt fornøyd nå med 5 mårer denne sesongen.

 

Hannnmåren er den største vi har fanget de årene vi har hatt feller ute.

Den veide 1849 gram og var 88 cm lang.

MAAR1849.jpg

 

VEKT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...