Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

så til 3 av fellen i dag. 2 av fellene var slått igjen. å måren hadde selfølgelig vært i den ene fella som var slått igjen å spist opp alt maten. fella blir satt opp igjen samt en til som et bakkesett i nærheten. kommer den tilbake før 15 så kanskje den sitter :twisted::D

Link to comment
Share on other sites

hei alle sammen, i dag var jeg å skjekka fellene, på den ene skråstokken var åte borte :( og i en annen felle fant jeg ein feit grevling :Shttp://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-13456 den hadde fått cb fella over hodet og fella var bøyd så jeg får bøye den tilbake i morgen :) kjedelig når sånt skjer, den døde nok ikke momentant :-/

 

Når en grevling kommer seg inn kan antageligvis en dachs gjøre det samme? Tror det kan være lurt å lage mindre inngangshull og øke avstanden inn til fella litt.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd bakkesett eller, det har jeg god erfaring me på slike sløvinger som ikke går i.... du har sikkert prøvd det meste, la de bli flere til neste år. Tar dem sikkert da.

 

Lykke til med innspurten--

 

Nei har ikke prøvd bakkesett denne sesongen, tror jeg setter en strek over årets fangst. Blir noen til neste års eventyr også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Då var mårfangst sesongen over for min del, blei 4 stk mår.

Det blei ei dårlig avslutning, mista ei av belisle fellene.. var umulig å finne den igjen siden det hadde komt en god del ny snø.

skal prøve å finne den når snøen forsvinne.

 

961736-7-1300043214122.jpg

 

961736-7-1300043230551.jpg

 

Det var en som slapp unna!

Link to comment
Share on other sites

Legger ut bilder av 2 av mine 3 mår i år, er foresten mine første:D

 

mwrvit.jpg

 

Begynte å sette opp mårfeller etter ju så er meget fornøyd med årets fangst.

Mår på bildet er 2 hannmår siste jeg fanget er en hunnmår.

Har ikke sjekket feller på 2 uker nå så bli spennende og se, når slutter fangstsesongen forresten. i morgen?

Har gjennom mange bra tips i denne og tidligere tråder, inntresant dette :)

Med disse 3 så er vel antallet fanget mår i år oppe i samme antall som i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Avslutta fangsten i dag jeg :cry: men :D etter en meget dårlig sesong så satt det endelig en mår i fella. Så da ble det to stk i år, ikke noe særlig å skrive hjem om det, men fangsta bra i fjor så det var nok litt mindre å fange på i år!!

Morro å oppløftende å se at det ble et bra resultat på kammerfolka i år, dette gagner småviltet vårt veldig!!

Link to comment
Share on other sites

Da var mårjakta over for i år for min del, 9 stk mår totalt, veldig bra fornøyd med de det er min første sesong på mårfangst :) satte opp fellene ved årsskifte og fikk mårene i januar til midten på februar etter de har jeg ikke fått noe, selv om eg satte ett parti feller i ett helt nytt område med gode mår forekomster, dette har nok med mangelen på snø og diverse forhold og gjøre, alle tatt med belisle 160 feller.

Har ikke opplevd direkte feilslag på fellene men litt varierende hvor på nakken fellene slår måren, skal ta en skikkelig gjennomgang av fellene nå, får justere de som kan og dye de.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10118/thumb_Bilde_056.jpg

Fellene eg har brukt har vært noen dyet og noen uten og kan ikke se noen forskjell på om måren går i den ene eller andre fellen så for min del er dette med dying kun for og unngå gravrust.

Mistet en mår med felle til Gaupe(tror jeg) klarte og rive av feste jeg hadde på fella og sporløst borte ble både mår og felle (untatt kassen) masse gaupetråkk i/på fellerunden min siden de så Gaupa har nok lagt for vane og sjekke fellene mine ja :evil: derfor ble de lite fangst på meg nå i senere tid(er min teori iallefall :mrgreen: )

 

Ett par av mårene var store fine hanner så de blir nok stoppet ut :D

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10118/thumb_Bilde_027.jpg

 

Snodig øre på denne karen.. slossing kansje?

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10118/thumb_Bilde_039~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 feller ute i 3 mnd. Ble 5 mår på meg denne sesongen. Topp det etter noen års pause. Ser det er mer enn nok spor i markene mine også etter at jeg har tatt inn fellene. 2 hanner og 3 tisper. Artig, har igjen litt revjakt før jeg begynner å glede meg til fiskesesongen igjen, både til sjøs, elv og vann. Men laks, nei det har jeg aldri begynt med.

 

God sommer, vi diskuterer sikkert igjen til høstrn/vinteren. Ta vare på fellene folkens.. Småviltets beskyttere som det så fint heter.

Link to comment
Share on other sites

da er alle 7 fellene tatt inn men ingen fangst. hadde vært mår ved 2 av dem. :evil: Er det parrings tid på måren nå??? var nemlig 2 mårer som hadde hoppet etterhverandre i en stor hogst. så ut som de hadde lekt eller jaget hverandre.

Neste sesong stiller jeg med 17 cb 120.5 kania. 1 åsebø og 1 haugen. skal bli gøy å se hvor mange jeg klarer å fange da.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fellene ble tatt ned i går, desverre uten fangst. Hadde bare tre feller oppe på et veldig begrenset område.

 

Det var morro å få min første i år, noe som gav mersmak. Neste sessong er forberedt med nye kasser som jeg skal sette ut i sommer og i mellomtiden får vi gå etter mink.

Det har vært en fin tråd men mye fine bilder, erfaringsutveksling osv. Håper det fortsetter neste sessong!!

 

Grattis til dere alle som har lyktes og enkelte her jo en imponerende fangst i år.

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Var og henta inn fellene i går og jaggu satt det ikke en i en Haugen felle som jeg satt opp for 14 dager siden. Den står på en helt annen plass en de andre. De har kommet inn fra siden og dratt i åte kroken, derfor sitter den så skjevt. En hunn mår på 1067g og 72 cm lang. Det ble 4 i år og er tålig fornøyd med det.

 

normal_IMG_4031_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja da var årets sesong over, de vart 2 stykk, får vere fornøygd siden det er første året eg drever med feller.

Har blitt noen erfaringer rikere og har alt begynt tenke på neste sesong, med nye steder sette feller.

Blir nåkk flere feller til høsten igjen, å får se om sattser større da.

Så god Mår-ferie alle :D:D

Link to comment
Share on other sites

Alle fellene en nå tatt ned..... og jeg er forbannet :evil: !

Den siste Kaniafella SNØA66 skulle ta ned var blitt stjålet !

Det er helt utrolig at noen får seg til å gjøre sånnt.

Dette er andre gangen vi har blitt frastjålet ei felle i dette området :twisted: .

For 2 år siden var det ei Synningsfelle som ble stjålet omtrent 1 km fra der det skjedde denne gangen.

 

Veldig trist å avslutte sesongen slik :cry:

Vanskelig å glede seg over de 5 mårene vi fikk i vinter når sånnt skjer.

Link to comment
Share on other sites

29g6bo.jpg

 

Et bilde av årets fangst ble jaggu en fin hann på siste runden,Endte med 8 totalt og med tanke på at fellene(7stk) kun har hengt ute siden januar og at dette er min første fangstsesong etter mår siden jeg var14 og hadde ei felle bort i skaukanten.En ting er i allefall sikkert og det er at dette synes både jeg og junior på 11 at var jævelig artig og vi ser allerede fram mot neste sesong.

Håper på nok skinn til at vi får oss ei lue hver :D Eneste skåret i gleden var den hvor kun hodet var igjen men jeg har fått gjort gode innhogg i revebestanden i vinter så jeg regner med at det var hevn fra Mikkel Rev :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det vart da en stakkarslig mår helt på tampen.

Tok inn fellene den 14. Lite spor etter nyttår,for mye kulde oppi fjellet tror jeg. Hannmår på ca 1,5 kg.

 

abcd00012.jpg

 

Får prøve igjen til høsten, tror jeg må satse hardere på fangst før jul, slipper unna strengeste kulden da..

 

Gratulerer til alle fangstmenn, bra jobbet :)

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig amatør som fangstmann men flåinga skal vel gå grei og beredinga gjør jeg nok hos Roars pelsindustri eller prøver meg selv.Selve syinga lar jeg nok en buntmaker ta seg av tror det er en dyktig en her i Drammen.Skal slenge ut bilder når det er ferdig men det kan nok gå litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Ole Kristian.

 

Ikke over 90 mm for bakkesett, min 30 cm fra hull til utløsermekanisme. Søk på cb kasse, eller se i tråden her tidligere. Skaff deg ei utgave av Forskift om jakt, fangst og feller. Søk på nettet eller få den fra politiet eller Direktoratet for naturforvaltning.

 

Jeg har 70 mm hull, da bruker jeg de også som minkfeller. Ikke noen mår som ikke har kommet seg inn i i mine.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...