Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

Da satt årets største mår i fella en hann på 1730 gram sliter litt med kameraet om dagen men får vel låne et så jeg kan få lagt ut noen bilder av årets fangst.Blei tatt i syning med honning som åte og noen eplebiter på bakken og i trea rundt.

Hittil har jeg tatt 6 mår i mine 3 syningsfeller og ingen i de 2 kaniafellene jeg har alle fellene har hengt siden begynelsen av Januar og kaniafellene henger på like gode plasser og det er plenty med spor rundt fellene og flere overganger rett i nærheten av fellene.Noen som har gode tips for dette er mildt sagt jævlig frustrerende :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekket feller i dag,og det var fremdeles ingen fangst. Men var en morsom tur likevel, gaupa hadde vært og inspisert ene fella, gått rundt treet den var i :) Såg ut til at musa hadde spist opp alt åtet, så det var vel magnum-marten gaupa kjente lukta av, den hadde vinklet 90 grader fra kursen sin ca 150 meter fra fella og gikk rake veien...

Nytt åte i fellene nå,så får måren en ny sjans på å innfinne seg :)

Link to comment
Share on other sites

Leste en eller annen plass her i tråden, finner ikk tilbake til det uansett hvor mye jeg leter. Men saken er: et alternativ til dying av mårfellene. Leste en plass om en bruker her som brukte rusthindrer og så svart lakk utpå?? Vil dette funke?? Har litt dårlig tid å rekker ikk å få tak i dye til helga da jeg skal sette ut feller i et nytt område.

Link to comment
Share on other sites

Du vet at det ikke er absolutt nødvendig å behandle fellene med noe? Har aldri behandla Belisle fellene mine med noe som helst. Og mår og mink går rett i helt nye feller bare noen dager etter at jeg har satt dem ut. Når fellene begynner å ruste, pusser jeg over kontaktpunktene med fint sandpapir så det blir glatt igjen. Fungerer iallefall fint for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 feller, har denne sesongen fått 2 mår i fella jeg kjøpt å hadde ute i fjor uten å få mår i den da, men i år gikk den først i etter 2 dager. Ca 1 mnd etter gikk nest i samme fella. Denne fella er ikke behandlet med noe. Den andre fella kjøpte jeg i år og har hatt den ute i litt over 1 mnd uten fangst. Begynte å tenke på kanskje det var et poeng dette med dying. Tenkte bare å spraye rustfjerning/ruststopp spray på den for så å spraye sort lakk over hele fella.

Link to comment
Share on other sites

Hei, e da nåken som har peiling på om dette kan vera mårspor? Er begynt i år med mårfangst, og lurer på om dette kan vere mår? er ca 50-60cm mellom spora!

takker for svar :D

 

2e0oahu.jpg

Er nok mår detta ja :sarcasm:

 

Er ikkje så sikker på det. Om du tar utgangspunkt i fingerstørrelsen på hanskane, ser du at spora knapt er særleg større enn fingrane. Ein mår har like store - ofte større - poteavtrykk enn ein rev.

 

Avstanden mellom dobbeltspora er heller ikkje større enn at ein røyskatt litt seint ute til jobben kan sette slike spor.

 

Set ein knapp på røyskatt, ikkje mår.

 

Sjekk forskjellen:

http://bildr.no/view/784508

Link to comment
Share on other sites

Hei, e da nåken som har peiling på om dette kan vera mårspor? Er begynt i år med mårfangst, og lurer på om dette kan vere mår? er ca 50-60cm mellom spora!

takker for svar :D

 

2e0oahu.jpg

Er nok mår detta ja :sarcasm:

 

Er ikkje så sikker på det. Om du tar utgangspunkt i fingerstørrelsen på hanskane, ser du at spora knapt er særleg større enn fingrane. Ein mår har like store - ofte større - poteavtrykk enn ein rev.

 

Avstanden mellom dobbeltspora er heller ikkje større enn at ein røyskatt litt seint ute til jobben kan sette slike spor.

 

Set ein knapp på røyskatt, ikkje mår.

 

Sjekk forskjellen:

http://bildr.no/view/784508

 

Dette er nok ikke mår, heller til røyskatt som de andre over.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i dag 6 dager siden sist å det er kommet mye snø, var bra med spor men ingen mår i fella, men den ene cb fella var bort :shock: Ingen spor ved grana, men frykter at det er en gaupe som nå har den over en labb :( vaierern var festa i grana med 4 toms spiker denne var retta helt ut, var ellers ikke noe spor rundt grana!!! Trasige greier dette :(

Link to comment
Share on other sites

Ok, Men da vi har funne spor som er like på 88cm mellom hoppa? røyskatten hopper da ikkje så langt?

Å jo. Det kan den... Men har du nærbilde av selve potevatrykket. Har faktisk sett ekorn som ved mye snø plasserer forbeina i samme spor som bakbeina også. Dette kan ligne på det.

I løs snø så hopper røyskatten fra spor til spor og det ser mer ut som et avtrykk. Eg tror dette er ekorn, har av og til følgt disse i tro på at det er mår. Hvis en ser på det ene avtrykket så spriker de litt til sidene og er litt avlange, tytpisk ekorn.

Link to comment
Share on other sites

Belisle 120 og 160 til mår og mink...,....

 

Belisle 120 og 160 på jaktfall.no.Beste slagfella i flg Jakt og Fiske testen. Henholdsvis 149 og 175 kr for disse. Snakket med dem, de hadde 1500 stk på lager. Tid for å kjøpe inn til neste sesong. Prisen er etter mitt skjønn konkuransedyktig med det man kan skaffe fra utlandet. Jeg har bestilt noen, men mer enn nok igjen tror jeg.

 

 

 

Staværing

Link to comment
Share on other sites

Kan en rev rive ut en mår fra syningfella uten at det er igjen et hode eller litt pels?

 

såg revspor med fella og den var utløst. under var det litt blod, følgte spora ei stund og det var en liten skvett med blod med 15 m mellomrom.

 

kan det ver reven som har fått en rundt snuten?

Link to comment
Share on other sites

Forrige uke ble det sesongens to første mår på meg og SNØA66 her på forumet.

Denne sesongen har også vært preget av mye streng kulde her i Hedmark.

Men noen dager med høyere temperaturer fikk litt fart på måren også i vårt område.

 

Vi fikk en meget pen hannmår på 1776 gram i Kaniafelle.

normal_MAAR1_2011rl.jpg

 

Og ei mårtispe på 1071 gram i ei Synningfelle.

normal_MAAR2_2011RL.jpg

 

Begge mårene var 81 cm lange.

Link to comment
Share on other sites

Endelig satt sesongens 2. mår :D

satt ut feller i nytt terreng forje fredag, og i dag dro meg og damo for og sjekke dei :) dette terenget er heilt nytt terreng for meg, så fellene blei satt ut bare på plasser eg meinte måren kan vandre forbi.. felle nr 1 og 2 var det bare mus som hadde vert aktiv, men ved felle nr 3 blei eg jublandes glad når eg såg der hang ein brun skapning :D slaget var ikkje heilt som det skulle, men ingen skrapemerke og se :D

Dette er første måren eg har tatt på bare conibear rett på stokken og kamuflert med greiner.

 

Vekt: 1,55

Lengde: 70 cm :o

åte: Laksehode og egenlaga miks av syltetøy og honning

luktestoff: mår nr 3 fra fangstutstyr

 

Bilder kommer seinare!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...