Jump to content

Nordmenn skjøt fredede dyr.....


spissmus

Recommended Posts

Om vi leser alle innleggende i denne tråden, så florerer det av personkarakteristikker (og faktisk et snev av drapstrussel i et innlegg) av de som faktisk ikke er dømt i rettsvesenet. Men de er dømt her og i media.

Gjør det?

Er noen som kaller de idioter har jeg sett, og noen andre ting. Men florerer det? Kan ikke du gi eksempler på at det "florerer". Alt blir mye bedre om man viser til det man prøver belyse med eksempler.

 

Om de er dømt i media, vel da har de lagt opp til det selv ved å filme lovbrudd samt legge det ut på youtube. det er i mine øyne dumt (er jeg dømmende nå, eller er det en personkarakteristikk?)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Idiotene :twisted: på krypjakt i NZ er en gave til alle dyrevernekstremistene som er imot all jakt uansett, og som mener vi helst bare skal spise blomster. Som om ikke blomster har følelser :lol: Får inderlig håpe at tullingene får sin straff, og i tillegg ALDRI får eie et våpen mer, og heller aldri får drive jakt mer hverken her eller der.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

At de skjøt et par fredete fugler var jo dumt. Dua døde i smellen, så det var i allefall humant.

Når det gjelder jakta på "kenguruene" og "geitene" var det muligens litt stor fart på dyrene enkelte ganger. Under drivjakt andre steder i verden er det også stor fart på dyra når det smeller. Uten at vi skal forsvare et onde med et annet.

Synes ikke jaktutførelsen var noe å skrike høyt om.

At de var litt sleivkjeftet og var litt "åndsvak" forran kameraet, kan vel tilskrives ungdommelig overmot. Ting som blir sagt og gjort i en kammerat gjeng blir ofte oppfattet som klysete av andre, tenk etter.

Spiste kjøttet gjorde de også, det må jo være moralskt bra.

Å legge filmen ut på youtube var kanskje en tabbe.

At moralens voktere ønsker at de skal bli tatt fra våpen for livstid osv, er bare tull. Pass på dere selv!!!

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

kiwi, ErikD:Om "de" er homo har da virkelig ingen som helst relevans til noe som helst som forumet her har noe med å mene noe om. (Med mindre slikt er strengt forbudt i NZ, da?)

 

Det var en kommentar til det som er skrevet på jakt forumet fra NZ. Istedenfor å føle deg truffet(?) får du heller se på det med litt humor... :roll:

 

Edit: skrive feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om vi leser alle innleggende i denne tråden, så florerer det av personkarakteristikker (og faktisk et snev av drapstrussel i et innlegg) av de som faktisk ikke er dømt i rettsvesenet. Men de er dømt her og i media.

 

Øh, dem har vel helt greit klart å dømme seg sjøl med å legge ut en sånn video ? Jeg har bare treigt nett, så jeg orker ikke å begynne på det, for da er jeg ferdig om et par dager :roll:

 

Og ja, jeg er enig med den skapningen her oppe som nevnte at dem har fått straff godt nok mtp at youtube sees av såå mange mennesker, og dem ehar sannsynligvis familie, unger, og dem vil sikkert jakte mer i framtida, så jeg tipper foreningen dems kanskje ikke er mest fornøyde. Men 1 ting skal sies, og det er at jeg leste i et innlegg oppe her, at dette var guida jakt ?? Da skal ikke disse gutta få noe som helst pes, for guidene har plikt til å hindre ulovligheter.

 

Det ble pekt på språkproblemer oppi her også trur jeg...isåfall så har også guidene/turoperatøren driti seg ut i mine øyer, for det bør/skal være med folk som taler engelsk, eller at alle regler er klarlagt på forhånd med engelsktalende personer i de tilfellene som guidene ikke snakker en dritt normalt språk. Hvis jeg tar feil her, så hadde jeg strengt tatt ikke blitt med på tur med ikke forståelige guider. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at alle skribentene her har sin sti 100% ren; aldri skutt en kråke i fredningstiden, skutt trost eller annet vilt med luftgevær, aldri vært over grensen for sitt terreng under jakt?

 

En eller annen skrev noe om å ta ansvar for egne handlinger; hva vet vi om hvorvidt disse karene gjør det eller ikke? Stort sett fremstår tråden som et j..la bedehustombola med innlagt slarv...

Link to comment
Share on other sites

Nei gud forby Chiefen, her inne er alle perfekte, ingen har gjort så mykje som eit feiltrinn, ikkje no og slettes ikkje tidligere i ungdommen. Og sjølvsagt medfører det retten til å spy ut med kritikk til andre som desverre ikkje klarte å følge den samme sti som oss...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at alle skribentene her har sin sti 100% ren; aldri skutt en kråke i fredningstiden, skutt trost eller annet vilt med luftgevær, aldri vært over grensen for sitt terreng under jakt?

 

Jeg søkte litt på dua her forleden og det ble vel innført jaktbegrensninger i 1864 og den ble totalfredet i 1921 (kan huske feil +/- på nøyaktig år) men det er vel uansett litt søkt å sammenligne med kråker?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at alle skribentene her har sin sti 100% ren; aldri skutt en kråke i fredningstiden, skutt trost eller annet vilt med luftgevær, aldri vært over grensen for sitt terreng under jakt?

En eller annen skrev noe om å ta ansvar for egne handlinger; hva vet vi om hvorvidt disse karene gjør det eller ikke? Stort sett fremstår tråden som et j..la bedehustombola med innlagt slarv...

 

 

Det har vel de fleste gjort, men da har vi værken lagt ut videoer eller gjort det i et fremmed land. Mener ikke å kritisere disse jegera, men dem har jo stillt seg jævla dumt til da....det kan vi vel alle være enige om ?

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at der finnes en hard kjerne her på Kammeret som ikke er perfekte og heller aldri har vært det. Ikke minst at de har forståelse for at noen kan gjøre noe dumt uten at skal sage hodet av dem med ei sløv øks for det. Håper jeg også kan få være medlem i den slubbert-klubben som har litt tåleranse for hva andre folk gjør.

 

Jeg har jobbet i viltforvaltning i veldig mange år og kan nevne en episode hvor noen ungdommer drev med noe veldig dumt. En stund etter at vi hadde anmeldt dette fikk jeg telefon fra politiet, hvilken reaksjon de burde legge seg på. Jeg mente de hadde lært nok av å måtte forklare seg for politiet, ameldelse m.m. , og slik ble det. I dag er den ene SNO-mann vidsynt med masse ballast, vi kunne lett gjordt ham til noe annet dengang for 25år siden.

Oksen må ikke glemme at den har vært kalv!!

Link to comment
Share on other sites

Nok en sjikanøs sutrtråd på Kammeret.no

 

Uten å ta stilling til noe i denne saken (har bare lest de første og de siste sidene + sett et innslag på nyhetene), er det påfallende hvor mange her inne som synger i hylekor. Tipper ganske mange av disse bør passe på at det ikke går av et vådeskudd i glasshuset.

 

I flere andre tråder som verserer på kammeret.no klages det (ofte berettiget etter mitt syn) og nokså høylytt over "byråkratiske" regelverk, folk i diverse forvaltning o.s.v. som driver "rigid" og stivbent praksis.

 

Samtidig er det en hel dunge med Kammerater som benytter anledningen, så snart de får muligheten i en tråd av denne (nærværende) typen, til å sable ned andre det de klarer, og som helst skulle sett seg selv som både lovgivende utøvende, påtalende og dømmende makt i saker som denne, i tråd meg egen oppfatning som selvsagt er 150% "politisk korrekt".

 

Ikke særlig rart at vi endre opp med et stadig mer rigid regelverk, når så pass mange her inne i den ene saken etter den andre blant annet sabler ned folk som eksempelvis skyter mer enn ett sorvilt om gangen, skyter på dyr i bevegelse, jakter etter at sola har gått ned bak åsen, går på smygjakt med patron i kammeret (skuddklar) o.s.v. (lista er lang). Ofte later diverse utspill å fremkomme grunnet direkte uvitenhet rundt jaktkultur, hvor folk med muligens lite praktisk erfaring fra jakt, dog med tilsvarende mye tid brukt på Kammeret.no samt lest litteratur ("friluftsteoretikere" på godt Norsk) kommer med bastante uttalelse med bakgrunn i en mening de har gjort seg opp med utgangspunkt i anvendt teori. Eksempelvis er det stor forskjell på håndtering av våpen ved bruk under elgjakt på Østlandet i forholdt til under hjortejakt på Vestlandet, måten det drives jakt på o.s.v.

 

Alle har vi sikkert noen svin på skogen (i større eller mindre grad), hva gjelder det ene eller det andre - ikke alt vi gjør som jegere går 100% som planlagt, og i ettertid ved egenevaluering, ser man kanskje at ikke alt man har gjort opp gjennom karriæren har vært like lurt.

 

Min oppfordring er å forsøke å lære noe av andres feil, også av disse folkene som har vært i NZ. Bedre å bruke hagla på jakt, enn å jakte på Kammerater med hagle i glasshuset....

Link to comment
Share on other sites

Optibond: uten at jeg veit sikkert her, så føles det veldig som om du referer til han som skøyt 5 dyr på noen sekunder, og som nå har fått trøbbel i rettsapparatet. Personlig synes jeg at den slags er litt forkastelig pga. at man alltid skal forsikre seg om at 1. dyr er skutt/dødt. Jeg skal ikke nekte noen å ta en doublè, men 5 dyr får man ikke hatt oversikten over.

 

Ja, enkelte påstår at dette skjedde på et sånt sted at dyra ikke hadde noe sted å gjøre av seg etter skuddene, men det tumler da en nedover lia utifra det jeg kan huske at jeg så på den filmen + at 1 dyr kryper oppover til høyre i skjermen....men dette er så lenge siden, at jeg er ikke bombesikker på siste uttalelse.

 

Tar jeg feil om at du ikke mente denne tråden med 5 dyr, så kan du se bort ifra mitt innlegg, men jeg står fortsatt på at å skyte i "vilden sky" er på trynet...

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var 5 dyr og ikke 7 i det aktuelle eksempelet/ saken jeg brukte som eksempel - det var ikke saken som var mitt poeng likevel, men det "prosessuelle" som skjer i slike saker her på Kammeret når en slik sak blir slått opp.

 

Det du selv skriver i ditt forrige innlegg er egenlig nokså eksemplifiserende for det jeg tar opp i mitt forrige innlegg:

 

Du skriver at den aktuelle skytteren (forutsatt at vi taler om samme sak) skyter i "vilden sky". Det har ikke streifet deg at vedkommende skytter kanskje hadde full kontroll på situasjonen da?? Er jo ikke sikkert at alle som står oppi en slik situasjon mister hodet (slik du implisitt antyder), og der av er å betrakte som skyttere som "skyter i vilden sky" slik jeg antar du selv ville betraktet en slik situasjon fra ditt eget ståsted, jf. din uttalelse i forrige innlegg.

 

Når så et tilstrekkelig antall individer, blant annet her på Kammeret, fordømmer slik skyting, og påtalemakten der av også indirekte blir "presset" til å kjøre sak, er du med på å drive jegere i vanskeligheter samtidig som du på sikt er med på å innskrenke våre jakt/ skytemuligheter. Man kan således stille spørsmålstegn ved hvor hvor hensiktsmessig det i det hele tatt er å ha et diskusjonsforum som Kammeret, med tanke på de forhold enkelte her inne skriker høyt opp om, som videre etter en stund blir vedtatte sannheter, for så i neste omgang bli tatt til inntekt av påtalemyndigheten i første sving = mer restriktivt regelverk osv.

Link to comment
Share on other sites

men da har vi værken lagt ut videoer eller gjort det i et fremmed land. Mener ikke å kritisere disse jegera, men dem har jo stillt seg jævla dumt til da....det kan vi vel alle være enige om ?

 

Kritikk? Denne tråden handler vel mest om å rope "korsfest" høyest mulig, flertallet ser ut til å mene at disse karene skaal nektes jakt og våpen for fremtiden? Og dette basert på en tilklippet youtube-video og noen linker til noen aviser-skikkelig grundig bevismateriale.

 

Men bare kjør på, det er jo ansett som grerit her inne....

Link to comment
Share on other sites

men da har vi værken lagt ut videoer eller gjort det i et fremmed land. Mener ikke å kritisere disse jegera, men dem har jo stillt seg jævla dumt til da....det kan vi vel alle være enige om ?

 

Kritikk? Denne tråden handler vel mest om å rope "korsfest" høyest mulig, flertallet ser ut til å mene at disse karene skaal nektes jakt og våpen for fremtiden? Og dette basert på en tilklippet youtube-video og noen linker til noen aviser-skikkelig grundig bevismateriale.

 

Men bare kjør på, det er jo ansett som grerit her inne....

 

Flertallet mener kanskje det, men jeg kan jo ikke snakke for andre. Jeg snakker for meg sjøl og ingen andre, og jeg mener ikke at dem skal korsfestes osv. Men dem har jo driti seg "litt" ut med mindre det var guida jakt osv. For man plikter å sette seg inn i gjeldende regler, og jeg skal love deg at det blir straffereaksjoner i kongelandet Norge også, hvis man skyter freda arter. Og vi snakker ikke bøter i hundre kroners klassen :idea::wink:

 

Og vi som gjør noe galt, må ta konsekvensene av det...uansett hvem, hva og hvor....

 

Så hvis dem har gått inn i dette med åpne øyer, og gjort det bevisst av en eller annen rar årsak...(som jeg vel egentlig synes høres rart ut mtp at dem la ut videoen...) så vil jeg si at dem bør ta straffa si. Straffereaksjonen blir vel etter gjeldende regler vil jeg tru. Og det er neppe til å komme utenom at sånn oppførsel ikke akkurat hjelper oss jegere til å bli akseptert blant div. foreninger som "liker dyr bedre enn mennesker" :wink:

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden blir det delt ut flere medlemskap i hakkespettklubben.

Jeg registrerer også mange hangarounds som aspirerer til medlemskap, men som så langt ikke har kommet med egne meninger, og derfor enda ikke er kvalifisert.

 

Opptaksnemda i hakkespettklubben registrerer en unison fordømmelse av handlinger som kun er kjent fra en sterkt redigert videosnutt. Opplysninger om hvilke dyrearter og antall som er beskutt er ikke kjent. Opplysninger om jaktområdet, jakttider, guiding er ikke kjent. Regler for skadedyrbekjempelse i området er ikke kjent. Jaktregler i landet er ikke kjent. Det er også åpenbart at flere utalelser kommer fra personer med liten praktisk erfaring fra jakt, og derfor er mer katolsk enn paven.

Fordømmelse uten forbehold i slike saker kvalifiserer til medlemskap i hakkespettklubben.

 

Når det gjelder omdømmet til jegere er ikke slike videoer spesielt god reklame, men ensidig og ukvalifisert fordømmelse gjør mer skade enn videoen. Det får jegere til å fremstå som en hyklerisk gruppe selvgode navlebeskuere. Spesielt er utsagn om at disse ikke skulle få eie våpen, og at de skulle vært fratatt våpen og jaktmuligheter utsagn som er særdeles skadelig.

Jeg vil i den sammenheng minne de som har utalt seg tåpelig om dette om ordtaket at det er bedre å holde munn og bli mistenkt for å være en tosk enn å åpne munnen og fjerne enhver tvil.

 

Inntil det foreligger verifiserte opplysninger om hva som er gjort og hvilke regler som er brutt skal jegerne(eller fiskerne) ansees for uskyldige, også her på kammeret. Dersom det fremkommer en rettskraftig avgjørelse kan man kritisere med stor bravur. Slik som denne tråden er nå får jeg en flau smak i munnen.

Link to comment
Share on other sites

Det er no noko over 40 år sidan eg starta å jakte med mi fyrste enkeltlaupa hagle og om lag 38 år sidan eg fekk mi fyrste storviltrifle … ein ombygd ”HV-mauser”. Det vil sei mange år før det vart påbode med jegerprøve for å bli registrert i jegerregisteret. Mange år før det vart påbode med tilgjengeleg ettersøkshund for å kunne jakte storvilt her i landet. Eg starta med andre ord som jeger på den tida ein ”ikkje kasta bort timar” på å leite etter påskutt dyr ein ikkje fann etter eit lite sveip rundt i terrenget … slikt vart av gamlekara / dei røynde jegerane karakterisert som bom, slik at jakta kunne halde fram utan å kaste vekk dagen på nyttelause prosjekt.

 

Vel, har dette noko med jakt på NZ, eller filmen desse norske ungdomane har lagt ut på youtube, å gjera? Nei, ikkje slik utan vidare, men då kravet om jaktprøve kom og den fyrste jegerskulen vart etablert, kring 1982 – 83, var dette med basis i ”god jaktkultur” vedtatt på nordisk jegerkongress i 1972. Denne gode jaktkulturen vart oppsummert i 12 hovudpunkt, som skulle danne grunnlaget for god jaktkultur, -etikk og –moral. Framleis er dette basis for jegerutdanninga her i landet og grunnlaget for den lovgiving vi har på dette området.

 

Når eg reagerer, vert sint og tek avstand frå handlingane til desse ungdomane; ja, så handlar det om at slik åtferd, som dei ved sin youtube film freistar å framstille jaktopplevingar som, på ingen måte er i samssvar med den jaktkultur, -etikk og -moral vår jegerutdanning og vårt lovverk er tufta på. Dersom noko av dykk meinar dette er moralisering … ja, så tek eg det med stor ro og fatning. Både våre lover og vår etablerte jegerutdanning er i så fall tufta på den same moralisme og om nokon mindre moralistiske tåpar her på forumet skulle kjenne trong til å få mjuka opp desse normene er eg viss på at dei aldri vil lykkast … det toget gjekk frå perrongen i 1972, dykkar rutetabell er nok utgått på dato.

Link to comment
Share on other sites

Fenrir: mulig jeg er dum som en staur, men jeg klarer seriøst ikke å tolke innlegget ditt i noen som helst retning jeg :oops:

 

Er du for eller imot jegerprøven ?

Er du for eller imot å følge opp påskutt vilt ?

Er du for eller imot hva disse gutta har gjort ?

Har jegerprøven gjort så moral og etikk har blitt bedre eller værre ?

Og hva er det du tar med stor fatning ?

Link to comment
Share on other sites

Fenrir får svara for seg sjølv, men ingen jegerprøve, bil sertifikat eller andre forplikta opplærings former kan ta høgde for idiotiske handlinger av ein person som forkaster dei i eit snev av forbigående dumskap.

Jegerprøven er ein opplæring med grunnleggende kunnskaper ein må ha for å jakte, det er opp til personen sjølv og ta høgde for om han vil følge desse.. Og selfølgelig ta ansvaret for handlinger om han bryter reglene..

 

Men som eg og andre har vært inne på, så er det Politi og rettsvesen som må ta stilling til dette, ikkje oss brukerene av Kammeret.no, det hjelp ingenting å skrive side opp og side ned med forhåndsømming av vedkommende, dei blir ikkje verken meir eller mindre skyldige av den grunn. At det som har blitt vist på videoen ser idiotisk og dumt ut, trur eg alle er einige om, men om eg nevnte tidligere, kua har vært kalv den også, husk det..

Link to comment
Share on other sites

Mange takk, Per-S og OptiBond. Det er godt å vite at det fremdeles finnes folk med føttene plassert i virkeligheten.

 

PS. Jeg la inn samme innlegget for noen minutter siden, men det dukket ikke opp. Blir det dobbeltposting, så slett et av dem.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var 5 dyr og ikke 7 i det aktuelle eksempelet/ saken jeg brukte som eksempel - det var ikke saken som var mitt poeng likevel, men det "prosessuelle" som skjer i slike saker her på Kammeret når en slik sak blir slått opp.

 

Her kan det hende jeg tar feil også. Mulig det var 7 dyr. Jeg husker ikke eksakt, men det var ihvertfall mange, og hvis det var 7 dyr, så blir det jo egentlig enda værre.

 

Det du selv skriver i ditt forrige innlegg er egenlig nokså eksemplifiserende for det jeg tar opp i mitt forrige innlegg:

 

Jaha ja. Da så...

 

Du skriver at den aktuelle skytteren (forutsatt at vi taler om samme sak) skyter i "vilden sky". Det har ikke streifet deg at vedkommende skytter kanskje hadde full kontroll på situasjonen da?? Er jo ikke sikkert at alle som står oppi en slik situasjon mister hodet (slik du implisitt antyder), og der av er å betrakte som skyttere som "skyter i vilden sky" slik jeg antar du selv ville betraktet en slik situasjon fra ditt eget ståsted, jf. din uttalelse i forrige innlegg.

 

Full kontroll med å se at så mange dyr har fått dausmellen på 2 sekunder ?? Mulig jeg er dum azz, men man trenger ikke å miste huet for å skjønne at man ikke får hatt full kontroll. Med det samme som skudd var avfyrt, så gikk han umiddelbart videre til neste dyr jo. Jeg veit at det opptaket jeg så ble kommentert her inne at alle dyra fikk det der dem skulle, men det var etter at dem hadde studert filmen...ifølge deres egne uttalelser :shock: Da kan jeg trygt si at skyttern ikke hadde nubbesjans i verden til å være 100% sikker på at alle dyra ble der de skulle. Nå snakker jeg om 100% og ikke 99.9% sikkerhet. Moralen og etikken er at man skal forsikre seg om at et dyr er 100% nede for telling før man tar et nytt. Såvidt jeg husker så sto de fleste på beina da han begynte på neste dyr. Det er ikke rakettforskning å skjønne at man da ikke får hatt full kontroll. Men som sagt, det er vel jeg som er dum og uvitende...

 

Når så et tilstrekkelig antall individer, blant annet her på Kammeret, fordømmer slik skyting, og påtalemakten der av også indirekte blir "presset" til å kjøre sak, er du med på å drive jegere i vanskeligheter samtidig som du på sikt er med på å innskrenke våre jakt/ skytemuligheter. Man kan således stille spørsmålstegn ved hvor hvor hensiktsmessig det i det hele tatt er å ha et diskusjonsforum som Kammeret, med tanke på de forhold enkelte her inne skriker høyt opp om, som videre etter en stund blir vedtatte sannheter, for så i neste omgang bli tatt til inntekt av påtalemyndigheten i første sving = mer restriktivt regelverk osv.

 

 

Eneste jeg er ute etter er å prøve å opprettholde en god moral og dyreetikk. For man plikter like fordømt å være 100% sikker på at et dyr er nede for telling før man starter på neste. Hvis du føler at Kammeret blir et dårligere sted av at det er folk her som ihvertfall prøver å bruke huet litt, så synes jeg rett og slett synd på deg.

Link to comment
Share on other sites

Sidan du ikkje meistrar å forstår kva eg skriv, eller vil forstå, skal eg freiste å sie det i klårtekst.

Er du for eller imot jegerprøven ? Den er eg for og har drive undervisning og opplæring av nye jegera.

Er du for eller imot å følge opp påskutt vilt ? Eg har drive med ettersøkshund l_e_n_g_e før dette vart nedfelt i lov - sjølvsagt er eg for.

Er du for eller imot hva disse gutta har gjort ? Dei oppførte seg skammeleg og totalt forkasteleg!

Har jegerprøven gjort så moral og etikk har blitt bedre eller værre ? Ja, sei det ... sjølv om nokre få tåpar, som til dømes desse omtalte ungdomane, slepp gjennom og meistrar teoretisk og praktisk prøve, vel eg å tru den er blitt betre.

Og hva er det du tar med stor fatning ?

At einskilde her på kammeret ikkje evnar å fatte at slike åtferd, som denne youtube filmen framstiller "jaktglede" på, er i strid med god jaktmoral og etikk

Litt hjelp til slike som har tungt for det: Den raude skrifta er mine svar på kenneth32 sine spørsmål. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Regner med at alle skribentene her har sin sti 100% ren; aldri skutt en kråke i fredningstiden, skutt trost eller annet vilt med luftgevær, aldri vært over grensen for sitt terreng under jakt?

 

En eller annen skrev noe om å ta ansvar for egne handlinger; hva vet vi om hvorvidt disse karene gjør det eller ikke? Stort sett fremstår tråden som et j..la bedehustombola med innlagt slarv...

 

 

Som sagt, godt å se at det er noen her inne med beina plantet godt inn i virkeligheten...

 

+1!!!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, godt å se at det er noen her inne med beina plantet godt inn i virkeligheten...

Ja, han sa så ... med kvikkleire godt over midjen. Men, men ... ein leitar vel etter trøysta der den finnast :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Fenrir

Moralprinsippene for jakten vår er viktig.

Men de overordnede rettsprinsippene som vi bygger vår kultur på er mye viktigere. Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

En sterkt redigert og klippet videosnutt kan ikke ansees som spesielt god dokumentasjon. Jeg har sett så mye film der fremstillingen ikke er i tråd med virkeligheten at jeg ikke nødvendighvis tror på det som vises.

 

I dette tilfellet fordømmer du kritikkløst de som var involvert som en gruppe. Du vet ikke om alle gjorde noe ulovlig, du vet ikke om alle gjorde noe kritikkverdig, og du vet ikke om alle var med på jakten.

Du vet heller ikke om alle de involverte er med på redigeringen og innestår for det inntrykket som videoen gir. Det er rett og slett så mye vi ikke vet om dette at kritikk av disse slik som det er fremkommet er meningsløs.

 

Hadde du kritisert det inntrykket som videoen gir, stiller saken seg noe anderledes. Det er en sak som er konkret og der alle kan ha sine meninger uten at dette går konkret på enkeltpersoner eller gruppe.

Link to comment
Share on other sites

@Per-S

Eg har ingen stad i denne tråden utalt meg om at desse tåpane har gjort seg skuldig i strafferettslege handlingar, det får vere opp til politi og påtalemakta å avgjere. Dernest er det slik i vårt rettssamfunn at det står ein kvar fritt å kunne take avstand frå, samt fordømme, ei handling sjølv om den ikkje bryt med vårt lovverk, når ein ut frå eigen moral og etikk meinar den er forkastleg. I dette tilfellet nyttar eg meg av denne retten til fritt å kunne ytre meg … det er vel ein slik rett som er nedfelt i ”de overordnede rettsprinsippene som vi bygger vår kultur på”, er det ikkje? Det undrar meg noko at ein slik som deg, som ynskjer å tydeleggjere at du vaktar om desse edle prinsippa i vårt rettssystem, vel å moraliserer ovanfor oss som nyttar oss av denne retten. Skal eg forstå deg slik at du ikkje kjenner deg heilt komfortabel med retten til ytringsfridom og difor moraliserar ovanfor oss som nyttar oss av den?

 

I dette tilfellet har eg mellom anna gjeve uttrykk for fyljande: ”Det som er viktig når slikt skjer er at vi er blant dei fyrste til å fordømme og tek avstand frå slike handlingar, at vi gjer kva vi kan for å fremme både god jaktetikk og moral ut til kommande jegerar.” Dette står eg framleis fullt og heilt inne for, om du og andre skulle vere av ei anna oppfatning – ja, så er det dykkar rett og det plagar meg ikkje. Nei, eg fordømmer ikkje dei involverte kritikklaust, min kritikk er vel forankra. Det eg skriv i så måte er fyljande: ”Når eg reagerer, vert sint og tek avstand frå handlingane til desse ungdomane så handlar det om at slik åtferd, som dei ved sin youtube film freistar å framstille jaktopplevingar som, på ingen måte er i samssvar med den jaktkultur, -etikk og -moral vår jegerutdanning og vårt lovverk er tufta på.” Dette er ei ytring godt innanfor ”de overordnede rettsprinsippene som vi bygger vår kultur på”, og eg meinar det fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er låst da det virker som at det å rakke ned på og kritisere hverandre er blitt mer interessant enn å diskutere emnet tråden startet med på en fornuftig og sivilisert måte. En del ytringer her er helt i grenselandet for personhets og det er ikke ønskelig her på Kammeret uavhengig av hva folk har gjort. Diskuter sak, ikke person. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...