Jump to content

Hvor mange jaktdager har du pr. sessong?


korporal

Recommended Posts

En sesong for min del regnes ikke i dager . Starter 10 sept. og da går det til 15 apr. og i den perioden er jeg ute mest mulig , og det er ofte :D Jo da har da beholdt kona (så vidt det er) og en sønn har jeg som også er jakt/fiskeidiot som meg ! klart jeg er fornøyd :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har vel sikkert god over 50 jakt dager i 2009 sesongen. Det er hjortejakt jeg bedriver, å det tar ofte ikke så lang tid, 1-2 t på post så er jeg hjemme igjen(hvis en ikke feller noe da). Nå har jeg kjærring, men ho er bare glad for å få meg ut av hus. Har også 2 små unger på 1 og 3 år, å det er det som gjør at en ikke kan være så mye på jakt som jeg hadde villet. Klart nå betyr samværet med kidsa mine mest, for det er ei tid jeg ikke får tilbake om jeg bruker den sammens med dem. Jeg kan jakte mer senere i livet, å kanskje ta med dem og?. Men det går som regel greitt, i september er det seint mørkt, å da er dem iseng før jeg reiser ut, å mot slutten ikke i seng før jeg er tilbake.

 

Men konklusjonen er: jo større familie du får, jo mindre jakt blir det, he he.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det normalt med 50-60 jaktdager i løpet av en sesong som startet med bukkejakta i august og sluttet med harejakta i februar. Innimellom dette var det plass til rypejakt på fjellet, skogsfugljakt, elgjakt og sjøfugljakt.

 

Etter at det ble kjærring, unger, hus og stasjonsvogn så har jeg knappe 6-8 dager med elgjakt, 4-5 dager med rådyrjakt og 4-5 ettermiddager/kvelder på andejakt i løpet av sesongen. Ulv har også sin del av skylda, da vi bruker mindre løshund.

Link to comment
Share on other sites

ca. 25-30 dager. Har to småbarn (begge under 4 år), så da må det søkes skriftlig til øverstkommanderende i huset i forkant av jaktturer. Får dem som regel innvilget, men det er samvittigheten det står på... Fikk nettopp innvilga fjelltur med overnatting :D Drar imorgen tidlig. Fy, som jeg gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

I 2007 klarte jeg ikke mer enn ca. 15 turer.

I 2008 klarte jeg ikke mer enn ca. 18-19 turer.

I 2009 klarte jeg ikke mer enn ca. 36 turer.

 

Det er pga sterke smerter at jeg blir satt helt ut av spill :cry:

 

I min ringe ungdom, så hadde jeg nok rundt 100-120 turer uti skauen :D8) Det var tider det :mrgreen::D

Savner det "bittelitt" ja :mrgreen:

 

I 2010 håper jeg at jeg kan komme oppimot 45-50 turer om ikke annet ihvertfall.

 

Ønsker dere alle et herlig jakt, fangst og friluftsår 8)

Link to comment
Share on other sites

Det blir ca 70 dager fra 10 august til 31 april. Har snill kone og 2 sønner som er litt med og en datter som liker hunder å da passer det å ha flere.

 

Man vet ikke hva morgendagen inneholder så hver dag kan være den siste. Gjør det du liker best sålenge familien er enig. I dette forumet er det jo jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lå nok rundt 100 i min fagre ungdom, men etter at jeg fikk familie og små unger, så er det nok sunket til 40-50 dager i året+ noen turer med drevern og basseten og hele familien for å grille pølser og la hundene få litt drevtrening uten om selve jakt dagene. Jakter for det meste rådyr og hare.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i kun fem sesonger, og jeg har ikke kommet over ti turer i noen av dem. Jakt har i grunn vært en hobby jeg har prioritert bort når det er andre ting jeg skulle gjort. En grunn til det er at jeg har gått lei køjakt i tidvis overbefolkede områder. Lite villmarksopplevelse da gitt. Blir bedre til høsten, med nyleid hytte på åremål unna den verste trafikken. Blir uansett neppe mer enn ti - femten jaktdager da jeg prioriterer familien. To unger krever sitt, og det er stort sett bare moro! :)

 

Har nok fått et mer avslappet forhold til jakt etter høstens nedturer, så gleder meg faktisk til neste høst! Får danse med ulver i Norges mest ulvetette område! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble 7 dager på reinsjakt, samt noen få på småvilt i år/fjor. Avstandene til terrengene jeg har jaktet i gjør at dagsturer er uaktuelle.

 

Har kone og barn på 1 og 4, barna legger en solid demper på aktiviteten. Kona er snill og fleksibel, men har mye som skal gjøres hjemme,

og da går det på samvittigheten løs. Ser også verdien i at unga husker navnet mitt :lol:

Driver og jobber med å øke andelen enkel og nær jakt (due, rev o.l), slik at antallet dager kan øke noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...