Jump to content

Hva er den ultimate jaktkniven?


ZTerje

Recommended Posts

Guest graahund

Har brukt bare Morakniv de siste åra, den med det grønne gummierte skaftet. Høyst brukbar og så koster det ikke mer en ca 120,00 om du mister den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Morsomt tema trådstarter.

 

Den ultimate jaktkniven trur eg du må leite lenge etter :shock: Kniver er som anna bruksjern, alt til sitt bruk, også innanfor jakt. Sjølv anbefaler eg Brusletto Bamse som en bra allroundkniv. Den har eit forholdsvis tungt skaft, noke som gjer den god å spikke med, men også å flå med. Sjølv nytter eg den mest til hjortejakt og er veldig fornøgd.

 

Du nevnar buck som er populær jaktkniv. Har ein Buck 395 BKC omni hunter foldekniv som er liten og sammenlegbar. Glimrande til grovpartering av storvilt, og utrulig bra stålkvalitet som gjer at kvassheten held lengre enn f.eks Brusletto kniver.

 

Men har er det sikkert mange personlige meiningar og erfaringar ute å går. Blir spennande å følge tråden vidare

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate kniven, den er ikkje lett å finne. Har sjølv 3 stk kniver som er flittig brukt. 1 til slakting, 1 til tur/spikke arbeid, og ein til fisk/filetering. I tillegg har eg fleire kniver til partering av vilt på kjøkkenet. Så å finne 1 kniv tl alt, det er omtrent umulig.

 

Fallkniven F1, hadde eg nok satsa på... Det er ein god kniv, med godt stål i bladet, bra bladform. Og bruker du den med fornuft, så har du kniv veldig lenge...

 

Koster litt, men er nok verdt kvar krone...

Link to comment
Share on other sites

Her kommer du vel nesten til å få like mange forskjellige svar -- som du får svar. Men et par av gjengangerne er allerede nevnt. :)

 

Hva legger du i "den ultimate jaktkniven"?

Faktorer jeg vurderer når jeg kjøper kniv, omfatter blant annet og i ingen spesiell rekkefølge:

- Materiale i skaftet: tre? Gummi? Micarta?

- Stållegering i bladet?

- Utforming av blad: lenge, bredde, tykkelse, form, slipefase?

- Utforming av skaft: langt nok? Smalt nok? Får jeg godt tak? Kan jeg ta flere forskjellige grep?

- Innfesting av skaft: fulltange? Stikktange?

- Sliremateriale: Skikkelig lær? Tynt drittlær? Kydex? Cordura? Støpt plastikk?

- Utforming av slire

- "Estetikk"?

 

Det blir dønn umulig å utpeke noen "ultimat jaktkniv". Altfor mange kompromisser, og altfor mange motstridende behov og vurderinger. Det som kan være min favoritt kan være helt ubrukelig for en annen, og vice versa. Jeg har dog mine favoritter; jeg liker relativt små kniver med micarta-grep og blad i enten høylegert høykarbonstål, eller godt gammeldags rustende verktøystål.

 

Når det gjelder Buck, har de rykte for å være ganske gode på stål. Jeg synes riktignok de må settes opp litt vel ofte, men jeg er vant til pulverstål og er dessuten sær. Buck Vanguard, helst med gummiskaft, er en kniv jeg mer enn gjerne anbefaler, særlig i sin prisklasse. Alpha Hunter er lignende materialmessig, men har en helt annen utforming. Den ligger skikkelig vondt i min hånd, men det er åpenbart mange som er storfornøyd. Så det er vel bare å anbefale å prøve den -- ligger den godt i hånden din, kan den være et godt valg. Alpha Hunter kommer i 2 forskjellige legeringer; 420HC og ATS-34, hvor siste koster mer. ATS-34 skal være "bedre", men jeg synes nå engang de to blir omtrent like fort sløve.

 

Støtter meg ellers til anbefalingen av Fallkniven, men kanskje mer til H1 (en ren jaktkniv) fremfor F1. Har du skikkelig slipeutstyr og kan bruke det, kan den leveres i pulverstål (H1/3G) som holder seg skarp mye lenger. 3G er derimot et skikkelig helvete å sette opp, så for de fleste vil kanskje den vanlige versjonen i laminert VG-10 være det beste valget.

Link to comment
Share on other sites

Skaffa meg en Schrade PH1 til den nette sum av kr 890,- i vinter, virker på meg som en kniv som dekker mitt behov på jakt, både til å flå, partere, spikke tennfliser, og det meste andre, samt å barbere seg meg, innmari skarp kniv og egg som står lenge..

 

Ellers en hjemmesnekret en med blad smidd av Nessøe på Løten. en unik kniv som ingen har maken til

Link to comment
Share on other sites

890 ???? :shock:

 

Pedersens Vaabenlager selger den for 390,-

 

Høres ut som du har blitt rundlurt! :?

 

http://www.websitefolder.net/pedersensV ... iPageID=88

 

Gudene vet, kjøpte den hos Børselars, ser også at den kjeden Børselars er med i har denne til samme prisen. Mulig Pedesens våpebnlager har denne til spottpris, i så fall er jeg og sikkert andre blitt lurt... :oops:

 

BØRSELARS HAR SNYTT MEG FOR 500,- DET SKAL HAN FÅ HØRE; OG DE PENGA SKAL JEG HA TILBAKE OM JEG SÅ SKAL HOLDE HAN OPP NED OG RISTE DE UT AV HAN. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Min ultimate jaktkniv er minst to stykker, kanskje tre.

En til åpning av viltet , samt til innvendig arbeid med hinner og fester.

En til flåing, og i tilfelle det er brunstbukk som stinker helvete, en tredje kniv til åpning av slaktet og som deretter ikke kommer i nærheten av kjøtt før den er vasket.

 

Typene har variert opp gjennom åra, men i dag er Fallkniven H1 en favoritt både til åpning av vilt og også godt egnet til flåing med sin runde bladprofil.

Videre er de små Game Warden knivene fra Busse i D2 stål veldig anvendelige, faktisk til både åpning og flåing.

Street Scrapper 4 i INFI stål fra Scrap Yard Knife Works er også en ypperlig kniv til åpning og innvendig arbeid på vilt.

Safari Skinner fra Swamp Rat i D2 stål er en ren flåkniv med god runding i eggen og fungerer meget bra til dette bruket.

Disse er det jeg bruker i dag og som jeg er meget godt fornøyd med.

Dette gjelder både ergonomisk utforming, stålkvalitet, holdbarhet på egg, og mulighet for under feltmessige forhold å skjerpe opp eggen ved behov.

 

Måtte jeg velge en jaktkniv til alt (grøss og gru), ville det mest sannsynligvis bli Fallkniven H1.

 

Jeg syns også det blir litt feil å nevne spikking , brødskjæring og annet "pauserelatert" arbeid når en snakker om jaktkniver.

Selv om en kniv uten tvil kan dekke allt dette og mer til, er en jaktkniv for meg en jeg bruker til å foreta feltbearbeiding av felt vilt.

 

Fra toppen Street Scrapper 4, Safari Skinner, Game Warden.

Jakt2007039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også det blir litt feil å nevne spikking , brødskjæring og annet "pauserelatert" arbeid når en snakker om jaktkniver.

Selv om en kniv uten tvil kan dekke allt dette og mer til, er en jaktkniv for meg en jeg bruker til å foreta feltbearbeiding av felt vilt.

Støttes.

 

Knivene Seawolf samler på er også blant mine favoritter. Men på toppen troner en Dozier Delta Traveler i D2-og-micarta.

 

Bob Dozier har vel nærmere ett års ventetid på bestilling, men knivene hans kan kjøpes hos Vintage Knives og A.G. Russell.

 

Jeg tror AGR selger noen lurium-varianter blant de "ekte", der bladet er grovskåret utenlands men herdet og ferdigstilt av Dozier. Vintage Knives har kun et lite lager (som oppdateres ofte og kan inneholde noen skikkelige godbiter) men de har ganske gode priser -- og eieren er en kjernekar og mer enn villig til å sende til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Fallkniven vm1.

Bruksomeråde:

Slaktekniv (rådyr) ligger alltid grundig rengjort i sekken under jakt.

wm1-web.jpg

 

Fallkniven Idun

Bruksomeråde:

Slaktekniv, flåhjelp ellers ett alternativ til vm1, selv om den har helt andre dimensjoner er den veldig lett å arbeide med, "spikke arbeidet"

stor-nl5.jpg

(Bildene over er hentet fra produsentenes hjemmesider)

Link to comment
Share on other sites

Vil aldri ha noe annet enn Kuusamo kniven (såkalte sakokniven). kjøpte min for ca 15 år siden og den er like hel enda og lett å få skarp om man bruker rett verktøy. Har blitt brutalt behandlet og brukt til ved hogging m.m. Står 100% for kvaliteten i denne kniven. Ypperlig flåkniv og generell kniv til jaktbruk...!

Link to comment
Share on other sites

Videre er de små Game Warden knivene fra Busse i D2 stål veldig anvendelige, faktisk til både åpning og flåing.

Er de ikke i INFI?

 

Jeg syns også det blir litt feil å nevne spikking , brødskjæring og annet "pauserelatert" arbeid når en snakker om jaktkniver.

Selv om en kniv uten tvil kan dekke allt dette og mer til, er en jaktkniv for meg en jeg bruker til å foreta feltbearbeiding av felt vilt.

En jaktkniv bør vel være dugende til alt man gjør når man er på jakt, inkludert spikke og skjære brød, i motsetning til en kjøttskjære kniv. Men her er nok et av de kompromiene til at man aldri blir enige om.

:D

 

Gjør du en undersøkelse vil det som gjenntar seg mest være et blad med svak drop-point, bladlengde 9-11 cm, bredde på 25-30 mm, tykkelse under 4 mm. Skaftet relativt rett og enkelt med en lengde på 10,5-11 cm.

De fleste skaftmaterialene er dugende, så her vil de finnes alle mulige ideer.

Et blad i hardt, slitesterkt stål av bedre kvalitet, vil være bedre, selv om mange foretrekker et mykere stål som er lettere å sette opp.

Den gjennomsnittlige ultimate jaktkniven vil ligge innenfor disse rammene. De som bruker noe annet, gjør gjerne det fordi de har en bakgrunn/trening som gjør at det fungerer for dem. En erfaren kjøttskjærer vil sikkert kunne gjøre et topp jobb med en 13-15 cm filtekniv, men dette vil nok fungere dårlig for de fleste andre.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er Game Warden i INFI metallurgen...jeg rotet nok der.

 

Til spikking, "matlaging" og generellt leirarbeid har jeg egen kniv i sekken.

Enten en samekniv eller noe lignende.

Liker ikke å bruke jaktknivene til slikt arbeid, selv om de utmerket godt tåler det.

 

Og skulle jeg valgt den ene jaktkniven (ut fra de jeg har personlig erfaring med), ville det nok som sagt blitt Fallkniven H1.

Den kombinerer det meste i en kvalitetsforpakning som står for en støyt og koster ikke all verden.

 

( og bare så det er nevnt, Brusletto Hunter er kanskje en av de beste brødknivene jeg har hatt :mrgreen: )

 

Mildot.

De to knivene fra Fallkniven er flotte.

Idun er jo som et smykke, vakker kniv :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har prestert å bli litt sær på dette feltet siste året, etter at eg fekk ein Brusletto Sprettern i handa. (den med eggen på baksida av bladet).

Aldri har det gått so kjapt og enkelt med både spretting av buk, arbeid "inni" dyret, spretting av skinn, flåing, og jammen e den glimrande til partering og!

Er litt uvandt i begynnelsen og krever litt trening. Og so må ein slipe spissen litt, skal den bli brukbar til flåing.

Dette er no den kniven eg brukar desidert mest i jakt og slaktesamanheng. Men den har jo sine klare begrensingar. Ubrukeleg til å stikke med, og lite eigna til slikt som brødskjering og spikking. So den må supplerast. No henger den i beltet saman med Brusletto Hunter. Den Hunter'n er litt hellig som jaktkniv for meg, og må vere med på jakt pga overtru :D.

 

Ellers har eg sansen for både Hunter'n, Brusletto Bamse og ein som heiter Helle Jaktkniv (ganske lik Bamse'n).

Men som andre har sagt. Dette med jaktkniv er prega av smak, behag og ikkje minst overtru i mitt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Og skulle jeg valgt den ene jaktkniven (ut fra de jeg har personlig erfaring med), ville det nok som sagt blitt Fallkniven H1.

Den kombinerer det meste i en kvalitetsforpakning som står for en støyt og koster ikke all verden.

 

 

He,he..tar deg på kornet og bestiller H1 - blir spennende å se :D ! En god kniv er halve jakta, og vel så det... :roll:. Er det forresten noen som har gode tips for oppsett av kniv med såpass hardt stål for en som ikke er for flink med akkurat den biten :?:

Link to comment
Share on other sites

Og skulle jeg valgt den ene jaktkniven (ut fra de jeg har personlig erfaring med), ville det nok som sagt blitt Fallkniven H1.

Den kombinerer det meste i en kvalitetsforpakning som står for en støyt og koster ikke all verden.

 

 

He,he..tar deg på kornet og bestiller H1 - blir spennende å se :D ! En god kniv er halve jakta, og vel så det... :roll:. Er det forresten noen som har gode tips for oppsett av kniv med såpass hardt stål for en som ikke er for flink med akkurat den biten :?:

 

Fikk kniven i dag - skikkelig verktøy dette gitt 8) Gleder meg til flåinga allerede... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg: En enkel kniv med blad tilsvarende en gammeldags "tollekniv". Gjerne forholdsvis kort blad, gjerne nedoversvingt på tuppen. Ikke disse raringene som går rett opp den siste centimeter'n. Gjerne litt bløtt stål som er lett å sette opp etter det blir sløvt.

 

Hvorfor? Jo, jeg bruker kniven til utvomming og slakting. Nedoverbøyd knivspiss gjør det enklere å åpne bukskinn uten å ta høl på vom og tarmer. Kort blad gjør det enkere å beskytte bladet med en finger/hånda når jeg skal inni dyret og ta løs mellomgolvet. Bløtt stål gjør at jeg ikke trenger å være redd for å kjøre kniven i bein når jeg rensker kjever eller tar ut rasshøl. Og det går raskere å få kniven kvass når jeg trenger kvass kniv. Jeg er en klabb til å kvesse kniv, så det blir sjelden bra uansett - da gjør jeg det heller flere ganger og har en nogenlunde kvass kniv hele tida. Jeg har forøvrig vomma ut av både rådyr og elg med en lommekniv med 3cm blad, det går det også. Tapetkniv likeså. Men det blir upraktisk i lengden...

 

Samtidig bør den være rimelig enkel å rengjøre - jeg bruker samme kniven til å skjære bacon med.

 

Morakniv av billigste type er helt kurant for mitt bruk, men de siste åra har jeg brukt en helt enkel jalla-kniv som fatter'n fikk tak i en gang i hine hårde dager.

 

Men, i burdagsgave fikk jeg jaggu en Brusletto-kniv, så det blir vel den jeg tar i bruk i årets elgjakt... Den var snaisen, den... Kvassast kniven æ nånn gång hi haft...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har i flere år vært godt fornøyd med min Helle Safari. Fin å slakte alt vilt med og ikke minst synes jeg den er god å flå med.

 

http://www.helle.no/go.cfm?id=66338&typ ... 6179i66338

 

sSAFARI.jpg

har en slik en som ikke er så fin lenger så jeg brukern lit hardt tåler synnsikt mye og den nye modellen har finere form på bladet en den eldste. blir veldi skarp men jeg syntes den er litt tjukk å spikke med har kanskje tenkt å sette opp annen egg på min og lage nytt skaft.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt tatt enorm forskjell mellom "favoritt" og "ultimat", da.

:D

Joda, for mitt vedkommende har dette absolutt noe å gjøre med saldoen på bankkontoen! Jeg har nok en del "favorittvåpen" som ikke ville vært det "ultimate" hvis det var noen ekstra siffer i kronebeløpet! :D

 

Men min Puma 4-Star Nicker (fast blad) går faktisk for opp mot 500 UsD på eBay!

Link to comment
Share on other sites

Min ultimate jaktkniv er morakniv classic, standard bladlengde, rødmalt treskaft.

 

Kan brukes til det meste og er sjefen av slakting, lett å holde både kvass og rein, ligger godt i hånden.

Og ikke minst, den er billig, så det er ingen katastrofe om man mister en, for man har jo selvsagt huset, bilen, jaktsekken og lomma full i morakniver :mrgreen:

 

Har mange jaktkniver og andre kniver, men når jeg skal ut er det morakniven som blir med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...