Jump to content

ATV - erfaringer og tips...


ElgjegerSigdal

Recommended Posts

Vi har en polaris 6x6 på jaktlaget og en honda 4-hjuling som "reserve-atv". Men jeg jakter endel alene også, og er sær og ønsker ikke å vente i opptil 8-10 timer på hjelp for å få ned elgen. Så jeg vurderer å kjøpe meg en atv jeg også. Et absolutt krav er at den ikke skal være for dyr - da faller 6x6 ut... Tenker også at guttungene kan få være med å kjøre litt, og da er 4-hjuling mest hendig.

 

Jeg har en gård, med litt ungskogpleie foran meg. Tenker henger til planter og ryddesag og vedhogst. Pga. gården får jeg utgiftsført doningen, skal derfor kjøpe nytt og ikke brukt. Traktorskilt er også et must.

 

Har fått anbefalt Yamaha grizzly 450 kubikk. Noen som har erfaringer med en så "liten" atv? Har den krefter nok? 6x6 har bare 500, men det blir kanskje annerledes? Vet jo at grizzly har opptil 700 ccm, men ønsker å holde prisen nede. Dessuten blir den jo større og tyngre å håndtere.

 

Er det noen som har erfaring med Yamaha kontra andre atv? Har fått høre at honda ikke har sperre foran og dermed har dårligere fremkommelighet...

 

Tips og råd mottas med takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 6x6 800 i fjord, har ikke angret et sekund siden. Men skal man være ærlig er den et råskinn, i terrenget vil du aldri klare å utnytte kreftene, det spinner lenge før motoren gir seg. Selv på høygear kan du henge etter 1000 kilo henger å dra den greit i 60 km/t. Den er rolig og grei etter vei å holder greit 80... Den vil som regel ha 2 liter/mil uansett hva du foretar deg.

 

Men uansett ville jeg ikke kjøpt noe annet om jeg hadde valget igjen, for i terreng er det hodet som stopper deg.

Link to comment
Share on other sites

Har en 360 Kawasaki Prairie, som er bygd på samme ramme som 750'en til samme produsent. Jeg er veldig fornøyd, vært null problemer med den til tross for delvis hard kjøring. Bruker den på beitetilsyn på inngjerda skogsbeite/innmarksbeiter rundt bortigjennom bygda. Har også fått tak i en boggie tømmerhenger med innleggsplatting (Montana). Ingen problemer med å dra denne med velvoksen elgku på toppen gjennom myra og bortigjennom.

 

Egentlig imponert over hvor godt 360'n tar seg fram, men som sagt - skulle jeg kjøpt nå ville jeg antakelig lagt i noen kroner og kjøpt "storebror", selv om den har klart seg godt til mitt behov. Har også dratt med en vanlig enaksla bilhenger oppi marka og kjørt frem ved med denne før jeg kjøpte montana'n. Fullt lass med bjørk og orestrang var null problem, men jeg kjente helt klart at det var noe som lugga bak der...

 

Eneste gangen den har slitt er når det blir så mye snø at den henger, men så er det da heller ikke noen snøscooter. Men jeg har kjørt opp spor og bruker den jevnlig også nå på vinteren til noe småjobber oppe i marka....

 

Naboene lo når jeg kjøpte, men for min del har det blitt et nytteverktøy av store dimensjoner... Og nå har vel snart alle i bygda ATV...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Honda 680 og er godt fornøyd med den. Der den ikke kommer fram kommer du heller ikke fram med andre 4 hjulinger. Har kjørt i lag med andre ATV merker og ikke blitt skuffa. På honda slipper du og å bekymre deg for å brenne opp variatorreima viss du kjører i lav fart med belastning. Honda har automatgir som fungerer godt selv i nesten null hastighet og tung belastning. Du kan og låse automaten i de forskjellige gira. Jeg og kjøpte min på gården og fikk utgiftført den på gården. Min er uregisstrert men har full Kaskoforsikring med personskadeforsikring. Når det gjelder kvalitet finns det ikke andre merker som kan måle seg. Polaris 800 er litt breiere og lengre og tåler litt mere før den bikker men den krever og litt mere plass der det er trangt og komme fram, samt at den blir lettere hengende pga lengre akselavstand.

Link to comment
Share on other sites

Har ein kawasaki 750 og er godt nøgd med den. Uavhengig bak og sperre framme er to viktige ting synes eg. Einaste minus er at den ikkje er registrerbar og at den er litt topptung i forhald til f.eks honda 500.

På skogen er det ialefall kjekt med all den krafta. Eit anna pluss er at den starter svært lett når det er kaldt, noko min gamle suzuki med choke hadde problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Honda 680 og er godt fornøyd med den.

 

Tror det er makan som naboen kjøpte noen uker etter jeg handlet, og skal ærlig innrømme at prøveturen med hondaen var en liten baksmell... :wink:

 

Den har vel uavhengig fjæring på bakhjula (i motsetning til min som har fast bakaksel)? Klatrer jo en del bedre da...

Link to comment
Share on other sites

vi bruker en artic cat 300. den har høy\lav og exstra lavserie. sperre er ekstra montert. kjettinger på alle 4 hjulene. fungerer veldig bra. nokk krefter da det ikke er farten man bruker under utdraging av elg.. makser 80 på veien. vi har veldig ulent terreng og har dratt ut en ca 15 elger med den. en 6*6 er vell å foretrekke da 4*4 er lett å gå rundt med. vi har dratt dyrene frem til vei uten bruk av henger etc.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre forskjellige Yamaha, 350, 660 og nå en 700 med hvite skilt. Grunnen til at jeg har holdt meg til Yamaha er de litt beskjedne ytre målene, den har dermed stor fremkommelighet i skogsterreng. 350 ble litt for liten med tung last og den hadde ikke sperre. De andre har mer enn nok krefter til alt en ATV kan brukes til. 700 har elektrisk servostyring, og det gjør den svært lettkjørt i vanskelig terreng. Tror det har kommet på flere av modellene til Yamaha(og andre). En kompis har Yamaha 450, og den har vært kraftig nok til hans bruk. Så hvis det ikke er spesielt tung bruk du tenker på, tror jeg den er stor nok.

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å ha nevnt det så gir ATV-belter følgende i tillegg;

 

-Dyrere, men...

-Minimalt med spor i terreng(nesten ingen selv i myr)

-Enormt mye bedre fremkommelighet på ALLE underlag(mye bedre enn 6X6)

-Bedre trekk-kraft (1/3 ca.)

-Framkommelighet på snø, i svært dyp snø også

-Servo en fordel på barmark, men ikke et must

Mindre sjans for velt, side og bakover(ikke så mye pga. minimal breddeøkning, men det faktum at du får mye vekt under og mye lavere tyngdepunkt)

 

Alt i alt tar det ATV til et annet nivå

Link to comment
Share on other sites

Har Arctic Cat 500 med store mud dekk for å få mer bakkeklarering. Suveren i skogen. Arctic Cat er populær i skogbruket i Sverige. I Svenske ATV forumet skåret AC best på momentene som er relevante for skogsarbeid i en stor test av 4 hjuliger i fjor. Suzuki sine er også bra, men er noe dyrere. Polaris sin 6x6 er vanskelig å slå på tunge jobber men for meg er større svingraduis avskrekkende siden min ATV brukes til opprydding etter tynningsdrifter der det er vaskelig nok å manøvrere med tømmerhengeren på.

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg den nye Polaris 6*6- 800 :wink: vi har ein sånn det er ein fryd å kjøre i terenget!!! :!:

 

Sikkert en grunn til at forsvaret bruker polaris 6X6 :wink:

Har utrolig mange timer på slike, og er veldig fornøyd med de i alle typer terreng.

Men monter vinsj forran og bak... Setter du deg fast med en slik uten vinsj, er det mulig du har en liten case.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt minimale problemer med min Polaris 600 twin i løpet av 5 år,kun skiftet plugger 1 gang utenom service.

Kjøper du annerkjente merker fra Japan/Usa/ Canada og styrer unna all billigskiten så duger det meste.

Delt bakende ser jeg på som et must. Warn vinsj er også påkrevd.

Atven er som oftes mye tøffere en sjåføren.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Polaris 500 6x6 er gode greier det, men svingradius og ei girstang som er plassert inni kneet gjer at den ikkje er noko for meg. Men at den tar seg fram, det skal den ha.

 

Skjønner heller ikkje kvifor folk henger på enorme mudtires på firhjularane sine. Meir ukomfortabel, høgare tyngdepunkt og mykje større slitasje på drivverk og motor er jo resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg var i samme situasjon som deg, småbruk med litt skog med behov for ungskogpleie o.a. Gikk i mange år og siklet på atv, men hadde bare råd til en "medium". Så det ble til at jeg ventet og sist vår kjøpte jeg en plaris big boss 800.

 

I dag er jeg meget glad for at jeg greide å vente til jeg kunne kjøpe en i str. xl. Kraften og fremkomligheten til en stor maskin gjør den lettere å kjøre i den forstand at du ikke trenger å planlegge gassbruken din for å komme frem (særlig med henger og lass) Big bossen har plan og det er kjekt når motorsag/ryddesag, bensin, mat, drikke, skiftetøy, hjelm, tømmersaks o.a. skal være med. Legg det oppi planet og surr evt fast så det ikke skrangler, karmene gjør at du ikke mister utstyret.

 

Min er traktorregistrert på hvite skilter og har en meget primitiv sperre (stjerneskrue som stopper "gasspedalen". Mange mener smidigheten, eller mangelen på sådan er minuset med 6-hjulingen. Med henger bak er ikke en atv så veldig smidig uansett og med plan kan det hende du mange ganger slipper henger.

 

Hva blir så mitt råd: Vent et år, spar penger og kjøp en big boss eller en annen atv med større motor.

 

Som småbruker er uansett en atv et utmerket verktøy. Små bønder små traktorer, store bønder store traktorer 8)

Link to comment
Share on other sites

Polaris 500 6x6 er gode greier det, men svingradius og ei girstang som er plassert inni kneet gjer at den ikkje er noko for meg. Men at den tar seg fram, det skal den ha.

 

Skjønner heller ikkje kvifor folk henger på enorme mudtires på firhjularane sine. Meir ukomfortabel, høgare tyngdepunkt og mykje større slitasje på drivverk og motor er jo resultatet.

 

Grunnen til at man setter på mudtires er for å komme fram. En kompis har mudtires på 4hjulingen sin, under elgjakta så måtte han kjøre inn på myra og dra ut en 6 hjuling med originale hjul, dro først ut 6hjulingen, og kjørte så inn å hentet elgen etterpå. Når vi kjører sammen så flyter han bare oppå mens jeg med mine originale hjul detter igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel noe som kan defineres som ekstra store dekk. ITP 27". Har ingen negative erfaringer med disse dekkene. Større bakkeklaring, bedre flyteevne, ikke så gode i stor fart (noe jeg ikke har behov for), men veldig gode utenfor allfarvei. Ellers har jeg ikke så store erfaringer med ulike atv`er, men Polaris 500 gjør jobben visst sjåføren bruker hodet.

 

DSCn02356.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det en kjent sak at orginaldekkene på bl.a. big boss ikke er all verden. Man trenger ikke gå opp til ekstreme dimmensjoner for å få bedre fremkomlightet.

Setter man f.eks. på Maxxis Big Horn eller Terracross i "normalstørrelse" vil fremkomligheten bli vesentlig bedre. Men i terrenget er som kjent større dekk å foretrekke av grunner som allerede er nevnt.

Selv kommer jeg til å sette på litt større dekk, trolig Maxxis Big Horn da disse etter min erfaring har god fremkomlighet og god slitestyrke (ruller langt før de er utslitt). Det siste er forsåvidt et økonomisk spørsmål også, da det koster litt å sko 2 hjul ekstra...

Link to comment
Share on other sites

Søstra mi hadde en Kymco 500ccm (4x4 selvsagt) Og denne er vel ikke det man anbefaler noen til skogsbruk skulle jeg tro.

 

At en felg kan bøye seg under litt "pen sladding" har jeg aldri hørt om før. Ved å butte i noe, ja, men ikke ved å sladde liksom.

 

Og hver gang temperaturen krøp under 10- så ploppa det en simring og doningen tømte seg for olje. Dette har vel skjedd hver vinter de siste 4 årene.

 

Ikke mer Kymco på hu.

 

Nå blei det en splætt ny Can-Am 850 som ble registrert for 2. Skal ikke mye fantasi til for å tro at den er ca MYE bedre :)

 

Men har ikke hørt så mye om Can-Am her i Norge.Selv om det nok er en del av de.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det har kommet mange svar mens jeg har v? p?interferie. Men det meste er jo uleselig. Vanskelig ?jette seg til hva som st?.. :(

 

Skj?r jo at 6x6 er det beste, men jeg tviler p?t de er dobbelt s?ra...de er jo nesten dobbelt s?yre...

Tenker at kanskje 4x4 er bra nok, og at de er mer hendige... :)

 

Hva syns dere om Honda med stiv bakaksel og hydrostat?

Jeg ser for meg at hydrostat er suverent i skogen - med rolig og jevnt tempo - ikke noe r?og napp....

Men jeg er litt tvilsom til stiv bakaksel og fremkomlighet...men hvordan er andre atv'er n?de f?en elg eller to p?n henger etter? De synker vel litt p?akhjula de ogs?

Har f? f?nde tilbud:

Yamaha grizzly 450 - 53.000 + mva (egentlig 420ccm - stort nok?)

Honda trx 500 - 59.000 +mva

Polaris sportsmann 500 h.o. - 63.000 + mva.

 

Hva vurderer dere som beste tilbudet?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

6x6 er flott det, men jeg liker 4x4 bedre hvis det er litt tett skog dit jeg skal. Synes 6x6 blir litt stiv å svinge. Men 6x6 stoler jeg mest på når det er skikkelig bratt. Vi bruker mest 4x4, og når vi drar stor elg sitter det en på forran slik at en unngår å steile. Sinnsyk framkommelighet på en ATV, bruk hodet under kjøring, det er min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
kjøp en versjon av yamaha du... har 660 aldri noe tull. full sperre foran og bak pigg kjetting foran og bak så kommer du frem. skal du utenfor traktorvei nytter det ikke me 6x6

 

 

 

Har en big boss 500 6x6, den tar seg rått fram utenfor traktorveien. Er ganske sikker på at den hadde banka ut grizzlyen!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...