Jump to content

Kjøp av Sauer 200STR (ikke DFS)


brodsjo

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha krangla lenge med Sako 75 med .260Rem så har jeg begynt å se etter nye muligheter. Har skutt en del med en Sauer for noen år siden og det er helt klart førstevalget. Men jeg er ikke DFS-skytter og siden det er skytterkontoret som selger denne så lurer jeg på om jeg i hele tatt kan får kjøpt ny? Hva med våpensøknad? Driver jo ganske aktivt med jaktfelt og snart elg, men ikke baneskyting..

Link to comment
Share on other sites

bare og sende søknaden sørover det! de krever ikke medlemskap i noesomhelst,bare politiet det :D gjengen driver jo butikk. mulig du blir spurt hvis du ringer,de spurte meg,men er bare å svare ja det,eller nei? banesauern står i skapet uten at jeg har skutt et eneste skudd i dfs-regi.

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed derfra at det ikke ville lønne seg (ca. 12.000,- for komplett låsekasse), og anbefalte å handle hos skytterkontoret.. Selvfølgelig gir jeg da ca 15.000,- for en komplett med skjefte, men ettersom jeg har forstått så er det ikke noe stort problem å selge skjefte for noen tusenlapper?

Link to comment
Share on other sites

Mange som er på jakt etter junior skjefter for å bygge om eksisterende børser til rekruter, bare et tips dersom du velger å kjøpe ny komplett børse og ikke trenger origanal skjeftet. Men selvfølgelig er det sikkert endel som vokser fra junior skjeftet og vil ha standard skjefte, kan være mulig å få kjøper på skjeftet før du bestiller så vet du vilken modell du skal ha

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg hadde sendt ein søknad der det vart søkt om eit våpen til jaktfeltskyting. Våpen skulle/skal IKKJE brukast til jakt, og dette er kryssa av. Likevel kom det avslagsbrev i posten no der dei henviser til at eg har 6 våpen som har jakt som bruksområde. Har eg skreve noko feil på søknaden min? All hjelp er kjærkomen ettersom eg ikkje forstår avslaget.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde sendt ein søknad der det vart søkt om eit våpen til jaktfeltskyting. Våpen skulle/skal IKKJE brukast til jakt, og dette er kryssa av. Likevel kom det avslagsbrev i posten no der dei henviser til at eg har 6 våpen som har jakt som bruksområde. Har eg skreve noko feil på søknaden min? All hjelp er kjærkomen ettersom eg ikkje forstår avslaget.

Har du lagt med bevis på medlemsskap i NJFF (direktemedlem eller i lokal forening)?

Politiet krever medlemsskap i forening med dette på skyteprogrammet og som er godkjent av POD.

Kryss for ikke brukes til jakt har jeg aldri sett. Det er et kryss der som sier "kan brukes til jakt" Mulig det er noe jeg har oversett, men kan det være noe der? Jeg skriver trening og konkuranse under bruk feltet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed derfra at det ikke ville lønne seg (ca. 12.000,- for komplett låsekasse), og anbefalte å handle hos skytterkontoret.. Selvfølgelig gir jeg da ca 15.000,- for en komplett med skjefte, men ettersom jeg har forstått så er det ikke noe stort problem å selge skjefte for noen tusenlapper?

 

Fikk pris på komplett våpen uten stokk og diopter i går, 10 750,-

Så er jo spørsmålet om du får solgt skjeftet til en OK pris?

 

Våpen uten skjeftet anses som "deler" og kjøpes gjennom servicestasjonene til DFS.

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte her svarer på et gammelt spørsmål fra meg. Her en liten oppdatering på hvordan det løste seg.

 

Jeg kjøpte via skytterkontoret (no problem for ikke-medlem) til kr 13.500,-. Solgte skjeftet raskt og billig for kr 3.000,- (kunne fått mer hadde jeg ventet lengre, men var glad for å bli kvitt det raskt). Dermed ble prisen for låsekasse + løp kr 10.500,-. Kjøpte et Bredvoldskjefte til kr 4500,- og med litt børsemakerjobb (bedding, fresing, kapping og gjenger) så ble det vel ca kr 16.000,- for ei fantastisk god rifle til både jaktfelt og elgbane.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har opplevd å få avslag på våpensøknad til konkurransevåpen fordi dei har full garderobe med jaktvåpen? Det skal vel eigentleg vere slik at konkurransevåpen kjem utanfor dei 6 våpena i garderoben, eller er eg heilt på villspor her?

Tante A er på villspor her, det samme er den lensmannen som påstår at 6 våpens begrensningen har med noe annet enn rene jakt registrerte hagler og rifler å gjøre.

 

P.s. For å få den gjennom uten diskusjon, søker du på rifla til Ø/K (øvelse/konkurranse.

Bruksområde DFS skyteprogrammer (DU er jo medlem så det er kun en kopi av medlemskortet ditt som kreves som dokumentasjon).

OBS! Forutsatt at du ikke har en DFS rifle liggende fra før da.

 

Våpen/våpendelens art = Rifle

Kaliber 6.5x55

Fabrikkmerke = Sauer (må med ved DFS som bruksområde)

Modell = 200STR (samme som oven)

Avkryssninger: Helauto = Nei, Halvauto = Nei, Våpen godkjent til jak = Ja, Maskingevær = Nei

Våpenet skal brukes til Ø/K

Andre opplysninger = DFS Skyteprogrammer

 

Annen utfylling klarer dere selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har opplevd å få avslag på våpensøknad til konkurransevåpen fordi dei har full garderobe med jaktvåpen? Det skal vel eigentleg vere slik at konkurransevåpen kjem utanfor dei 6 våpena i garderoben, eller er eg heilt på villspor her?

 

Klumsen skrev:

"Har og diskutert med lensmannen om antall gevær.

Jeg mener ordlyden går på jaktgevær, og at en kan ha konkuransevåpen utenom, men han var veldig bestemt på at det var et total antall på 6våpen.

Trist at det er en regel som tolkes så ulikt rundt i landet."

 

 

Ser andre poengterer at konkurransevåpen ikke teller i jaktgarderoben, og det er riktig. Jeg har jaktgarderoben full, og i tillegg en Krag Jørgen karabin som egentlig er fars gamle jaktrifle, men nå registrert med formål "øvelse". Dessuten har jeg en Krag Jørgen banerifle (Modell 30). Da jeg overtok en Modell 30 fra en kamerat søkte jeg og anga denne som "reservevåpen" til øving/konkurranse. Godkjent uten noe krøll!

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsfanden: Saken løses enkelt og greit ved å møte opp på kammeret mandag morgen med mobiltelefon i hånda og ringe POD og be etter Ståle Svendsen og be ham forklare pent til saksbehandler hvorfor det heter jaktvåpengarderobe og ikke våpengarderobe.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Fatter egentlig ikke at noe så enkelt som jaktvåpengarderoben fortsatt skal skape problemer.

Men det er vel normalt hos lensmannens kontoransatte man møter dette problemet (de har forøvrig ikke noe de skulle ha sagt, de har med å ta i mot søknader, og levere den videre til lensmann som skal påføre vandel, før det hele går til våpenkontoret).

 

Egentlig litt kjipt å måtte drive med en voksenopplæring som er statens ansvar.

 

Syntes å merke en viss kjølighet hos nevnte damer da jeg høffelig påpekte hva deres rolle i saken var for en tid tilbake, men det har gått seg til. (tiden leger alle sår). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...