Jump to content

En langdryg skapelse.... 7x68Maral


maral

Recommended Posts

Jeg har i mange år vært inne på tanken om å finne fram til en patron til hjortejakt i åpent terreng. Tanken har vært at kulebane, vindavdrift og flygetid skulle være så bra som mulig. I tillegg skulle kula nå frem til målet med autoritet. Ideen har vært at annslagsenergien skulle holde seg over 2000 joule på alle tenkelige skuddhold.

 

Patronen

 

Tankene har spunnet i forskjellige retninger, og kalibre som 308 Norma magnum og 270 Wby magnum var oppe til vurdering. Imidlertid dukket det en fram en fiks ide om at hylsa skulle være av den belteløse rasen og ikke nødvendigvis en fabrikkpatron. I og med at jeg allerede hadde en custombygget Ruger No 1 i 8x68S, dukket funderinger om å skape noe med basis i 8x68S-hylsa opp. 6,5x68 ble også vurdert, men forkastet da jeg syns kaliberet ble litt for lite.

I hukommelsen dukket det fram en artikkel i gamle, ærverdige Våpenjournalen om noen kreasjoner som het 300 og 338 OAM. Det verserte også fortellinger om en patron ved navn 300 Alfarex på nettet. Kunne kanskje dette være et steg i riktig retning, mon tro. Det var bare et skår i mine entusiastiske funderinger, jeg har egentlig ganske lunkne følelser for 30-kaliberet.

 

7mm eller .284” derimot, det var noe helt annet. Jeg har til dags dato ikke hatt et våpen i 7mm, men etter dyype studier i ymse litteratur og forførende nettsider, ble det mer og mer klart for meg: 7mm var det eneste saliggjørende!

Tyngre kuler i 7mm har en rekke egenskaper som tiltaler meg. Man kan få kuler med høy tverrsnittsbelastning (SD) og balistisk koeffsient (BC) uten at kulevekta blir for høy. Da kan altså kulene drives ut i tilstrekkelig høy hastighet, til at kulebane osv blir tilfredstillende, uten at rekylen blir for voldsom.

 

Allerede i 2006 startet jeg en tråd på daværende Sluttstykket.no for å lufte mine tanker og ideer. Tråden ble både lang og lærerik. Jeg har i ettertid oppdaget at det finnes flere varianter av 7mm-patroner basert på 8x68S-hylsa, men dette var kunnskap jeg ikke hadde den gang. Søken etter kammerbrotsj etc til kreasjonen tok til, og etter hvert fikk jeg et tips fra en viss lyddemperproduent i Son om at JGS hadde en brotsj i sine lister med betegnelsen 7x68 Kroll. En herre ved navn Bill Kroll hadde fått lagd en 7mm-kreasjon som lignet svært på det jeg var ute etter. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en 8x68S-hylse nedpresset til 7mm, uten noen andre endringer, men Krolls variant var noe ”improved” og utblåst til et større hylsevolum. Skuldervinkel var satt til 28 grader. Patronen har spec som tilsier at jeg må påregne noe dreiing av hylsehalser etc, men det kan man da leve med.

 

Etter litt om og men ble det til at jeg bestilte en kammerbrotsj og en GO-tolk fra JGS. Langt om lenge dukket det opp et brev i posten med en kammerbrotsj i 7x68 Kroll. Tolken var ikke å finne verken i pakken eller på følgebrevet. Jeg måtte forfatte en ny mail til JGS og etterlyse den. Hos JGS hadde de ikke registrert noen bestilling på kammertolk, så den måtte bestilles for seg. Heldigvis hadde jeg en lang horisont på dette prosjektet.

I mellomtiden ble spec på kammer og hylser matet inn i QuickLoad for å se hva denne merkelige skapningen kunne være god for. Forsiktige antagelser viser at jeg sannsynligvis ender opp med ytelser på høyde med, eller bedre enn 7mm STW, med en patronlengde på 87mm.

 

Våpenet

 

Planen har hele tiden vært å bruke en aldrende Brno ZKK 600 til prosjektet. Kassa er fra 1970, og har det ettertraktede ”pop-up” diopteret i bakre låskassebro. Dette har blitt mine favoritt-låskasser for å bygge rifler på. De innehar mange egenskaper som jeg setter pris på, som kontrollert mating/lang utdrager og integrerte spor for kikkertmontasjer.

Flere pipefabrikat ble vurdert. Mine kriterier var at pipeemnet skulle være minst langt og ha riflestigning tilpasset kuler på 160-180gr. Jeg endte til slutt opp med å bestille et Shilen emne på 28”-lengde og 1:9” snurr.

Utseendemessig var det flere stilarter som fristet. Jeg hadde nok mest lyst å lage børsa som en ”kopi” av en Mauser 1904 African, med 28” pipe og ¾ langt forskjefte, men dette har i det siste blitt forkastet. Både jeg og børsemakeren var redd at en tilnærmet helstokk kunne skape problemer for presisjonen. Og skal det være noen vits i denne rifla, må den være presis!

africanm98.jpg

Mauser m 1904 African

 

Vi ender opp med et skjefte som ligner mye på et Oberndorf mauserskjefte av type B, men med noe rettere bakstokk, og et litt brattere og lengre pistolgrep. Ola Gujord står for byggingen av børsa, så jeg regner med at resultatet, som alltid, blir som ønsket.

DonSTypeB1931-1.jpg

Mauser M98 Type B

 

I og med at Krolls patronkreasjon var lagd med tanke på konkurranseskyting på lange hold, og siden jeg skal bruke den til jakt, fant børsemakeren og undertegnede ut at det var på sin plass med å melde bruksendring og navnebytte på patronen. På kammerstykket av pipa blir ”7x68 Maral” inngravert

 

For å kunne bruke jaktdiopteret i et nødsfall blir et originalt Brno framsikte med løpsbånd montert litt tilbaketrukket fra munningen. Grunnene til at kornsadelen blir trukket litt bak fra munningen er to:

 

-Jeg syns det gjør seg bra utseendemessig på ei så lang pipe.

 

-Foran kornsadelen blir det gjenger for lyddemper, skjult under en gjengebeskytter dreid, polert og blånert sammen med løpet.

 

Lyddemper sier du? Mannen må da vel være gal, som setter demper på en custombygget rifle med klassiske linjer.. Jeg har egentlig ikke mer hørsel igjen enn hva jeg trenger, så tankene om en demper kom sigende, selv på denne børsa. Patronen kommer til å brenne bortimot 80gr Vithavuori N-570. Så store mengder med saktebrennende krutt vil både gi et smell av dimensjoner, i tillegg til en munningsflamme som neppe blir forenlig med skumringsjakt..

Demperen som skal på er en A-tec CMM-6 i stål. Tanken er selvsagt ikke å gjøre børsa ”lydløs” , men heller å bruke demperen som en flammedemper, samtidig som den tar ”snerten” av skuddsmellet. Jeg vil prøve meg litt fram med antall moduler på demperen for å se hvor mange jeg blir nødt å bruke. Håpet er jo at 2-3 moduler skal holde, men det vil tiden vise.

 

Prosjektet har tatt lang tid, men har tidvis blitt lagt til side for å få tid og penger til å fullføre noen andre rifleprosjekter som har vært mer påtrengende.Etter 4-5 år ser det faktisk ut som om vi kan se enden på bygginga denne siden av hjortejakta. Jeg har fått sneket meg inn på et alldeles grønnjævlig bratt hjorteterreng i Romsdalen til høsten, og det hadde jo vært stas om en kunne få døpe børsa og patronen med en skikkelig kronhjort….

 

 

Noen "work in progress" bilder fra børsemakerens verksted.

26129_392399060824_5554903_n.jpg

Det grovfreste emnet før endelig tilpassing av lengde etc..

 

26129_392400130824_3604114_n.jpg

Det er langt opp og frem før stokken blir ferdig, men fasongen begynner å nærme seg...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var en snartur bortom børsemakeren for å ta en siste finpuss på skjeftemål etc, og da er det vel på sin plass med en liten oppdatering av prosjektet.

Løpet med kornfot og gjenger for lyddemper er kamret og montert i låskassa.

Stålet er lagt inn i skjeftet, og vil sannsynligvis bli beddet i morra.

Noen uryddige mobilbilder:

32111_409843815824_238192_n.jpg

Børsa begynner å ta form

32111_409843855824_6878894_n.jpg

Kan vel neppe kalles en karabin.. :roll:

32111_409843840824_3164417_n.jpg

Lyddemper og framsikte på plass.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Da kom det en etterlengtet telefon fra børsemakeren.

 

Rifla er snart klar til avhenting.. blåneringen ble unnagjort i dag, og Ola har kommet igang med oljefinishen på stokken..

 

Regner med at den kan hentes til neste helg.. så da er det bare å gjøre seg klar til noen timer i laderommet for å få modifisert noen blanke, nye RWS hylser.. :D:D

 

Jeg har funnet fram en aldrende Schmidt & Bender 8x56( merket West germany :wink: )som forhåpentligvis skal monteres på rifla i et par Dave Talley QR ringer.. Får bare håpe at montasjene er høye nok... :)

Link to comment
Share on other sites

Da kom det en etterlengtet telefon fra børsemakeren.

 

Rifla er snart klar til avhenting.. blåneringen ble unnagjort i dag, og Ola har kommet igang med oljefinishen på stokken..

 

Regner med at den kan hentes til neste helg.. så da er det bare å gjøre seg klar til noen timer i laderommet for å få modifisert noen blanke, nye RWS hylser.. :D:D

 

Jeg har funnet fram en aldrende Schmidt & Bender 8x56( merket West germany :wink: )som forhåpentligvis skal monteres på rifla i et par Dave Talley QR ringer.. Får bare håpe at montasjene er høye nok... :)

 

Ahh......endelig!! Dette ser jeg frem til!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en slik sak i hylla mi jeg og.. 7mm Maral :P

 

Vet ikke om det er såå fort gjort. Du skulle bare visst hva jeg har mått gjøre med denne mannen, for å få ham til gi etter. Og jeg har ENNÅ ikke en patron i hånda! 8)

Link to comment
Share on other sites

så så, gutter.. nå syns jeg dere begynner å bli lettere ufine her.. :wink:

Det ordner seg muligens med en patron til "the chosen few"

 

på den andre siden kan det hende min tilstedeværelse på grillinga hos haubits skjærer seg.. er ikke helt klart enda.. er både holmer og skjær i sjøen..

Link to comment
Share on other sites

Da var dagen omsider kommet, og jeg kunne sette kursen mot Kristiansund og hente min etterlengtede 7x68 Maral.

Gujord ringte i går kveld og innformerte om at nå var alt klart. Arbeidsdagen kunne ikke gå fort nok i dag, før jeg endelig kunne hoppe i bilen og fyke avsted for å hente "den kosteligste" :mrgreen:

 

Børsa innfrir absolutt forventningene. Akkurat slik den har vist seg fram inni hodet mitt de siste månedene :wink:

 

Hadde egentlig tenkt å montere en S&B 8x56 på børsa, men det viste seg at Dave Talley montasjene jeg bestilte var altfor lave(egentlig var jeg vel klar over det, men med en dåres håp gir man ikke opp) Det ble til at min Ruger No1 ble plyndret for siktet sitt, og en Kahles 3-9x42CT havnet på toppen av 7x68n.

 

 

35749_416186140824_5230511_n.jpg

 

35749_416186145824_556517_n.jpg

 

35749_416186150824_4548111_n.jpg

 

35749_416186155824_2977540_n.jpg

 

35749_416186160824_7409438_n.jpg

 

35749_416186165824_6673929_n.jpg

 

Tolmodigheten strakk ikke lengre enn at det ble ladd opp noen nyformede 8x68S hylser i kveld, og jomfruskuddet ble avfyrt bak låven... Pang.. og plutselig stod jeg der med en blank og fin 7x68 hylse med nååget brattere skulder enn før omforming. :mrgreen:

 

36362_416186250824_4147527_n.jpg

 

En rask sjekk av hylsevolum etter skyteforminga, indikerte at volumet er litt større enn før anntatt.

Hylsen rommer over 90gr med N-570, med kruttet gjevnt med overgangen skulder/hals. I kombinasjon med et løp på 71cm, har jeg god tru på hastigheter av det 4-sifrede slaget :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg produsert hylser for 7x68n, og pusset noen kilometer med løp. Løpet ble nøye pusset for hvert av de 5 første skudda, deretter for hvert 5. Løpet ser lovende ut, med lite mantling. Har ikke kommet til presisjonstesting enda, men vi får krysse fingrene og håpe :wink:

 

Framgangsmåte for hylseforming

En ny 8x68S hylse fra RWS fikk gjennomgå følgende Spabehandling:

-halspressing i en Hornady Universal necksizer kal 30 uten ekspanderball.

-halspressing i samme type die, men i 7mm.(dog med exp-ball)

-fylling av en moderat ladning Norma 4 og 120gr Nosler Balistic Tip.

-skyteforming

(Jeg begynte med 65gr N-4, men fikk litt for runde skuldre på hylsene. De ligna på en "double radius" Weatherby-skulder. Økte på til 67gr, og hylsene ble helt perfekte)

Skøyt noen av disse patronene over kronografen, og endte opp med 980m/s i snitt.. Ikke ille for en moderat skyteformingsladning :wink:

 

Jeg prøvde meg fram med noen sveitsiske "Blaser" hylser for å finne en grei framgangsmåte, uten å ta knekken på RWS-hylsene mine i oppglødd iver. Sjekket så om jeg kunne føre en 7mm kule ned i halsen en formskutt blaserhylse. Det gikk ikke, så her måtte hylsefresen med ekstrautstyr fram. En kjapp innvendig brotsjing av halsen, samt en hårfin utvendig fresing av halsen rettet opp i dette.

Overaskelsen ble derfor stor, når jeg oppdaga at dette var unødvendig på RWS-hylsene. Hylsene hadde korrekte mål, rett fra formskytinga :) Greit hva en sparer seg av arbeid...

 

Med et knippe nyformede hylser, ble selvsagt fristelsen for stor... Jeg bare måtte lade opp noen ladninger og ihvertfall lukte på hva patronen er god for.

Etter litt fintenking, leking i QL etc, ble følgende resept tatt i bruk.

 

150gr Nosler Balistic Tip, Blaser-hylser, federal 215 hette, 83gr Vith N-570.

Etter å ha sett hvordan skyteformingsladningene herja med skjermene på kronografen, fant jeg det best å skru på lyddemperen før prøveskyting.

 

Skøyt 4 av de 5 skuddene over kronografen, og følgende snitthastighet blinket imot meg: 987m/s

Og dette var startladningen.. :mrgreen:

Demperen var da så varm at det freste i fingrene når jeg skrudde den av.

Det siste skuddet skulle gå uten demperen på... Lurte litt på om jeg skulle rope "FYR HER" før jeg trakk av.

Kanskje burde jeg gjort det, for makan til smell og ildkule kan jeg ikke huske å ha opplevd av ei rifle før :oops:

 

Mon tro om man skal henge opp varselskilt før en legger seg mellom felleskjøpdressene på standplass under oppskytinga med denne børsa? :twisted::roll:

Link to comment
Share on other sites

"den kosteligste" :mrgreen:
Hehe. Fornorsket fordi originalen er oppbrukt? :mrgreen:

 

Jeg prøvde meg fram med noen sveitsiske "Blaser" hylser for å finne en grei framgangsmåte, uten å ta knekken på RWS-hylsene mine i oppglødd iver. Sjekket så om jeg kunne føre en 7mm kule ned i halsen en formskutt blaserhylse. Det gikk ikke, så her måtte hylsefresen med ekstrautstyr fram. En kjapp innvendig brotsjing av halsen, samt en hårfin utvendig fresing av halsen rettet opp i dette.

Overaskelsen ble derfor stor, når jeg oppdaga at dette var unødvendig på RWS-hylsene. Hylsene hadde korrekte mål, rett fra formskytinga :) Greit hva en sparer seg av arbeid...

Gratulere med resultater så langt. :D

Skulle vært artig å sett sammenligningen av RWS og Blaser hylsene om forskjellen i hylsekvalitet er like stor i dag som da jeg drev med 358x68 prosjektet mitt for noen år siden.

Et ønske fra meg er om du kan måle hylsehode på disse hylsene etter:

a) svak hylseformingsladning

b) ladning som gir skarp skulder under hylseforming , og

c) brukbar hjorteladning til de vestlandske alper med tilnærmet optimalt arbeidstrykk.

 

På forhånd; takker og bukker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag har maralen fått prøvd seg litt på skytebana. Jeg er fortsatt i fasen der jeg skyteformer hylser, men det hadde kanskje vært interessant å bruke skyteformingsladningene med 120gr Nosler Balistic tip på råbukken etterhvert. Ergo måtte riggen skytes inn.

Etter å ha brukt 3-4 skudd på å komme i senter på blinken,lot jeg børsa hvile litt og pusset løpet atter en gang.. Løpet viser svært gode takter med veldig lite mantling, så jeg var veldig spent på om de noe tilfeldig sammensatte patronene kunne samle i børsa.

Mens 7x68'n kjølte seg ned fikk jeg luftet 8x68S'n min. Rugeren fikk ikke være med på jakt i fjor, så i år må den nok få lov til å bli med. Rugeren har fått en gammel 8x56 Schmidt & Bender, så denne blir nok skumringsbørsa i år.

 

Men, det var maralen jeg skulle fortelle om...

 

De 5 første skuddene gikk, og spenningen var stor når skiven kom susende på skivetrekket..Jeg hadde en følelse av at det ene avtrekket var litt "såder", så forhåpningene var kanskje ikke heelt i taket.

 

O fryd og glede for en samling :!:

35380_418509330824_5071264_n.jpg

Ett skudd satt som jeg ante.. litt ned til høyre.. men bare litt :mrgreen:

Klysa oppe til venstre inneholder 4 skudd!

 

Ble lettere opprømt av medgangen og prøvde en serie til. Denne ble naturlignok ikke såå bra, men 5 skudd holdt seg fortsatt i 10'ern på skiva.

Selvsagt var nok den første serien en flaksesamling, men det er tydelig at børsa kan, om bare sjåføren gjør jobben sin.

Det blir gjenstår å se hva 7x68'n presterer med fulle ladninger, men må si jeg fikk god tru i dag :D

 

35380_418509325824_3775676_n.jpg

 

Maralen og sin Tysk/amerikanske kusine..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal vi se hva koster bussbilett fra Krs til Kristiansansund for prøveskyting ....... :?:

 

Slik skal Snauflate rifle se ut, en klassisk tysk patron som ikke ble offisiell kommerti heder og verdighet her. 7mm er ganske allsidig og bra kule diameter .

 

(skal i gang med 7mm Rem Mag bygg utover høsten )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det har vært stille lenge i soga om 7x68 nå, så det er vel på tide med en oppdatering.

 

På grunn av ymse omstendigheter fikk jeg lite tid til å gjøre det store utviklingsarbeidet innen ladninger og ytelser før jakta i høst.

Det endte med at jeg fant fram en sånn passe ladning med 154gr Hornady Interbond kule, ladde opp en neve patroner og skøyt inn børsa med disse. Presisjonen lå på ca 30mm/3 skudd/100m.

Det ble mange jaktdøgn i høst, men hver gang det klaffa og jeg fikk skutt dyr, var det en av de andre riflene som var med. Maralen er altså fortsatt ”udøpt”

 

Nå begynner sola å kikke fram litt i ny og ne, og lysta på ”skytebanetjeneste” tar seg opp igjen.

Jeg hadde noen ”sveitserhylser” liggende..De første testladningene ble skutt med disse. Nå viste det seg at RWS-hylsene som jeg hadde tenkt å bruke, har et betydelig mindre hylsevolum. Jeg måtte derfor starte helt på børjan med disse hylsene.

 

Jeg har drevet å kronografert noen testladninger i det siste, og begynner å få et lite begrep om hva som bor i 7x68n av ytelser. I tillegg har jeg montert en Zeiss V 6-24x56 på rifla for å få testa presisjonen skikkelig.

Jeg har fortsatt å fikle med 154gr Interbond kuler, har endt opp på følgende ladning :

154gr Interbond/ 80gr N-570 krutt/Federal 215M/RWS hylser/COL:87mm.

Dette gir en snitthastighet på 1013m/s ved 8grader C. Avvik i hastighet 5m/s

Presisjon på 20mm/5skudd/100m.

Nesten så jeg tror jeg er i mål med bruksladninga, selv om 160gr Accubond frister. Høstens jakt har gitt bare gode erfaringer med Accubond i andre kalibre.

 

 

I tillegg har jeg snust litt på lettere kuler.

120gr Nosler Baltip har jeg ladd opp til 1114m/s, og spenningen var stor når jeg rigga meg til i benken for å prøve dem på skiva.. Skuffelsen ble derimot stor… ”Samlinger” på 40-50mm var ikke hva jeg hadde sett for meg. Hastighet hjelper ikke om presisjonen ikke er innafor ” Minute of måke”.. :roll:

 

Gårsdagen ble tilbrakt på skytebana, og det virka som om både undertegnede og 7x68n var i godlune..Etter innskyting fikk jeg testa treffpunkt med og uten lyddemper. Jeg bruker en A-tec CMM-6 i stål med bare 2 moduler montert. I og med at riggen er lang nok som den er, vil jeg ha demperen så kort som mulig. Tanken er at den skal fungere som flammedemper, samt ta ”snerten” av smellen. Det ser ut som om det fungerer som tenkt.

Til min fornøyelse, skifter ikke våpenet treffpunkt med og uten lyddemper.

 

En vennlig sjel har båret ut en selvanviser og satt den opp i sandvollen bak 300m på banen, så denne måtte jo få ungjelde. En kjapp tasting med Shooter-appen på tlf fortalte at 19knepp opp skulle være ”dead on” på 320m.. 5 skudd satte igjen en samling grå merker på annvisern.. Anntatt gruppestørrelse ca 10cm.. Kulene holder en fart på drøyt 800m/s på det holdet.. Vel 3200J/320m hold skulle vel være innafor energikravet til storvilt…. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...