Jump to content

Tips til flattskytende kaliber?!


Extreme

Recommended Posts

Mtp "flattskytende", kjøp deg en GOD kikkert med repeterbare (nøyaktige) klikk/ og en avstandsmåler,og bruk kuler med høy Bc så er du langt på vei.

 

Velg et kaliber der du får kuler med bra Bc, eksempelvis 6,5 , 7 mm eller 338.

Regner ikke med at du får en .338 Lapua på plass i Mauseren din (?) ellers hadde det vært et interresant alternativ om du ikke er spesielt ømtåelig for rekyl og noe høye driftkostader.

6,5-284 er jo og et artig kaliber i samme gaten,evt 6,5x55 som og er nevnt.

 

Du skriver forøvrig ikke noe om du lader selv?

Link to comment
Share on other sites

270 WSM, har en Browning short trac. Uhyggelig presis skyter samlinger på 15mm, Ingen rekyl.

Bedre effekt på elg enn 9,3x62.Men styr unna Norma Oryx fabrikkladd, denne er ladd til svært dårlig hastighet. Derimot Federal Vital shok 150 grains Nosler Partition gir hastigheter godt på 940 ms. De bruker visst et spesielt krutt som gir svært gode hastiheter i selv en pipe på 51 cm, som det er på Browningen. Med hjemmeladinger klarer jeg ikke mer enn 890 ms.

Er klar over at 270 Wsm er "høl i hodet" på en halvauto med 51 cm pipe, men er allikevel storfornøyd med både kaliber og børse.

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta kobbe i 6 år...og begynte ikkje med hjort før ifjor...og kan ikkje sei att eg er "erfaren" innen heimelading heller...har holdt på bere i ca eit år med det og...men har blitt fullstendig bitt av basillen! :D

 

Har som sakt kjøpt ein mauser mod 03 extreme synt...som eg kan skifte løp på...(løyse 2 skruer)

så og sette på eit løp i 338 lapua mag burde vel ikkje ver noko prob, vist de skulle bli aktuelt...men det er vel kansje litt i kraftigeste laget med 338 på hjort??

 

eg jakter primert kobbe, hjort og gås.... er ute ette etter eit kaliber til kobben (der avstandene kan bli store og "blinken" er liten) kom gjerne med ladetips i forsjellige kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips:)

kansje ej spør domt no...men når vi kjem opp i 300 familien, blir ikkje de litt i overkant til en hjortebog eller ett lite kobbehode?! eller er det ett "vanlig" kaliber til klovvilt?! eg har ei i kal 375H&H og vil ikkje ha noko som er i samme klasse eller lignande....kva er den største forskjel på ei 300 Weatherby mag og 375H&H vist du ser på resultatet i ett hjortevilt for eks...?!

Link to comment
Share on other sites

Den vanligste forskjellen er vel at hjortebogen blir enda mer sønderskutt med en 300 magnum enn den ville blitt med en 375 H&H, fordi kula kommer i høyere hastighet. Men det har som regel med å gjøre at kulene som blir brukt ikke holder godt nok sammen i den farta. Men hvis du lader med f.eks. Swift A-Frame, så blir det ikke nevneverdig mye mer blodslått kjøtt enn det blir av f.eks. en 30.06.

Men det er klart - smadrer du knokler ...

 

Men i overkant? Næh. Jeg har skutt mange reinsdyr med 300 wby, alt fra storbukk til kalv, og det har gått så fint så. Jeg felte en svært hjort også, en flott bukk som fikk kula rett i bogen. Jeg måtte ikke skjære vekk mer blodslått kjøtt fra den enn jeg har måtte skjære bort fra de dyrene kompisen min har felt med 30.06.

 

Og med et kobbehode er det de samme forutsetningene som gjelder - det dreier seg om å velge rett kule, når alt kommer til alt.

 

EDIT:

Forøvrig - gratulerer med flott børse :D

Link to comment
Share on other sites

skal du ha nytt løp til mausern eller ny rifle?

 

hvis du skal ha samme støtbunn og patronlengde: .300 WbyMag (jeg har en slik, men ingen jakterfaring med den)

grunnen til at jeg ville valgt denne er at den er mer utbredt og praktisk enn andre patroner basert på .375 hylsa i full lengde, så som 7mm STW, 8mm RemMag, .340 WbyMag, .358 STA.

samme støtbunn, "vanlig" patronlengde: 7mm RemMag

 

skal du kjøpe ny rifle så ville jeg valgt 7mm RemMag.

skyter flatt nok til sauejakt, levelig i rekyl i en lett fjellrifle, nok kraft til alt som er for smått til .375'en og sist men ikke minst, den er relativt utbredt i store deler av verden.

 

 

jeg kan ikke forestille med en bedre 2-riflegarderobe til alt vilt på jorden enn 7mm RemMag og .375H&H

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om på hvilke hold du ønsker å jakte/skyte. Hvis du vil ha noe som er "flatere" enn alle kalibre som er nevnt her, skal du velge 30-378 Weatherby Magnum. Mange kurs for langholdsjakt i USA benytter utelukkende dette kaliberet. Du kan søke det opp på Youtube. Minuset er at du får max 1000 skudd ut av ei pipe. Men likevel er det for en rimelig ekstrempatron å regne pga. billige kuler.

 

6.5x55 er det mest fornuftige, mens 7mm Remington Magnum nok er den beste kombinasjonen av ytelse og pris hvis du skal over 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har altså en Mauser M03, der han allerede har 375 H&H. Slik jeg forstår ham, spør han hvilket ekstra kaliber han kan skaffe seg, som er innenfor de kalibrene Mauser leverer løp i. Og dermed, for å unngå å måtte bytte ut sluttstykkehode og (kanskje) magasin, er det visse begrensninger. Psykokalibre som 30-378 wby er IKKE blant det Mauser tilbyr. 6,5x55 er heller ikke i den samme kaliberklassen som 375 H&H. det er derimot 7mmm rem mag, og det kan godt tenkes at det er det besteog mest fornuftige valget trådstarter kan satse på for å slippe å måtte bytte sluttstykkehode og evt. magasin.

Link to comment
Share on other sites

Her er mulighetene per i dag; http://www.mauserwaffen.de/fileadmin/Editor/downloads/Laufoptionsmatrix/Mauser_M03_Barrel_Options.pdf

Av disse er det vel 7mmRM som er mest kurant, men lader du selv er nok 300Wby flat den også. Kortere hylser i lang kasse blir for dumt syns jeg. Junior har skutt både elg og sel med 150grs Barnes TTSX i 7mmRM'n sin, i god fart og ingen stor ødeleggelse av kjøtt på elgen, skallen til selen derimot var kas. I en vel balansert børse med noe vekt som 03'n blir det ikke rare rekylen med 7mmRM heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruk det kalibret du har? 375 HH er jo perfekt på det meste. Bruk pengene på kuler og krutt og skyt mye. Lad opp med 235 Barnes TSK så skyter du flatt nok til sel og alt annet du vil ha i fryseren :D

Plasser kula rett så får du garantert ikke mer eller mindre kjøtt ødeleggelser enn med andre kalibre.

Bare mine tanker om saken :D

 

Om det er "have syken" :lol: som river i lommeboka di så anbefaler jeg 7mm RM

Link to comment
Share on other sites

Mange tvilsomme kaliber som nevnes her ser jeg, men det er ikke mange som har nevnt 300 win mag.

Supert kaliber, egentlig i samme klasse som 7mm Rem mag, men det er jo magefølelsen som bestemmer hva en vil ha.

Kuleutvalget i kaliber .30 dekker uansett det meste både til jakt og langhold.

Jeg bruker kaliberet selv og da fortrinnsvis til langholdsskyting med 208 grs Hornady A-max og har lagt meg litt

under maksladning, men ligger på 870m/s. Med bc på 0.648 holder dette til 1300m på godt "vinterføre" med mitt oppsett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det en gang til: Trådstarter har en Mauser M03, og har valgt kaliberklassen som omfatter 375 H&H. Det betyr at han har disse kalibrene å velge mellom (medmindre han skal bytte magasin og sluttstykkehode):

 

7mm Rem. mag.

300 Win. mag.

300 Wby. mag.

8X68S

338 Win. mag.

(375 H&H)

416 Rem. mag.

458 Lott

 

Det trådstarter spør etter, er hvilket kaliber han bør velge av disse, som er flattskytende og som ikke ligner for mye på det kaliberet han allerede har (375H&H).

Link to comment
Share on other sites

7mm Rem. mag.

300 Win. mag.

300 Wby. mag.

8X68S

338 Win. mag.

(375 H&H)

416 Rem. mag.

458 Lott

 

Fjernet feil sitering, beklager.

 

 

Av disse kaliberene, med utgangspunktet i trådstarers innlegg, bør valget være relativt lett. 7mm rem mag eller 300.Win Mag. dersom hjemmeladingen skal begrenses. Maksimal all round bruk, men med hjemmelading ville jeggått for 8x68S. Studer ytelsen på denne, legg inn riktige kuler etter behov. Dersom en skal belage seg på en mest ferdigrulla er det 7mmR eller 300 Win som gjelder, og jeg ville da gå for 7mmR.

 

Denne har mye ferdig ammo, kuler som er gode ballistisk, liten rekyl, kan trenes mye med. Innenfor de avstander som er aktuelle på kobbe holder den i lange baner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dritt i alt annet 300win er kraftig og presis nokk til det mest, ladd med barnes tsx (150-168gr) skutt flere elg med den går rett igjenom og du får ett hull som en 20 kroning, 140gr kule til kobben med bløt mantel(eller 110gr vmax er vel ikke helt lovlig da men..)

og du har en hodeløs kobbe.

 

har skutt noen kobber ned den, min rifle gir strålende presisjon, lett å lade, 300w er den vanligste magnumen, og lett å få komponenter/ferdig amo, rekylen er helt ok :mrgreen:

 

 

eller gå gå for en 260/6,5 og skyt på alt(tja elgen kan jo være i meste laget) under 250 meter uansett og dde er lett å skyte med

 

 

løp og skyt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror 7mm Rem Mag var et godt valg. Mulig å skyte liggende på berget med den etter kobbe og overleve. Er svært et presist kaliber også. 120 gr kuler har ikke værst B.C. der høy hastighet og usikre avstandsbedømming er et tema. Tror 300 hadde blitt litt i overkant å skyte liggende med m.h.t. testing av ammo.

Har selv en M03 som din og valgte 6,5x55 og 30-06 løp.

Tror du at du kunne skrevet litt om dine erfaringer med 375 løpet m.h.t. funksjonering og skyting ettersom du bruker det? Jeg tenker litt på om M03en skal bli med til Afrika etter neste tur, men må få litt mer erfaring med bruken av rifla først. Andres erfaringer vil også hjelpe.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Tror 7mm Rem Mag var et godt valg. Mulig å skyte liggende på berget med den etter kobbe og overleve. Er svært et presist kaliber også. 120 gr kuler har ikke værst B.C. der høy hastighet og usikre avstandsbedømming er et tema. Tror 300 hadde blitt litt i overkant å skyte liggende med m.h.t. testing av ammo.
Vil på det varmeste anbefale skyte benk for testing, eller bare et solid bord og noen bilslanger fylt med sand, det har fungert kjempe fint selv med ladninger ala 378Wby
Tror du at du kunne skrevet litt om dine erfaringer med 375 løpet m.h.t. funksjonering og skyting ettersom du bruker det? Jeg tenker litt på om M03en skal bli med til Afrika etter neste tur, men må få litt mer erfaring med bruken av rifla først. Andres erfaringer vil også hjelpe.

MVH

Ikke at jeg planlegger noe Big 5 løp i min, det har jeg andre rifler til, men er det noen grunn til at det ikke skulle fungere, som jeg ikke har sett?
Link to comment
Share on other sites

Hei 350RM.

Jeg er i utgangspunktet forutinntatt i og med at jeg synes at M98 er den perfekte mekanisme for jakt under krevende forhold. Jeg har ikke forandret mening etter 10 dager bak på en Landcruiser hvor rifla hang i stativet rett foran meg og noen kilometers trasking i bushen når vi så dyr. Støv og sand er problemet. En mekanisme med mye ømfintlig mekanikk og trange toleranser er mer sårbar og derfor mindre pålitelig etter mitt syn. Derfor har jeg sagt at min Sauer 202 aldri blir med meg til Afrika eller Svalbard for den saks skyld. Mauser M03 kan bli med til Afrika på antilopejakt om jeg finner at den er ok. Jeg nøler ikke med å ta med M98en min hvor som helst i verden. Jeg har brukt den til bjørnesikring på Svalbard på en 9 dagers kajakktur uten guide og som sagt i Sør-Afrika på antilopejakt uten noe som helst problemer. Jeg skiller mellom rifler som er brukbare til jakt når reserverifla er en liten biltur unna og rifler som brukes når jeg ikke har tilgang på reserverifler.

Dette er meninger jeg har, ikke meninger jeg prøver å påtvinge andre. Og siden jeg har lært av andre før,tenkte jeg at det kunne være greit å høre andres erfaring med bruk av M03. Jeg får ikke tid til å jakte nok med den selv, så jeg håper å høre om andres brukserfaring med M03.

Vedrørende 7mm kontra 300 mag så er 7mm fullstendig håndterbar for meg i alle skytestillinger, 300 Mag(30/338) er ikke gøy i benk eller liggende når det skal skytes mye, som f.eks. ved ammunisjonstesting. Derfor syntes jeg det var et godt valg Klatrechhris gjorde. Igjen så er dette min personlige mening, jeg vet at andre tåler mer rekyl enn meg, jeg måtte f.eks. konse skikkelig for å skyte godt med 12,7(har godt 500 skudd med MØR). Andre skyter visstnok lett som bare det med den.

Kompisen dro avgårde fra på skitur nord til sør på svalbard, for så å gå halveis tilbake til Longyearbyen før henting. Han lånte min kones modifiserte HV-mauser. Den funka fint helt ned til -45 grader C. Forrige helg frøs HK-416 i fleng i -15....

Grunnet slike erfaringer er jeg litt opptatt av å se at utstyret faktisk virker før jeg drar avgårde med det.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

CJ McElroy , han som grunnla SCi brukte .300 wby til mye jakt i mange år til han ble eldre og han fikk seg en .7mm rem mag da, han angra seg for at han ikke hadde kjøpt en 7mm Rem tidligere, like god som .300 og mindre rekyl. Jeg tenker på å bygge om en pen m98 jeg har til et eller annet 7mm, nå vil jeg ha Trophy hunter rifle kaliber, 7mm rem eller 7mm Wby tenker jeg på. 6,5 er utelukket, tiden har løpt fra den patronen for lengst .

 

Kanskje 280 Ackley også , da er det nesten de to patronene uten dyr ombygging, og 5 skudd i magasinet .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...