Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var det klarert! Heldigvis, jeg hadde misforstått mailen helt. Alfa(bildet med Englesk Setteren) er tispa som skal parres med Keano(bildet over) :oops:

 

Dette er så absolutt et aktuelt kull altså...

 

Løpetid i slutten av februar, 63 dager, så 6-8 uker, da er vi i juni :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enda litt informasjon om Alfa og Keano:

 

 

Alfa:

2 Junkl på utställning och 2 ukl skogsprov.

”Första Gordonsettern genom tiderna gå till pris

i UKL på skogsprov i Sverige”

 

Alfa tjurar fortfarande med apporten och därför inte

gått i ÖKL men går otroligt bra i skog följsam och hittar

fågel med mycket bra precision. Är en hund som arbetar

väldigt mycket med sin förare, men….Har kommit långt

med apporten nu så hoppas starta i höst med henne.

 

Keano:

3 x Cert på utställning och SUCh. Årets utställningshund 2009.

Jaktprov 1 UK, 2UK, 3 ökl, 2 x 2AK, 1 AK och 2 skl.

 

Kan noen greie ut hva alle forkortelsene under Keano står for? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Keano:

3 x Cert på utställning och SUCh. Årets utställningshund 2009.

Jaktprov 1 UK, 2UK, 3 ökl, 2 x 2AK, 1 AK och 2 skl.

 

Cert er forkortelse for Certifikat, dvs er en meget bra hund på utstilling, 3 x Cert + viss jaktpremiering gir UCH (Utstillingschampionat), i dette tilfellet Svensk UCH.

UK = Unghundklasse

ökl = Öppen Klass (Over 2 år, Sverige)

AK = Åpen Klasse (Over 2 år, Norge)

skl = Segrarklass (I Norge: VK, Vinnerklasse, krever at hunden har oppnådd 1. AK)

 

Håper dette hjalp litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

DA ER DET BESTEMT! IvoRei får Gordonsetter i huset iløpet av juni/juli!!!

 

Min gode far sniktittet på sidene jeg hadde skrevet her inne mens jeg spiste, og jeg ble litt overrasket til over hvor positiv han faktisk var. Så nå er jeg VIRKELIG på letingen etter valp :D:D:D

 

Kjempeaktuelt med en parring på www.sgsk.se

Det er de jeg har vist bilder av. Men nå skjer det faktisk folkens! Jeg har nesten ikke sovet i natt, har tenkt så sinnsykt mye :P

 

Nå må dere bare komme med innspill/tips folkens! Dressur/utstyr/bøker/metoder/teknikker/erfaringer/hundenavn(tispe)

 

For øvrig var vi litt kjappe med å bestemme oss for hannhund. Det kommer selvfølgelig an på kullet, men det blir mest sannsynlig ei tispe og i den forbindelsen:

 

Moderatorer: er det mulig å forandre trådtittelen litt senere til f.eks IvoRei's Gordon Setter Shira?

 

Takk for alle svar og motivasjon folkens. Dette ser jeg virkelig fram til :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende!Men ser vel ikke helt poenget med Svensk..Stående fuglehunder er de jakthunder som er minst brukt i Sverige,men det finnes selvsagt gode settere der og.Særlig Zettertjerns hunder.Men finnes mer en nok gode Gordonsettere i Norge!Vil du først kjøpe fra utlandet,hadde jeg nok kjøpt av Åens..Men er ikke bare linjer som betyr no da!Riktig dressur og maaange turer i skog og fjell,gir de beste hundene.Hjelper lite med topp linjer om hunden ikke blir brukt mer enn en uke i året!Bli med på dressurkurs,kjøp film og bøker som omhandler dette med stående hunder,anbefaler Vibeke Skaar sin bok.Blir moro å se hva du går for til slutt uanstt.Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke bestemt meg om hunden skal bli dansk, svensk eller norsk enda, men jeg har en formodning om at den blir utenlandsk:)

 

Det eneste aktuelle kullet i Norge jeg har funnet foreløpig er fra kennelen til Thomas Bull Enger. Det er to kull som forventes i Sverige som er interresante, Et like utfor stockholm og et ti mil sør for østersund.

 

Når det gjelder de danske kullene, har jeg ikke fått svar enda. Det gjenstår jo og å finne ut hva jeg må gjøre ang. formaliteter mor å få valpen inn i Norge.

 

Mmmmmm, gleder meg nå :D

Link to comment
Share on other sites

Da er status som følger: jeg følger tre parringer tett, med mail og telefonkontakt mellom eierne. Jeg savner å få svar fra åens kennel... Litt synd. Men, men. Jeg tenkte jeg skulle legge ut bilde av samtlige hunder som skal parres, samt deres "kvalifikasjoner", så får jeg høre hva dere syns! Jeg er selv rimelig sikker, men vi får se, alt kan skje:)

 

Her er et bilde av rypedalen's Mai, som skal parres iløpet av uka. Hvem som er faren, har jeg ikke fått svar på enda.

s16otu.jpg

Mai sine meritter:

3 x 1 UK Høyfjell

 

2 x 2 UK Høyfjell

 

1 x 3 UK Høyfjell

 

1 x 1 AK Høyfjell

 

1 x 3 AK Høyfjell

 

Årets unghund Randsfjorden FHK 2008

 

Nr. 4 Årets Unghund NGK 2008 (var nr.1 vintersesongen)

 

Et bilde av Nova, som også skal parres med hannhunder Keano:

imkxlf.jpg

Her er Nova's meritter:

 

Jaktprov:

2UKL Skog

3AK Skog

 

Utställning:

3xCert

1xBIM,2xBIR

1xCacib

 

HD grad A

 

 

Tidligere i tråden har jeg lagt ved bilde av tispa Alfa og hannhunden Keano. Det er den samme hannhunden som skal parres med Nova, men litt senere, så valpene blir leveringsklare i slutten av juni.

Jeg tror jeg kommer til å gå for et av de svenske parene. men jeg har enda ikke fått svar hos åen kennel, eller hvem rypedalens mai skal parres med. Mai er en utsøkt hund, men hun er kun premiert i fjellet og jeg tror noen av valpene hennes vil få dryge søk for skog. Men vi får se.

 

Spennende dette altså:) Nå har vi bestemt oss for tispe, så det er også mulig å komme med navnforslag:) Men begrunn de, ikke bare skriv per og kjell-bjart(selv om det kanskje hadde vært jævli rått med en gordon setter som hette kjell-bjart) :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke kan kjøpe valp tidligere..blir født et bra kull nå om en ukes tid Svartkulpen kennel!Ellers er Mai en hund etter det beste Norske,svenske,Franske,og tyske blod.Spennende hund,men er ikke no typisk skogsfugl linjer..men kan jo bli bra i skogen med rett dressur selvsagt!Hadde vært moro å visste faren!Uansett tryggere linjer enn de svanske du tenker på!Nova,Keano..sikkert bra jakthunder,men litt usikker på om valpene blir det helt store dessverre..Hadde vært moro for deg å hørt fra Åen!Vet han skal ha noen kull i år som jeg veldig kunne tenkt meg valp fra!Men 3 hunder får være nok..Synes det er best å få valp i mars/april sjøl,da kan de være med å jakte forsiktig med første høst,men var dette med ferie da..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde sikkert vært en fordel å fått den litt tidligere, men jeg har ikke jobbfri før juli og jeg skal være hjemme, sammen med valpen HELE tiden, de første tre ukene. Men at den skal vennes til å være alene kommer til å skje temmelig kjapt. Skal selvfølgelig begynne i de små mengder, men hunden må greie å være alene i 6 timer i strekk innen den har fylt 3 måneder, så jeg har en jobb å gjøre der:)

 

Skal forøvrig ringe rypedalen i kveld, så får jeg vite hvem faren er. Har du flere tips Cameron, så ikke nøl:)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra åen! De har fire kul "på gang", men bare to er aktuelle, fordi det ene fødes for sent og den andre er utsolgt!? (Tispa er ikke parret enda!!!)

 

Jeg har stilt eieren flere spørsmål, som var veldig ivrig og positiv, noe jeg setter stor pris på.

 

Håper forøvrig at ingen syns det er et ork at jeg løfter denne tråden hele tiden, hvis det er det, si ifra! Jeg er bare så utrolig ivrig og spent på dette:)

Link to comment
Share on other sites

Sverige er ikke noe problem å importere fra. Ta med registreringspapirene du får i Sverige, og send de til kennelklubben når du kommer hjem. Ingen ekstra vaksiner eller noe slikt.

 

Danmark har jeg ikke erfaring med, men jeg mener du må ha en del vaksiner og slikt derfra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde sikkert vært en fordel å fått den litt tidligere, men jeg har ikke jobbfri før juli og jeg skal være hjemme, sammen med valpen HELE tiden, de første tre ukene. Men at den skal vennes til å være alene kommer til å skje temmelig kjapt. Skal selvfølgelig begynne i de små mengder, men hunden må greie å være alene i 6 timer i strekk innen den har fylt 3 måneder, så jeg har en jobb å gjøre der:)

 

Skal forøvrig ringe rypedalen i kveld, så får jeg vite hvem faren er. Har du flere tips Cameron, så ikke nøl:)

Tja,er ikke så mye å velge i da,om du skal få valpen i juli..anbefaler at den ikke er mer enn 7-9 uker når du henter den!Så etter min mening,står du da igjen med to som er ganske sikre kull.rypedalens Mai,blir den parret og med hvem?Er jo ikke sikkert hu blir drektig heller da..Men vet om noen hanner som hadde passet bra på hu,blir nok gode hunder.Og så har du Åen/Erik i bakhånd.Da er du sikkr på at blodslinjene er i orden iallefall!Da er det opp til deg som dressør å få det beste ut av den.Kan mulingens bli brukbare hunder de andre du har tenkt på og med riktig dressur,men på meg virker det litt usikkert disse linjene..Som den vise Johan B sa:Livet er for kort og for skjønt til å bli fyllt med det nest beste! :wink:

Link to comment
Share on other sites

hmm :mrgreen:

må nå få si gratulerer med engasjeringen Ivo :mrgreen:

var jo skråsikker på at du var en Drever/Beagle type :mrgreen: men så feil kan man ta :mrgreen:

 

Jeg er jo det, men kjærringa er så absolutt ikke det... Så sånn er det, bra vi nordlenninger er utrolig tilpasningsdyktige:)

Link to comment
Share on other sites

Thanks qet:)

 

Jeg tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering:)

 

Det er per dags dato tre kull jeg har satt meg på liste på; et kull fra Norge, et fra Sverige og et fra Danmark.

 

Det Norske kullet, som avles av kennel Rypedalen v/ Thomas Bull Enger ringte jeg på igår, etter endel e-mail fram. Etter å ha snakket med han i 40(!) minutter, fikk jeg lyst å si: "jeg tar en!". Maken til kunnskapsrik, hyggelig og lettkjennende person:). Men for det første vet man jo aldri hvor mange valper man får, heller ikke hvor mange av hvilket kjønn. I tillegg er det ikke slik at han handler fra "førstemann til mølla" - prinsippet. Dette tolker jeg som stor profesjonalitet, og at han slett ikke gjør dette av annen grunn enn å avle fram best mulige hunder. Det han gjør, er at han samler alle "valpesøknadene" i en bunke, og avgjør selv hvem som er så heldige å då kjøpe. Han vil at valpene skal komme til den beste eieren, der hunden er garantert å få kjærlighet, omsorg, jaktet MYE og være mye ute i skog og mark.

Det er per dags dato 11(!) som har satt seg på liste hos Thomas, så konkurransen er stor, men jeg håper jeg kommer gjennom:)

 

Det andre kullet er fra Åen kennel i Danmark v/ Erik Petersen, men kullet fødes i Sverige. Tispa er svensk. Jeg har satt meg på liste på dette kullet også, men det er forutsatt at jeg ikke får valp fra rypedalen. Ingen av disse foreldrene er jaktpremierte, men Erik Petersen forsikret meg om at det behøvde så absolutt ikke være en nødvendighet for å få en optimal hund. Her har oppdretterne tenkt langt tilbake i blodslinjer og avl, så det virker å stemme på en prikk det jeg har hørt: mannen er et geni:)

 

Det siste kullet jeg har satt meg på liste hos, er fra Åens Kennel i Danmark v/ Erik Petersen. Tispa Una får sitt siste kull med hannhunden Paw. Fra dette kullet er det forhåndsbestillt 5 valper(!). Erik Petersen forteller pr mail at dette er også et utrolig bra kull. Han sier at han også vil ta hensyn til at jeg er førstegangs valpekjøper, så han vil hjelpe meg så mye som mulig.

 

Forøvrig tenker jeg også slik: jeg vil helst ha hund fra Norge. Grunnen er at det vil bli enklere å hlde kontakt med oppdretter, samtidig som jeg kan få råd og tips fra han når jeg måtte ønske. Dette blir ikke umulig ved en utenlandsk valp, men enklere i Norge.

 

Det jeg ønsker er å få en valp som jeg kan forme, passe på, trene og dressere for at den skal få det best mulig sammen med meg og Karoline.

 

Takker alle som tar seg tid til å lese dette, samt gi meg tips og råd/kommer med innspill:)

 

Jeg minner samtidig på at det er mulig å komme med tispenavnforslag, men husk; begrunn det:)

Med vennlig hilsen IvoRei

Link to comment
Share on other sites

jeg vil helst ha hund fra Norge. Grunnen er at det vil bli enklere å hlde kontakt med oppdretter, samtidig som jeg kan få råd og tips fra han når jeg måtte ønske.

hei ivorei

ser ut som du virkelig setter deg inn i dette :)

 

jeg(som også er førstegangs eier) tenkte også på dette

og havnet hos oppdreter 20min unna (heldig med den :) )

 

godt å ha muligheten til å ringe og ta en tur innom for litt hjelp

 

men er ikke ille med en tlf til danmark eller søta bror da :)

tror nok du finner en som du blir fornøyd med :o

lykke til videre i jakten

 

og navn på kjendiser er morro å gå rundt i skogen å rope :mrgreen:

 

OBAMA kom hit, OBAMA sitt , OBAMA , OBAMA.......

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅÅ, dette er så spennende, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Går å venter på at Mai skal begynne å løpe, håper ikke det blir så altfor lenge til.

Ellers, så kan jeg meddele at jeg har foreløpig lest:

 

Du er sjefen! - Geir Nordenstam

Et aktivt hundeliv - Geir Nordenstam

Stående fuglehunder i hverdag og jakt - Ståle Botn

 

Ellers så har jeg fått boka av den dama, Vibeke Skar(?) og jeg har bestillt Fuglehundens ABC.

 

Noen som har flere tips? Føler jeg har lært mye av de bøkene jeg har lest, mye jeg slett ikke var klar over:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått en del kurs hos Vibeke, med noen års mellomrom. Det er ingen tvil om at hun har god greie på det hun driver med. Hun er også flinkere enn mange i fuglehundmiljøet til å ta i bruk moderne dressurmetoder (positiv forsterkning etc.). Jeg så god utvikling på de fire-fem åra som gikk mellom de to periodene jeg gikk kurs der. Jeg synes det er en god egenskap å kunne se at det skjer utvikling på sitt fagområde, og så ta til seg det som man ser virker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk mail fra kennelen i Norge i går og han sier at Mai ikke har begynt å løpe enda, men forventer det når som helst nå! At det går an å glede seg så myyyyyye!

 

Ellers fikk jeg boka av Vibeke Skaar i går, fantastisk bok! Takker så mye for dette tipset. Ellers er internettsøkegenskapene mine ganske puslete, så jeg finner bare Olav Shjetne - Den glade fuglehund på Finn.no. Noen som vet om en bokhandler som har denne boken?

 

Er det noen som har vært på fjellrypa i det siste? Selv skulle jeg gjerne hatt hund nå, er endel ryper både her og på naboøya! Gleder meg til neste februar :D

Link to comment
Share on other sites

Håper det blir vellykket parring da..hvis ikke,dukker det nok opp flere kull utover på valpelista til NGK!Er flere kjempekull på gang nå,men de blir nok født 6-8 uker for tidlig for din del..Har du navn på hannen som skal brukes på Mai?Er litt opptatt av det..Blir nok sikkert bra hunder uanstt,da han vet hva han holder på med den karen,og tispa er av topp blod!

Link to comment
Share on other sites

Ellers er internettsøkegenskapene mine ganske puslete, så jeg finner bare Olav Shjetne - Den glade fuglehund på Finn.no. Noen som vet om en bokhandler som har denne boken?

Litt info her:http://www.myrteigen.com/den-glade-fuglehund

 

Er det noen som har vært på fjellrypa i det siste? Selv skulle jeg gjerne hatt hund
Du vet at fjellrypa ikke har samme trykkeadferd som lirypa? Fjellrypa trykker ikke for hund så skal hunden være til hjelp her må den ha erfaring, jaktvett og dressur godt over snittet. Unghunder på fjellrypejakt blir bare surr.
Link to comment
Share on other sites

Hei. Har bestillt to bøker om rypejakt og fuglehund. Men er klar over at fjellrypa ikke trykker like godt som lirypa, men jeg har jo både lest og sett at folk går etter fjellrypa med hund(?).

 

Helt enig med at hunden må være godt dressert og ha erfaring, tenkte ikke å peise opp i fjellet så snart hunden ble 6 måneder. Det blir vel iallefall ei bursdagskake på den, før den skal være med å finne ryper for far:)

Link to comment
Share on other sites

Fri idag, lørdan og søndag, bare sitte inne i varmen fra peisen, med ei go bok og drømme om sommervarme og en liten, svart engel:)

 

Ellers er jeg glad jeg ikke får valpen nå, mens det er så kaldt og mørkt ute. Gradestokken her viser -10C. Pluss 10m/s i vind blir dette ganske mange minus med denne luftfuktigheten.

 

Jeg har bestillt Fuglehundens ABC og Rypejakt og den perfekte fuglehund. Det for bli det denne måneden. Så har jeg lesestoff ut mars. Utrolig god bok den fra Vibeke Skaar. Gleder meg til å prøve teknikkene/metodene hennes:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå fårr vite hvilken hannhund Mai skal parres med og jeg må si at jeg gleder meg bare enda mer da jeg leser om hunden, bakgrunn, stamtavle og jakthistorie. Den er høyt premiert og en aldeles nydelig hund.

 

Boka til Vibeke Skaar er nå ferdiglest, men jeg kommer nok mange ganger tilbake til den i dressuren, da det ikke er like greit å huske ALT bare ved å ha lest den en gang. "Fuglehundens ABC" er godt plassert i venstre arm, kaffekoppen i den andre. Jeg er utrolig fornøyd med boka til Skaar, tusen takk for det tipset:)

 

Ellers syns jeg det er besynderlig få fuglehundeiere her inne? Iallefall som det skrives om? Man skal vel lete lenge etter en jaktform der samarbeidet mellom hund og jeger er viktigere. Noe som var en viktig faktor da jeg bestemte med for stående fuglehund:)

 

Ellers er det bare å gratulere alle som har gjort det bra på jaktprøvene, kjempeartig:)

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Ellers syns jeg det er besynderlig få fuglehundeiere her inne? Iallefall som det skrives om? Man skal vel lete lenge etter en jaktform der samarbeidet mellom hund og jeger er viktigere. Noe som var en viktig faktor da jeg bestemte med for stående fuglehund:)

 

Har fuglehund jeg også :) støtende! :) men bare hatt hun i en mnd tid og hun er bare litt over 3mnd

så jeg har ikke så mye å tilføye :)

 

men kanske jeg plutselig en dag kommer med noe kreativt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, jeg har fulgt tråden din om din engelsk springer spaniel og det høres kjempespennende ut. Vi lærer jo hele livet gjennom, så det tviler jeg ikke et sekund på at du gjør:)

 

Er det noen som har tips på hundeutstyrbutikk? Jeg vil gjerne komme innom å se på utstyret, kan være både i tr.heim og oslo. Jeg reiser innom når jeg skal hente valpen:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, har vært innom og det er så absolutt et alternativ. Blir jo ikke lange omveien å kjøre via Mo heller, hvis jeg skal til Oslo å hente(og det håper jeg virkelig :) ) Bra service og stort utvalg, fornøyd med den butikken ja:)

Link to comment
Share on other sites

Fortell oss litt om hannhunden da, ivorei :)

 

Ang. butikker, hvis du stikker innom Lade i Trondheim har du Hund som hobby, en stor Tam-butikk og XXL i samme gata, du bør finne det meste der :) IKEA er forsåvidt også like i nærheten, billige og greie madrasser, skåler osv. der :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er nok foreløpig litt hemmelig, men informasjonen kommer så snart parringen er gjennomført :)

 

Men jeg kan si såpass at hunden er dansk og kommer fra de beste, danske blodslinjer, samt at hunden var årets Gordon Setter i 2008 :D

 

Jeg regner med at parringen blir gjennomført på onsdag/torsdag :wink:

 

Jeg skal komme med mer informasjon om begge hundene når parringen er gjennomført:)

 

Mvh,

IvoRei

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg avsløre at Rypedalens 17. Mai ble parret med Åens Gangster på tirsdag:) Jeg slenger med litt info om begge hundene, siden mye av forumet er litt ødelagt:

 

Åens Gangster

09397/2006 HD-status B - født 9. 5. 2006

 

Far: Troldmarkens Applaus - Mor: Åens Una (A )

(Åens Junge - Åens Frk. Freja) - (Robins Harun - Åens Erica)

 

Gangster´s præmieringer

 

2 x 1 UK - 2 x 1. præmie Brugsklasse (AK med fældning) - 1. ÅK - 5. VK & Årets Gordon Setter 2008

Udstilling Very Good (1. pr) Optaget i DGSK´s Eliteavlsregister

Kuldbroder til Derbyvinder 2008 i Danmark - Åens G. Blackie

 

Rypedalen's 17.Mai

 

Født; 17 Mai 2006 Reg.nr. 10888/06

 

Far: Gordvalls Echo(HD A)

Mor: Faksfjellet's Hedda(HD B)

 

Beste resultat jaktprøve:3x1UK – 1AK

 

Beste resultat utstilling: 1 UK

 

HD fri A. Helseattest ok

 

Dette har jeg virkelig trua på :D:D:D Gleeeeeeder meg nå :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...