Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

Helt riktig som Jutul skriver, klikker er ubrukelig i RIOS-sammenheng. Men klikkertrening er kjempefin mental trening for hunden din. Gjør hunden din sliten, selv om du ikke har tid til å reise på fjellet og trene fugl. Finnes mange artige filmer på nett som viser hva som er mulig. Finnes ei svensk side, tror den heter klicker.se

 

(Bruker ikke klikker selv, men fruen leker litt med den...)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt riktig som Jutul skriver, klikker er ubrukelig i RIOS-sammenheng. Men klikkertrening er kjempefin mental trening for hunden din. Gjør hunden din sliten, selv om du ikke har tid til å reise på fjellet og trene fugl. Finnes mange artige filmer på nett som viser hva som er mulig. Finnes ei svensk side, tror den heter klicker.se

 

(Bruker ikke klikker selv, men fruen leker litt med den...)

 

Fint å høre dette funnsjødalen. Det er nettopp det jeg har tenkt å bruke klikkeren til. Min påstand er at hvis du har en fuglehund som foretrekker gobit foran vilt er det ikke nok jaktlyst i bikkja :mrgreen:

 

Skal sjekke ut videoene, takk så meget :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greide å punktere sykkelen på vei til trening, så det blir ikke mer sykling denne uka. Stadion ved nidelven får bli friområdet inntil videre. Fint føre nå, istedet for å gå gjennom snøen, kan man gå oppå den :)

 

Akela utvikler seg fint og dressuren begynner å sitte nå. En kammerkamerat i tillegg til jackrussel har vært meg behjelpelig med å anskaffe noen ryper vi kan trene på. Blir morsomt å se hvordan hun reagerer.

 

Artig å se at det er så mange unger som vil hilse på henne. Glad for at hun er så omgjengelig med alle typer mennesker, i alle forskjellige størrelser og alder. Det eneste minuset er at hun hopper og lekebiter litt, men det advarer jeg om før de får lov å hilse/leke med henne. Det får de bare tåle.

 

Jackrussel har vært så elskverdig å ordnet meg nesemiddkuren Interceptor, så da skal nesa bli fin til vi forhåpentligvis skal til Frøya og trene på ryper neste helg :D

Link to comment
Share on other sites

Får ikke sett bilde selv heller... Trodde jeg hadde gjort det riktig, men dengang ei. Har ikke kjøpt han på kennel, men fra noen som har drevet med fuglehunder i 30 år.

Første hund vi møtte på en liten luftetur, var en gedigen Dobberman, så da fikk han ilddåpen med engang. Hylte først, men endte opp med å hilse og leke litt med denne kolossen av en hund. Var litt nervøs selv, men kunne jo ikke vise det på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Fikk en kjempegod nyhet fra Ola for litt siden. Reisavannet´s Bella gjorde rent bord under DGSK´s hovedprøve. Startet fredag, lørdag og søndag og endte opp med 1UK, 1UK og 1UKK! I tillegg var Bella den yngste hunden på hele prøven :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilken prøve var dette IvoRei ? Et annet resultat det står respekt av; NGK's formann, Bjørnar Boneng, gjorde i helgen rent bord i VK under NGK's prøve på Grotli. Finnvola's Tiri II, oppnådde 1VK kval og 1VK m/Cacit er et sterkt resultat. 4 fuglearbeid i finalen, hvorav 3 med reis, er overbevisende. Gratulerer til Bjørnar, Tiri II og NGK. :D

Link to comment
Share on other sites

Steike, det var ikke dårlig arbeid!! Imponerende hund, bare å gratulere :D

 

DGSK: DanskGordenSetterKlubb. Bella ble hentet til danmark. Noe av grunnen er vel at faren er fra Åens kennel. Det var altså den danske prøven jeg snakket om. Det ligger litt info her:http://www.gordonsetterklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1808:flotte-resulterer-pa-dgsk-hovedprove&catid=5:resultater&Itemid=13

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På torsdag var jeg og Akela på Melhus igjen og trente atter en gang på tamfugl. Denne gangen satte vi ut en fugl som hun skulle få prøve seg på. Jeg ledet henne opp mot fuglen og hun tok stand. 15 sekunder senere prøvde hun seg på tidenes tjuvreis(og garantert ikke sen siste :wink: ), uten hell. Ny stand, og etter litt ros og venting tok far opp fuglen.

 

Fuglen fløy å satt seg 200 meter lengre bort, helt i kanten av åkeren vi var på. Jeg gikk en runde med Akela for å roe henne litt, før jeg tok henne med til der jeg mente fuglen landet. Dette var spennende, for vi visste ikke eksakt hvor fuglen lå. Men jammen fant hun den. Hun tok stand, og holdt den til far reiste fuglen.

 

Fuglen fløy faen i vold, så vi gav oss. Da jeg skulle ta av langlinen og bytte til vanlig kobbel, snudde jeg meg vekk et par sekunder for å putte lina i sekken. Da jeg snudde meg var hunden borte! Jeg gikk oppover en liten ås hvor det var et par hus. Jeg fikk øye på bikkja, hun snuste veldig på bakken i hagen til noen som bodde rett oppi lia. Jeg løp mot henne for å fortelle henne i klartekst hva jeg syns om at hun stakk av når jeg kommanderte bli. Men når jeg kom rundt hjørnet, var hunden vekk igjen, men tror dere faen ikke at rapphøna sprang fram fra under huset og lettet 5 meter foran meg! Det var den hun skulle finne, og jammen fant hun den :D:D

 

Jeg gav henne ros, for hun kom når jeg kalte på henne. Jeg er så uuuutrolig stolt over bikkja, ble en liten tåre i øyekroken. Jeg legger ved et par bilder av snuppa mi i stand på rapphøns

 

xpoj7a.jpg

Her har hun stand på fuglen vi var usikker på hvor lå hen.

 

 

2mxhc2b.jpg

Her har hun stand på rapphøna vi satte ut.

 

 

5e8zfa.jpg

Enda et bilde av første standen.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man med en elskverdig hund som hyler som en gris hver gang man går ut av huset? Dixon er egentlig trygg som fy. Kommer til å bli en stri rakker, så dressuren må være klar og tydelig. Han liker dårlig å være alene, og med mine foreldre i etasjen under hører han at noen er hjemme og hyler som besatt. Er det bare å kjøre hardt og la han være litt alene engang i blant? Han er 4 måneder, blir 5 den 15.mai.

Han er en nydelig Gordon, og hadde jeg fått til å legge ut bilder, så hadde jeg gladelig gjort det for lenge siden.

Moro å følge denne tråden, Ivorei. Artig å lese om første stand og rakkerstreker, samt se flotte bilder.

Link to comment
Share on other sites

Vakker bikkje Brodern :D

 

Marve Almar: Takk for fine ord :)

Angående "alene-treningen" begynte vi bare noen dager etter hunden var kommet i hus. Innen hun var 4 måneder kunne hun ligge i buret et par tre timer uten problem. Det var selvsagt litt syting i starten, men når hun skjønte at hun ikke fikk oppmerksomhet, gav hun seg fort.

 

Jeg tror det er utrolig viktig å være konsekvent på ikke å gi bikkja noe som helst oppmerksomhet når den uler/piper i buret. Vi flyttet buret i gangen slik at hun skulle ligge helt i fred fra klokken 10:00 - 06:00. Ingen fikk gå inn døra engang mellom disse tidspunktene. Jeg syns dette funket veldig bra og hun ligger i buret uten pip og gnell både natt og dag.

 

Selvfølgelig er det litt piping innimellom, men etter litt tilsnakk finner hun ut at hun ikke kommer noen vei. Hvis hun fortsetter etter tilsnakket, er det fordi hun må på do eller vil opp i sofaen. Hvis hun ikke tisser med en gang, er det rett på plassen sin, og der får hun ligge.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, Brodern og Mrve Almar: hvor holder dere hus? Hvis noen av dere holder til i Trøndelag hadde det vært kjekt med en tur sammen en dag :)

 

Nå skal jeg og Akela atter en gang til Melhus. Kanskje prøve på en reis, får høre hva sjefen sier. Må også få trent sitt med litt større provokasjoner, som f. eks vise henne fuglen mens jeg kommanderer sitt. Jeg skal komme med tilbakemelding :)

Link to comment
Share on other sites

Ah vakkert Ivo, skal si du har fått deg ei fin bikkje :) kjempegreier at ho er våkna skikkelig, lover bra til høsten, det er så utrolig lettvint å trene når du vet bikkja tar stand, nå er det lydighet og atter lydighet før hun får sin ilddåp på " ekte vare" jeg er helt sikker på at du får en uforglemmelig høst, stå på :)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, Brodern og Mrve Almar: hvor holder dere hus? Hvis noen av dere holder til i Trøndelag hadde det vært kjekt med en tur sammen en dag :)

 

Nå skal jeg og Akela atter en gang til Melhus. Kanskje prøve på en reis, får høre hva sjefen sier. Må også få trent sitt med litt større provokasjoner, som f. eks vise henne fuglen mens jeg kommanderer sitt. Jeg skal komme med tilbakemelding :)

Vi holder til på østlandet, så det blir dessverre litt lang reisevei.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det General :wink:

 

Det blir lydighetstening nå ja. Jeg vurderer sterkt å "kidnappe" en bydue eller to, bare for å trene ro i fugl. Et annet tips jeg fikk av oppdretteren va å mate duene med hunden i bånd, for så å klappe i hendene så duene letter og kommandere sitt. Jeg ser på fugleinteressen at dette ikke bli en lett jobb, men jeg gir meg ikke før jeg har fått det til!

 

Ellers går dagene til trening. Vi sykler en del. Jeg skal investere i en såkalt springer. Er det noen som har erfaringer med disse? Jeg tenker på type, merke eller modell? Jeg leste god kritikk av den som bare heter "springer" i bladet hundesport.

 

Jeg blir også bare mer og mer imponert over kapasiteten til disse hundene. Tall er en ting, men når jeg får se med egne øyne hvor langt og for hun springer - blir jeg imponert. Idag har vi hatt en veldig lang tur i forhold til normalt - ca 3 mil har vi lagt bak oss idag. 2,5 mil på grus og gressvei. Sykkelstiene vi har vært på er veldig fine. Jeg sykler på asfalt og bikkja springer på gress elle grus.

 

Hvordan går det forøvrig med trening av hundene til folket? Noen som har treningstips?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke redd for å belaste hunden for mye i ung alder eller?

 

 

Jeg er veldig øye på å gjøre hva jeg kan for å unngå dette. Jeg vil tippe at ca 70% av turene våre består av traving for bikkjas del. Når det i tillegg blir ca 70% på gress og grus ser jeg ingen grunn til at den røde lampen skal lyse iverfall.

 

Å tilfredsstille aktivitetsbehovet hennes i båndtvangsperioden er umulig medbare å gå tur og svømming.

 

Har du noen tips til trening?

Link to comment
Share on other sites

Uansett om det er gras eller ikke så ville jeg være forsiktig med å sykle langt med så ung hund.

nå er kanskje tisper litt tidligere ute, men jeg begynte ikke å sykle med bikkja mi før den var 1,5 år ca. tok da rolige turer.

Jeg ser ingen grunn til å ha mest mulig mil på bikkja hele året. Jeg syns det er greit at bikkja lærer seg at det er en del rolige måneder i året, der det blir lite trim, mens andre måneder blir mere aktive.

Og hvor mere du trener med bikkja, jo større aktivitetsbehov får den kanskje? Hva med å trene passitivitetstrening i steden?

Nå er jeg ingen ekspert på fuglehunder, men jeg syns 3 mil hørtes mye ut for en ett år gammel hund.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg fuglehund(ENDA), men tror også at Carl-gustav12 har riktig. Jo mer du trener, mer aktivitetsbehov får hunden.

Ville vært litt forsiktig med å trene hunden så hardt tidlig, ellers er det artig og følge med på tråden :)

Link to comment
Share on other sites

At 3 mil var i lengste laget, det er jeg helt enig i - men slike turer er ytterst skjeldne så jeg tviler på at det skal ha noen betydning. Av trim får hun en 8km løype på sykkel 3-4 ganger i uken. Vi går også turer hver dag.

 

Vi trener også en del passivitet som carl gustav nevner. Jeg syns slik trening er utrolig viktig - og jeg ser at den belønner seg. Deilig å dra til kompiser og kan ta med bikkja og hun faller til ro med en gang - uten pip og gnell.

 

Jeg er helt enig med dere i at aktivitetsbehovet til hunden vil stige med hvor mye aktivitet den får. Men jeg tviler sterkt på at jeg trener mer med hunden min enn en annen i overkant ivrig fuglehundeier gjør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hun henter apport jeg kaster, hvis hun bare må et par meter ut. Har ikke fått testet henne skikkelig der enda, men hun peiser støtt og stadig ned i nidelven for å kjøle seg ned, så noe vannskrekk har hun neppe :lol:

 

Jeg skal hjem til Herøy i sommer for å jobbe, da skal vi svømme i noen av ferskvannene vi har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset funnsjødalen :)

 

Jeg blir i utgangspunktet på Herøy fra 20. juni til 14. august, men hvis jeg er innom bartebyen før, skal jeg gi beskjed :)

 

Ellers har vi vært ute å trent litt dressur idag, samt hatt enda en overhøvling med furminatoren. Jeg må bare skryte litt mer av denne, hunden ser ny ut. Pelsen er fin, blank og myk - alle de strie hårene i baken og halen er borte og røytingen er iallefall halvert. Litt jobb er det, men så absolutt verdt det :D

 

Forøvrig så lukter jeg litt på en mulighet for svenskjakt i august. Er det noen fuglejegere her som vet hva mer som kreves da enn å betale svensk jegeravgift? Våpenet må vel fortolles? Må jeg vaksinere bikkja mot noe?

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd Ivo :)

 

Du må tolle inn våpenet til Sverige gjennom nettet på tullverket.se. Slenger ved linken. Du skal vel også gjøre det samme ut av Norge (noe som etter min mening er bare tull når du i utgangspunktet allerede har gjort det inn til sverige!), men det slipper du ved å ha europeisk våpenpass :) Du finner skjemaet på politiet sine hjemmesider. Du trenger ikke vaksinasjon så vidt meg bekjent, men nå må du ta en ormkur på bikkja på tur hjem igjen..

 

http://tullverket.se/innehallao/tjanste ... 10780.html

Link to comment
Share on other sites

Husk å print ut bekreftelse av fortollingen fra den svenske tollsiden - denne må vises fram når du skal kjøpe jaktkort/ammo i Sverige.

 

Det har forøvrig vært stort trykk i Jämtland ved jaktstart de siste åra, og nordmenn har blitt forvist til områder lenger inn enn Storlien - typisk Järpen og områdene rundt der. Men absolutt mulighet til å få til en jakttur mens skoleferien enda varer :)

 

Fine bilder btw :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tjadder: Meget sant :lol:

 

qet: Takk for info. Jeg skal gjøre det jeg kan får å få en tur over grensen, med hund, telt, sovepose og primus.

 

Vi skal forøvrig på vår første utstilling i morgen. Nordenfjeldske fuglehundklubb arrrangerer utstilling for jakthunder på leangen kunstisbane. Vi har vært på utstillingstrening sist torsdag og i går, hvor Vigdis Nymark var instruktør. Hun hadde en mann sammen med seg, som var veldig kunnskapsrik og hyggelig, men jeg husker ikke navnet hans.

 

Nå er det slik at jeg skriver hva jeg mener her inne - så jeg må få uttrykke litt frustrasjon når det gjelder enkelte personer på slike arrangementer. En dame med en pointer prøvde å daske hunden min på snuten når hun skulle hilse. Hun traff ikke, men hadde hun gjort det hadde jeg sannsynligvis blitt meget upopulær. Dette var forøvrig mens vi sto tett i tett på en rekke i kø for å løpe en liten individuell runde, så å holde hundene for seg selv var tilnærmet umulig. Hunden hennes hadde forøvrig halen en eneste plass under hele opplegget: mellom beina.

 

Og det var ikke den eneste. Vi skulle løpe et par runder i ring rundt instruktørene, og jeg har aldri i mitt liv hatt så vondt i hundehjertet mitt. Hundene gispet etter luft og kvelelydene florerte. Såkalte utstillingsbånd, et tynt bånd av enten gjetting eller tråd, snurpes så hardt rundt hundestrupen at dyret ikke får tilstrekkelig med oksygen. Når man i tillegg skal løpe med hunden i ring, men FULLT av provokasjoner, sier det seg selv at dette blir vanskelig for enkelte.

 

Jeg hadde aldri gjort dette før og Akela hoppet og spratt rundt og prøvde selvfølgelig å bite av denne faenskapen som hindret henne i å få surstoff. Da fikk jeg beskjed om å kjefte på henne og kommandere NEI! Altså: hunden skal røskes i bakken for å prøve å redde sitt eget liv. I min verden er dette så totalt borte fra virkeligheten at jeg ikke greide å svare engang.

 

Jeg tok med godbiter, samtidig som at jeg brukte stemmen veldig mye når jeg gikk med henne i utstillingsbåndet. utrolig mye skryt når bikkja løp bra, og et lite stopp og nykk når hun løp feil - uten stramt bånd. Det gikk helt greit syns jeg. Ikke har vi brukt slikt bånd før og ikke har vi vært på en så stor samling av hunder før - arenen var helt ny for både hund og fører. Hvordan skal vi sette krav da? Man lapper ikke en 8 ukers valp på kjeften når den ikke lystrer en kommando den ikke har lært enda.

 

Nok negativt. Herregud, nå høres det ut som jeg bare har dritt å si om det jeg har opplevd. Slik er det slett ikke. Jeg hadde det veldig bra, fikk lært mye nytt og fant ut at erfaringen min som stående fuglehundeier er meget liten. Instruktørene og folkene var stort sett veldig hyggelige og jeg fikk mange tips og vink angående utstillinger.

 

Jeg forstår også at mange blir frustrert når hunden ikke gjør som de vil. Jeg ble selv frustrert og forbannet over at hunden slett ikke var like lydig som den ellers er i skog, på tur og i heim. Men kravene er høynet, forutsetningene er anderledes og hele settingen er ny for både hund og eier.

 

Jeg gleder meg veldig til å delta på utstillingen og til å treffe flere hundeinterreserte. Vi er også påmeldt hundeutstillingen på støren neste torsdag. Da får vi to utstillinger i juniorklassen, som jeg inbiller meg vil være en grei pekepinn.

 

Mange sa at hunden var langt fra ferdigvokst. Hvordan er deres erfaringer rundt dette? Hun er 13 måneder gammel. At hun vil bli litt kraftigere over brystet og legge på seg litt muskler regner jeg med, men vil jeg ikke få en brukbar pekepinn på om hunden er verdt å stille ut så mye mer etter disse to utstillingene?

Link to comment
Share on other sites

Vi var på utstilling i går og jeg er kjempefornøyd med bikkja, men ikke så fornøyd med meg selv. Jeg vet endel ting jeg kan gjøre anderledes til neste gang. Akela fikk forøvrig gul sløyfe, som er Good. Jeg er kjempefornøyd :D

 

Hun løp veldig fint inne i ringen, men matfar ble litt ivrig i ringen og brukte godstemmen litt mye, så det ble litt hopp og sprett i slutten. I tillegg fikk jeg kjeft av dommeren for måten jeg stillte henne ut på. Litt kjipt, siden det var slik jeg lærte å stille henne ut på kurset :(

 

Vi skal til Støren på torsdag og innen da, skal vi øve mye mer på ringtrening.

 

Jeg er så heldig å få sitte på en dame fra trondheim som skal på utstillingen, så Akela kan ligge i buret i bilen før det er hennes tur i ringen. Det var en ganske hodekokt hund som inntok ringen, da hun hadde hilst på hver eneste hund på leangen.

 

Heldigvis lærer vi hele livet og dette var en fin erfaring :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for det General - og jeg må si meg veldig enig med deg.

 

Vi har nå fått en pekepinn på hvordan vi ligger an. Good er mer enn godt nok for meg. Håpet og forventningen er at udyret skal være HD-fri, så tror jeg det ligger en liten jaktmaskin i sofaen her hvis far gjør tingene riktig.

 

Det har kommet veldig mange gode tilbakemeldinger på kullet fra Langsuas Boss og Åens Jolly. Så gode at oppdretter Ola Dyrstad vurderer en gjenparring. Mer info her: http://www.reisarypa.com

 

Jeg kommer ikke til å delta på utstilling før jeg kan stille i unghund eller brukshundklasse. Hun er langt fra ferdig utviklet og jeg vil fokusere på ro i oppflukt og mosjon nå i sommer. Håpet er en sverigetur og et par jaktprøver på sensommeren/høsten før rypejakta og skogsfugljakta starter. Jeg gleder meg skikkelig til å få jakte sammen med Akela nå :D

 

God sommer til hundefolket!

Link to comment
Share on other sites

Hadde min kar på utstilling nå da han var 10 månder, der ble det JK VG på han. Ellers så er det mye apport trening og trening på ro i oppflukt som går veldig bra på hormon bomben som jeg har. Gleder meg veldig til at han roer seg, han kan være svært krevende til tider.

Så nå Ivo går jeg bare å gleder meg til Høsten ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da har Akela fått sin jaktinnvielse. Den skjedde i Brungmarka, ved Brøttøm i sør-trøndelag. Vi gikk i terrenget i 7 timer, men så ikke fjøra. Vi fant fersk tiurbærsj, men svarteper fant vi ikke. Akela løp 4,1 mil på 7 timer. Ble et altfor langt slipp, men det måtte bare bli sånn, i og med at det bare var dagstur.

 

Hun overrasket meg veldig på flere måter. Hun har en kontakt med meg i skogen som er helt himmelsk. Det gikk aldri over ti sekunder mellom hver gang jeg så henne. Hun tilpasser søket sitt til biotopen på en fremragende måte og hun går fint opp mot vinden.

 

Jeg vil våge å påstå at null utbytte var en god kombinasjon av urutine og uflaks. Jeg hørte minst 15 skudd mens jeg var ute, noen av dem bare noen hundre meter unna. Jeg er helt fersk i gamet, så jeg bestemte meg for å prøve å gå der jeg har fått tips om å gå, i jaktmagasiner og som jeg har lest her inne, langs bekkedrag, små kratt, bærklynger osv...

 

Vi skal til Soknedalen på tirsdag, høyere terreng og gode muligheter for rype. Håper på å få første felling for Akela da. Ønsker alle stående fuglehundeiere fortsatt skitt jakt, og kjempehyggelig om noen kommer med tips og tilbakemeldinger på jaktbiten. Her har jeg og tøtta mi alt å lære :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi var på jakt i Soknedalen på tirsdag, og jeg fikk fellt første rypen for Akela etter et perfekt fuglearbeid. Hun rampet litt i startet, bare støkket og ville gå etter, men lydigheten sitter som den skal, så jeg fikk stoppet henne. Jeg var nær å gi opp etter fire timer, men så skjedde det. Astroen pep, og bikkja sto som en påle 120 meter unna. Jeg fulgte opp, reiste fuglen selv, kommanderte "sitt!", hunden rett på rompa og skuddet satt som det skulle.

 

Jeg var så forbanna stolt at den følelsen kan jeg ikke beskrive engang. Ufattelig morsomt. Vi skal tilbake på søndag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...