Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tusen takk for det folkens, varmer skikkelig :D

 

Nå var denne jaktdagen veldig spesiell for meg, for jeg fikk observere bikkja for første gang på jakt der det faktisk var fugl. Før vi fikk rypa, hadde hun støkket 5 ryper og jeg begynte å bli både forbannet og bekymret. Er dette normalt? Første gangen hun støkket gikk hun etter, uten å stoppe på kommando. De neste gangene stoppet hun på kommando, så det var jeg fornøyd med, men det var bare støkk, støkk og atter støkk.

 

Jeg gikk for meg selv og forbannet bikkja endel. Hun søkte 3-400 meter ut og var borte altforlenge i gangen. Jeg tenkte: nå begynner hun å jakte for seg selv, FAEN!

 

Men så skjedde det. Standvarsleren pep, og bikkja sto 120 meter unna meg. Jeg gikk rolig opp mot henne, mens jeg skrøt rolig av henne. Jeg tok selv opp fuglen og kommanderte sitt, hunden på rompa. Jeg skøt forferdelig dårlig, og streifet bare vingen på rypa, men den datt. Jeg fikk tilslutt tak i den og fikk vist fuglen til bikkja. Et fantastisk øyeblikk:)

 

Vi dro på jakt i samme terrenget på søndag. Jeg var spent på om bikkja hadde lært noe. Hun søkte bra mot vinden og hadde god kontakt. Etter 10min, tok hun første stand. Den holdt hun til jeg var 40 meter unna, så fløy rypa. Jeg fikk stoppet og rost henne.

 

En time senere, og fortsatt godt søk, festet hun stand igjen. Jeg kom meg opp i situasjonen, reiste fuglen selv, kommanderte sitt og skøt to bom. FAEN! men bikkja satt.

 

Et par timer senere tok hun stand igjen. Her reiste jeg også fuglen, men glemte helt av bikkja fordi jeg var så opptatt med skytinga. Hun løp etter rypa, hentet den og leverte den hos meg. Jeg håper ikke dette har gått ut over rios. Jeg var i parken igår og skremte opp duer og ender, og hun setter seg kontant på kommando. Skal forsøke å få en tur til frøya på søndag, så får vi se.

 

Det som var utrolig interresant, var å se forskjellen på fuglebehandlingen hennes. Første dag ruset hun inn og støkket gang på gang. På søndag, listet hun seg fram før hun spikret, når det var godlukt i nesa.

 

Spennende dette altså, og utrolig morsomt. Skal komme med oppdatering etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder fra de to jaktene vi hittill har vært på. Har veldig dårlig samvittighet for at det ikke ble mer tidligere på høsten, men uten bil kommer man ikke langt desverre. Har nå heldigvis en jaktinterresert kompis i klassen som har kjøpt bil. Jeg skal i tillegg gjøre hva jeg kan for å fikse meg en parkeringsplass, så jeg kan investere i et transportmiddel jeg også.

 

2qsqlci.jpg

Første rype for Akela. Jeg tok opp rypa selv, men fuglearbeidet var rett ut av boka. En fantastisk og uforglemmelig følelse :D Jeg vil benytte anledningen for å takke alle her inne som har hjulpet og støttet meg i tiden fra valp til denne situasjonen.

 

2i93vid.jpg

Hennes andre rype. Her gikk hun etter, men det var bare min egen feil. Jeg glemte helt av bikkja, da skytekåtskapen overtok, etter at det ble dobbeltbom for ei fjellrype Akela hadde spikret tidligere på dagen. Jeg fikk en fuglesituasjon til etterpå og da stoppet hun på første kommando.

 

2hnuetl.jpg

Apport er noe vil har øvd lite på. Men litt har det blitt og bikkja begynner å forstå meningen med ordet apport. Jeg prøvde meg på en liten apport på rypa vi skøt tidligere på dagen i stua etterpå, og det gikk kjempefint. Vi skal fortsette å jobbe med saken! :D

 

Forøvrig er planen å ta en tur til frøya på søndag til mandag for å jakte/få fuglesituasjoner. Trening foregår i sykling som fysisk fostring, mens dressuren blir kjørt utenfor spektrum, der det konstant er tamme bykråker, duer og ender. Jeg løper mot fuglene og klapper så de letter, og kommanderer sitt etterpå. Det går bedre og bedre for hver gang. Jeg føler dressuren sitter ganske godt nå, men jeg har ikke utfordret henne på lange hold enda. Det ble noen ufrivillige rop første jaktdag på grunn av mye støkk, men jeg stoppet henne hver gang, bortsett fra første støkk.

 

I mine øyne hadde dette ingenting å si, for etter bare to jaktdager virker det som hun er ei helt ny bikkje å jakte med. Kontakten er vesentlig bedre, hun takler fuglesituasjoner mye bedre og det virker som at hun skjønner at hun må vente på far før hun gjør noe med fuglen. Nå er vi veldig ferske, så jeg skal ikke ta seieren på forskudd, men jeg vil påstå at det er e brukbar start:)

 

Vi skal bare fortsette og øve, jakte og kose oss, så får vi se om det ikke blir en jaktprøve eller to før nyttår :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei Ivo !

Kom tilfeldigvis over denne tråden i en annen sammenheng, og måtte selvsagt lese gjennom hele tråden.

Takk for mange gode og rosende ord ! Og ser at jeg har vært heldig som har fått deg som valpekjøper. Du har jobba mye og seriøst med Akela, og har fått høsta noen frukter av det nå i høst - det gleder en oppdretter.

 

Når det gjelder Akelas støkk i forkant av standene hennes, så er det helt normalt. Selv om hun har vært på tamfugl, så trenger hun noen fugler for å "kalibrere" seg. Dette er noe vi også ofte ser f.eks ved overgang fra fjell og ryper til lavland og fasan/rapphøns. Lykken er jo at du i forkant har lagt nok arbeid i dressuren, slik at det ikke ble så mye ramping i forbindelse med støkkene.

 

Nå er det bare for deg å komme deg på jaktprøver til vinteren, slik at Akelas kvaliteter kan bedømmes av en dommer. Har sett flere av hennes søsken nå i høst, og det ser veldig bra ut. Jeg gleder meg til å ta fatt med arbeidet på Akelas halvsøster.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Ola, hyggelig at du også har funnet veien hit:)

 

Jeg har fulgt nøye med på valpekullet som forlot deg for litt siden, høres meget spennende ut:) Jeg skal investere i ski og komme meg på prøve. Akela er jo snart to år gammel, men jeg tviler på at den bikkja noen gang kommer til å skjønne at den er gammel. Hun er fremdeles den som vil leke mest og lengst av samtlige hunder vi møter, uansett alder og jeg elsker det:)

 

Skal komme med rapport her inne så snart det skjer noe. Snøen begynner å smelte i trondheim nå. Skal prøve å få et par jaktturer til før en evt prøve. Sjekker lydigheten med gjevne mellomrom og frøkna husker svært godt:)

 

Gleder meg til å høre om hvordan det går med Jollys andre kull:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...