Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

Hei. Jeg er en relativt ung jeger som for tiden bor ute på en liten øy på helgelandskysten. Skal bo og jobbe her til august, da jeg forhåpentligvis skal på skole i Trondheim(ikke svar på søknaden enda). Jeg og dama har holdt sammen en stund, og har lenge snakket om dette å anskaffe en hund. Jeg har jaktet endel med hund, både terrier, stående og drivende og denne jaktformen syns jeg er desidert den morsomste.

Men drømmen min er å trene opp min egen stående fuglehund, få samarbeidet mellom oss til å klaffe optimalt, og binde et helt spesielt bånd til hunden. Vi har vurdert mange raser, men dama syns Gordon Setteren er den desidert vakreste fuglehunden, jeg sier meg forsåvidt ikke uenig i det :)

 

For det første vil jeg spørre dere erfarne hundeeiere om dere syns det er forsvarlig å holde en fuglehund i en hybel/leilighet i Trondheim mens jeg studerer? Hunden vil få rikelig med oppmerksomhet, trim og dressurtrening. Jeg er 100% innstilt på å bruke mesteparten av fritiden min på hunden, den vil gå foran alle andre hobbyer/interresser, inkludert jakt.

 

Det andre spørsmålet mitt er hvor man skal finne hvalp, hvem skal man spørre, hvordan vet man hva man får?

 

Utstilling syns jeg bare er noe tull, hunden skal klippes, stelles, vaskes og dulles med, men jaktprøver er det som kommer til å stå i fokus, ikke hvordan dommere vurderer hvordan hunden ser ut.

 

Alt jeg har skrevet er egne meninger, og overhodet ikke for å provosere/irritere andre. Jeg ber bare så ydmykt jeg kan om hjelp, for jeg og kjæresten har utrolig lyst på en hund/jaktkamerat.

 

Med vennlig hilsen IvoRei

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jeg synes du har for lite tid til å anskaffe deg en valp, hvis ikke dama di er hjemmeværende da. Valper og unghunder krever mye tid, og det bør du tenke på, både for din egen og hundens skyld.