Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

Hei. Jeg er en relativt ung jeger som for tiden bor ute på en liten øy på helgelandskysten. Skal bo og jobbe her til august, da jeg forhåpentligvis skal på skole i Trondheim(ikke svar på søknaden enda). Jeg og dama har holdt sammen en stund, og har lenge snakket om dette å anskaffe en hund. Jeg har jaktet endel med hund, både terrier, stående og drivende og denne jaktformen syns jeg er desidert den morsomste.

Men drømmen min er å trene opp min egen stående fuglehund, få samarbeidet mellom oss til å klaffe optimalt, og binde et helt spesielt bånd til hunden. Vi har vurdert mange raser, men dama syns Gordon Setteren er den desidert vakreste fuglehunden, jeg sier meg forsåvidt ikke uenig i det :)

 

For det første vil jeg spørre dere erfarne hundeeiere om dere syns det er forsvarlig å holde en fuglehund i en hybel/leilighet i Trondheim mens jeg studerer? Hunden vil få rikelig med oppmerksomhet, trim og dressurtrening. Jeg er 100% innstilt på å bruke mesteparten av fritiden min på hunden, den vil gå foran alle andre hobbyer/interresser, inkludert jakt.

 

Det andre spørsmålet mitt er hvor man skal finne hvalp, hvem skal man spørre, hvordan vet man hva man får?

 

Utstilling syns jeg bare er noe tull, hunden skal klippes, stelles, vaskes og dulles med, men jaktprøver er det som kommer til å stå i fokus, ikke hvordan dommere vurderer hvordan hunden ser ut.

 

Alt jeg har skrevet er egne meninger, og overhodet ikke for å provosere/irritere andre. Jeg ber bare så ydmykt jeg kan om hjelp, for jeg og kjæresten har utrolig lyst på en hund/jaktkamerat.

 

Med vennlig hilsen IvoRei

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jeg synes du har for lite tid til å anskaffe deg en valp, hvis ikke dama di er hjemmeværende da. Valper og unghunder krever mye tid, og det bør du tenke på, både for din egen og hundens skyld.

 

Hvis du likevel velger å se bort ifra mitt synspunkt, så anbefaler jeg deg å kontakte Arild Dahl, som nettopp har fått et valpekull av meget gode foreldre.

 

Ditt synspunkt ang. utstillinger er notert, men du må huske at poenget med utstillingene, er å premiere hunder som har riktig kroppsbygning og bevegelighet ift utholdenhet på fjellet. Utstilling og jaktprøver går litt hånd i hånd.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Funnsjødalen her, jeg ville ventet med hund til forutsetningene er litt bedre,

men skynder meg å legge til at jeg tviler ikke på at du vil gjøre det beste ut av situasjonen. Det blir litt som å få barn dette.

 

En flyktig tanke som også dukker opp er - hvorfor fuglehund i en tid med stadig dårligere fuglebestander? Det kan jo snu, forhåpentligvis.

 

Noterer meg også dine (noe misforståtte) holdninger angående utstillinger, og legger til at selv om det selvfølgelig er frivillig å stille ut hund (hvis ikke oppdretter stiller krav om det), så trenger en hund både stell, klipping, "dull" og vask uansett. :)

 

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hei IvoRei.

 

Jeg har uttalt meg kritisk om Gordon i mange tråder på Kammeret. Jeg har ingenting i mot rasen, men det generelle nivået på rasen er ikke verdig skikkelige jegere. Å kjøpe en gordonvalp er et sjansespill. Det finnes selvsagt gode oppdrettere innen rasen, men i mine øyne bør etterspørselen etter disse flotte hundene dempes.

 

Velger du Gordon pga. utseende så gjør du samme tabben som mange andre nybegynnere med gordon.

 

Jeg vil påstå at en majoritet av erfarene fuglejegere velger engelsksetter, pointer eller vorsteh. Jeg vil også påstå at den generelle jaktkompetansen er mye bedre hos oppdrettere av nevnte raser.

 

Du får rådene mine gratis, og følger du dem kan du være spart for mye.

 

Angående hund i studietid og hybel så gjorde jeg akkurat det samme. Det kan sikkert virke temmeligt ufornuftig, men for oss som er hekta er det ingen vei utenom. :D

 

Før noen hopper over tastaturet for å erklære krig mot Guttapåskauen må jeg nevne at mine erfaringer med gordonavl er basert på det som skjer i Trøndelag og sørover. Jeg kjenner ikke så godt til tilstanden i Nord, men jeg vet det har vært noen gode kull der. Det nytter heller ikke å argumentere med at det finnes gode gordons, mine betraktninger er meget generelle.

Link to comment
Share on other sites

Går veldig fint å ha hund kombinert med skole. Men husk du/dere får en i hus som er avhenging asv deg/dere HELE tiden, iallfall i begynnelsen.

 

Gordonsetter her fordeler og ulemper som alle andre hunder som er avlet på lenge, men husk også at de er dere som skal en hund dere liker.

 

Ta kontakt med noen oppdettere, du finner fort ut hvem som er seriøs og erfaren etter noen telefoner.

 

LYKKE TIL, live er uten tvil bedre med hund ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

Jeg ser at jeg har misforstått dette med utstilling litt, og beklager det :roll:

 

Men når jeg sier at jeg skal ha valp mens jeg går på skole, tenker jeg: jeg har maksimalt 6 timer hver dag. Er alle som kjöper hundehvalp arbeidsledige/hjemmevärende? Misforstå meg rett, men jeg ser ikke for meg at man skal greie å väre hjemme hele tiden, og seks timer hjemmefra, inkludert fri i helgene er jo ikke så mye. Men jeg vil at alle skal si hva de mener og syns, setter virkelig pris på det!

 

Skjönner at mange kanskje blir litt lurt av utseendet, som du skriver guttpåskauen, men det er derfor jeg er utrolig(kan ike få utdypet meg STORT nok) opptatt av å få skaffet hvlp av best mulige oppdrettere, med beste stamtavle, jaktlyst og gemytt. Ifölge jaktannonser og leserinlegg, er jo alle hundene som selges rundt om i Norges land, superhunder. Det er derfor jeg henvender meg her.

 

Dette vil for övrig bli tråden for tiden framover til jeg evt får hvalp :)

 

Men jeg har ett spörsmål til: hvilken årstid er best egnet for hvalp? Jeg tenker: "hvis jeg får hvalpen midt på vinteren, vil den kanskje få et feil intrykk av det å väre ute? Kaldt, mörkt, vanskelig å ta seg fram i snöen"?

 

Hva sier dere?

 

Igjen, tusen takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Noterer meg også dine (noe misforståtte) holdninger angående utstillinger, og legger til at selv om det selvfølgelig er frivillig å stille ut hund (hvis ikke oppdretter stiller krav om det), så trenger en hund både stell, klipping, "dull" og vask uansett. :)

 

Formulerte meg kanskje litt feil. Jeg mente at hunden kommer til å få stell, klipping, "dull" og vask, uansett om jeg skal stille den ut eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle som skulle anskaffe hund skulle ha en person hjemmeværende på heltid, ville det ikke bli mange hundeeiere. De aller fleste som har hund er jo i jobb eller studerer, men mange får svært så bra hunder i alle fall. Det er selvfølgelig viktig å være hjemme med valpen når man får den, men man må venne den til å være alene ganske snart. Bare svært kort tid til å begynne med, og gradvis lengre. En voksen hund har ingen problemer med å være alene noen timer om dagen.

Når det gjelder Gordon Setter finnes det mange gode oppdrettere, som avler gode jakthunder. Ser man på premiering på jaktprøve vil man stadig se GS med gode prestasjoner. Norsk Gordon Setter Klubb har en valpeliste på hjemmesida si (http://www.gordonsetterklubben.no/index ... Valpeliste), og der vil du finne valper av gode linjer.

Lykke til! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om at man må være hjemme på heltid, hele hundens levealder. Jeg snakker om valp/unghund-stadiet, og det tror jeg at jeg presiserte i mitt første innlegg. Det kommer uansett på innstillingen til valpekjøper også. Hvis du har bestemt deg for at dette skal jeg klare uansett, så er det det som er det viktigste av alt for at dette skal lykkes. Jeg er ikke ute etter å skremme tråd-starter, men jeg har selv vært student med valp/unghund, og vet at det kan funke, men vet også hvor vanskelig det kan være å følge opp i en sånn periode av livet, uansett hvor gode intensjoner man har.

 

Når det gjelder valg av rase, så mener jeg det er off-topic å begynne å diskutere ditt valg, så lenge du er jeger, og har bestemt deg for at du vil satse alt på en jakthund. Det finnes utallige diskusjoner på nett ang kvalitet på GS som jakthund, men jeg er ikke i tvil om at du vil få deg en meget god jakthund, hvis du går inn for oppgaven 100 %, har/tar den tiden som kreves, og velger en seriøs oppdretter, framfor å ta det første og beste. Alle GS-valper er søte :wink:

 

Hvis du fortsatt er like gira, vil jeg minne om navnet jeg nevnte i min første tråd. Hvis du er i tvil om det er fra jaktlige linjer, så er det galingen du ser her :wink: ;

 

 

 

Kan love deg at det er hunder som har jaktblod :mrgreen:

 

P.S.

Driver ikke med GS selv...

D.S.

 

edit;skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å erklære krig mot Guttapåskauen, for mange av hans innlegg som går på fuglehunder generelt er gode. Hans innstilling til GS er imidlertid svært ensfarget, noe virkeligheten ikke er. Guttapåskauen sine utsagn i denne tråden, og også i tråden om poter og ising angående potesokker viser en "jeg vet alt og alle som ikke mener det samme er idioter" - holdning som jeg ikke liker. Ydmykhet for at andre kan ha andre erfaringer er en god ting man bør huske. Nok om det!

 

Utvilsomt er det avlet mange GS som ikke skulle sett dagens lys. Etterspørselen etter "pene" hunder har gjort at man får solgt valpene uansett, og en del useriøse oppdretter utnytter det. Det er ikke dermed sagt at alle GS er ubrukelige.

 

Man trenger ikke være hjemme hele tiden for å ha hund. En student har minst like mye fritid som en person i fullt arbeid. Om dere begge er dedikerte på det å ha hund, og er villige til å legge ned tid og ressurser på denne, så er det ikke noe i veien for å anskaffe hund tidlig.

 

Når du skal kjøpe GS, så er det som sagt en del useriøs avl. Men ikke alt. Det er mange seriøse oppdrettere. NGK (Norsk Gordonsetter Klubb) er ett bra sted å starte. Du bør også tenke igjennom hva du helst vil jakte med hunden. Skal den gå stort på fjell, eller vil du ha en nærgående skogsfuglhund. Eller begge deler. Alle valper kan nok preges til en gitt biotop, men jeg har troen at to foreldre som er storsøkte gir storsøkte valper (men dette er min personlige mening). Uansett bør du ha dette i bakhodet når du snakker med valpeformidlingen i NGK. For det bør du gjøre. Ikke hopp på beste GS-annonse på finn.no. Gode kull finnes også her, ikke missforstå. Men gå veien via raseklubben og hør med avlsrådet. Da blir du ihvertfall penset over på seriøse oppdrettere.

 

Begynn er her: http://www.gordonsetterklubben.no/

Snakk med avlsrådet, gjør deg kjent med rasen og oppdrettere.

 

Noen oppdrettere som står utenfor NGK er også seriøse. De står utenfor fordi de mener NGK avler for mye på linjer med ES-innblanding. De er spesielt innrettet mot hunder for skog og kombinert hunder. Dersom det er av interesse, kan du lese mer på http://www.tiurheimen.com/

 

Gi gjerne rapport om hva du bestemmer deg for.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har studert valpelistene inne på www.gordonsetterklubben.no, men savner valper fra et A-kull leveringsklare i mai/juni. Det er jo ganske langt fram i tid, men får håpe på det beste:)

Ellers så har vi bestemt oss for at vi vil ha en hannhund og ikke en tispe. Jeg ser for meg at det ville bli perfekt å få valpen i juni/juli, da jeg har fri fra alt som heter jobb i nesten to måneder, og kan være sammen med valpen hjemme, ta godt vare på den og være der hele tiden:)

 

Kjempetakknemmelig for alle svar, for dette er jeg helt fersk på.

 

Kunne noen greie ut for meg hva alle betegnelsene står for? F.eks: NUCH, SUCH, NSDKUCH NORDUCH???

 

Jeg driver med intens research, vurderer til og med å flytte hjemmefra de siste to månedene hvis jeg ikke får ha valpen hjemme! Dette har jeg lyst til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg at det ville bli perfekt å få valpen i juni/juli, da jeg har fri fra alt som heter jobb i nesten to måneder, og kan være sammen med valpen hjemme, ta godt vare på den og være der hele tiden:)

Helt enig. Da har du god mulighet for å legge et godt grunnlag for deres videre tid sammen, og få inn gode rutiner hjemme. Vil også anbefale deg å gå på et valpekurs, både for å lære mer og for å sosialisere valpen med andre hunder.

 

Kunne noen greie ut for meg hva alle betegnelsene står for? F.eks: NUCH, SUCH, NSDKUCH NORDUCH???

 

NUCH: Norsk UtstillingsCHampion

SUCH: Svensk UtstillingsCHampion

NSDKUCH: Norsk Svensk DansK UtstillingsCHampion

NORDUCH: NORDisk UtstillingsCHampion

NJCH: Norsk JaktCHampion

 

Vil anbefale å se mer etter "J" enn etter "U", siden du er mest interessert i jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne noen greie ut for meg hva alle betegnelsene står for? F.eks: NUCH Norsk Utstillingschampion, SUCH Svensk Utstillingschampion, NSDKUCH Den K-en der har jeg ikke sett før, men resten betyr sannsynligvis Norsk Svensk Dansk Utstillingschampion NORDUCH??? Nordisk Utstillingschampion

 

EDIT: Hoffvoff var litt kjappere :lol:

 

Dette er hund eid av folk som liker å gå på utstillinger antakelig, og sjøl om utstillinger som Funnsjødalen nevnte er en bedømmelse av hundens fysikk og anatomi i forhold til evnen å utføre den jobben de er tiltenkt, så hadde det vært greit med litt jaktlig innslag i den bokstavrekka. NJCH er feks Norsk Jaktchampion.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål, etter litt mer lesing:

 

Hva menes med "fallapportør"?

Hva menes med "knallapport"?

 

Fallapportør er en hund som henter fuglen når den ser at den faller, uten å vente på kommando (meningen er den skal holde seg i ro når fuglen letter, og ikke hente fuglen før den får ordre om det).

Knallapport er omtrent det samme, "knall" refererer her til skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, i 2005 ble ett av Norges beste Gordonkull født i Sandnessjøen, 10 valper, 6 stilt på prøve samtlige premiert,3 av dem fikk 1uk og 1ak.

Fantastiske hunder,lettlærte og med ei jaktlyst mann bare kan drømme om.

Støtter Guttapåskauen med å påstå at å finne gode jaktlinjer nok er vesentlig lettere fra Trøndelag og nordover enn det er sørover, her er fantastisk mye god Gordon i nordnorge for tia så jeg hadde sett meg om etter valp her.

Link to comment
Share on other sites

Tja, sånn i og med at jeg er student med ES selv kan jeg kanskje komme med noen råd.

 

For det første, jeg har hvertfall adskillig bedre tid til hunden når jeg er på skolen enn når jeg jobber. Eksempelvis er jeg nå (kl. 12.30) hjemme etter å ha vært på skolen for dagen. Dette krever selvfølgelig at du i stor grad prioriterer å være hjemme å lese i stedet for å sitte på skolen med venner å gjøre det, men det virker du som er motivert til å gjøre :)

 

Mtp. problematikken rundt å få leid seg(hvis det er planen) en hybel med hund er den i høyeste grad reell, men langt fra noen umulighet. Prøv å vær tidlig ute, og unngå perioden august-sept, da skal alle ha hybel/leilighet. Min erfaring er at profesjonelle utleiere/meglere er enklere å ha med å gjøre enn privatpersoner på det området. Merk at disse erfaringene er basert på storbyer, det kan godt tenkes at det er enklere på mindre steder.

 

Husk forøvrig at å ha hund koster en god del penger, uansett hvordan man vrir og vender på det. Uforutsette utgifter som veterinærbesøk kan fort bli dyrt. Anbefaler selvfølgelig forsikring.

Selv har jeg også bil, og tør egentlig ikke tenke på hvor komplisert det hadde vært med hund uten bil i mange situasjoner. :?

 

Når det er sagt er jeg ikke i tvil om at man som student kan gjøre en utmerket jobb som hundeeier, man må ofre en del, men det må man sannelig om man jobber også, og jeg tolker det som om du er fullstendig klar over akkurat det :)

 

Og ja, valp i sommerferien er ikke dumt!

 

Du får holde oss oppdatert!

 

 

Jeg deler forøvrig skeptisen til enkelte rundt GS. Å velge fuglehund på grunnlag av utseende trenger ikke være det lureste. Men det der finner du utmerket godt utav selv.

Link to comment
Share on other sites

Re: kommentarene om GS og faren for å kjøpe ”katta i sekken”. Dvs. en hund som ikke duger tilstrekkelig til jakt.

 

Ja, jeg tror alle er enige om at å velge GS hvalp kunskapsløst og ukritisk innebærer en risiko for å bli skuffet på en eller annen måte, i forhold til jaktlige egenskaper.

 

1.

Et interessant spørsmål blir da om denne risikoen er mindre ved å velge (like kunskapsløst og ukritisk) hvalp fra en annen rase?

2.

Hvis valg av andre raser er gir bedre resultat, hvorfor? Holder oppdretterenes arbeid høyere standard, er kjøperene mer kunskapsrike, er hundene generelt høyere premiert, eller hva er årsaken?

 

Synspunkter på dette?

 

(for ordens skyld; jeg er en fornøyd GS-eier)

Link to comment
Share on other sites

Balter: Er helt enig i synspunktene dine, men er også enig med en høyere oppe i tråden som sier at det off topic å diskutere GS i denne tråden, siden trådstarter allerede har bestemt seg, og også synes å være bevisst på evt farer ved valg av valp. En diskusjon ang. egenskapene til GS spesielt og valg av rase generelt bør kanskje foregå i en annen tråd, for ikke å kuppe denne tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror den fuglehunden som kommer til deg vil få det bra,veldig fornuftig å anskaffe seg valp i juni.

Når man først er bitt av basillen når det gjelder fuglejakt,ja da er det gjort.

Enig med mange her når det gjelder gordonsetter IKKE ta det første å beste du kommer over,bruk tid på å finne ett godt kull,som er anbefalt av gordonsetterklubben f.eks.

Ønsker deg lykke til med fuglehunden. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er igjen inne på Tiurheimen, og det de skriver der, liker jeg veldig godt:

 

"Vi har som mål å avle solide, rasetypiske Gordonsettere for den vanlige jeger som jakter både skog og fjell. Med rasetypisk mener vi foruten eksteriøret, også rasens opprinnelige bruksegenskaper og ry som kombinasjonshund skog / fjell. Vi vektlegger i stor grad skogsfuglhundens spesielle egenskaper noe mer enn den typiske høyfjellsøker. Dette fordi det begynner å bli langt i mellom de virkelige gode skogsfuglhundene, og en skogsfuglhund kan utmerket godt hevde seg i høyfjellet. Det kan imidlertid by på større problemer å jakte i skog med en typisk høyfjellshund. Dog skal det her legges til at mye beror på eiers innsats og preging i forbindelse med å bruke hunden i forskjellig typer terreng.

 

 

 

Viktige stikkord for vår avl er god jaktlyst, naturlig medfødt kontakt og samarbeid, utholdenhet, jaktvett og et godt rasetypisk eksteriør i henhold til rasens standard. Sunnhet og gemytt er selvfølgeligheter."

 

Jeg kommer til å jakte mye mer i skog enn på fjellet, så en god skogshund er så absolutt å foretrekke. At man i tillegg har en godt brukanes fjellhund hvis man har en god skogshund, er jo bare et kjempepluss:)

 

Men er det noen som har erfaringer med dette? Jeg kommer selvfølgelig til å ta turen på fjellrypa, men orrfugl og tiur er bare helt fantastisk, pluss at jeg ser for meg at dagsturer blir enklere å ta i skogen enn på fjellet, iallefall der jeg kommer til å bo de neste årene.

 

Har lagt igjen en beskjed der, for å høre om de planlegger valper i mai/juni. Hvis de gjør det, skal jeg ta kontakt, men skal selvfølgelig høre med Norsk Gordon Setter Klubb også:)

 

Tusen takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det kan lønne seg å prege valpen i den biotopen du skal jakte,jeg snakker for min egen del her.Har to gordonsettere og begge ble preget på skog først,det som er viktig,veldig viktig faktisk er at du har god dressur på bikkja før den jakter i skogen.

Ta også en tur til en som driver med tamfugl,bare for å se hvordan den reagerer.

Når hunden er valp,så ta den med deg alltid i skogen ,la den bli kjent med kvister og kongler etc.......den kommer ikke til å være langt fra deg den første tiden.

Men når du skjønner at interessen for å jakte våkner,DA må du ha dressuren iorden.

Når det gjelder mine to så har jeg god erfaring med dette,bikkjene vil aldri bli premiert på høyfjell,men jeg jakter mest i skogen.Søket på fjellet etter denne metoden ,når det gjelder mine, så søker de alt fra 0-ca.300m.Og det gjør begge to.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gått igjennom valpelistene på Norsk Gordonsetterklubb og send en henvendelse til Tiurheimen.no

Er det noen som vet hvordan jeg kan få kontakt med Arild Dahl?

 

Jeg kommer til å ringe å høre med de kennelene(herregud, kennel i flertall :shock: )/ privatpersoner som annonserer at de driver med avl, og som får kull i den aktuelle perioden:)

 

Noen som har noen flere tips?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk Svenska Gordon Setter Klubben http://www.sgsk.se/. Å ta inn hund fra Sverige er nesten like enkelt som å kjøpe i Norge :) (Kjøpte min GS i Sverige)

Ser at i alle fall et par oppdrettere planlegger parring i februar, og dermed fødsel i april :)

 

 

Her skrev du jo svaret på forrige spørsmål :oops:

HAHA, jeg er så ivrig at jeg glemmer hva jeg har lest :lol: Spennende dette altså, og morsomt å ha tid og gode kammerkamerater til å gjøre et best mulig valg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var uten tvil mange utmerkete Gs før i tiden ja(Fra Kalvsjølia kennel,Trollheimen kennel til Otto Borchgrevink,Nasafjellet,Løssfelterets osv)men ikke alle ble stjerner..på den tiden (fra 30-60 åra)slet man innimellom med dårlig stand instinkt,noen tok ikke stand før de var 2-3 år!,liten jaktlyst,hannene særlig,var ofte store og tunge,og ble tidlig stive og støle på en jakt dag(snakker av erfaring)Mye av dette ville man avle bort,samtidig beholde de positive sidene med gamle Gs.Derfor har man fra slutten av 60 åra og frem til i dag,såvidt krysset in Es (1968)man har importert avlshanner og noen tisper også,fra Skottland,England,Usa,Italia,Frankrike,Danmark,Tyskland,såvidt Russland.Dette har medført mye bra hunder,men også mange som ikke skulle vært født..avl på Gs er ikke lett!Linjene må passe sammen.Har selv hatt hund fra topp foreldre (Nm lavland)F.eks,men avkommet ble ubrukelig!Ikke standinstinkt bl.a.Så oppdretter bør ha erfaring med Gs avl og kjenne til linjer og historie,hva har avlet bra tidligere osv.noen sverger til ubeslektede linjer,noen til linjeavl.Min drømme Gs er:Pen,tidlig standinstinkt,god jaktlyst,god kontakt i skog,jaktvett(effektiift og foruftig søk,god viltfinner)Slike hunder har jeg nå,tar stand på rypevinge 8 uker gammel,stand på fugl 3-4mnd gammel.Og vet allerde i 6mnd alder hva den skal når den blir sluppet i fjellet.Skal ikke kjede dere med hvilke linjer jeg liker osv,det blir for omfattende,vil bare si:ikke tro på alt oppdrettere sier,og ikke se deg blind på "gammelgordon"etter min mening ingenting som heter det i dag.Se på kenneler som vet det meste om Gs og har laaang erfaring.Anbefaler Åens kennel i danmark(er flere Åens hunder i avl i Norge) Erik Petersen heter mannen bak åens(mannen er et leksikon!)Ellers Imingen kennel i trøndelag,Kennel Bualias,kennel Soknahåggan som noen tips..Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takker for alle svar!

 

Jeg har begynt med åens kennel, men savner å kunne kontakte dem på annet enn telefon. Vil først få en oversikt over hvem som venter valper i april/mai, før jeg begynner å ringe, så jeg kan korte ned søket litt iallefall.

 

Cameron: har du noen kontaktinfo på Erik Petersen? Tar gjerne imot PM :)

 

Nå har jeg fått svar ifra Thomas Lindell i Sverige, han hørtes meget seriøs ut, men det var en ting som jeg ikke helt skjønte. Han viste meg et bilde av hannhunden og tispa, og hannhunden så slik ut:

 

1zm2g54.jpg

 

Tispa til venstre, hannen er den hvite. Hva betyr dette? Han sendte også med en stamtavle, som gikk nesten åtte generasjoner tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Llewelin blandet også inn gordonsetter i engelsksetterstammen han overtok fra Lawerack på siste halvdel av 1800 tallet.

I USA har man blandet inn pointer i endel engelsksettere for å fremskaffe nye kvaliteter. Dette er nok ikke offisielt, men det skal være derfor endel US importerte engelsksettere og avkom har ett dårligere pelslag.

Dette med å blande inn litt forskjellig er ikke akkurat noe nytt og særnorskt fenomen :D

Link to comment
Share on other sites

De skal gjøre det i USA. Har noe med at de skal være lettere å få øye på i tett og høy vegetasjon.

USA har forskjellige typer jaktprøver, og noen av dem(field trails) foregår på prærien hvor hundene har opptil 1000 meter sideutslag og hvor man har speider til hest med kikkert og radiosamband til hundføreren. Ikke rart det gikk litt "over stokk og stein" da disse ble importert til Norge og satt i avl.

En kjenning av meg importerte en Gordon fra USA for å se om galskapen var slik han hadde blitt fortalt. Noe den var. Den var faktisk værre. Bikkja hadde gått som fanden og stupt ut en fjellside, knekt det ene bakbeinet og gått bortimot like jæv.... med et ene beinet hengende på slep.

Sikkert en utfordring å begynne å dressere på slikt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dagl skrev:

Guttapåskauen sine utsagn i denne tråden, og også i tråden om poter og ising angående potesokker viser en "jeg vet alt og alle som ikke mener det samme er idioter" - holdning som jeg ikke liker. Ydmykhet for at andre kan ha andre erfaringer er en god ting man bør huske.

Hei Dagl

Leser med glede dine innlegg om hund og skogsfugljakt. Har mange ganger blitt forbauset over hvor likt vi tenker. Angående avl, gs og potesokker så synes jeg det noenganger kan være på sin plass med en tankevekker. I den anledning stjeler jeg et sitat av John Carew:

 

En gang i forrige sesong var jeg ydmyk i omtrent fjorten dager, men ingen la merke til det. 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det, og når det gjelder GS er det vanskelig å bortforklare valper med store innslag av hvite felter.

Uansett så bør avl være tuftet og befestet i ideologien om å tilføre rasen noe positivt. Penger bør og skal ikke være drivkraft i avl. Og at det har vært mye useriøs avl, og særlig på GS er ett faktum. Derfor blir det å plukke valp ett valg etter grundig forundersøkelse. Noe som også er viktig hos alle raser. Forskjellen ligger i at det har blitt avlet i stor stil på GS som ikke har resultater å vise til på jaktprøver. Slik er det ikke hos de andre rasene(eller i svært liten grad)

Ved å bruke sunn fornuft og lytte til folk som kjenner rasen, bør en ha alle forutsetninger for å få seg ett godt emne. Resten kommer faktisk ann på hvor mye arbeid og grunntrening en legger i individet da en kjøper ett halvferdig produkrt. Resultatet er faktisk ene og alene opp til hundeier.

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på Åens kennel hjemmeside,trykk på det store bildet på forsiden,så får du all info(epost osv)ventes flere gode kull i år!Topp kvalitet

Hei. Takker for alle svar!

 

Jeg har begynt med åens kennel, men savner å kunne kontakte dem på annet enn telefon. Vil først få en oversikt over hvem som venter valper i april/mai, før jeg begynner å ringe, så jeg kan korte ned søket litt iallefall.

 

Cameron: har du noen kontaktinfo på Erik Petersen? Tar gjerne imot PM :)

 

Nå har jeg fått svar ifra Thomas Lindell i Sverige, han hørtes meget seriøs ut, men det var en ting som jeg ikke helt skjønte. Han viste meg et bilde av hannhunden og tispa, og hannhunden så slik ut:

 

1zm2g54.jpg

 

Tispa til venstre, hannen er den hvite. Hva betyr dette? Han sendte også med en stamtavle, som gikk nesten åtte generasjoner tilbake.

Link to comment
Share on other sites

blander meg litt inn her og. Det blir sikkert en god parring med gordon og engelsksetter men det er visse krav til dette for å få hunder som kan registreres og brukes på jaktprøver og utstillinger.Offisielle paringer i norge kjenner jeg ikke til har blitt godkjente.

 

Jeg vet ikke reglene, men de fleste som gjør dette bruker en gordonhann som far, da blir det registrerte kull med mye kvitt i.

 

Hvis jeg, siden jeg har hatt to gordon selv og trent den tredje, skal gi deg et råd vil jeg råde deg til å finne en "normal Parring i Nærområdet hvor du kan dra og hilse på oppdretteren og se an kullet før du bestemmer hva du skal kjøpe.

Jeg vil også prøvd å få tak i en tispe da hannene er litt strie å få dressur på.

 

Ellers ble jeg lei gordonsetteren , da jeg aldri visste helt hvor fuglen var når det var stand. Så jeg gikk over til Pointer, de var mye lettere å få til og var meget bra på fugl.

Men dette er mange år siden og for allt jeg vet kan de ha forbedret rasen og fått frem individer som er presise.

Men jeg var veldig glad i sjelen til gordonsetteren og de var fine kompiser i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Bare så det er HELT klart, så har jeg selv noen krav, før jeg kjøper hvalp:

 

-Den skal være renraset

-Det skal medfølge stamtavle

-Det skal medføre veterinærattest, id-chip og ormekur

-Minst en av foreldrene skal være JAKTpremierte

-Hvalpen skal være fra et A-kull

 

Forøvrig så har jeg send mail til Åen, men jeg venter spent på svar ifra sverige, da dette kullet hørtes SVÆRT spennende ut:)

 

Og er det noen som har tips til flere krav jeg bør stille, kom med de! Jeg elsker at folk er ærlige og sier akkurat hva de mener og hva deres erfaringer er!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...