Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

Ja jeg har også blitt frarådet og trene på tam fugel av svært erfarne folk, kan være greit like før jakta som ei oppvarming men fikk iallefall beskjed om ikke å overdrive. Få bikja ut i marka på skikkelig fugel og i langline, men selv dette kan være utfordrene i mange fugel tomme områder. Skal på fugelhund kurs neste helg, da skal i allefall valpen få være med en tur i marka så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tar rådene dine til etterretning cameron og skal ikke ta av med byduetreninga. Robin, når du sier tamfugl, mener du byduer, kråker og slikt, eller utsatt tamfugl som det trenes på?

 

Takk for tipsene om astroen, skal prøve så godt jeg kan å få satt av penger etter storstipendet som kommer i januar. Hvet dere sånn ca hva jeg må ut med? Den koster vel 4500 + litt ekstra duppeditter? Er det reelt å si 5000?

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja. Det er vel en livsinvestering? Hvis man er god å ta vare på utstyret selvsagt :)

 

Nå begynner dressuren å bli bra. Vi har fått øvet litt mer med andre hunder i nærheten. Stoler ikke på det enda, men ser at det går bedre. Hun "lukker" ikke ørene helt. Skal kjøpe langline, så får vi se hvordan det blir på avstand :wink:

 

Noen som trener fuglehundene sine i trondheim for tiden, eller er det bare jakt? er noen interresert i en treningskompis, må de bare si ifra:)

Link to comment
Share on other sites

Garmin Astro er et fantastisk verktøy om man vet å bruke det med forstand. :) Dvs ikke hente hund i tide og utide. Med symbol på skjermen indikerer den faktisk stand på bikkja, teknikken er forunderlig. Så er den da også laget for fuglehunder først og fremst. Sjekk på finn.no om det dukker opp noe brukt, kan hende det innimellom.

Link to comment
Share on other sites

DC-40 er den nyeste modellen ja. Den har hatt litt innkjøringsproblemer, men dette ser ut til å rette seg. Jeg har DC-30 halsbånd, og den har iallfall standvarsler. Teknikken er ikke mer avansert enn at halsbåndet registrerer at bikkja står i ro (via GPS), og håndenheten Garmin Astro 220 er programmert til å indikere stand på hundesymbolet på skjermen da.

Link to comment
Share on other sites

Flott det, da skal vi se om ikke matfar får skrapt ihop pesos nok til litt nyttig hundeteknologi :D

 

Jeg leser forøvrig på fuglehunder.no at det er mange som ikke anbefaler duer som trening. Både "tamme" duer, hos oppdrettere/fuglehundsenter, og byduer. Det blir bare støkktrening sier de. Noen som har erfaring med dette?

 

Ellers så har jeg siktet meg ut Steinar Dahl hos Stokkmarka Fuglehundsenter for tamfugltrening. Noen som har erfaringer med han? Han bruker vaktler og rapphøns.

Link to comment
Share on other sites

Duer er vel like bra som noe annet. Man må imidlertid ikke forledes til å tro at det er veien til den komplette fuglehund :wink:

Jeg synes det er veldig greit å bruke før jeg tar med unghunden på fjellet første gang, for å se om krapylet tar stand på lukt, og ikke bare på syn. Dessuten er det perfekt for å trene ro i oppflukt, siden hele situasjonen er under full kontroll med langline. Det er greit at hunden ikke har erfaring med å løpe etter fugl når den blir sluppet på fjellet.

 

Steinar Dahl er en dyktig mann på tamfugl, ja på fuglehunder generelt. Torgeir og Kristine Møst er også veldig flinke, men de bor i Selbu, så det blir vel unødvendig langt for deg. Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Synes det er veldig greit å trene på Rapphøns/Vaktel,gjerne leie hunden opp i line i starten der du vet fuglen er,på den måten skjønner hunden hva den er skapt til,og blir vant til å ta stand på lukt!Fordelen med line i starten er at du har kontroll på hunden og lettere å trene ro i oppflukt,men alt med måte!Har aldrig selv brukt line på fjellet,kun i treningsterreng.Værste som er,må være å begynne å slippe en unghund i fjellet som aldrig har tatt stand på lukt av hønsefugl..er du uheldig er det lite fugl,aldrig moro for en unghund å søke i 5 timer uten å finne fugl!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle slenge med noen bilder av søta mi, som vokser sakte, men sikkert :D

 

1zdq1vt.jpg

Slapper av over dørstokken, hun ligger der mens vi spiser. Vet nemlig at matfar ikke tolererer hund ved bordet :lol:

demejk.jpg

"Ligg"

22wzy9.jpg

I nyydelig, feminin positur :D

2ymfwxu.jpg

"Hallo?"

25tx3eq.jpg

"Kommer jeg LITT nærmere nå glir jeg INN i kameraet :lol: "

 

Denne snuppa ser forresten etter både treningsfelt og treningskompis, er det noen som er interresert er det bare å ta kontakt, enten her eller på PM :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i marka idag. Fant ingenting, men hun stortrivdes. Kjempeartig å se at hun tilpasser søket etter hvilket biotop vi er i. I åpent lende søker hun laangt ut, sikkert 150 meter, mens i skogen er hun innenfor 20´metern :D

 

Gleder meg til neste måned altså :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tar henne med opp i bymarka, men går ikke stien oppover, men skogen. Da vet jeg at det er adskillig mindre folk å støte på enn på stien, pluss at hun går mye nærmere meg. Jeg bor på øys, så jeg går til ila og videre oppgjennom bakken der, så rett inn i skogen :D Har hørt at det er fine områder "i enden av trikesporet" også, får se hva vi finner ut :wink:

 

Meldte meg inn i Trondheim Jeger og Fisk i går. De hadde en veldig fin hjemmeside. Jeg sendte en mail angående rådyrjakt og jeg fikk svar samme dag, så det tegner lovende :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

På tide med en liten oppdatering her.

 

Vinteren har vært kald, mørk og trist, og det eneste vi får til om dagen er å gå tur, samt noen slipp i bymarka og på fotballbanen i høgget. Merker at dressurtrening er noe som må øves på hele tiden. Hun blir fort tunghørt :lol:

 

En uke før jeg skulle på tamfugltrening med Akela kom snøen, isen og "mannsjiten", som vi sier her nord, så etter samtale med oppdretter har både fugltrening og apport-trening blitt utsatt til våren. Vi skal bruke tiden videre på å trene dressur og kose oss sammen. Det er imponerende mye selskap i en hund. Jeg kunne ikke klart meg uten henne idag, det er helt sikkert. Å komme hjem til den logrende halen(rettere sagt HELE kroppen) er like morsomt hver gang :)

 

cameron: Hun får løpe ja, men har foreløpig ikke vært etter fugl. Standinnstinktet ser jeg tydelig i henne når vi går tur og bykråkene kommer litt for nær. Det eneste jeg forbanner meg over er at hun løp etter småfugl når vi var sørpå i julen. Bestemor har et forbrett til kjøttmeisen og snuppa mi er så sky at hun pisser ikke med mindre hun får løpe fritt. Jeg håper ikke dette har ødelagt mye for fuglearbeidet hennes. Noe tjuvreiser vil jeg ikke ha!

 

Enn ellers dere med fuglehunder? Hvordan har jakta/valpen vært? Blir det noen skiturer etter vinterrypa?

 

Ønsker alle et godt nyttår. Skal få lagt ut noen bilder av Akela, hun har vokst bra, men blir nok av de aller minste GSéne.

Link to comment
Share on other sites

I går hadde treningen på "ved fot" lønnet seg. Hun går slettes ikke perfekt, hvis man skal bedømme etter fine utstillings- og lydighetsprøver, men hun går ved min høyre side, halvmeter foran eller en halvmeter bak. Jeg tar vel en risk når jeg går med hunden uten kobbel rundt nidelven, men det får bare være. Vi har øvd så lenge på fotballbanen at provokasjonene måtte øke for å få progresjon. Ingen har reagert, bortsett fra en gammel dame som spurte om det var båndvang? Jeg sa ingenting, bare gikk videre.

 

Jeg har enda ikke helt kontrollen på Akela når vi møter andre hunder, jeg kobler henne når jeg ser at vi møter noen. Området vi går i er oversiktelig, så jeg har god tid til kobling.

 

Ellers så håper jeg noen kan komme med tips til rypeterreng nær Trondheim. Nå er snøen veldig dyp, men jeg håper mildværet tar det værste iløpet av neste uke.

 

Robin, cameron, 2rbjørn og dere andre med fuglehunder: Hvordan går treningen, dressuren og jakten for deres del? Jeg gleder meg så utrolig til å få henne i fugl :D

Link to comment
Share on other sites

Ja her er det terping på det samme, fugl har han ikke vært i enda men satser på å ta påsken til hjelp. Apporten sitter godt, det samme med innkalling under sterk provokajson med andre hunder til stede. Det samme gjelder for avstands sitt, så jeg føler jeg ligger godt i rute til at han er bare 6,5 månde. Passering av andre hunder skal jeg bruke vinteren til å fortsette å trene på, men alt funker best når han er løs, merkelig nok. Ellers er Aros en flott kar med et veldig rolig gemytt i hus.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fint å høre at du er i rute Robin:)

 

Her skal det trenes mer dressur før det blir aktuelt med fugl, men langline er allerede investert i, så jeg har en viss sikkerhet.

Du sier at apporten sitter ganske godt? Mener du da spontanapport, eller apport? Det jeg legger i apport, er at bikkja apporterer det du ber den om, når du ber den om det, at den setter seg pent foran deg og slipper på kommando. I tillegg skal ikke apporten tygges på.

 

Dette er noe jeg sliter veldig med. Akela spontanapporterer som bare rakkern, men hun tygger noe jævlig på apporten.

 

Oppdretteren min sa at jeg skulle vente med apporttrening til hun var fyllt 2 år, da kunne jeg begynne å trene seriøst med henne, og korrigere feil uten at det hadde mye å si for psyken til hunden.

 

Lykke til Robin. Hadde forresten vært fint med bilder av Aros :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med apport mener jeg at han henter på kommando og setter seg pent fremfor meg og avleverer, metoden som er brukt er etter annbefaling fra Svein Nicolaisen fra Harstad og Vesterålen Fuglehund klubb og er etter nye metoder som virker som bare fy. Tvangsapport som man lærer dem i moden alder er avleggs og ikke nødvendig med denne metoden, og godt er det at det finnes alternativ. :)

Har en del bilder på FB kontoen min, vet ikke om du er der ?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kjempebra Robin! Har du apportmetodene/treningsmetodene skrevet ned noen plass? Eller noen tips?

 

Det jeg er plaget med er at hun tygger noe jævlig på apporten. Jeg bruker aldri apport-objektene til lek, bare når jeg trener med henne. Jepp, jeg har facebook :D Ivo Reinertsen, bare legg meg til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

godt å høre at det er fremgang :)

blir ikke stort med skogstrening i all denne snøen men litt prøver vi :)

blir mest trening på å gå pent både med og uten bånd (ikke vert nøye nok der når hun var liten)

ble bare en liten tur på jakt for oss i høst , men ikke noe fugl desverre :(

men gøy var det og sliten ble hun :)

vurderer å ta en tur på utsatt fugl igjen i februar hvis det ikke blir for mye snø da.

også skal vi nok prøve oss på apport trening sånn som de trener retrivere, er vist en bra måte å lære på det

Link to comment
Share on other sites

Helvette!!! :evil:

 

Igår skjedde det som absolutt IKKE skal skje!

 

Akela går på fot og jeg får øye på noen kråker. Urutinert, arrogant og selvgodttroende som jeg er tenker jeg at det ikke blir noe problem å stanse bikkja og gir Akela "take-off tillatelse". Hunden fyker etter kråkene, mens jeg blir stående å skrike "SITT!!!".

Hun var inn i helsike tunghørt, for å si det mildt. Hun hørte ikke etter og jagde kråkene hundre meter før jeg kalte henne inn. På andre forsøk kom hun, og det var bra, men jeg skal trene MYE, MYE mer før jeg prøver henne på fugl igjen.

 

IDIOT IvoRei!

Link to comment
Share on other sites

IvoRei,

Dette er da ingenting og henge med hodet for, og noe du garantert kommer til og oppleve mange ganger til! Til og med i nm-finaler sprekker hunder og går etter :)

Hunden viser jo bare at det er tæl og jaktlyst i den, så jeg hadde hvert strålende fornøyd!

Rios er ikke noe man lærer hunden hjemme i hagen, du må nok som alle andre til fjells med langline du også.

Hvis det er noe som er idiotisk her,er det at du ber om reis uten at det har vært som følge av stand på trykkende fugl..., det kan fort være bra medisin for og få seg en svart støkk-maskin.

 

Stå på du IvoRei, man ødelegger ikke en riktig sammenskrudd hund av en slik opplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Takk for den gutter. Håper forutsetningene blir bedre når jeg skal ut til Frøya og besøke jackrussel. Ryper er observert og langline er kjøpt, så da får vi bare håpe at rypene ikke er så utrolig skye.

 

I morgen natt skal forøvrig jeg og jackrussel til Oslo og hente hans andre hund:) Gleder meg!

 

Hadde en fin tur i parken på andre siden av ilakirken idag. Traff en hyggelig dame med en spisshund og vi slapp begge så de fikk ravet på i nesten en time. Skal love dere at hun sovna da hun kom hjem :D

 

Syns forøvrig det er helt SYKT at det ikke er en hundepark her i Trondheim! Det hadde virkelig blitt populært.

Link to comment
Share on other sites

Helvette!!! :evil:

 

Igår skjedde det som absolutt IKKE skal skje!

 

Akela går på fot og jeg får øye på noen kråker. Urutinert, arrogant og selvgodttroende som jeg er tenker jeg at det ikke blir noe problem å stanse bikkja og gir Akela "take-off tillatelse". Hunden fyker etter kråkene, mens jeg blir stående å skrike "SITT!!!".

Hun var inn i helsike tunghørt, for å si det mildt. Hun hørte ikke etter og jagde kråkene hundre meter før jeg kalte henne inn. På andre forsøk kom hun, og det var bra, men jeg skal trene MYE, MYE mer før jeg prøver henne på fugl igjen.

 

IDIOT IvoRei!

 

 

Her ser jeg virkelig ikke problemet. Er ikke bikkja bare knappe halvåret? Tror ikke det er en hund i verden som ikke reagerer på samme måte. Selv 6-åringen vi jakter med er ikke lett å få til å stoppe på fugl .Det skal sies at hun driter i kråker da. Men vi jakter også med noen halvannen åringer og vi har opplevd at de sekunderer hverandre på spurv og reiser etter.Og du kan glemme at de hører etter .

 

Så du trenger ikke bekymre deg så mye, du har bare fått deg en jakthund:-)

Link to comment
Share on other sites

Ivorei,- Jeg syns umiddelbart at så lange sykkelturer høres skummelt ut på en så ung hund, siden du sykler nå, regner jeg med at underlaget hunden løper på er knallhardt.

Når hundene mine er på den alder din er, har jeg såvidt begynt og venne de til trekksele, og turene er på 2-3 km (på løst underlag)!

En så ung fuglehund trenger i mine øyne ikke noe særlig trening, utover vanlig tur og korte slipp når jeg har mulighet til det.

Ta det med ro Ivo, en så ung gs trenger ikke kondisjonstrening, det du driver med nå innebærer en del risiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta rådet til etteretning klondyke. Men jeg vil understreke at hun traver 80% av turen, sjelden galopp. Gjør dette noe? Skal jeg korte ned turen?

 

Det som er litt dumt er at jeg bor temmelig midt i byen, så skogen er ganske langt unna. Men når snøen forsvinner kan vi sykle til bymarka og slippe der :D

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du bør vente med sykling og/eller snørekjøring til bikkja er moden for røntging og er ferdig røntget. Jeg røntger alltd bikkjene mine så snart de har passert året og jakt og prøvesesongen er over. Da er de topptrimmet både kondisjonmessig og muskler og sener er fine og stramme.

En setter hannbikkje er vel stort sett ferdig utvokst ved 16mnd. alder, men bygger nok masse til fyllte 2 år eller mer.

Jeg var akkurat og vaksinerte ene bikkja og han veide 3 kilo mer nå, enn da han ble røntget, og han er like slank. Han er nå 3.5 år.

Link to comment
Share on other sites

Jutul har vel svart bra på dette, fram til hunden er ferdig utvokst bør man være forsiktig med for stor belastning, dette gjelder og ved slipp i fjellet, ett par timer på formiddagen og ett par timer på kvelden er nok. Fuglehunder stopper ikke av seg selv før det er for sent...

Som jeg skrev, hender det jeg sykler korte turer i varierende ganglag med unghunder, det skal de tåle!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, hender det jeg sykler korte turer i varierende ganglag med unghunder, det skal de tåle!

 

Jepp, dette jeg vil fram til. Men skal korte ned turene litt. Men jeg ser utrolig forskjell på bikkja etter at hun har fått seg en tur. Skal kjøpe klikker og begynne med litt klikkertrening, utrolig mange fine instruksjonsvideoer på canis.no

 

Sikkert en kjempemåte å stimulere hunden psykisk på :D

 

Akela har nå fått treningsterreng på Frøya, så nå venter jeg bare på frihelg så jeg kan dra utover til jackrussel (og muuuuuuligens børsemakern :wink: ) og jakte/trene så lenge det er lyst. Jeg skal ha bra mange gode fuglearbeid før jeg feller rype for henne. Vi for se hvor lett rypa er i rompa da :)

Link to comment
Share on other sites

Sålenge grunndressuren sitter som den skal, bør du ikke være så redd for å felle fugl for bikkja om den står. Bare sørg for å treffe, eller bruk en kompis til å skyte mens du konsentrerer deg om bikkja. Bruk gjerne langline og skyt ikke for unghunden ved støkk eller tjuvreis.

Mange er redde for å felle for unghundene sine. Sålenge det blir gjordt med måte, ser jeg ingen fare med det, heller tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp, dette jeg vil fram til. Men skal korte ned turene litt. Men jeg ser utrolig forskjell på bikkja etter at hun har fått seg en tur. Skal kjøpe klikker og begynne med litt klikkertrening, utrolig mange fine instruksjonsvideoer på canis.no

 

Har du lest det som står om klikkertrenning i siste fuglehunden?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jutul.

En ting å tenke på når du drar ut i fjellet nå full av iver, er å ha tålmodighet. Langline og kompis til å skyte mens du passer hunden er absolutt det beste. Du må regne med at hunden gjerne ikke står veldig lenge de første gangene, så vær kjapp å få tak i lina. Ikke overøs hunden med ros etter korte stander som den løser ut selv før du kommer frem. Dette kan resultere i at hunden tror at det er riktig å ta opp fuglen selv. Etter fuglesituasjoner under kontroll derimot må det skrytes uhemmet.

Vent med å gå til det er gode forhold. Ikke stikk på heia når det er dårlig vær og skareføre. Spesielt med fint vær og nysnø i slutten av februar pleier rypa å bli medgjørlig.

Lykke til på en type jakt som kommer langt opp på favorittlisten min. Med ski og fuglehund i fint vær innover nysnødde slake bjørkelier har jeg hatt mange fine opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips gutter, skal huske på dette :D

 

Daniel: nei, abonerer ikke på det bladet. Hva står det?

 

Ute på Frøya er det forøvrig helt bart. Kompisen min støkker ryper der hver dag han går tur med bikkjene sine. Langline er kjøpt. Skal være veldig nøye på at fuglearbeidet er optimalt før jeg feller noe for henne, samme med skryten:)

Link to comment
Share on other sites

IvoRei: Nå skal ikke jeg fortelle deg hvilken måte du skal trene din hund på, men MIN mening og mange andre i fuglehund miljøet er vel at klikktrenning på fuglehund er ubruklig. De har bladet på de største Narvesen kioskene i byen(sentral banestasjon, nordre, ovs)

 

Ninjaedit: Mulig jeg tok litt hardt i, men jeg kommer aldri til å bruke det. Det ble ikke anbefalt i Fuglehunden heller

Link to comment
Share on other sites

Klikker er veldig fin å ha med i fjellet. Brukes helst til å kastes på bikkja når den går etter i fugl. Anbefales fremfor å bruke nøkkelknippe da det kan være vrient å finne igjen :mrgreen:

 

Fra spøk til alvor. Fuglehunden tok for seg bruk av positive forsterkere som basistrening for å trene inn RIOS. De kom frem til samme konklusjon som tusener har gjort før. Det finnes ingen måte å bruke positive forsterkere på, som er mektigere enn hundens iboende lyst til å forfølge og fange flygende fugl. Det er utelukkende kun en måte å gjøre det på, og det er og fortelle at det ikke er lov. Noen hunder er enklere å fortelle dette til, mens andre må få det inn med "timet" irettesettelse.

 

Bladet "Fuglehunden" er eid av raseklubbene og som medlem i en av klubbene følger også bladet med. Det var mye om og men da det ble bestemt at det skulle legges ut for løssalg hos forhandlere av blader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...