Jump to content

GS Akela


IvoRei

Recommended Posts

Ja det tok sin tid å få vite no her..Får nå håpe at de to hundene passer sammen,slik at avkommet blir bra,alltid spennende for en vet aldrig hva det blir av disse valpene,det gjelder alle raser!Personlig tror jeg dette blir topp!Beste blodet i Europa bakover her,både hos mor og far!Med riktig dressur og mye bruk i felten,kan du få en stjerne her!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 307
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaktprøver koster vel 4-500 kroner avhengig av type prøve, utstillinger ca 400,- . Regner med dette er felles for alle raser. Reise til og fra og andre utgifter kan komme til. Rana JFF er flinke til å arrangere utstillinger og prøver, det blir ikke så langt å reise. :)

 

EDIT: Du skal vel ned til Trondheim? Der er det gode muligheter for begge deler. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan regne ca. 3000 kroner for en helg med prøvestart lørdag og søndag. Det er da kostnader for startavgift, bensin, mat, overnatting, drikke osv.

 

Jeg har som nevnt tidligere i tråden også vært student med hund. For meg var prøvestarter helt uaktuellt. Jeg prioriterte beinhardt å jakte mest mulig og oppgradere utstyret mitt.

 

Dersom du vil ha skral økonomi de neste 5 årene så har du antageligvis heller ikke ambisjoner om å ha valper på hunden din, da kan Dere egentlig leve lykkelig uten å stille på noe som helst. På den annen side kan du bygge opp et nettverk i prøvemiljøet som er verdt sin vekt i gull.

 

Det mest fornuftige som du bør ta deg råd til er å delta i det organiserte fuglehundmiljøet i den regionale fuglehundklubben og raseklubben. Medlemmskap her koster vel rundt 600(?) kroner og er en fornuftig investering.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset guttpåskauen :wink:

 

Ja, 3000 blir alt for dyrt, jeg har heller ingen intensjoner om å avle på hunden, det er jeg alt for urutinert til. Jeg vil bli kjent med rasen, få kjennskap til alt rundt gordonsetteren og ikke minst gjøre det til den beste jakthunden for meg.

 

Dette er jo som sagt min første hund, så her skal det læres fra første sekund :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for det General :)

 

Ja, vi får se, det kommer an på om skolen blir i tre eller fem år. hvis jeg kan være i jobb etter tre år, er det meget stor sannsynlighet for at det blir ganske mange prøver og utstillinger :wink:

 

Det er jo egentlig et must med et så godt utgangspunkt :)

 

Jeg visste ikke at du hadde setter? Trodde det var Basset du hadde?

 

Ellers så er det aaaaaaaaaaltfor lenge til mai måned........

Link to comment
Share on other sites

Hehe, artig at du har så lang erfaring med hund da, regner med at jeg får gode svar når alle spørsmålene kommer etter hvert :) Har du forresten noe godt svar på det angående buret? Jeg kan forsåvidt stikke innom butikken å se på det, men greit å kunne bestille hvis jeg kan spare penger :wink:

 

Ellers så er jeg ganske sikker på at hvis det blir tispe, blir hunden døpt Akela :)

Link to comment
Share on other sites

Bare å spørre ivei, når det gjelder bur har jeg egenlig bare to ting jeg bryr meg om, bilbur og innebur :lol: bilburet har jeg så lite at bikkja klarer å stå og snu seg, ikke større,inneburet er mye større sånn at den har god plass og kan ligge så lang den er.

Mål har jeg ikke i hodet :D

Har mi første tispe nå, har hatt 3 hannhunder før og det er stor forskjell, hannhundene er striere og krever i mine øyne en mere konsekvent eier enn tisper, ( har hatt fire tisper til, men av andre raser) hannhundene er nok jevnere i prestasjonene sånn all over når de er ferdige jakthunder, dette er min erfaring å må tas som det :D

Link to comment
Share on other sites

Okey.

 

Ja, bilbur blir det vel en stund til jeg investerer i, blir bare buss på meg i minst tre år :roll:

 

Men at hunden skal ha bur inne i huset er helt sikkert. Jeg er veldig opptatt av at den har en plass den kan få ligge helt i fred, uten forstyrrelser og unødvendig støy. Men etter det jeg har lest om Gordonsetter'n og hørt fra andre eiere, er jo at hunden er et utrolig sosialt vesen. Dette gleder meg veldig.

 

Og med det, mener jeg ikke sosial på den måten at den faktisk skal STÅ oppå ansiktet til alle til enhver tid, men rett og slett bare vil være sammen med oss, om det er i stua, i byen, på fjellet eller i bilen.

 

Den oppfatningen du har om hannhund vs. tispe er veldig lik det jeg har lest og fått forklart av oppdretterne. Jeg ønsker med aller helst tispe, men kullet i Norge har jeg så lyst på en valp fra, at det kan hende det kommer hannhund i hus i juli :)

 

Hvor gammel var hundene første gang du hadde de for fugl? Nå tenker jeg på bevisst trening, ikke at de tok stand på en mus eller en spurv, eller jaget skjura i treet midt i hagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar aldri bikkja i fugl før den lystrer avstandssitt eller ligg, lydighet er ett must hvis du skal lykkes og begynner du for tidlig, så lager du deg mye arbeid, å plukke av ei fuglbikkje unoter er jævlig mye jobb, da er det bedre å ikke lære dem de unotene :D

Tispa jeg har nå var 7mnd da den tok sin første selvstendige stand, gled deg, finns ikke noe som er større enn å jage inn ei ungbikkje, første jaktdagen til Connie kommer jeg aldri til å glemme, vi hadde sikkert 20 fuglarbeid, ikke en feil gjorde ho, skaut 3 fuggler( pga dagskvote) det var rett å slett magisk...

Dæven nå fikk jeg lyst på unghund :lol:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme oppskrift som jeg kommer il å følge :D

 

Det er akkurat det alle forfatterne av bøkene understreker, samt oppdretterne jeg har snakket med: grunndressur er Alfa og Omega!

 

Jeg skal kunne stille krav til ubetingen lydighet i sitt/ligg/hit/ja!, før det blir fugl for hunden. Og med ubetinget, skal hunden adlyde, uansett! Men jeg gleder meg til å ta jobben med å komme dit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha pløyd halvveis gjennom "Fuglehundens ABC" av Johan B. Steen har jeg gjort meg noen tanker om dette med hundehold/avl/for og utviklingen av dette på de siste 30 år. Det er store, markante forskjeller på dagens anbefalte hundehold, og det han beskriver i sin bok.

Allikevel er resultatene så og si det samme. Han er en anerkjent hundemann med peiling og teorier/meninger om det meste.

 

Likevel er det noen tilfeller av radikal forandring i hundeoppdragelsen som jeg mener markerer seg:

 

- Han anbefaler å tilvenne hunden å sove alene i bur fra første dag i hjemmet.

 

- Han gir gjerne ben fra fugl/får til hundene sine, da han påstår at et flertall veterinærer forsikrer om at det ikke er skadelig for hunden

 

- Han mener valpen kan så og si gjøre som den vil de første to ukene i hjemmet.

 

Dette er ting som er som dag og natt i Johan B. Steens bok, samt Geir Nordenstam, hvis man sammenligner med Ståle Botn og Vibeke Skaar.

Jeg har stor forståelse for at dette er noe som har vært under utvikling på denne tiden, men jeg simpelten nekter å tro at hunden har mistet førdøyelsesevnen til å fortære et hult vingeben av kylling på 30 år.

 

Personlig har jeg trua på å starte dressur og sette klare regler fra dag en, jeg skal sove sammen med valpen de første par-tre dagene og hunden min skal ALDRI få ben fra trippel F!

Link to comment
Share on other sites

Han Johan er blitt 75 år nå..Og jeg ser på andre jeg kjenner også på den alderen,de dresserer knallhardt,forer med det billigste drittforet,og ja de gir hunden bein i alle former!Var nok andre tider før når disse kara vokste opp!Da var det ikke mye tørrfor å velge i og de ga hunden alt av rester..Johan gir fårikål med hel pepper og han,de skal ha vett til å skille ut pepperkorna sjøl sier han..Dette med bur:Jeg bruker å ha valpen i buret allerde første natta,men legger meg på madrass ved siden av de første nettene.Du får nok masse egen erfaring etterhvert,da vil du se at en ikke alltid skal tro på det en leser!Hold deg til Nordenstam og Skaar du :)

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe med fordøyelsen av fugl bein og gjøre ivo :) Fugl bein fliser seg lett, og derfor anbefales det ikke til hund :)

Flott og se du har satt deg godt inn i det :D lest det nye fuglehund bladet?

 

Nei, har ikke det. Har du sett været ute idag?!?!?

 

Har du kjøpt fuglehundblad? Kanskje jackrussel vurderer interressen sin ovenfor en ny rase 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for at dette er noe som har vært under utvikling på denne tiden, men jeg simpelten nekter å tro at hunden har mistet førdøyelsesevnen til å fortære et hult vingeben av kylling på 30 år.

Jeg har foret alle mine hunder med kyllingbein, og middagsrester fra valp til voksen. Har etter 11år ennå ikke hatt noen problemet. Men kokte suppe knoker har jeg sluttet med da avføringen ble steinhard. Selvsagt er hovedforet tørrfor, bruker middagsrester og kotelett/kyllingbein som avvekslingsfor. Bein er veldig bra for å bli kvitt tannstein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for at dette er noe som har vært under utvikling på denne tiden, men jeg simpelten nekter å tro at hunden har mistet førdøyelsesevnen til å fortære et hult vingeben av kylling på 30 år.

Jeg har foret alle mine hunder med kyllingbein, og middagsrester fra valp til voksen. Har etter 11år ennå ikke hatt noen problemet. Men kokte suppe knoker har jeg sluttet med da avføringen ble steinhard. Selvsagt er hovedforet tørrfor, bruker middagsrester og kotelett/kyllingbein som avvekslingsfor. Bein er veldig bra for å bli kvitt tannstein.

 

 

Ja, kanskje de gamle råd ikke er så dårlige allikevel. Enda kommer jeg til å styre unna slike bein, ser ikke vitsen i å ta risken når det finnes så mye annet bra på markedet som er "risikofritt" og enda fremmer god tannhelse hos hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hundene er tillnærmet alltetende så noen fasitsvar på hva de skal ha i kosten tror jeg det aldri blir enighet om. Men jeg synes man skal tenke litt som om at hunden er en atlet som trenger kvalitet for å yte maks. Finner du et hundefor som hunden trives med så er det betydlig mye enklere å fore når du f.eks er på jakt. Du vil lære deg hvor mye mat hunden trenger og du får en hund som er stabil i magen. Hunder som spiser "alt" promper og avføringen varierer fra diare til grovpukk.

 

Det er helt avgjørende at magen til hunden fungerer. Foring og jakt er en vitenskap. Mitt råd er å finne et for som gir fast avføring, blank pels og myke poter. Da kan du dra til fjells med eksakt den mengden for du trenger, og være sikker på at det funker.

 

En annen fordel med å holde seg til hundefor er at det er mye enklere å regulere vekten på hunden. Foret kan veies eller måles og man justerer ettersom man vil slanke eller feite hunden.

 

Noen ganger mistenker jeg folk som forer med "alt" at de er skadd av all bikkjefisen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe med fordøyelsen av fugl bein og gjøre ivo :) Fugl bein fliser seg lett, og derfor anbefales det ikke til hund :)

Flott og se du har satt deg godt inn i det :D lest det nye fuglehund bladet?

 

 

Måtte bare ta opp denne igjen, ettersom du kanskje misforstår meg litt Jackrussel. At beina fliser, og kan settes fast i hals/fordøyelsessystem er det vel liten tvil om, men poenget var at Johan B. Steen hadde stillt spørsmålstegn ved styrken på hundens magesyre, til faktisk å greie å fordøye et kyllingben, siden bitene som svelges kan bli ganske lange/spisse.

At hunden greide å fordøye det, var det ingen tvil om, men om den greide å gjøre det før beinet gjorde skade var spørsmålet. Men dette mente han altså å kunne avkrefte ved hjelp av veterinærstudier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk mail fra Thomas Lindell i går og han hadde litt triste nyheter. Alfa har ikke begynt å løpe enda, så for å unngå å få valper bare noen uker før jakta, er sannsynligvis valpeplanene utsatt til neste år :(

 

Heldigvis har jeg tre aktuelle kull som jeg følger tett, et i Norge og to i Sverige. To av tispene er allerede parret, så jeg håper så inderlig at det blr en av de. Det blir kanskje litt sent med den tredje tispa, som ikke har begynt å løpe enda.

 

Ellers, så syns jeg det er dårlig med jaktprøve-rapporter fra fuglehundfolket her? Det er vel en grei sysselsetting for både fører og hund nå som selva jakta er på pause. Hadde vært fint om noen hadde tatt initiativet til en tråd om jakt/utstillingsprøver for fuglehunder, hadde vært fint å høre andres erfaring :)

 

Har for øvrig funnet litt av de eldre trådene, men de er nærmest uleselige på grunn av kræsjet.

 

God påske alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er det mindre enn to uker til planlagt termin for Mai :D

 

Fikk en telefon fra en hyggelig person igår, han hadde sett annonsen vår i adressa og ønsket oss og valpen hjertelig velkommen til Tronheim :D

 

Jeg har et annet kull i sikte, siden både parringen fra åen, hagelsprutans og nord-sverige gikk dårlig. De ble født den 25. April. Kennelnavnet er Reisavannet. Ligger litt over Tromsø.

 

Åens II Jolly er parret med Langsuas Boss. Beskrivelse av hundene:

 

"Boss er en 2 år gammel hannhund, som tidligere bare er brukt på to tisper. Han er en kraftig, rasetypisk hannhund med et meget godt gemytt. Han har stor jaktlyst og preges av en utmerket intensitet. Han har fått mye skryt for sitt søksopplegg, og han har mye "trøkk".

 

Far til Boss er en amerikansk import, mens mor er fra en av de beste tispelinjene i Skandinavia. Eier av Boss er Gudmund Wadahl som også sitter i Norsk Gordonsetter Klubbs avlsråd.

 

HD index: 112,8"

 

 

"Jolly er ei lita, lett tispe med masse jaktlyst. Hun er en meget god viltfinner som kan jakte i dagevis uten å gi seg. Hun har vært veldig lettdressert og enkel å ha med å gjøre. Søket hennes preges av meget god reviering og god kontakt. Hun avpasser søket meget godt etter terreng og biotop. Hun er en meget god kombinasjonshund som har "trøkk" og format nok på fjellet samtidig som hun er systematisk og kontaktsøkende nok til å fungere godt i skogen.

 

HD index: 105,6"

 

Jeg har sendt mail på kullet, med de beste forhåpninger :) Men aller helst vil jeg ha valp fra rypedalen. Vi får se :D

Link to comment
Share on other sites

Dritkjipe nyheter fra rypedalen: Mai har ingen valper :cry:

 

Tomas var på ultralyd med henne for et par dager siden, fordi han begynte å bli bekymret for at hunden ikke vokste. Hos veterinæren ble skuffelsen et faktum: bikkja var tom :(

 

I tillegg til kullet fra Reisavannet, har jeg send mail på et utrolig spennende kull fra kennel Bjørklitoppen. Jeg skjekket hundenavnene i databasen og begge foreldrene er utrolig bra premiert både på utstilling og på jaktprøver. Dette er en gjenparring, da det forrige kullet ga meget gode hunder.

 

Jeg venter i spenning...

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig..Har ikke no med hva du kjøper,eller hvem du ringer/mailer med,men personlig ville jeg helt klart valgt Reisadalen!Om det er mulig å få valp derfra så?De er jo født..Sikker på at det blir gode hunder.Solide linjer,med litt nyere USA blod bak,ellers det beste av Norsk,Svensk og Dansk.

Link to comment
Share on other sites

Cameron: takk for den! Jeg er helt fersk, og trenger all den hjelpen jeg kan få! Syns det er kjempebra at du sier akkurat det du mener. Det virker også som at du har peiling på dette med settere :D

 

Jeg snakket med Thomas og han anbefalte Bjørklitoppen. Han sa ikke et ord om Reisavannet, men det var derfor jeg hellte mot Bjørklitoppen. Jeg skal bestemme meg innen fredagen:)

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt utrolig stor pris på om dere med fuglehunderfaring kunne sagt deres mening om dette! Enten her eller på PM!

 

Kennel Reisavannet eller Kennel Bjørklitoppen?

 

Hvorfor/hvorfor ikke?

Erfaringer med valper/hunder derfra?

Evt?

 

Hjelp meg her...

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hundre% hvordan en hund vil bli som voksen,det kommer jo an på bruken og dressuren og!Jeg har studert linjene på begge disse kulla bakover,lest kritikker osv,pluss at jeg kjenner til de fleste hundene.Bortsett fra det nye USA blodet Whiskey River,men de gjør det bra på prøver og er ikke av det helt stortgående blodet!Dette fra Bjørklitoppen tror jeg blir mer stortgående og kanskje tøfferre å dressere,det er min erfaring når jeg ser linjene der..Reisavannet,hva skal jeg si..det er bare kjempeblod bakover som har avlet bra.Nevner det beste fra Åens,det blir skjelden feil!Getryggens Tobie Van Tootsie,meget bra hund trippel Champion som avlet bra.Det ligg Fjelloas Kim bak her,skogsfugl Konge med solid Norsk blod.Tar for lang tid å nevne alt jeg mener,men er ikke i tvil selv hva jeg hadde valgt!Men for all del,det er ikke no drittlinjer en finner på Finn.no i det andre kullet heller!Og ja:jeg ser mer på linjene bakover når jeg velger enn gode resultater fra jaktprøver!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Startet med å lese 1. side, og oppsdaget at det var 8. Tenkte jeg skulle si min mening jeg også, men det ser ut til at du har bestemmt deg.

 

Det første som slo meg, er at skole kan være så mangt. Noen studier krever bare at du går på skolen og bruker et par timer på kvelden. Andre linjer krever derimot at du ofrer det meste av fritid over flere år. Jeg ville ikke hatt hund da jeg gikk i Trondheim.

 

Hybel er en annen ting. Ikke alle steder man kan ha hund.

 

men lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei vømmøl. Hyggelig med svar :)

 

Jeg skal gå ergoterapi i trondheim. Har en venninne som holder på med tredjeåret og hund sier at hun har nok av fritid. Man må selvfølgelig lese på egenhånd, men hun sa at dette, sammenlignet med videregående var som natt og dag.

 

Når det gjelder hybel, så har jeg og madamen funnet en leilighet til 8000 i måneden alt inkludert(strøm, internett, kabeltv, varmtvann) der det er tillatt hund. Leiligheten ligger sentralt på ila. Og den er på 80 kvadratmeter!!!

 

Jeg tror dette blir konge. Jeg kan selvfølgelig ikke se i framtiden, men hvis man ikke trøkker til å prøver seg, kommer man ingen vei her i livet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...