Jump to content

M98 en billig hundefører rifle


Ilatad

Recommended Posts

Jeg har bygget meg en "rimelig" hundeførerbørse av M98.

Kommer ann på øyet som ser da men... :lol:

 

Låskasse/ løp: Magne Landrø i 2006 kr. 900,-

Stokk: Midway, Fajen plaststokk kr. 900,-

Avtrekk: Timney jaktavtrekk. Jaktpartner Elverum kr. 500,-

Sluttstykke: Byttet det originale mot et omsmidd med Buheler kvartsikring.

Kikkert/mont: Leupold QR, Leupold VX-II 3-9x40 Stenvaag Våpensenter kr. 3000,-

har også Bushnell Trophy rødpunktsikte.

 

P2060270.

P2060269.JPG

P2060267.JPG

 

 

Må vel ta med det at sommeren 2009 byttet jeg ut det originale 30-06 Sprg-løpet med et Lothar Walter-løp i 8x57JS og satte på åpne sikter på det løpet.... :lol:

 

Og etter det igjen satt på Voere oppspennersikring.... Og en Leupold VXll 1-4x20

 

Denne børsa er noe av det beste jeg har skutt med i min relativt korte levetid, :wink: og ikke minst den mest robuste børsa jeg noen gang har hatt....

4 elger første høsten. :D

 

 

Konklusjon: gled deg, dette blir bra... (Følger med hver dag....) :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Følger spent med på denne tråden!, spennede å lese om andres prosjekter!. Siden jeg og har et lignende prosjekt på gang. Kanskje trådstarter og sikkert Raudnakkes prosjekter har påvirket mange?. Hørte med han børsisen på Åndalsnes om div priser på ting, å han nevnte at han hadde sikkert 1/2 års vente tid på mer omfattende arbeid. Det var visst mange som skulle bygge om gamle Mausere. Fra Gudbrandsdalen, sunnmøre, romsdal og sogn. Rart hvorfor mange nå velger å "pusse" opp disse nå?. Jeg ble påvirket av en kompis som gjorde det med ei gammel M98 for noen år siden, har alltid hatt lyst til å gjøre noe sånt. I sommer arvet jeg endel våpen etter bestefar, deriblant ei fin M59, som jeg har begynnt å fikse opp litt.

 

Siden jeg er permitert, men har god tid, og lite penger. Prøver å gjøre dette så billig som mulig. Utgangspungtet var greitt, gratis registrering siden arv, kikkert og montasjer på fra før. Kjøpte en brukt jaktstokk for 1200 kr med frakt. Tenkte på å bytte løp, men gode løp koster, så foreløpig velger jeg og beholde det orginale i 30.06. Et baneløp, så det er litt tung og tykt. Tenkte å dreie det ned, men det koster samme som et nytt. Blir ikke så lett som jeg planla da, men får kjøpe løp når jeg får mer penger. Blir å kappe det til 50 cm, å gjenge for demper. Da blir det billig jaktmauser på meg 1200 i stokk, 500 i kapping/dreiing, så må jeg ha et Timney 302 avtrekk, blir vel 500-1000 kr. Hadde jeg fått til å legge ut bilder skulle jeg ha gjort det. Det som har påvirket meg til å fikse opp den gamle børsa mi har vært at jeg har lest og hørt om andre før som har gjort det samme, å alle har vært strålende fornøyd etterpå. Skal bli artig å prøve den mi når jeg får den ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å komme endel bilder og ideer ja :D

Ser det er mange som velger plastikkstokk, det kunne jo jeg også ha gjort, men synes den blir finere med trestokk.

Har fått tilbud om en trestokk som var veldig pen, vurderer den når jeg får fylt opp kontoen igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hold dere unna plasstokker folkens, de holder ikke mål, er vonde å bedde og tåler lite!

 

Er dette bevist eller synsing?

Synes det er rart ettersom de aller fleste rifleprodusentene selger rifler med plaststokk :roll:

At enkelte stokker ikke passer deg er en ting, men dette var vel litt overdrevet?

Link to comment
Share on other sites

Hold dere unna plasstokker folkens, de holder ikke mål, er vonde å bedde og tåler lite!

 

 

Det er faktisk stor forsjell på plastikk stokker. Har en slik fajen stokk, og er utrolig fornøyd med den. Det er nokk ikke de beste å bedde, men beddingen min har holdt den, og fungerer helt topp. Ellers vill eg nå si at det tåler stort sett iallefall like mye som andre stokker. Denne stokken er iallefall sterk som pokker.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk stor forsjell på plastikk stokker. Har en slik fajen stokk, og er utrolig fornøyd med den. Det er nokk ikke de beste å bedde, men beddingen min har holdt den, og fungerer helt topp. Ellers vill eg nå si at det tåler stort sett iallefall like mye som andre stokker. Denne stokken er iallefall sterk som pokker

 

Har ikke no og utsette på den stokken jeg... Som sagt 4 elger første høsten.... :)

Kulene satt der de skulle de, og eljene lå der de skulle de... :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til en billig og pen trestokk er å høre med forskjellige børsemakere om de har noen Kongsber M59stokker stående..Diss får du ofte for en hundrelapp eller to, og svært mange av dem er lagd i meget pen Fransk Valnøtt..

 

Her er en jeg bygde litt om for noen år siden..:

 

normal_59mod1.jpg

 

normal_m59mod2.jpg

 

normal_m59mod3.jpg

 

Denne sagde jeg kolbekammen av, limte på et stykke kirsebær og formet til..

En annen måte å gjøre dette på vill være å splitte kolben og lime inn en kile av f.eks. kirsebær..

 

Grepet og fremtreet er høvel, kniv, fil og sandpapir... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skjedd så mye de siste dagene, men idag fikk jeg tilbake rifla med nytt løp.

Utrolig lett løp, skal se om jeg får lagt løp og låskasse på vekta en gang. mulig jeg må montere lyddemper for å takle rekylen.

Er ikke så mye å vise, men tok et par bilder med mobilen slik at dere kan se på noe iallefall.. blir kjedelig uten noen bilder.

 

IMAG0178.jpg

Innsiden av løpet.. er ikke pusset etter at børsemakeren sløyt et skudd med den

 

Avtrekket..

IMAG0180.jpg

 

Mye rot og en fin liten rifle

IMAG0174.jpg

 

Leupold skinna. Valgte skinne istedet for baser fordi børsemakeren anbefalte det for å stive av kassa.

IMAG0181.jpg

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på i denne tråden om M98 som "billig" hundeførerrifle. Brukte en Tikka M695 338wm tidligere, men lekte litt med tanken om en gammel mauser som ikke kostet all verden, samtidig som man ikke behøvde å være så redd for finishen. Blir lett skader når man kryper gjennom kvist og kratt, slakter, elgtransport, inn og ut av biler med sekker og hunder.

Kjøpte en gammel M98 med S&L løp i 9,3x62 som utgangspunkt. Handlet inn Timney avtrekk, kvartsikring, Bell&Carlsson stokk, weaverklakker og en Leupold European 1,25-4 med tysk 4 ret i Leupold montasjer.

Kappet løpet på 55 cm først, senere til 51 cm i jakten på perfekt lengde/balanse.

Fikk skutt endel med børsa før jakta. Hadde ikke så mye erfaring med nitre fra tidligere, men er positivt overrasket over rekylen, merkbart snillere enn 338`n og 375H&H som jeg har skutt endel med tidligere.

Gikk noen jaktfeltkonkurranser og trente litt hurtigskyting på bjørnfigurer før jakta. Samme bane/program som Rasmus Bostrøm&co bruker i filmene. Utrolig morro og lærerikt.

 

Ble veldig fortrolig med mauseren, fin å bære, god balanse og treffer det jeg peker på.

Jakta resulterte i 5 elger, noen rådyr og storfugl med denne børsa første høsten.

Nå står jeg på trappene til å bygge videre. Har laget meg løpstikke og låsekassenøkkel. Tanken var å tilpasse ett eller flere andre løp/kaliber og bytte ved hjelp av stikke/nøkkel. Men etter å ha vært i kontakt med Rafdal vurderer jeg å sende over løp/kasse for å få tilpasset en løpsmuffe til nitreløpet og komplettere med andre løp senere.

Har lest de trådene som er skrevet om dette her på kammeret, men er skeptisk av natur og vil gjerne høre mere erfaringer, negative og positive om denne løsningen.

Kommer til å gjenge alle løpene for demper, da jeg gjerne vil beholde det lille av hørsel jeg har igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, veldig interessant tråd. Følger med som når hunden min lukter vafler!. Jeg og holder på å "fikser" en gammel mauser. Har kommet godt igang, å fått fiksa en lett og fin stokk. Resten får vente til det blir mer i pengboka. Har planene klar, å vet hva jeg skal "bytte" ut. Det blir endel, ser det over litt tid. Må vente til jeg ikke er permitert lenger ihvertfall. Hadde jeg greidd å legge ut bilder i detta systemet skulle jeg og laget meg min egen tråd, har prøvd(skjønner at jeg ikke kan legge ut store bilder her da).

 

Det som driver meg er at alle skryter sånn av resultatet tilslutt. Hadde tenkt meg bare som reserve rifle igrunnen, siden den tok opp plass i våpenskapet, å ingen ville kjøpe den. Kanskje det blir Saueren som blir reserve rifle i fremtiden?..

Link to comment
Share on other sites

Flott å høre at folk leser tråden :D

 

Har et lite spm.

 

På løpet jeg fikk montert er det skruehull for å feste skur/korn. Disse er jo selvsagt på siden av rifla.. Må jeg blende dem og bore nye hvis jeg skal ha skur/korn eller er det mulig å montere løpet slik at dem kommer på riktig plass?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Begynner å bli en stund siden jeg har skrevet her nå....

Rifla har jeg sendt på spa og jeg aner ikke hvordan den er når den kommer tilbake, men jeg her helt sikker på at den blir bra ;)

 

Igår kom stokken i posten.

Tordenkjeppen hadde sett prosjektet og sendte meg PM ettersom han hadde en nydelig stokk liggende..

Det er et skjefte i lønn, har noen små kosmetiske riper, men de vises nesten ikke så med litt olje og kjærlighet så blir det nokk så godt som nytt

 

IMAG0195.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er noen bilder av utfordringene med stokken.. Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre med dem så kom gjerne med tips ;)

 

Kolbekappa:

den passer ikke det ser ut som kolben er kappet med motorsag

1270563423_resized.jpg

 

1270563465_resized.jpg

 

Nettskjæringa:

Har endel rare linjer? (aner ikke hvorfor, men når jeg så det ble det et problem)

 

1270563536_resized.jpg

 

Beddinga:

Stokken er jo beddet fra før og må jo beddes på nytt til mitt våpen..

 

1270563494_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Kolbekappa:

den passer ikke det ser ut som kolben er kappet med motorsag

 

Nettskjæringa:

Har endel rare linjer? (aner ikke hvorfor, men når jeg så det ble det et problem)

 

Beddinga:

Stokken er jo beddet fra før og må jo beddes på nytt til mitt våpen..

 

Angående kolbekappa, så må du prøve å løsne den, og slipe plan enden av stokken, gjerne med en båndsliper.

 

Nettskjæreinga tror jeg du må lære deg å leve med, det blir mye arbeid å fjerne den og skjære på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Du verden så mange skjønnhetsfeil du fant på skjeftet Ilatad. Jeg har åpenbart ikke samme skarpe blikk og estetiske sans som deg... :oops:

 

Veldig bra skjeftet gikk til en som vet hva han driver med og ikke en fjomp som meg! :)

 

I sin tid valgte jeg lønnetre fordi jeg skulle ha ei lettere rifle og hadde sett en artikkel om en "custom rifle" i bladet Rifleshooter den gang 300 WSM kom på markedet. Da var det en fyr som lagde seg en rifle med lett låskasse, karbonløp og lønnetreskjefte. Hvor mye lettere lønn er enn valnøtt har jeg aldri greid å finne ut av, kanskje noen her som vet?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så mange skjønnhetsfeil på skjefte da Tordenkjeppen.. synes det ser veldig bra ut ;)

 

Nå vet sikkert ikke jeg så mye mer enn deg og det jeg har meg har jeg lært ved å lese trådene til Raudnakke ;)

 

Er kjempefornøyd med skjefte og gleder meg til å se hvordan det blir når det får litt olje :D

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg for å se på nettskjæringa selv om jeg ikke har peiling på hva jeg driver med :oops:

 

Fant kjapt ut at dette er tidkrevende arbeid som krever nøyaktighet og en stødig hånd.

Eneste utstyret jeg hadde var et nålfilesett og godt lys

 

Ble nokk ikke perfekt, men det ble heller ikke værre og da spiller det ingen rolle ;)

 

Her er noen bilder jeg tok underveis

 

IMAG0216.jpg

 

Før:

IMAG0213.jpg

 

Etter: (Er bedre i virkeligheten enn på bilde.. tror det er pga støvet)

IMAG0217.jpg

 

Ferdig: (ser ikke like bra ut på dette bilde heller som i virkeligheten)

IMAG0219.jpg

 

Neste side:

IMAG0221.jpg

 

Hvis noen har tips eller forslag til utbedringer eller noe som kunne vært gjort annerledes så mottas det med takk.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er artig å følge prosjektet ditt Ila. Har jo mer eller mindre fulgt med fra dag 1.

 

Jeg gleder meg stort til du får klint på noe olje på den trebiten.... Tror du kan få en overaskende flott stokk.

 

Jeg gleder meg til fortsettelsen...

 

Det er vel ikke så lenge før det skal prøveskytes?

Link to comment
Share on other sites

Se der ja;) Fint å se reima er vel fremme, håper den kommer til nytte i prosjektet ditt!

 

Det gjør den nokk! Takk for en flott reim, regner med diopteren kom trygt frem også ;)

 

Stilig...Stalltips: kjøp neglebørste med stiv nylonbust før neste uke.. 8)

 

Takk for det. Neglebørste med stiv bust står øverst på handlelista 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så lenge før det skal prøveskytes?

 

Det spørs litt.. er enda litt som må gjøres når metallet kommer tilbake fra spa behandling.. må bla. skifte hevarm og sikring, og det er noe som koster litt så det er litt avhengig av økonomien

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helga kom det en pakke med en flaske olje og en neve hylser :D

 

Har lagt to lag olje og må si at stokken er utrolig pen :D

 

Her er den vasket med ren terpentin før oljen blir lagt på

1272282631_resized.jpg?width=400&height=266

 

1. lag olje er lagt. man ser tydelig hvordan mønstret i stokken får en flott 3D effekt :D (Takket være god olje og gode tips fra andre tråder på kammeret)

1272282681_resized.jpg?width=400&height=266

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...