Jump to content

M98 en billig hundefører rifle


Ilatad

Recommended Posts

Når 2 komponent herder på denne måten så tyder det etter min mening på for mye herder.

 

Det var ikke for mye herder i blandinga, det er jeg 100% sikker på.

Men jeg har sett det når jeg har støpt båt også.. blir det for mye masse i en beholder blir det slik.

 

Har kjøpt nytt sett (bedrock) fra J&F.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå begynner det å skje ting her.

Er ferdig med mesteparten av duracotinga. Har vært litt spent på dette, men det gikk da greit :)

 

Tredde 6mm rør gjennom løpet, boret opp ei tomhylse og tredde innpå. Denne beskytter kammeret samt holder røret slik at jeg kan rotere rifla mens jeg lakkerer

 

duracoat%20002.JPG

 

Pusset ned avtreksbøylen og lakkerte den på nytt.. det ble bra

duracoat%20020.JPG

 

Er ganske åpent så det er store sjanser for støv, men jeg tok sjansen.

duracoat%20019.JPG

 

duracoat%20010.JPG

 

duracoat%20015.JPG

Link to comment
Share on other sites

Til tross for at endel mennesker spår jordens undergang, potenssvikt og dårlig vær; Biltema har epoxy som funker akkurat like greit som Brownells Blå beddemasse;

 

36-2409_m.jpg

*Klippet vekk litt av siteringa*

 

Synd du ikke nevnte det før. Ble så jeg kjøpte bedrock fra J&F..

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: er vel like stort problem å handle bare en ting på biltema :)

 

Legger ved et bilde av "jiggen" som jeg brukte når jeg lakkerte. Er ikke så avansert, men den funka bra.

 

IMAG0427.jpg

 

Hettelomma er borra opp til 6mm (samme dimensjon som røret) og hylsa blir satt i kammeret for å tette der. Da blir det tett i kammeret så jeg slipper lakk der samtidig som jeg kan snurre rifla uten å må ta på stålet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt hundefører rifle, men ble brukt som isbjørnsikring ved to anledninger på Svalbard. Kriteriene der var; 100% funksjonering, god nok presisjon og ergonomi god nok til hurtig skyting, omtrent som jeg ville hatt en kort lett rifle til krevende bruk i tet terreng på moderate avstander. Denne rifla er nedskalert for en kvinne på 162cm. Ved å smi om hevarm og bedde så kan den bli bra til mye. Jeg liker best finere/ikke herpede M98er selv, men det er utrolig mange som har en variant av denne rifla som har gjort fullgod tjeneste som jaktrifle i mange år.

 

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... ortred.jpg

 

Denne type tråder gir mye inspirasjon fordi man får se løsninger og valg av design som man(jeg) ikke hadde tenkt på selv. Lengden på slike tråder tyder også på at kammerfolket liker temaet.

Link to comment
Share on other sites

Husquarna M98 bygd om med McMillan stokk for M98; Sako Hunter kopi, 9,3x62 løp fra Schults&larsen. Det står Weaver baser på, hullene i låskassen er tatt opp til en større gjengedimensjon en normalt. Stokken passer meg perfekt, den faller rett på plass i stående stilling. Pistolgepet har fin håndflatefylling og kolben har vridning og kastoff. Løpet er foreløpig 58cm langt men skal ned til 50cm i en løpskappetest i midten av februar.

Prisen faller vel litt i overkant av "billig:

Hadde låskasse fra en rifle fra en gammel byttehandel.

Løp ca 4500,-

Stokk ca 5000,-(?husker jeg feil?)

Baser og Leupold QRW ringer til rundt 1000,- lappen trur eg.

normal_ATKM98III.jpg

normal_ATKM98IV.jpg

 

Vekt uten kikkert er 3542g. Nå jakter jeg uten hund men går mye i tett vegetasjon og sporer en del, så jeg liker hendige våpen jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Chiefen.

Det er mulig du har rett, jeg har hele tiden trodd at 1640 var en videreføring av bruken av FN produserte M98 mekanismer og at 1600 har en i helhet Husquarna produsert mekanisme som er forløperen til 1900.

For meg er det viktigste at jeg har en sivilt produsert FN låskasse uten clipsspor og tommelutsparing.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rifla mi krympet i dag, 9cm kortere og 100g lettere. Litt lavere hastighet på kula og mye snarere i snuen(hendigere med 50 cm pipe). Blir ny kroning og så kommer den hjem til far til helgen. Ole Bernt Vatland gjør den ferdig siden jeg ikke har fått dreiebenk i hus enda. Håper den gode presisjonen ikke forsvinner med redusert løpslengde(går sikkert bra :| )

Får se om noen av bildene vi tok ble gode nok til publisering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ilatad: Jeg har kommet til en erkjennelse:

 

Jeg var uverdig det skjeftet!!!

 

Nja si ikke det.. Tipper du har minst like mye kunnskap som meg. Ser til stadigheter hakk og feil på skjefte som irriterer meg, men har tenkt å bruke det i skogen så litt hakk og merker må man regne med..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk mail fra Durano idag. De har fått inn duracoaten i gun blue som jeg bestilte :D

Gleder meg til å få lagt det på rifla.. Ser for meg at det blir penere enn svart matt.

 

Har vært veldig greit å handle fra durano. De svarer kjapt på henvendelser og skaffer det man ønsker :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått tilbake mausern fra børsemakeren :D

1/4 sikring er montert, hevarma er smidd og ny kule er montert.. Hevarmskula var mildt sagt drit stygg, men jeg kan jo bare lage ny etterhvert.

IMAG0506.jpg

 

Kanskje lage hevarmskule av lønn? Hvordan blir det å gjenge på? Må kanskje lage ei metallhylse som gjenges og limes i kula..

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på gjengestørrelsen, sitter på jobb nå, men det skal jeg klare å finne ut av. Ser ikke noe problem med å fikse ei hylse meg gjenger. Er mer spørsmål om jeg klarer å dreie ei rund kule. Dreiet litt tre når jeg var mindre, men det begynner å bli noen år siden. Du har ikke tilfeldigvis dreiebenk da Fattern? Kanskje jeg kommer med en bit lønn eusa_whistle.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Griffon donerte et par emner med lønn til meg tidligere.. Disse skulle brukes for å lage knivskaft, men jeg fikk plutselig en annen plan for det ene emnet :oops:

Leverte det til "steen" og et par dager etterpå fikk jeg dette bilde

Bilde0024.jpg

:D

 

Blir spennende å se hvordan den blir, men tror det blir bra ;)

 

Imorgen blir det forhåpentligvis litt skyting

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må oppdatere litt, selv om det ikke er så mye å skrive..

Har fått en ny trebit med mere liv i så skal prøve å få laget ny kule etterhvert. Har også testet litt ammo og iår blir det 250GR barnes TSX på elgjakt. Fikk utrolig god presisjon med den og rekylen er merkbart mindre enn 286gr.

 

Skulle egentlig lakkerer rifla før jakta, men ser ikke ut som jeg rekker det så det får bli til vinteren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget flere utgaver av kuler i tre (og bein!) ved å bore hullet og gjenge dette, finne en passende bolt og bruke vanlig drill. Dette går fint. Ved å sette drillen fast i benken han en dreie litt med egnet redskap. Noe mer pussing må påberegnes, men en godkjent kuleform får en till på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

La meg komme med en anbefaling til sikring, en som jeg hadde valgt om jeg hadde funnet den før. Oppspenner som på Mauser M03. På en hundeførerbørse så er det glimrende:

Demovideo finnes på sidene også!

http://www.buema-hochwang.de/shop2/index.php?k=9

 

De har oppspenner for Sako også så det er med i vurderinga på Sako`n .... Hvis den blir hundeførervalget...

 

 

Jeg valgte tre pkt sikringen fra Voere:

http://www.voere.de/de/waffentechnik/zu ... erung.html

Ikke den "flack" men "niedrige".

Ble lekkert og et smidigere utsende på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet mausern under årets elgjakt :)

Ble en liten elgkalv. Er godt fornøyd med rifla og ammo. Mausern ble ladet med 250gr TTSX.

Må også skryte av mine elektroniske hørselsvern. Kjøpte ReSound Jeger fra Hørselslaben på Stjørdal og er meget imponert, med teleslynge slipper jeg ledning fra radio til øre og ikke minst så slipper jeg piping i ørene etter å ha skutt :D

 

314777_10150390437300288_670960287_10530298_44563915_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rakk ikke å lakkere sluttstykket før elgjakta så igår tente jeg å spraye på litt lakk for å slippe rust..

Som jeg har nevnt tidligere bestilte jeg fargen gunblue.. Jeg tenkte kanskje det var litt blåskjær i den, men der tok jeg feil... Nå er sluttstykket mitt mørkeblått :?

Kanskje det blir mer som jeg ønsker om jeg blander 50/50 gunblue og svart matt..

Men så dere vet det gunblue er mørkeblå :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...