Jump to content

M98 en billig hundefører rifle


Ilatad

Recommended Posts

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fiddleback-maple, eller Tiger-maple er ganske vanlig stokkmateriale i andre deler av verden. Du finner også plain maple som er ganske kjedelig, og birds-eye maple som skriker etter oppmerksomhet. Er ganske ettertraktet av instrumentmakere også.

 

 

einherje

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har en M98 som jeg vurderer å bygge om. I dag fremstår den i 308 med trestokk. Det jeg ønsker å forandre med den, er å skifte til et grøvere kaliber,montere uttagbart magasin (ikke et must) og skifte til syntstokk. Jeg er helt blank på børsemakerfaget, så derfor har jeg noen spørsmål til dere her inne på forumet.

1) Hvor mye grøvere kaliber er det mulig å skifte til?

2) Hvilket kaliber ville dere valgt? (Børsa vil bli brukt som hundeførervåpen til elg og bjørn)

3) Hvilke syntstokker er å anbefale? (Oppgi gjerne forhandler)

4) Hvilke syntstokker bør jeg styre unna?

5) Er det noen som har peiling på ca.pris på dette prosjektet? (Regner med at jeg må ha hjelp av børsemaker til alt dette. Om du selv er børsemaker, kan du gjerne gi meg et pristilbud på e-post)

 

Avgjørelsen på om prosjektet blir gjennomført, avhenger av prisen. Årsaken til at jeg ønsker å benytte M98`en, er at den er meget driftsikker og pålitelig, noe som er ekstremt viktig ved bjørnejakt.

Jeg har skumlest hele tråden, så det er mulig spørsmålene er besvart tidligere, men setter stor pris på om dere svarer likevell. Enten her på forumet, PM eller e-post.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er ingen ekspert jeg heller, men tror det går ann og bytte løp og kaliber til 8x57js. jeg ville valgt dette etter erfaring min med kaliberet. Det har mindre rekyl en 9,3X62 og standard kule vekt er 196 grs aka 12.7 g kule. Billig ammo visst du lader selv, og ikkje så dyr i ferdig ladd ammo heller. Selv lader meg og min far med 196 Grs Oryx og skal til å prøve 220 Grs Swift A-Fram.

 

lykke til med valget ditt.

 

MVH Blaser R93 lrs2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Granleggen,

Jeg ville vælge en 9,3x62 til din riffel. En M98 i dette kaliber kommer efter min mening meget nær det optimale til elg og bjørn. Jeg har selv en M98 i 35 whelen som selvfølgelig også er en mulighed, men skulle jeg selv have "lavet" den ville jeg have taget en 9,3.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Løfter denne til topps igjen med et lite spm.

Jeg kunne tenkt meg å lage knivskaft av lønn, er det noen her som har eller vet hvor det er mulig å skaffe?

 

Prosjektet blir jo ikke komplett uten en kniv til rifla ;)

 

Har forresten ikke noe å oppdatere tråden med, skal snart polere stokken, men må først få rotet meg til en butikk som selger sikkativ...

resten av rifla regner jeg med kommer med posten om ikke alt for lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått tilbake rifla.

Det som er gjort med den er å montere og justere avtrekk, samt klargjort løpet for enten duracoat eller blånering.

Stokken var beddet med den andre rifla så jeg har ikke fått montert den skikkelig enda, men det blir ca slik

 

IMAG0336.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det seawolf, er godt fornøyd med stokken ;)

 

Det skjer ikke så mye her nå, er jo snart jakt så prosjektet får ligge på vent til vinteren. Mulig jeg pusler litt i ledige stunder da ;)

Neste utfordring blir å få tilpasset stokken samt bedde den. Tenkte jeg skulle prøve å bedde selv og spare noen kroner der.

 

Har en liten utfordring når det gjelder tilpasning av stokken. Jeg må fjerne ganske mye (kanskje alt) av treet som ligger mellom avtrekkeren og magasinbrønnen. Så jeg lurer litt på om jeg burde lagd meg en liten rekylbolt, frest ned og bedde den fast til stokken (håper dere skjønner hva jeg mener). eller må jeg bore hull og montere en rekylbolt? kanskje jeg slipper det i det hele tatt? noen ideer erfaringer her?

 

IMAG0338.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan for eksempel kjøpe deg en liten bit 4mm gjengestang, frese spor på hver side og lime den inn. Gjengene gjør at limet eller beddemassen får godt tak. Hvis du posisjonerer den rett bak magasinet kan du felle den inn i treverket som er der og det blir tilnærmet usynlig og ikke i veien for avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kostnader så langt

 

Løp: 500,-

Montering av løp: 300,-

Blending av gamle hull og boring av nye samt leupold std montasje: 1200,-

Stokk: 2500,- (ink. frakt)

Avtrekk: 640,- (ink. frakt)

Kikkertsikte: Hadde liggende så det teller jeg ikke med, men kostet 4000 tror jeg

 

Total så langt: 5140

 

Dette er jo så langt ei billig rifle, men jeg har litt utgifter igjen før jeg er ferdig :?

 

og hva har jeg gjort...

 

Børsemakeren har montert løpet og kikkertmontasje. En utrolig flink og hjelpsom venn monterte avtrekket (prøvde selv, men det måtte litt finarbeid til). i samme slengen blendet han de gamle hullene i løpet (der skur og korn hadde vært) samt pusset blankt løpet så det er klart for blånering/duracoat (når jeg bare klarer å bestemme meg hva jeg skal gjøre).

Jeg har puslet litt med stokken. Forhåpentligvis fikset mer enn ødelagt :? har fjernet beddemassen og neste steg er å prøve seg på bedding

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Takk for knivskaftemne Griffon :D

 

Det går sakte, men har nesten bestemt meg for å la børsemakeren tafse litt på rifla på nyåret.

 

Har prøvd meg på glassblåsing..

Har tenkt på om jeg skal polere sluttstykket, men ikke helt bestemt meg enda.. men noe må gjøres så jeg tok likegodt å glassblåste det. her er resultatet (sorry dårlig fokus på bilde :oops: )

 

Før

IMAG0395.jpg

 

Etter

IMAG0396.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott den sikringa.. har sendt mail til tayloroutdoors, men ikke fått noe svar.. får se hva det blir til..

 

Jeg "sliter" fortsatt med stokken.. har ikke fått gjort så mye mer, men har funnet ut at det må være stokken som er litt skjev.. (løpet ligger ikke rett i løpskanalen. Finne det en enkel måte å fikse dette på? når jeg setter stokken i skrustikka og trykker litt på siden av kolben blir den rett... Håper noen har tips her :)

Link to comment
Share on other sites

Har glassblåst underbeslaget.

Av en eller annen merkelig grunn blir det mye grønnfarge og dårlig fokus med mobilkameraet mitt så bildekvaliteten er ikke noe å skryte av :?

Får se om jeg får tatt noen bilder med bedre kamera etterhvert, men her har dere iallefall noe.

 

165262_10150121943600288_670960287_8184282_8371709_n.jpg

 

167057_10150121945385288_670960287_8184286_5442424_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å bestille duracoat i fargen "gun blue", men ble et par dager forsen med å legge inn bestillinga :(

Men med god hjelp fra Durano.no endte jeg på svart matt :)

 

Nå må jeg vel se å få gjort ferdig stokken slik at jeg kan bedde den samt fikse hevarma.

Link to comment
Share on other sites

Du må merke av og slipe spor til låsepinnen bak på sluttstykket. Så må du muligens justere relasjonen mellom avtrekker/hane og sikring slik at sikringen løfter hane/tennål tilstrekkelig av avtrekkermekanismen. Den siste delen der er egentlig identisk med å ettermontere andre sikringer på M98 også.

 

Jeg vet jo ikke hvor god forståelse du har for dette, men vet du ikke hundre prosent hva du skal gjøre og hvordan, vil jeg anbefale å la en børsemaker gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Spammer tråden min med mye drit nå ser jeg :oops:

 

Igår kjøpte jeg meg beddemasse og hadde tenkt å prøve med på bedding. Det gikk ikke helt som planlagt :? Når beddemassen var blandet var den tynn som vaniljesaus.. jeg dobbelsjekket at jeg hadde gjort alt etter arket som fulgte med og fant ingen feil. Jeg løp til pcen som spurte litt på chatten, der kunne noen si meg at denne beddemassen skulle være slik for å tette sprekker etc.

jaja.. det hadde vel gått 5-7min så tenkte jeg skulle sjekke om den hadde begynt å herde litt slik at den ble bedre å jobbe med. Ja den hadde herdet, men ikke bare litt.. det røyk av koppen og det virker som den hadde kokt for det var fult av bobler i den, den var hard men porøs (pga boblene)

 

Slik så koppen ut :shock::mrgreen:

165568_10150125357675288_670960287_8230267_372741_n.jpg

 

Neste gang blir det en annen type, dette var Rød Acraglas

2013855-4.jpg

 

Den blå er vist nokk bedre så får teste den neste gang

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg litt klokere :)

Kommer vel neppe til å gjøre det selv, men er litt interessant å vite hva man må gjøre

 

2yzjzts.jpg

14tlcwg.jpg

 

Som du ser på øverste bildet er det slipt nytt spor til låsestiften. Halvsikret ligger denne inne i boltmuffa og når du helsikrer blir den skyvd ut i sporet og låser hevarmbevegelsen.

 

Denne hanen er modifisert av produsenten av sikringen.

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker

Takk for bilder, da skjønner jeg :)

 

Har fått duracoten og klarte ikke å vente.. Fant frem det gamle mauserløpet for å se hvordan det ble med litt lakk :)

Div.%20Januar%202011%20098.JPG

 

Takk til VeT|Us for god service og hjelp til å finne farge. For de som lurer er dette matt svart.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kommet igang med duracoten.. Skulle egentlig vente til hevarma og sikringen var fiksa, men klarte ikke vente så lenge :oops:

 

Sluttstykket har jeg derfor ikke lakkert enda..

kommer litt fler biler etterhvert.

 

duracoat%20014.JPG

 

duracoat%20012.JPG

 

duracoat%20011.JPG

 

duracoat%20010.JPG

 

Fikk litt støv, eller rettere sagt ull fra genseren på avtreksbøylen.. den skal jeg glassblåse og lakkerer på nytt. (kommer bilder av den også etterhvert så dere får se hvordan den ble)

Furtebua mi er langt ifra støvfritt område så det er kanskje ikke den beste plassen for lakkering, men det er den eneste plassen jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang blir det en annen type, dette var Rød Acraglas

2013855-4.jpg

 

Den blå er vist nokk bedre så får teste den neste gang

 

 

Til tross for at endel mennesker spår jordens undergang, potenssvikt og dårlig vær; Biltema har epoxy som funker akkurat like greit som Brownells Blå beddemasse;

 

36-2409_m.jpg

 

Den tynne Acraglassen vet jeg flere børsemakere blander finrevet Rockwool i som armering og tykningsmiddel.

Link to comment
Share on other sites

jaja.. det hadde vel gått 5-7min så tenkte jeg skulle sjekke om den hadde begynt å herde litt slik at den ble bedre å jobbe med. Ja den hadde herdet, men ikke bare litt.. det røyk av koppen og det virker som den hadde kokt for det var fult av bobler i den, den var hard men porøs (pga boblene)

 

Slik så koppen ut :shock::mrgreen:

165568_10150125357675288_670960287_8230267_372741_n.jpg

 

Når 2 komponent herder på denne måten så tyder det etter min mening på for mye herder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...