Jump to content

M98 en billig hundefører rifle


Ilatad

Recommended Posts

Etter å ha lest om Raudnakkes "El Cheapo langholdsrigg" fikk jeg litt lyst til å gjøre noe med den gamle mauseren jeg fikk av min farfar.

 

Jeg har tenkt å holde budsjette så lavt som mulig, men allikevel få en rifle jeg er fornøyd med. Den store forskjellen mellom meg og Raudnakke er at han vet hva han gjør og lager/fikser alt selv. Jeg derimot må ha litt mer hjelp.

 

Kalibret blir 9,3x62, jeg har ingen erfaring fra kalibret, men ser for meg at det må være ideelt. Det tok ikke lang tid fra jeg bestemte meg for kaliber til jeg fant et brukt løp som er gått maks 50skudd til 500,-

 

Mye av prosjektet er bare i tenkefasen enda og det kan fort komme endringer etter hvert.

 

Dette har jeg tenkt å gjøre.

 

Skifte løp (børsemaker skifter løpet)

Skifte avtrekk (avtrekk er bestilt)

Ny stokk i tre (ikke helt bestemt hvilken enda)

Ny sikring (Trenger litt hjelp til å velge en billig men bra sikring)

Smi, snu eller ny hevarm (hva er best og billigst?)

Kanskje et lite lag duracoat

Kikkertmontasje (aner ikke hva jeg trenger)

Kikkert (Har en Leupold europeian 1,25-4x20 liggende)

++? (noe jeg har glemt?)

 

Starter med stokken:

Har funnet en trestokk i myrtlewood til 150$ kunne nokk sikkert funnet noe billigere, men vil ha trestokk

 

Sikring:

Har sett litt på Timney Buehler 448,- men har ikke peiling på hvordan den er? (midway)

 

Hevarm:

Hevarma må gjøres noe med, men hva? Jeg kjenner folk som sveiser så har vært på tanken om å kjøpe hevarm, kappe den game og sveise på ny…

 

Kikkertmontasje:

Det har vært montert diopter på rifla, men den har jeg fjernet. Nå lurer jeg litt på om det finnes montasjer som passer i de hullene.. Hvis det finnes så hadde det vært greit så slipper jeg (børsemakeren) å bore nye hull.

Jeg må vel også montere en base på fremre del av låskassa og det er vel neppe noe jeg kan gjøre selv? (har bare en liten billig søylebormaskin)

 

Her er diopteren som var montert

1263838962_resized.jpg?width=960&height=640

 

1263838710_resized.jpg?width=960&height=640

 

Her ser du skruvehullene den var montert i

1264217088_resized.jpg?width=464&height=696

 

Må bare beklage de utrolig uskarpe bildene :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg hadde planer om å konvertere en HV mauser til 7x57, det ble skrinlagt og mausern havnet i gryta til POD.

det ble så dyrt at jeg kunne like gjerne kjøpt nytt.

den billige løsningen er: heng mausern på veggen/bruk den som den er, å kjøp en CZ i 9.3

 

duracoat på en mauser?

det får da være grenser for blasfemi.

Link to comment
Share on other sites

@steffen

Det var da svært så positiv kommentar.

Jeg vet at jeg får en billigere rifle hvis jeg kjøper nytt, men har tenkt å pusse opp mausern ettersom det er an gave fra min farfar.

Jeg er sikkert litt sær, men slik er jeg.. Rifla får dessuten litt sjel når den har en historie mener jeg da...

 

@Kjetil-A

Det er sant, men nå blir det kikkert ;)

Da har jeg jo også en rifle i litt grovere kaliber enn 30-06 hvis jeg plutselig får råd til en Afrikatur ;)

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bildene er linjen mellom hullene i bakre låskassebro ikke parallelle med løpet.

De må nok sveises igjen og lages på nytt, men få det vurdert børsemakeren.

Anbefaler Lupold QRW montasje - evt Leupold Standard som er billigere.

1/4 sikringen er grei nok, men har lett for å slå seg av. Men om du anskaffer en safarisling at du bærer børsa foran på brøstet bør den bli sikker nok - det er langt billigere enn en M70 sikring, og du har lettere hendene fri til hund og håndkikkert.

Jeg ville sveist på ny hevarm, men la børsemakeren gjøre dette også, prisen bør være noenlunde lik.

Få en god rekylkappe og sørg for at lengden på stokken har rett lengde, 9,3x62 gir nok rekyl til at dette er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Ilatad i forbindelse med prosjektet ditt er det 2 ting du burde sjekke.

 

1.Voere skyvesikring/oppspenner til m-98 forhandles av http://www.tayloroutdoors.no/

 

2.Gummiert Houge stokk, ikke av tre men har et veldig behagelig og deilig grep.

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=480661

 

 

Driver og planlegger et m-98 prosjekt selv så det blir spennende og følg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

Når det gjelder stokken så har jeg tenkt på trestokk bla. fordi den er enklere å få tilpasset, god rekylkappe må jeg ha ja, hvis noen har tips til rekylkappe som er bra så mottas det med takk ;)

Fant ikke Voere skyvesikring på sia du linket til jeg :oops:

 

Må vel ta en prat med børsemakeren ang. kikkertmontasjen da.. Jeg har jo leupold std. ringer på kikkerten allerede så det hadde jo vært lettvint

Tenkte meg at det var best med ny hevarm ja, koster jo ikke mange kronene så da blir det nokk til det.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Gratulerer med valget av utmerket kanon! Rekylkappe: Pachmayr decellerator fra Midway, de har også Leupold baser til din kanon. Sikring: Ragnar Hansen på Vestfossen lager en utmerket sikring til M98 som han kaller M70, den må tilpasses av børsemaker.

 

Angående valget av stokk; hvis du kjøper en lettvekts kunstfiberstokk får du merkbart mindre å bære rundt på, samt at kunstfiber er mere stabil i fuktig vær.Min karbonfiberstokk veier 500gr med decellerator, kontra min gamle laminatstokk som veide over dobbelt så mye.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hva du får til eller ikke vet du jo best selv, men det er jo også slik at man vet ikke før man har prøvd. Er lysta og interessen stor nok blir som regel resultatet bra.

Siden du alt har kjøpt løp i 9,3 så er det vel det du vil ha, men 30-06 løpet du har er ikke noe dårlig elgkaliber det heller. Grunnen til at jeg sier det er at du kan også få kjøpt montasjehylser til scoutkikkert eller et lite rødpunkt som går rett på løpet uten borring og gjenging. Da blir siktet sittende forran låskassa og du kan bære rifla i neven over balansepunktet, noe jeg synes er bra. Med et sånt oppsett trenger du heller ikke sveise på ny hevarm og strengt tatt ikke skifte sikring heller. Du kan beholde diopteret og hvis ikke løpet er kappet vil du kunne få tak i et orginalt framsikte på ring som er lett å montere. Da har du plutselig sikter i pose og sekk.

Til stokk kan du se om du får tak i en M59. Disse er ofte i brukbar fin nøtt og er rimelige. Selv ga jeg kr 50,- for min på et militærutsalg. Her må du kappe, lime og forme litt på kolben, men tips til det ligger jo i tråden til Raunakke.

Stå på, mottoet er, vil du så kan du!!

Link to comment
Share on other sites

Arrowmaker slo meg på forslaget til "scoutifisering" - det blir lekre rifler som burde duge til det meste i skogen og normalt vil du faktisk komme så lavt ned med kikkerten at du ikke trenger å spikke stokk, hvis du får tak i ett KV-59 skjefte... :wink:

 

Scoutmauseren min i .308, med Leupold scout kikkert veide sånn ca 3,3-3,4 kilo ferdigferdig...

 

Samme diopteret på bakre bro som du har på din, jeg valgte dengang jeg bygde, en ruger nr 1 skinne, komplett - idag hadde jeg tittet mer i retning av noe på picatinnybasis, for å få større valgmuligheter i forhold til tilpassing av kikkerten og muligheter for hurtig å kunne sette på rødpunkt... :D

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å montere en Docter sight plus, men etter å ha tenkt litt så fant jeg ut at ettersom jeg har leupold'en liggende så kan jeg likegodt bygge om så jeg kan ta ibruk den. Prismessig tror jeg det blir ca det samme.

M/59 skjefte er vel et greit alternativ, men av en eller annen grunn så klarer jeg ikke å se for meg at det blir like pent.

Når det gjelder kaliber så er det bestemt ja, jeg har en rifle i 30-06 fra før og ØKH har bestilt en rifle i 6,5x55, også er det praktisk å ha noe som er litt kraftigere hvis det blir Afrika jakt ;)

 

Det er mange som ønsker at jeg skal beholde diopteren på, men det er vel så godt som bestemt at den ikke blir montert igjen (har bare bestemt meg for det). Det er derimot endel som har melt interesse for diopteren. Hva noe slikt er verd aner jeg ikke, men jeg har iallefall ikke bruk for den. Istedet for å selge den så ønsker jeg å bytte den i noe jeg kan ha bruk for på rifla, Det eneste jeg har nå er løp, avtrekk og kikkert så hvis noen ønsker å bidra med noe så kan dere sende meg en PM eller poste det her.

Link to comment
Share on other sites

ang. duracoat...

Jeg har tilgang til glassblåser og tenkte om jeg skulle lakkere sluttstykket og låskassa. Låskasse er såpass fin at det er ikke sikkert det er nødvendig, men sluttstykket er slitt. Er det noe vits i å lakkere sluttstykke eller slites det like fort igjen?

blir det stygt om jeg lakkerer bare sluttstykket og lar låskassa være blånert?

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden bygde jeg om en M98 til 9,3x62 S&L løp kappet til 52 cm og gjenget for demper , timney avtrekk med skyvesikring og en Larsen jaktstokk .Som sikte monterte jeg en lett leupold .Dette skulle bli "hundførerbørse" Denne børsa(kaliberet) ble jeg så fortrolig med at den siste åra har blitt førstevalget også på hjortejakt .Problemet var at leupolden ikke var lyssterk nok for skumringsjakta .

I vinter har jeg derfor foretatt ei lita modifisering av denne børsa . Montert og beddet en KKC stokk og hengslet underbeslag , skiftet avtrekk til timney uten skyvesikring . Montert en NECG trepunktsikring (lik M70) skiftet til leupold QRL montasje og kikkert er zeiss victory 2,5-10x50 m/lys .Kjøpte også ringer(25,4 mm rør) til leupolden slik at jeg kan bruke den ved behov. Som demper bruker jeg Hausken standard .

Billig ble det ikke men du verden hvor fornøyd jeg er med børsa :D

Link to comment
Share on other sites

Holder på med det samme som du!!!. Har ei M59 som jeg arvet etter bestefar(nesten ubrukt). Prøvde først å selge den, men ingen ville ha den. Har lenge tenkt på å gjøre noe med den siden den tar plass i skapet. Litt morro å "modifisere" litt på bestefar børsa, har jo et forhold til den å da. Vel!, tenkte vel på det ei stund, å ble vel ikke mindre inspirert av Raudnakkes glimrende tråder. Målet har vært å få ei kort og lett rifle nr2 til hjortejakten min. Har ei ombygd 200 STR, men den er litt tung å gå med. Det må ikke koste mer enn feks ei ny Howa,CZ el Reminton. Utgangpungtet var greitt allerede omsmidd hevarm, kikkert påmontert(en Bushnell 3-9x40, men bytter ut senere med noe bedre) og allerede i mitt navn på våpenkortet. Nå er planen klar!, En brukt, men meget fin tommelfingerhull stokk funnet, og snart hos meg. Hadde/har lyst på kal 9,3, men pga budsjett rammer, så velger jeg (forløpig ihvertfall) å beholde orginal løpet og kalibret(30.06). Skal høre med han børsisen jeg bruker på pris, om å kappe og dreie ned litt løpet jeg har nå?. Sjekket litt å prøvde å finne et brukt løp i 9,3 til M98, men ikke noe å finne :( . Sjekket på nye, men de jeg fant lå på 4000-6000 kr, å dermed prisen av ei ny CZ oppi mot. Ja å så blir det vel et Timney 302 avtrekk, med side sikring. Da håper jeg at jeg får ei fin, presis og realtivt kort og lett "skogsbørse". Klart blir jeg fornøyd med bestefar børsa etter ombygginga, koster jeg på mer, med en dyrer kikkert, løp i 9,3, lyddemper og tofot. Vi får se åssen resultatet blir. Trodde jeg fikk solgt denne riflen, så dum som jeg var solgte jeg et lite lager av Sierra kuler jeg hadde nede i laderommet.

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til å se noen bilder av prosjektet ditt Ilatad. Er det fortsatt kun i tenkeboksen eller har du begynt å handle inn flere deler?

 

Har ikke gjort noe annet enn å demontere stokk, diopter, sluttstykket og avtrekk.

Har sendt søknad på nytt løp og vurderer i dette øyeblikk å bestille stokk.. Avtrekk er vel snart i posten (S&L avtrekk ;)).

Blir nokk dessverre endel børsemaker jobb så den blir vel plutselig ferdig uten så mange bilder.. men skal fotografere det jeg kan og sluttresultatet skal dokumenteres godt for jeg regner med dette blir en rifle jeg blir stolt av :D

Link to comment
Share on other sites

har en "hjemmebygget" M98 "jaktkarabin" selv.

kjøpte på sent 90-tall en M98 i kaliber 8x57IS av fattern til en kompis. den "gikk skeivt", så jeg fikk den for 500 spenn. lett jaktombygd med omsveisa hevarm, ny sikring, omspikket skjefte, og en elendei kikkert ved navn Bisley.

byttet kikkert, og jaggu gav den meg ikke samlinger under 2" på 100 meter...

 

En stund rundt 2003-2004 jobbet jeg i en våpensjappe i oslo, og fikk ta på et demobrukt laminatskjefte av "nyklassisk" design, med en tjukk pachmayr kolbekappe, og beddet mekanismen i denne. loddet av baksiktefoten, da baksiktet var fjernet.

 

kjøpte en billig aluminumsskinne til kikkertmontering, og beddet&skrudde denne på låskassa.

 

fikk tak på en leupold 1-4x20 billig her på kammeret, og monterte den i billige weaver-montasjer. det er av typen for hagle-bruk, men på en "skogskarabin" synes jeg den er ypperlig. at eieren bare skulle ha 300kr fordi han hadde gått lei og den lå og støvet ned, gjorde heller ikke noe.

 

pipa ligger nå på ca 43 cm, etter kapping og gjenging.

 

børse: 500.

stokk: gratis

montasjeskinne: 7-8 dollar+frakt og moms

montasjer: ca 250.

kikkert: 300.

beddemasse: ca 1/3 av et sett til 2-300kr.

kapping, gjenging&kroning av pipe:400, kompispris hos børsemaker.

 

som dere skjønner er dette satt sammen over ca ti år, og jeg har brukt ting jeg har fått, eller fått skamtilbud på, dette er ikke noe enhver kan regne med å snekre sammen over natta.

 

..men, jeg har endt opp med en "jaktkarabin" som ikke står mye tilbake for ting som koster over ti ganger så mye.

hvis jeg skrur i noen rustne rembøylefester jeg fikk, og syr om en ødelagt børsereim noen skulle kaste(som jeg forbarmet meg over) har jeg vel egentlig det våpenet trådstarter skisserer, uten å legge så mange kroner i det.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig nok har jeg ikke skrevet noen ting i denne tråden ennå... :shock:

Syns forsåvidt det foreløpig ikke har vært nødvendig, så mange gode tips og innspill som det har kommet her :wink:

 

Tenkte jeg bare skulle nevne et par ting..

 

Du har tenkt på kvartsikring, og dette støtter jeg. Bruker dette selv, enten Timney(Buehler) eller Recknagel, og disse er helt ok. Kikke litt på KammerMysertråden, der jeg har montert en slik en . En sidesikring av M70-type er klart bedre, men firedobler også prisen...

 

Hengslet underbeslag er en detalj jeg ville droppet. En får simpelthen ikke kombinasjonen gode og billige av disse... De som er gode koster deretter, og på Midway har de noen amerikanske eksemplarer som koster det samme som ei ny Remingtonbørse. Det finnes imidlertid noen tyskproduserte som er nogenlunde ok. til rundt 3 lapper..

Link to comment
Share on other sites

....Du har tenkt på kvartsikring, og dette støtter jeg. Bruker dette selv, enten Timney(Buehler) eller Recknagel, og disse er helt ok. Kikke litt på KammerMysertråden, der jeg har montert en slik en . En sidesikring av M70-type er klart bedre, men firedobler også prisen...

 

Da ender jeg nokk på Timney fra midway.. da kan jeg koste på meg nye fjær til bolten med det samme ;)

 

Hengslet underbeslag er en detalj jeg ville droppet. En får simpelthen ikke kombinasjonen gode og billige av disse... De som er gode koster deretter, og på Midway har de noen amerikanske eksemplarer som koster det samme som ei ny Remingtonbørse. Det finnes imidlertid noen tyskproduserte som er nogenlunde ok. til rundt 3 lapper..

 

Skal klare meg godt uten hengslet underbeslag.. Iallefall til den prisen ;)

 

 

Fikk svar fra tante blå idag og hun ga meg tilatelse til å handle løp :D da blir det å levere rifla til børsemaker..

Tror jeg må utsette kjøpet av stokk samt sikring og fjær. Skal til tannkirurg imorgen og tviler på at det blir billig :?

Link to comment
Share on other sites

Da er låskassen og sluttstykket levert til børsemakeren..

Lurer på om jeg skal endre trådtittelen og fjerne "billig" :oops: Jeg ser at havesyken angriper meg og det blir litt dyrere enn antatt (og nødvendig)

men gud så morro det er å få det slik man vil :D

 

Fossdal hadde rett ang. gjengene for kikkertmontasjen, de er skeive og må bores på nytt.

Jeg har valgt leupold std. skinne og når jeg har bestemt meg for stokk skal jeg levere den til børsemakeren så han får montert ny hevarm ;)

 

Nå sitter jeg å tukler litt med avtrekket og gleder meg til å få testet det :D

Link to comment
Share on other sites

skal ikke fjerne billig i emneteksten, men kommer ikke til å velge de billigste løsningene på alt..

men jeg kan notere ned prisene jeg har fått oppgitt.

kan starte med det nå.. Det blir 600,- om jeg skal ha smidd hevarm og 1600 hvis jeg skal ha montert ny hevarm. ettersom det blir mye penere med ny hevarm tror jeg jeg ender på det.

Valgte også som sagt leupold std. skinne, der finnes det nokk endel billigere alternativ uten at jeg vet prisen

Nå sliter jeg litt med stokken.. jeg vil ha en pen trestokk, men økonomien sier meg at jeg bør velge en billig laminatstokk istedet

Link to comment
Share on other sites

Da er låskassen og sluttstykket levert til børsemakeren..

Lurer på om jeg skal endre trådtittelen og fjerne "billig" :oops: Jeg ser at havesyken angriper meg og det blir litt dyrere enn antatt (og nødvendig)

men gud så morro det er å få det slik man vil :D

Bifalles, har ikke klart å stoppe når det har startet, tror det er et sunnhetstegn, nicket mitt er ett av dem.

Smart med stålskinne montasje, jeg ble anbefalt å gå opp en dimensjon i skruene til denne og bedde kassa i full lengde, og det har fungert fint på et senere Mauser prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder stokk må jeg høre hva dere synes ;)

 

Skal jeg kjøpe denne? Koster 204$ +moms og frakt (samt endel arbeid)

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5572&g2_serialNumber=3

 

 

Eller denne? Neste bud er 1500NOK

596789814_2_Big.jpg

 

596789814_Big.jpg

 

Selv holder jeg en liten knapp på den første fordi jeg synes den ser best ut (utseende har jo endel å si)

Den andre er billigere og en enkel løsning

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt nr 2 :wink: Den ville vært grei til både jakt og konkuranse, og det ser ut som du kan få grei kinnkontakt. Men den andre er helt klart finest, (kanskje litt for fin for meg som hundefører rifle. Hadde vel hatt angst for og slenge den rundt meg)

Men nr 1 med justerbar kolbekam hadde sikkert ikke vært dumt det heller. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket Bredvold, da?

 

Nei. Ikke mere enn at jeg har tittet litt på sia hans.

 

Fint om dere begrunner hvorfor dere hadde valgt den ene iforhold til den andre... ;)

 

Har en laminat stokk fra boyds på remingtonen og er godt fornøyd med den, men synes det blir litt ekstra når det er hel tre

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte om Bredvold fordi han lager skikkelig fine stokker, både heltre og laminat. Og fordi det etter min mening virker hensiktsmessig å sjekke hva du kan få for pengene om du kjøper noe som er produsert i Norge, fremfor å betale penger for å frakte en sak over halve kloden.

Det går nemlig an å snakke med Bredvold og si hva du ønsker deg. Han er en hyggelig og dyktig kar.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 ja. Kjent for å ha ørlitte mer rekyl enn en vanlig .30-06. Jeg ville ha sett litt mer på utformingen av stokken, og hvordan rekylopptaket vil være. Av egen erfaring så ville den ene av de stokkene du har bilde av, banke livskiten ut av meg, men det er jo smak og behag da..

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...