Jump to content

må få ut frustrasjon(hund som knurrer mot barn).


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Må få blåse litt ut her!

Idag har vi vært på besøk hos min mamma hvor det har vært mye unger. Tok til slutt hunden, min jæmt på 16 mnd ut i bilen så den fikk ligge i fred, da den hadde hoppa fram mot en unge og bjeffa. Etter noen timer tok jeg og niesa mi bikkja ut for å trene innkalling på en inngjerdet tennisbane. Da vi kom hjem, ville niesa kose med bikkja. Jeg satt akkurat og fortalte niesa mi om dette med blikkkontakt med bikkja da bikkja plutselig begynte å knurre mot henne. Tok bikkja hardt i skinnet og kjefta lpå ho. Men etterpå satt jeg der og tenkte; Dette har skjedd før, hva skjer dersom jeg ikke er i nærheten neste gang?

ÅÅÅ kjenner jeg blir frustrert og fortvilt! Vil ikke være VOKTER for bikkja hele tiden, men ser jo at jeg kan ikke la den være alene med unger. Ikke andres unger hvertfall. Lar den aldri være alene med unger, men jeg føler jo jeg må ta med bikkja på do når jeg må et ærend dit, dersom det er andres barn i nærheten. Hjemme i vårt eget hus, er det ikke slik. Har sosialisert den mye på unger, og har da to selv, men dette har skjedd før! Tror jeg skrev om det her en gang også før.

 

Sukk! Er dette grunn nok til avliving?

Link to comment
Share on other sites

Sukk! Er dette grunn nok til avliving?
NEI!

Det er en god grunn til at du heretter har ansvaret for at hunden din er under din kontroll når barn er i nærheten!

Min hund reagerer beklagligvis også negativt på småunger, derfor er jeg faktisk ganske bekymret når småunger kommer brått på hunden når den står i bånd på egen eiendom... Men å avlive en trofast ledsager og venn.. Nix.

Du bør prøve å jobbe med problemet, få hunden så trygg på unger at den ikke bryr seg. Det blir muligens fort for mye hvis ungene får mase og herje for mye med den 'søte' hunden også, la hunden nyte respekt også fra barna.

Skjønner din frustrasjon og føler med deg!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det:)

Nei kjenner jo ikke lysten til å avlive, men jeg er redd hvis det ender opp i at den biter. Jeg er veldig påpasselig føler jeg, og føler noen ganger jeg overdriver. Men hun er jo svær og sterk, så en unge har ingenting og stille opp med dersom noe skulle skje..Sukk-føler meg bare litt fortvilet nå. Kjenner jo mye ansvar overfor hunden min, men vil jo dne skal kunne omgåes med alle mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at du slipper noe så trist. Jeg kunne sikkert kommet med råd som munnkurv, men det er nok tillvenning og dresur som gjelder. Det må da være noen som kan hjelpe deg med dette i ditt nærområde? Bruk litt resurser på å finne hjelp!

I værste fall, omplasser hunden til noen som kan ta vare på hunden!

Får håpe noen kan hjelpe deg godt her! Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hund selv men min far har en :)

Han har altid passa på at hunden altid har ett sted den får være i fred fra unger. Hjemme har han ett bur og ei hundeseng. Ingen av ungene hans , som er ganske store nå , eller ungene mine, altså barnebarna, får leike med hunden når den er i buret eller på plassen sin. Da mitt største barn var ca 1 år, var hunden spennende å leike med, og hunden var med på leiken ei stund, da den fikk nok gikk den på plassen sin. Dette blei utrolig nok akseptert av ettåringen. Hunden synes oxo at dette fungerte tror jeg. Hunden trenger vel kansje litt privatliv :D

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

En hund skal aldri være sammen med barn uten tilsyn. Alle hunder, også de svært snille og tillitsfulle, kan provoseres til å bite. Barn, og spesielt de under ca. 10 - 12 år, er særs dyktige til å fremprovosere hundens forsvar.

 

Avliving i dette tilfelle er vel å overreagere. Som hundeier bør du endre egne rutiner.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi vært på besøk hos min mamma hvor det har vært mye unger.

 

Jeg ville ikke engang med 5 i promille og 40 i feber funnet på å ta med bikkjene mine til en fremmed plass med masse unger. Ikke fordi jeg ikke stoler på dem, men jeg ville ikke utsatt hundene for slikt stress.

 

Gi hunden et enklere liv og ikke utsett den for uforutsigbare situasjoner. Antageligvis har heller ikke du opptråd rolig og bestemt som en selvsikker leder, men mer som en stresspilot.

 

Dette kan du rydde opp i med å bli en flinkere hundeeier. Det er ikke hundens feil.

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke åssen dere får sånne bikkjer.

latt bikkja bli en del av familien. dummeste jeg ser er folk som flyr å skal ta bikkja for alt den har og ikke har gjort.

alle bikkjene jeg har sett både drevere og jamt som blir behandlet med respekt har vært snillle som f... med unger ,

dem kan gjøre hva som helst med dem :evil:

prøv å behandele bikkja di sånn som du ville behandlet folk rundt dere så skal dere slippe å se grinete bikkjer :evil:

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke åssen dere får sånne bikkjer.

latt bikkja bli en del av familien. dummeste jeg ser er folk som flyr å skal ta bikkja for alt den har og ikke har gjort.

alle bikkjene jeg har sett både drevere og jamt som blir behandlet med respekt har vært snillle som f... med unger ,

dem kan gjøre hva som helst med dem :evil:

prøv å behandele bikkja di sånn som du ville behandlet folk rundt dere så skal dere slippe å se grinete bikkjer :evil:

 

Du må skrive bok om hundedressur. Send den første til meg!

Link to comment
Share on other sites

Hundeeigaren har sjølvsagt ansvaret.

 

Men når eg og hunden min møter foreldre med ungane sine, så er det ikkje lenge før "styret" startar: "Komme her å klappe hunden.... Neida, han er ikkje farleg.....komme da klappe fint, ja.... nei, du er vel ikkkje redd, komme noda..... sååån skal du klappe...... osb.

 

Ungar blir i rein uforstand opplærde til at ser dei ein framand hund, så er det viktigaste ein gjer å storma fram og klappa og styra på.

 

Dette er ikkje bra! Ungar bør lærast opp til å sjå på hundar og andre dyr på avstand. Denne "klappinga" er heilt unødvendig. Og ein dag når ungen er åleine og møter en redd/agressiv hund i band, kan det gå gale.

 

Heldigvis toler dei fleste hundane i dag mykje. Men uansett: Viss det går gale, så er det hundeeigaren som sit att.....

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi vært på besøk hos min mamma hvor det har vært mye unger.

 

Jeg ville ikke engang med 5 i promille og 40 i feber funnet på å ta med bikkjene mine til en fremmed plass med masse unger. Ikke fordi jeg ikke stoler på dem, men jeg ville ikke utsatt hundene for slikt stress.

 

Gi hunden et enklere liv og ikke utsett den for uforutsigbare situasjoner. Antageligvis har heller ikke du opptråd rolig og bestemt som en selvsikker leder, men mer som en stresspilot.

 

Dette kan du rydde opp i med å bli en flinkere hundeeier. Det er ikke hundens feil.

 

Bifalles 100%

 

Jeg har ikke sansen for å eksponere hundene mine for mye hverken ovenfor andre hunder eller småunger, ikke for det de fleste av våres hunder er meget glad i barn.

 

Nå har ikke jeg barn og kommer vel ikke til å få noen heller, så jeg mangler førstehåndserfaring i så måte men problematikken er lik all annen uønsket adferd.

 

Hva som er helt sikkert er at hunden merker at lederen er spent og dette kan for bli en meget dårlig situasjon hvis den får utviklet seg.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

skjønner ikke åssen dere får sånne bikkjer.

latt bikkja bli en del av familien. dummeste jeg ser er folk som flyr å skal ta bikkja for alt den har og ikke har gjort.

alle bikkjene jeg har sett både drevere og jamt som blir behandlet med respekt har vært snillle som f... med unger ,

dem kan gjøre hva som helst med dem :evil:

prøv å behandele bikkja di sånn som du ville behandlet folk rundt dere så skal dere slippe å se grinete bikkjer :evil:

 

Du må skrive bok om hundedressur. Send den første til meg!

 

 

Inntreserer meg over hode ikke å skrive en bok om det :? Må du ha en bok om hundehold syns jeg du skal vurdere om du i hele tatt skal ha ansvaret for en :evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en utrolig stressende situasjon for en hund.

Barn er ofte uforutsigbare og impulsive.

Jeg ville vel prøve å få til en avtale der hunden får et "område" den kan trekke seg tilbake til når de blir litt mye ståk, de barna ikke får lov å gå.

Har hatt samme problemet med forrige hunden min. Den var litt redd for barn(omplaseringshund).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

 

Inntreserer meg over hode ikke å skrive en bok om det :? Må du ha en bok om hundehold syns jeg du skal vurdere om du i hele tatt skal ha ansvaret for en :evil:

 

Er du en slik besserwisser du kanskje? Som kan alt fra før av uten å trenge å lære deg det? Hadde du samme tankegang på skolen? Jeg bare lurer...

 

Min påstand er at det finnes mye lærdom i bøker, også om hund og hundehold, men det er du vel uenig i virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Kan faktisk være en del interesant informasjon fra bøker.

Det heter dele av erfaring, og kan faktisk være nyttig.

Selvfølgelig skal man være kritisk, men det hender faktisk at det står noe nyttig i "fagbøker"!

Dersom man leser flere kilder, vurderer nytte og logikk samt trekker egne konklusjoner, kan det gi et nyttig bidrag til eget hundehold!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ro ned tempen !

 

Tjukke bøker kan skrives om alt jeg ikke vet om hunder, men noe av det jeg vet står også i bøker. Ikke at jeg leser de så mye, men jeg avfeier ikke alt som er skrevet som sprøyt.

 

Men en ting har jeg sett; hunder som er et fullverdig medlem av familien er oftest en meget skummel hund fordi den vil mest av alt prøve å entre tronen, ikke at en hund skal behandles dårligre eller hardt men det skal være en markant forskjell som hunden oppfatter sin rang på en tydelig og bestemt måte.

 

Det beste er selvfølgelig når denne rangeringen er så tydelig at den ikke merkes... :D

 

Jeg har sett hunder som har det "godt" men er helt uten styring -regler og dressur er fremmedord, disse er mot enhver odds godlynnte og når adferden er kommet til et punkt hvor alle grenser er opphevet må eieren ta et krafttak med brøling og skjenn så hunden er totalt knekkt i et par dager, men så begynner alt på nytt igjen....

Link to comment
Share on other sites

Ei bikjje skal kunne stå å spise av skåla si uten at den knurrer mot unger som nærmer mat såla si.

Gjør den ikke det tar du tak i bikkja på en rolig å beherska måte.

Ikke som andre villstyringer her på kammeret.no.

Så får du se at bikkkja får en tillit til både deg og din familie kan gledes med!'

 

[*]Vis det ikke er forsent[*] er ikke noe hundvisker

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:
skjønner ikke åssen dere får sånne bikkjer.

latt bikkja bli en del av familien. dummeste jeg ser er folk som flyr å skal ta bikkja for alt den har og ikke har gjort.

alle bikkjene jeg har sett både drevere og jamt som blir behandlet med respekt har vært snillle som f... med unger ' date='

dem kan gjøre hva som helst med dem :evil:

prøv å behandele bikkja di sånn som du ville behandlet folk rundt dere så skal dere slippe å se grinete bikkjer :evil:[/quote']

 

Du må skrive bok om hundedressur. Send den første til meg!

Inntreserer meg over hode ikke å skrive en bok om det :? Må du ha en bok om hundehold syns jeg du skal vurdere om du i hele tatt skal ha ansvaret for en :evil:

Slapp av! Greit,min kommentar til innlegget ditt var rimelig talentløs og jeg beklager det,men jeg syntes den sto i stil til hva jeg kommenterte.

 

Når det gjelder trådstarters problem så er det viktigste at man tar konsekvensen av den oppførselen man ser hos sin hund,og ikke bare lar det skure å gå. Ingen grunn til å avlive bikkja selv om du har opplevd disse episodene.

Ønsker du en hund du kan ha med overalt,så TREN MYE i kontrollerte former,og ta kontakt med fagfolk for vurdering av bikkjas "personlighet",samt hjelp til treningen,.

En annen måte å ta konsekvensen på, er å velge å holde hunden unna situasjoner der du vet problemet kan oppstå.

Link to comment
Share on other sites

Må du ha en bok om hundehold syns jeg du skal vurdere om du i hele tatt skal ha ansvaret for en :evil:

Hvor hadde vi mennesker hvert om det ikke var for bøker slik at vi kunne lære av andre som faktisk har erfart noe mer, eller noe annet enn oss selv. Kunne jo tenkes at noen av forfatterene var litt mer inteligente enn oss selv også. Den som mener en kan alt, kan intet mener nå jeg. Lykke til :lol:

 

Over til tema.

Jeg syntes det er leit at du har kommet i en slik fortvilet situasjon med din hund. Husk at den er 16 mnd gammel og og hormonene flyte villt i blodårene. Da kan mye skje som ellers ikke er normalt. Ta og tygg på de gode rådene som allerede har kommet og gi hunden din litt ro noen mnd. I denne siste puberteten så er det ikke uvanelig at hunder tester ut rangforhold gjennom knurring dersom den har anlegg eller ser muligheten til å stige i gradene. Barn er de ekleste å teste dette ut på.

Link to comment
Share on other sites

Må du ha en bok om hundehold syns jeg du skal vurdere om du i hele tatt skal ha ansvaret for en :evil:

Hvor hadde vi mennesker hvert om det ikke var for bøker slik at vi kunne lære av andre som faktisk har erfart noe mer, eller noe annet enn oss selv. Kunne jo tenkes at noen av forfatterene var litt mer inteligente enn oss selv også. Den som mener en kan alt, kan intet mener nå jeg. Lykke til :lol:

 

Over til tema.

Jeg syntes det er leit at du har kommet i en slik fortvilet situasjon med din hund. Husk at den er 16 mnd gammel og og hormonene flyte villt i blodårene. Da kan mye skje som ellers ikke er normalt. Ta og tygg på de gode rådene som allerede har kommet og gi hunden din litt ro noen mnd. I denne siste puberteten så er det ikke uvanelig at hunder tester ut rangforhold gjennom knurring dersom den har anlegg eller ser muligheten til å stige i gradene. Barn er de ekleste å teste dette ut på.

 

 

kunne vell kanskje ha fått en kopi av boka di da luringen :shock:

Link to comment
Share on other sites

hva med å la bikkja få litt fred ei stund

også byr du noen fremede unger på besøk

la dem hilse på bikkja under rolige og kontrolerte forhold, la ungene få noen godbiter å gi bikkja

prøv dette noen ganger så kansje bikkja de etter hvert forbinder unger med noe posetivt

 

men som nevt tidligere i tråden, bikkja er ung og hormonene bruser

har vokst opp med 3 gråhunder og bodd lamme en jamt i 2 år

så litt vet man da :wink:

 

og for alldel... ikke avliv hunden

lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Problem! Hvem ønsker å la barna sine være "forsøks kaniner". Kan ikke være lett å stå foran sine beste venner og fortelle at hunden har bitt minste jente deres i ansiktet.

Gordisk knute :?:

Kanskje derfor endel hunder blir avlivet på grunn av aggresjon mot barn

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at det hunden markerer er at den vil være litt i fred. Ut fra det du skriver ser det ikke ut til at hunden har gjort noe forsøk på å bite, bare vist at det blir litt mye for den. Særlig for hunder som ikke har barn rundt seg til daglig kan barn være veldig stressende og slitsomme. Vanligvis vil da hunden forsøke å gå unna, men hvis den ikke har noe sted å gå vil den markere slik som du har beskrevet. Har selv en hund som kan si fra ganske tydelig, særlig når den er sliten, og den kan markere ganske så tydelig mot både barn og valper, men jeg har aldri sett at den har gjort antydning til å bite.

Du har tidligere i tråden fått rådet å ikke utsette hunden for stresset det er å ta den med til steder med mange barn, og det tror jeg er et godt råd. Pass også på at hunden har et sted den kan trekke seg tilbake til hvis den føler behov for det. Hvis hunden markerer at den vil være i fred må dette respekteres, og dette er ditt ansvar.

Avliving, som du spør om, bør være ganske langt unna foreløpig. Imidlertid, hvis hunden biter, eller du ikke føler at du kan stole på den pga agressivitet, vil det være det ansvarlige å gjøre, selv om det er forferdelig tungt.

Jeg vil vel også si meg enig med de i tråden som nevner alder og hormoner som en årsak til bråkjekk atferd. Det vil antakelig roe seg når hunden blir litt eldre.

 

Lykke til! :)

 

Edit: En annen ting, også nevnt av Hyprjinta under her, er at barn oftest er en større trussel mot hunden enn omvendt. Vi har 3 hunder og en gutt på drøye året, og jeg er mer redd for at gutten skal gjøre en av hundene noe enn jeg er for at de skal skade ham.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om hunden ikke er vant til unger er det en stor 'påkjenning' med mange timer.

Ut fra hvordan jeg kan lese detta her har, som fler har antydet, hunden vist at den vil være i fred.

 

Det er mange bra svar her, og du som eier må selv se an situasjonen.

En regel er å aldri la barn være alene med hunder, uansett hvor snill hunden er.

Hørt om et eksempel i et hus der noen drev med oppussing, og det lå litt verktøy i gangen. En mindre unge havnet i et uoppmerksomt øyeblikk i gangen med hunden - og det endte med at hunden bet. Ansvarsfull eier avliver hunden, men forstår ikke helt. Røntgen viser at hunden har fått 7 stifter (stiftepistol) midt i hodet. I utgangspunktet var hunden ALT FOR tålmodig før det smalt.

Jeg frykter ikke at hundene mine biter barn (eller andre) - men det kan skje at andre gjør ting mot dem. (man skal selvfølgelig aldri si aldri osv osv...).

 

Ift. barn og hunder vil jeg også legge til at jeg i dag har hatt 'barnevakt' til støveren min. Hun er ikke vant til unger med mindre vi har hatt besøk av tanteungen min, eller støveren har vært der noen timer. I dag var hun der fra 9.30 - 16.30, og i hele kveld har hun ligget pal, og vært totalt utslitt. En sliten hund har lavere tolerans enn en utvilt og opplagt hund!

 

Jeg hadde ikke vurdert avliving, om jeg tolker situasjonen din nogen lunne i riktig oppfatning. Men det kan jo være en ide å jobbe med saken, la unger jobbe med hunden, kose, bråke i nærheten osv - men ta det i små doser, og la hunden få slippe unna før den blir sliten osv...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en episode i stua her tidliger i kveld som har med hunder og barn og gjøre og hva jeg gjorde!

 

Hunden ligger midt i stua og tygger på et tyggebein når min datter kommer inn. Som vanlig hilser hun på alle også bikkja. Bikkja svarer med å knurre. Slik jeg oppfatter det er den ikke sint men bare ønsker å si i fra at den har noe som er sitt. Dog er dette en oppførsel jeg ikke ønsker og går brt til den og tar fra den beinet. Gir det deretter til dattera som "leker" litt med det og gir det tilbake til bikkja. Ved å gjøre dette viser jeg at den er nederst på stigen og at barna er over den.

 

Tilsvarende øvelser kan benyttes med barn men man må være påpasselig på at ingen ting kan skje med dem. Jeg vil også påpeke som en over gjorde i forhold til alderen på bikkja. Mye skjer mellom 15 og 20 månder. Vi kjenner begrepet "Fjortis"

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode tips!Vurderte situasjonen som hendte i helga, litt bedre, da jeg hadde roet meg. I det huset vi var, var det for det første fire barn, et mindre hus enn vi har hjemme, med mindre "gjemmesegbortplasser". Våre unger er vant med bikkja, men de to andre har aldri hatt dyr. De har fulgt etter bikkja overalt hvor den har gått de siste dagene, mens mine har latt den være. Så jeg ser hvorfor den kan ha reagert med å knurre. Den beit ikke, men ville være i fred. Den hadde ingen plasser å gjemme seg unna, og som sagt, to av ungene fulgte etter uansett hvor den gikk.

Ved neste besøk der, dersom de samme ungene er der, skal bikkja få buret sitt med inn, sette det en plass hvor den kan få se oss, men likevel være i fred. I tillegg skal jeg gå tur alene med bikkja, og la den få "fred" fra ungene den stunden trimturen tar;)

Neida, blir ikke avliving.

Så med en gang da vi kom hjem, hvor godt også bikjja syns det var å komme hjem. HUn gikk rett og la seg på sin "gjemmeplass" og sov i flere timer.

Takk for gode råd! Godt å få lufta tankene sine;)

Link to comment
Share on other sites

kjerringa har drevet mye med hund så ho kom med et tips her. neste gang hunden skal ha mat... setter du en unge foran matskåla (under tilsyn selvsagt) så legger ungen en og en pellets oppi skåla til hunden . dette funker også mot mataggresjon. få unger på besøk å gi unga mat før hunden, selvfølgelig mens hunden ser på, da vil du endre rangstigen i huset .. skal ikkje påberope meg kunnskap om hund, men det låter ihvertfall fornuftig i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra siste innlegget ditt Kiri, synes jeg kanskje ikke det er så rart at bikkja reagerer. Og for den er det eneste måten å si i fra om at nok er nok! På en måte er det et sunhetstegn at bikkja sier i fra før den eventuelt biter. Det er ditt ansvar å holde ungene borte fra den og gi den mulighet til å være for seg selv!

Link to comment
Share on other sites

Det høres i grunnen helt normalt ut. En kan jo tenke med seg selv om noen hadde gått i hæla på seg sjøl i lengre tid. Kanskje gitt en litt frustrasjon. Sett på deg og prøvd å leke med deg når du legger deg og vil ha fred. Jeg hadde kommet til å sagt ifra jeg også;-)

 

Jeg synes i grunnen det er bra når hunden sier ifra sånn. som nevn over så sier den ifra før et evn bitt - og samtidig får unger lært seg at en hund er et individ og man ikke kan gjøre akkurat som man vil med dyret. Litt grotesk kanskje - Men det er nå engang slik at sånn er det!

 

Et lite tips kan kanskje være å trene på å få hunden til å slappe av på ukjente steder, gjerne med bråk. Jeg har hatt med støveren i vikingskipet på villmarksmessa. Gått noen runder og satt oss ned og sett på raseparade. Sitter til bikkja legger seg ned og slapper av. Da får ho komme i buret i bilen igjen. Har dratt nytte av denne treninga fler ganger, og ho klarer da altså å hvile med mye bråk og bevegelse rundt seg!

Link to comment
Share on other sites

kjerringa har drevet mye med hund så ho kom med et tips her. neste gang hunden skal ha mat... setter du en unge foran matskåla (under tilsyn selvsagt) så legger ungen en og en pellets oppi skåla til hunden . dette funker også mot mataggresjon. få unger på besøk å gi unga mat før hunden, selvfølgelig mens hunden ser på, da vil du endre rangstigen i huset .. skal ikkje påberope meg kunnskap om hund, men det låter ihvertfall fornuftig i mine ører.

 

 

Dette er rangtrening av ypperste klasse.

Det en også kan gjøre er når man amter, er å ta skålen opp på kjøkkenbenken. Når du har maten i skålen, kan du ta en kjeks eller liknende opp fra skålen. Slik at hunden tydelig ser det. Spis den, smak på den og kos deg. Derette kan hunden få mat.

 

Det er de små detaljene.....

 

 

Lykke til til trådstarter!

:-)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange veldig gode tips her. Vil fortelle litt om hva jeg gjør i dagliglivet med bikkja mi. Har en GS hanne på 9 mnd og tre små unger.

 

Den desidert viktigste jobben vi gjør og har gjort hele tida er den bevisst hierarkibygginga. Ungene skal stå over bikkja i rang unasett. Dette viser jeg bl.a at alt av besøk (ihvertfall de som vet om det og som jeg rekker å snakke med) skal hilse på ungene først - gjerne overdrevent hyggelig også. Blir mye kosing og klemming. Bikkja må vente til sist.

 

Blir det konflikt mellom unger og bikkje, at de har starta og leke så blir bikkja litt for voldsom får ungene gjerne overdreven trøst mens bikkja må vente.

 

Ungene er med på enkel dressurtrening på stua. Sitt og ligg mot godbitbellønning f.eks.

 

Og selvfølgelig spiser vi først og bikkja etterpå. Når vi spiser får han ikke lov til å vær på kjøkkenet. Når han skal ha mat får ungene innimellom rote i matskåla hans under strengt oppsyn.

 

Buret er fristed, og hvis jeg skal ut av rommet mer enn et minutt så legger jeg ham der. Jeg stoler ikke på 4 åringer og unghund sammen.

 

Gjør sikkert mer også, men dette var det jeg kom på i farten.

 

Lykke til med hunden. Håper det går bra.

Link to comment
Share on other sites

For å få gode og stabile bikkjer er det veldig viktig at de eksponeres for ting. Unger, andre hunder, lyder osv. Men man må være forsiktig så det ikke blir for mye og bikkja må få lov å være i fred også.

 

Hadde bikkje som virkelig ikke likte barn. Ble noen besøk til lekeplass med en pose med pølser som ungene fikk gi til den og tok ikke lange tiden før barn var alle tiders :)

 

Rangordning, flokkleder o.l er rimelig utdaterte greier og det kan være greit å få ny input til de som enda holder på med dressur på det stadiet. Nei, en familiehund har ikke noe hierarki som den forholder seg til overhodet :)

 

Og en liten heads up, å la bikkja forbinde barn med smerte/straff er ikke noen god idé...

Link to comment
Share on other sites

[..]

 

Rangordning, flokkleder o.l er rimelig utdaterte greier og det kan være greit å få ny input til de som enda holder på med dressur på det stadiet. Nei, en familiehund har ikke noe hierarki som den forholder seg til overhodet :)

 

Og en liten heads up, å la bikkja forbinde barn med smerte/straff er ikke noen god idé...

 

Helt enig. Utdatert tankegang.

 

Litteratur er flott, for eksempel kan denne boka være spennende å lese for dere som fremdeles tenker rangordning og flokkleder. Ikke minst for dere som tar bikkjene fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Når vi får unger som "ikke er vant med hunder" på besøk pleier jeg å si at hunden kan være farlig.

Forklarer selvsagt hvorfor, og prøver ikke å skremme ungene, men det fungerer ofte greit.

Unger har mer respekt for hunden når de får forklart at den kan bite, og det gjør forferdelig vondt... :wink:

Nå har ikke noen av hundene mine bitt unger enda, heldigvis... men en skal aldri føle seg for trygg, unger er uforutsigbare.

 

La aldri unger få lov å gå etter hunden som beskrevet her tidligere, sånt irriterer vanligvis hunden, ikke rart den knurrer da for det er sånn den sier fra, advarer! Dette er negativ kontakt mellom unger og hund.

La heller ungene få gi hunden litt tørrfor eller godbit, og få positiv kontakt der hunden kommer til ungene, og forklar hva dem kan gjøre.

 

Unger som er uvant med hunder bør passes på sammen med hund, og de som ikke bryr seg går det helt greit med somregel..

Link to comment
Share on other sites

"Rangordning, flokkleder o.l er rimelig utdaterte greier"

 

Når man ikke leser nok bøker/hopper på alt nytt - blir man tydeligvis utdatert som hundeeier :oops:

 

"Nei, en familiehund har ikke noe hierarki som den forholder seg til overhodet "

 

Så hunden innretter seg ikke etter "flokken" lengre?

Neivel!

Link to comment
Share on other sites

Uansett KAN en hund bite! Den gir alltid beskjed om hva som skjer, og hvis du er en erfaren hunde-eier ser du tydelig signalene FØR noe skjer hvis du følger med! Jeg tror at INGEN hund fortjener å avlives, men det finnes hunde-eiere som kanskje burde.... :lol: Respekter familiemedlemmet (hunden din!) og behandle det som et villt flokkdyr hvis du ikke har peiling... :? Ta uansett hensyn til barn, de vet jo ikke bedre!

Link to comment
Share on other sites

"Rangordning, flokkleder o.l er rimelig utdaterte greier"

 

Når man ikke leser nok bøker/hopper på alt nytt - blir man tydeligvis utdatert som hundeeier :oops:

 

"Nei, en familiehund har ikke noe hierarki som den forholder seg til overhodet "

 

Så hunden innretter seg ikke etter "flokken" lengre?

Neivel!

 

Synes man blir fort utdatert på alt i verden om man ikke holder seg a jour. Ikke minst sosiale medier! Facebook, twitter og slikt går meg bare rett over hodet. :shock:

 

Når det gjelder litt mer alvorlige ting innretter jeg meg alltid under den til enhver tid sterkeste teorien. Det vil ikke si å hoppe på alt nytt, med å holde med den teorien som er sterkest underbygget med fakta. Dermed tror jeg vi har klimaforandringer, tror ikke jødene utførte 9/11 osv.

 

Nei, hunden innretter seg ikke etter "flokken" lengre. Den er en del av familien og er fullstendig klar over at den er en hund.

 

Til trådstarterens hendelse må man huske på at hunden har et begrenset språk og ikke alle er like flinke til å lese den. Når den knurret vil jeg tro at den for det første har signalisert sin vilje på andre måter først og for det andre var det jo bra at den sa i fra i stedet for å handle!

 

Liten edit med tillegg:

Jeg tror den kan ha fått negative assosiasjoner til barn og det er rimelig lett å få vekk. Forhindrer du bare at slike situasjoner oppstår lager du en mulig farlig hund! Den må nettopp utsettes for barn på en positiv måte slik at den igjen får positive assosiasjoner. Som jeg tidligere nevnte i tråden har jeg hatt en slik hund hvor jeg lot barn gi den pølser og i tillegg oppsøkte bråkete lekeplasser. Satt å leste bok og barn som kom bort fikk gi hunden godbit. Den ble selvfølgelig utslitt fort, så dette måtte gjentas noen ganger før jeg var trygg på den.

 

Barn ble flotte greier i hodet på den og har ingenting i mot de. Og må nevne at denne karen var veldig mye mer aggressiv mot barn enn trådstarter. Knurret til spedbarn på femti meters avstand osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nå har vel eg kanskje ikkje så god greie på hunder at det gjør noko, men eg kjenner mange som eg veit har det og eg er mykje sammen med dei. Når rangen "avskaffes" vil det da si at hunden får bestemme på lik line med mennesker? Innkalling til familieråd med tema skal tøffler bites i filler eller skal dei være på beina eller stå på hylla? Kan hunden gå i kjøleskapet og forsyne seg? Veit at dette er dårlege eksempel, men trur eg får fram kva eg lurer på.

Det er ein ting eg meiner er viktig for korleis du skal dresere ein hund. Idividuelle forskjeller.

Ein kan ikkje ta ein teori og legge den til grunn for dresur av alle hunder meiner eg.

Når det gjelder barn og hunder så meiner eg at du skal ha 100% kontrol på det som skjer heile tida. For meg er det ein del av ansvaret med å ha hund. Det er forskjell på unger og det er forskjell på hunder. Ein situasjon kan væra gullego mens i neste så smeller det. Og for meg så er løysinga sosialisering både for menneskje og hund.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å sammenlikne barn og hund litt for mye.. :

 

Nei, en hund skal ikke være med på familieråd, ei heller forsyne seg av kjøleskapet. Men dette er regler som du setter for hunden på lik linje med regler du setter for barna.

 

At barna må være hjemme før kl 2100 og at hunden må oppholde seg utenfor kjøkkenet når mat lages og spises, har ingenting med rangordning. Det har med regler og oppdragelse å gjøre. Verken barna eller hunden skal krype rundt føttene til far, fordi han er husets patriark, men de skal/bør innrette seg etter de regler som finnes og opplært til.

 

Edit: (Glemte hovedpoenget..) Og alt dette er selvsagt mulig å få til uten å legge en hånd på hunden eller påføre den andre ubehag! Det er tilogmed langt mer effektivt!

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi vært på besøk hos min mamma hvor det har vært mye unger. Tok til slutt hunden, min jæmt på 16 mnd ut i bilen så den fikk ligge i fred, da den hadde hoppa fram mot en unge og bjeffa. Etter noen timer tok jeg og niesa mi bikkja ut for å trene innkalling på en inngjerdet tennisbane. Da vi kom hjem, ville niesa kose med bikkja. Jeg satt akkurat og fortalte niesa mi om dette med blikkkontakt med bikkja da bikkja plutselig begynte å knurre mot henne.

 

Her har hunden blitt overkjørt av ungemas og dere voksne har ikke fulgt med i timen. Enhver kan bli grinete av mindre når man ikke får være i fred og jeg skjønner bikkjas behov for å si i fra at nok er nok. Den har helt sikkert forsøkt alle andre ting først (gå unna, bruke dempende signaler, knurre osv) uten at det har hjulpet nevneverdig.

 

Uavhengig av alderen på ungene (og deres forståelsesevne) så er det foreldrenes oppgave å sørge for at ingen plager bikkja. Du som eier av hunden ansvarer også sterkt til at så ikke skjer. Enten ved at du sier i fra til ungene, sier i fra til ungenes foreldre eller rett og slett ikke utsetter hunden for slike situasjoner som lett kan ta overhånd. (Har oppdratt 5 unger i lag med 2-3 hunder så vet litt om grensesetting og oppdragelse).

 

At hunden siden blir enda mer grinete og knurrer er bare en fortsettelse på peset den har vært utsatt for hjemme hos foreldrene dine. Den har blitt trent innkalling med når den var sliten og sur og attpåtil skal "plageånden" kosemose etterpå... hunden din er i puberteten og sikkert sur av den grunn også.

Så jeg skjønner faktisk at bikkja reagerer.

 

MEN - jeg sier absolutt ikke at det er en akseptabel reaksjon fra hundens side; neste gang kan det ende med et realt bitt. Så at du må reagere der og da for å unngå en ekkel situasjon er rett - problemet er at hunden har blitt utsatt for et stress den ikke er moden for å takle.

Som hundeeiere er det vårt ansvar å sørge for at slike situasjoner ikke oppstår - negative opplevelser fester seg utrolig fort og da kan det bli utrygt når du ikke helt vet hvordan hunden kommer til å reagere neste gang.

 

Sørg for at de som skal oppholde seg sammen med hunden vet hva de har lov til og ikke lov til. Jeg har prenta inn i mine at det er forbudt å mase på hunden når den sover/hviler eller spiser - da SKAL den få lov til å være i fred. At det skal gå an å ta fra hunden maten uten at den går i forsvar er en selvfølge - men la nå bikkja spise i ro og mak.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

For meg så ligger det ei underforstått rangordning i at eg setter grenser, rammer og regler for mitt sammspill med både barn og hunder. Ein kan sammenlikne tankegangen men ikkje metodene mener eg. Eg mener og at både barn og hunder har det betre i ein kvardag med faste og forutsigbare rammer og regler sett av ein retferdig og tydeleg vaksen(leder i mitt hode.). Så å si at det ikkje finnes ei rangordning blir for meg feil, men at det skal finnes ei rangordning basert på rettfer og respekt for alle individ blir det rette meiner eg. Er eg på jorde, eller er det fleire som ser den? Eg meiner og at det er forskjel på fysisk refsing av hunder, og fysisk bortvising. Å si at ein aldrig skal legje handa på nokon hund blir for meg feil, for berøring kan væra ein god forsterkar i mange situasjonar.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Læringsteori gjelder alt med hjerne, enkelt å greit. Samme prinsipp som ligger til grunn uansett individ. Man dresserer en papegøye likedan som man dresserer en spekkhogger. Funker forøvrig dårlig i riste de i nakken begge to :lol:

 

Individuelle forskjeller er det på individer, ja. Dumme hunder, smarte, stae, late osv. Men samme teorien gjelder alle, er såkalt universell og omhandler alle levende individer.

 

Noen hunder kan aldri bli noe champion i lydighet uansett trening, det er samme begrensinger på de som oss. Men alle kan lærers rimelige basic ting uansett manglende kapasitet. En border collie er veldig mye letter å trene enn en terrier, men samme "metoden" gjelder begge. Blir feil å kalle det metode egentlig, er bare praktisk utføring av læringsteori.

 

Så noen hunder vil ha belønning med godbit, noen med oppmerksomhet, noen med lek evnt en leke osv. Bruk det virkemiddelet den responderer mest på.

 

Hvis du ikke klapper til ungen når han regner feil på leksene, trenger du ikke ta hunden i nakken heller. Og hvis du nu klapper til ungen så tror jeg det er mer alvorlige ting å prioritere enn hundedressur :| (edit: jeg sikter ikke til noen her altså! Bare dårlig eksempel)

 

Hunder liker faste rammer og klare signaler, uten at dette er fordi den trenger en leder. Det er bare enklere for den å forstå. Grunnen til hundeviskeren får til noe er fordi han er enkel å lese, og er tydelig. Ikke fordi den lille meksikaneren er den o´store maskuline leder.

Link to comment
Share on other sites

Barn ble flotte greier i hodet på den og har ingenting i mot de. Og må nevne at denne karen var veldig mye mer aggressiv mot barn enn trådstarter. Knurret til spedbarn på femti meters avstand osv.

Her må man vel gripe til hekksaksa! Dette må da være grovt personangrep! :mrgreen:

 

(Beklager, kunne ikke dy meg - når jeg fikk servert en slik lissepasning!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...