Jump to content

.243 til småvilt og rådyr?


Ranger

Recommended Posts

Har lyst på ei rifle i .243 og heller ha det som riflekaliber istedet for .30-06 som jeg har i dag. Vil bli brukt til gås, rev og rådyr antar jeg, mest på rådyr, minst på rev. Kanskje det slenger innom litt rype og skogsfugljakt, muligens en hare.

Noen som har synspunkter på dette?

Funker det godt å dempe en .243 feks?

Patronpriser/utvalg fabrikkammo (jeg lader ikke selv)?

hastighet/kjøttødeleggelse?

Presisjon? (alt under 40 mm / 100 m er ok, mer presis er jeg ikke i å avgi jaktskudd uansett)

Jeg snakker her om .243, ikke .223 eller 6,5x55 for de som måtte la seg friste til å nevne det! :wink:

 

Hilsen Ranger

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er rådyrbørsa i 243 Win :wink: , har prøvd litt forskjellige kuler, men de siste åra har det gått i 100grs. Nosler P.

ladd til ca 920ms, fungerer hver gang.

 

Har ikke allverdens erfaringer med hva som selges av fabrikkammo, tror utvalget er ganske brukbart.

Vi snakker om en "magnum" her, ville valgt ei solid kule og ikke noe lettere enn 90 grs. med tanke på rådyr.

Det fungerer selvsagt med lettere kuler også, men endel av disse er gjerne av mindre solid konstruksjon og utgangshastigheten bikker fort ett firesiffret antall msek, så skuddplassering blir mere kritisk.

 

Om du tenker å bruke helmantel på fugl er det ikke allverdens utvalg, Lapua og Sako lader vel samme kula, ei spiss 90grs. kule, har ikke testet den på vilt, er litt skeptisk til effekten med så liten diameter.

Noe bedre er vel Norma sin Jaktmatch ammo, den er ladd med Hornady sin butte helmantel på 80grs. vil tro den gir noe mer effekt på fugl.

Har testet denne kula mye i 6mmbr. og 243Win, men sleit med presisjonen, den varierte og mye i hvor butt den var i formen alt etter hvilken lot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 243 i noen år. Den fabrikk amo som gikk absolutt best var Partizan. Men brukte ikke denne kula til jakt.

Hvis du ikke lader selv er ikke 243 win noe jeg vil anbefalle. Jeg skjøt noen rådyr (og en tiur :oops: ) med Norma blyspiss. Fantastisk skudd effekt, men du verden hvor mye blod slått kjøtt. Ikke et rådyr som gikk lenger en 2 skritt. Når det gjelder tiuren så var det ikke mat igjen...

Derimot så ladet jeg en del med 85 grs Barnes XLC og etterhvert Barnes TSX. Kanon bra kombinasjon etter min mening. Meget bra skudd effekt og ganske så bra ang kjøtt ødeleggelse.

Jeg brukte også Hornady 65 grs V-max til jakt felt og hadde planer å bruke denne på rev. Fikk imdlertid aldri muligheten til å prøve den der.

Men jeg vil si at 243 win kan være litt sær på pressisjonen, jeg fikk aldri noen samlinger under 25 mm med fabrikk amo (Untatt Partizan) eller Barnes x kulene. Så det er en fordel å lade. Fikk derimot superb pressisjon med V-max kulene. Hvis jeg gjorde jobben så var det et ujevnt hull.

Skjøt en tiur med Barnes kuls også. Ikke så galt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå Fusion til 243. God presisjon og rimelige skudd, ca 14,-/stk

 

Norma har også sin Oryx i kaliberet men det kommer opp i 25 - 27 kr pr stk.

 

Av de rimeligste er nok partisan eller Kettner fra Jaktdepotet, ligger omkring en 5 kroner.

 

Anbefaler Fusion i og med pris og soliditet. Pent resultat så langt både på rådyrkjøttet og reveskinnet.

Har jaktet med Norma`s vanlige blyspiss men dette blir for dårlige kuler med tanke på kjøttødeleggelse.

 

Må også trekke fre m 243W sin utmerkede kulebane.

Link to comment
Share on other sites

hei du.synes du skal gå for en 243,men ikke det kaliberet du finn mest utvalg av fabrikkammo..har selv en eldre tikka som jeg har skutt endel rådyr og rev med og litt gås.en av de beste kalibra til rådyr.lader selv og har funnet ut at 95gr nosler partition funker best til rådyr.av fabrikkammo til rådyr er fusion og oryx utmerkede valg.til småvilt finnes jo helmantel.du burde tenke på og lade selv.243 har mange fordeler fremfor f.eks 223 men kan være litt vrien å få topp presisjon ut av.beste presisjon fikk jeg ut av 70gr sierra match king.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar! Så Federal lager Fusion i dette kaliberet? - Interessant, da jeg har meget god erfaring med Fusion i .30-06 på rådyr. Gjenstår bare å finne en ok helmantel til trening og fugl, så er jeg fornøyd! Hvis Norma lager Jaktmatch i .243 så er det også meget interessant, liker den butte nesen på Jaktmatch.

 

Jakter mye på kysten, der det kan blåse nordavind fra alle kanter. Vil jeg som .30-06-bruker merke stor forskjell på vindavdrift, på la oss si inntil 150 m hold?

 

Jeg er ikke så opptatt av kulebaner, da jeg prøver å holde meg på forsvarlige hold, det måtte eventuelt være av interesse på små mål som fugl da.

 

Regner også med at rekylen er betraktelig mindre i .243 enn .30-06, men dette blir egentlig heller ikke så viktig i og med at jeg er vant til sistnevnte og synes det bør være såpass.

 

Rifla vil brukes til postering og som hundeførervåpen, og jeg vil ha en 3-9x40 eller en x50 på den. Kan man få tak i lette og nette rigger i dette kaliberet? Har Remington 700 fra før, liker den da.

Link to comment
Share on other sites

Du får Remington Seven i .243. Hvis du ikke har planer om å bytte stokk, så forsøk å finne en med laminatstokk. Originalstokken, være seg tre eller plast, har for lav kolbekam til kikkert, så man bør få montert en justerbar kolbekam, eventuelt lime på en forhøyer, har forsøkt 2 varianter av pålimt og en neoprensokk med stopp, men har ikke utelukkende gode erfaringer med disse.

 

Typisk gruppe for min Remington Seven i .260 er 2 skudd 20mm fra hverandre og et skudd litt til siden. Holder 10-eren på halvmeterskive på gode dager (Skyter mer pistol enn rifle.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

rekylen i 243 er minimal,og vindavdrift er ikke no problem på såpass korte hold.det er en av fordelene i forhold til 222 223.tror ikke det finnes jaktmatch i 243..synd for de som ikke lader selv,for det begynner å bli en populær patron.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på ei rifle i .243 og heller ha det som riflekaliber istedet for .30-06 som jeg har i dag. Vil bli brukt til gås, rev og rådyr antar jeg, mest på rådyr, minst på rev. Kanskje det slenger innom litt rype og skogsfugljakt, muligens en hare.

Noen som har synspunkter på dette?

Funker det godt å dempe en .243 feks?

Patronpriser/utvalg fabrikkammo (jeg lader ikke selv)?

hastighet/kjøttødeleggelse?

Presisjon? (alt under 40 mm / 100 m er ok, mer presis er jeg ikke i å avgi jaktskudd uansett)

Jeg snakker her om .243, ikke .223 eller 6,5x55 for de som måtte la seg friste til å nevne det! :wink:

Hilsen Ranger

 

Jeg har jakta med 243w i en del år, kjøpte en rem seven, standardutgave istedet for russefeiringa. Det begynner faktisk å *kremt* nærme seg 10 år siden *kremt*. Har antakelig skutt tresifra antall rådyr/rev med denne, uten at jeg har tall på det. Bortimot rekylfritt, mulighet til å veksle mellom tunge (105gn) og lette (65gn) kuler - hvis børsa di stabiliserer begge. Best muligheter har du selvsagt om du lader sjøl, men utvalget innen fabrikkammo ser ut til å være stigende for hvert år. Når jeg kjøpte denne var det nesten ikke å få tak i... Presisjon kommer selvsagt mer an på om du finner et presist våpen og ammo våpenet liker, enn kaliberet. Kjøttødeleggelse... kommer helt an på kuletype og treffpunkt. Verken bedre eller verre enn andre kalibre, er mitt inntrykk. Jeg har skutt rådyr med uegnede kuler (tynnmantlet Hornady) som var blodskutt fra fremst i bogen til inne bak indrefiletene, og jeg har skutt rådyr hvor en nesten ikke finner skader. Og jeg har skutt kråke hvor man nesten ikke finner kråka...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruger M77 i kaliber 243W. Et kaliber som jeg liker bare bedre og bedre. Jeg bruker min rifle på rypejakt om vinteren og til rådyrjakt etter bukken. Jeg har skutt mange ryper med rifla og kan bare konstantere at det blir rene og fine slakt. Jeg lader selv så jeg har prøvd en del ladninger som rifla liker og ikke liker. Jeg har prøvd Federal sin Fusion og fikk meget bra presisjon med den. God presisjon fikk jeg også med Sako sin Gamehead ammunisjon. (blyspiss). Når det gjelder utvalget av fabrikkammunisjon er det begynt å bli meget bra. Norma samt Sako og Lapua har patroner med blyspiss og helmantel. Jeg tenkte å prøve Fusion på bukkejakta i sensommer så jeg kan ikke si noe om kjøttødelegelsene til denne patronen. Til den jakten du skal bedrive er 6mm i 243 et meget godt valg. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem mod seven i 243, har ladet med 8-10 forsjellige kuletyper, men blir ikke helt klok på den. Max presisjon jeg har fått på min er 30 mm. Ikke værst til rådyr, men til rypa er det litt snaut. kjenner flere som har 243 og de er kjempefornøyd. Har skutt noen rådyr med den, og det har ikke vært noe å si på resultatet, jeg har vell fått et mandagsløp tenker jeg. Det med 243 som ingen har nevnt er at med max ladninger og korte løp er det en god smell og en ganske heftig munningsglimt på disse våpnene med kort pipe (Rem mod seven). Har du planer om en lyddemper vil den ta disse ulempene bort, og en annen fordel , det er nesten ikke rekyl i våpnet.

 

NB: jeg har bygd ny stokk på min og beddet denne etter alle kunstens regler og ikke F...... om jeg får "superpresisjon" ut av den. Men jeg liker den så godt at jeg kommer til å bytte pipe i den, ja jeg har vell heller ikke råd til å bytte kaliber helle så mye ladeutstyr som er handlet inn for å se om presisjon ble noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd følgende: N 140, N150, MRP, Norma 204, Norma 15 og noe reloder krutt jeg hadde liggende, tror det var 22. 7-8 forsjellige kuler, forsjellige sette dybder, kronografert til den store gullmedaljen. Har egentlig gitt opp å få noe bedre presisjon enn det jeg har, venter på at økonomien skal tillate at jeg gjør et pipeskift.

Link to comment
Share on other sites

243 Win er faktisk favorittkaliberet mitt til rådyrjakt.

Jakta kun en høst før rifla ble solgt for en "ny og bedre" 6mm PPC USA, men savner 243n litt.

Skjøt noen rådyr den høsten og ingen ba om så mye mer.

 

Fant ei helt ny remington pipe hos en smed her om dagen og vurderer å skru den i ei remingtonkasse som pr dags dato er til overs. 8)

 

Brukte forøvrig 100grs Sierra PH og 100 grs Nosler Partition ladd med 45grs MRP på rådyra

Testet 55 grs Nosler Ballistic Tip også, men fikk ikke presisjon som var noe å snakke om.

70 grs er nok mer kurant.

 

Tunge solide kuler kan jo med fordel lades ned til mer moderate hastigheter om man skal jakte fugl o.l.

Tonheim leverer vel kuler som tåler en støyt.

 

Av ferdigrulla er vel Federal Fusion og Remington CLU de rimeligste alternativene til matvilt.

Sako Gamehead med 90grs SP gikk vannvittig bra i gamlerifla mi.. 3 skudd på 15mm var heller regelen enn unntaket, men denne kula rakk bare å sprenge en bog før den ble degradert til kråker og annet uspiselig vilt.

 

(Har jeg skrevet dette før??) Deja-vu her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 100grs Rhino Solid Shank (Molycoated) med 39grs N150. Upåklagelig presisjon i 20mm klassen og en restvekt som er i ypperste klasse. Men i motsettning til Tikkaen over er dette en Sako.

 

Jeg er enig med flere kommentarer her at .243 er et av de beste rådyrkaliberne. Men man må holde seg langt unna billige, hurtige kjøpepatroner da disse har en tendens til å være bygget for varmint.

 

Et ekstra pluss er at man med en søknad på .243 til småviltjakt fortsatt kan ha storviltrifle i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 90 grs kuler med n-140 å fått veldi god presisjon. Men vi snakker om en Tikka rifle her vettu. :)

Har ladet 90 grs Lapua kuler med Vithavuori N-560 og fått veldig god presisjon samt en flott munningsflamme. Men her snakker vi om en Ruger M77 rifle vettu. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye nyttig info! Takker alle for gode innspill (så langt).

Jeg har blitt mobba en del for å bruke "kanon" (.30-06) på rådyr (bortsett fra den gangen jeg felte et skadd rådyr med ei velretta kule gjennom ei julegran, da høsta kaliberet en viss anerkjennelse :mrgreen: ), og har alltid hatt en liten drøm om .243. Siden jeg nå har en rakker av en 9 måneder petit basset og rådyrjakt er blitt en klar favoritt, så kan jeg kanskje realisere drømmen om ei smekker rifle i dette kaliberet. Særlig siden det ser ut til at ferdigrulla ammo kommer mer og mer. Vi får se!

Link to comment
Share on other sites

Av smekre rimelige rifler er nok en Remington Seven et godt valg..

Ellers kan jeg nevne at min gamle 243 var en Remington SPS SS som kun ble lettere ombygd til laminatstokk og justert avtrekk. Mye børse for pengene om du skal ha deg ei rein jaktrifle.

Solgte den til en annen rådyrjeger og hørte aldri noe klager på presisjonen i etterkant :)

 

Har du bestemt deg for rifle forresten?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 9mnd gammel rådyrhund og rådyrjakt blir din hovedinteresse innen jakt, Ranger, så ville jeg sett meg ut et kombivåpen først som sist.. En kombi er et must til rådyrjakt med hund.

 

Så da begynner vel en ny kaliberdebatt, tenker jeg? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 9mnd gammel rådyrhund og rådyrjakt blir din hovedinteresse innen jakt, Ranger, så ville jeg sett meg ut et kombivåpen først som sist.. En kombi er et must til rådyrjakt med hund.

 

Så da begynner vel en ny kaliberdebatt, tenker jeg? :)

 

He he, ja om jeg hadde jaktet i de tette skogene sørpå så! Her nord jakter vi ofte i åpent terreng der vi kan sitte på et høydedrag og SE losen, ikke bare høre den. 99,5% av alle skuddsjansene jeg har hatt på rådyr har vært på riflehold pga terrengenes beskaffenhet (øyer ute på kysten). Men bevares, en kompis skjøt da et rådyr med kombien sin han, med rifleløpet... :wink:

Og en ny kaliberdebatt gjorde jeg vel ganske klart i starten av denne tråden at jeg ikke er interessert i. Da hadde tråden hatt et annet navn! :D

 

Sakotrg:

Har ikke tenkt på type rifle ennå, var foreløpig mest nysgjerrig på kaliberet i seg selv, har god tid. Men Remington Seven har jeg jo hørt flere nevne, og jeg er av de som liker Remingtons enkle leamikk og avtrekk...

Link to comment
Share on other sites

Ser at Remington mod. Seven er forholdsvis kortløpet (51 cm), 10 cm kortere enn 700-serien, hvilken innvirkning har dette på presisjon og utgangshastighet? Det kan være aktuelt å sette demper på ei slik rifle, selv om gevinsten med kort våpen og lett vekt spises opp da.

Link to comment
Share on other sites

Kort pipe gir som regel bedre presisjon.

Kort pipe og "magnum" patron med masse saktebrennende krutt gir mye munningsblåst og høgere smell.

Smellet tar du bort med demper, men blåsten sliter mer på demperen.

243 passer best i ett lengre løp pga hylsevolum og kruttype.

Vil du ha 6 mm og kort løp, velg heller 6x45 eller 6mm BR e.l.

Link to comment
Share on other sites

56-61cm pipe passer fint til en 243 det, men 51cm holder i massevis.

Å få ned hastigheten gjør ingenting i dette kaliberet til jaktbruk.

Du mister kanskje 40-50 m/s med 51 kontra 61cm pipe siden 243 er en liten magnum.

Jørund Lien gjorde en test med løpskapping og 243 var en versting på hastighetstap,

uten at rådyra merker så mye til det.

At slitasjen på demperen skal bli nevneverdig mye høyere må det skyldes uforbrent krutt som brenner av

i demperkammerne. Ikke så mye jeg ville bekymret meg over.

 

Siden du liker remington ville jeg sett litt på SPS SS..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
56-61cm pipe passer fint til en 243 det, men 51cm holder i massevis.

Å få ned hastigheten gjør ingenting i dette kaliberet til jaktbruk.

Du mister kanskje 40-50 m/s med 51 kontra 61cm pipe siden 243 er en liten magnum.

Jørund Lien gjorde en test med løpskapping og 243 var en versting på hastighetstap,

uten at rådyra merker så mye til det.

At slitasjen på demperen skal bli nevneverdig mye høyere må det skyldes uforbrent krutt som brenner av

i demperkammerne. Ikke så mye jeg ville bekymret meg over.

 

Siden du liker remington ville jeg sett litt på SPS SS..

 

 

Jeg kjenner en som hadde litt formye ubrent krutt i demperen sin og den demperen eksploderte, han fikk en splint i skuldra. så jeg tar ikke let på det med ubrent krutt i demperen hvertfall.. Så¨får jo andre gjøre va di vil..

Link to comment
Share on other sites

Ser at Remington mod. Seven er forholdsvis kortløpet (51 cm), 10 cm kortere enn 700-serien, hvilken innvirkning har dette på presisjon og utgangshastighet? Det kan være aktuelt å sette demper på ei slik rifle, selv om gevinsten med kort våpen og lett vekt spises opp da.

 

T8'n går helt til forskjeftet på Seven... :P

 

Ser for meg at Seven kanskje ikke blir så fremtung som en del andre våpen lett blir med demper. Nå har ikke jeg skutt mye med demper, og har heller ikke fått montert på mine (demperen ligger nå her...) men jeg har fipla litt med en S&L med demper, og i forhold til "normalen" virker balansen fullstendig havarert med demperen påskrudd. Det "føles" helt feil i forhold til hva man er vant til. Men det er sikkert en vanesak...

 

Som mannen i hvit frakk sa - lær deg å leve med det. Uka etter kjøpte jeg demper...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 9mnd gammel rådyrhund og rådyrjakt blir din hovedinteresse innen jakt, Ranger, så ville jeg sett meg ut et kombivåpen først som sist.. En kombi er et must til rådyrjakt med hund.

 

Så da begynner vel en ny kaliberdebatt, tenker jeg? :)

Værste jeg har hørt, klarer'n ikke skyte det med en 243W på rådyrjakt, er det neppe håp. Har brukt div riflekal. som hundefører, eneste jeg finner nyttig, er kikkert med lavforstørrelse, for de odde tilfellene rådyra er nærgående.

Litt artig er det når kombi folket har klemt av feil løp(som vanlig) da.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Er dette det værste du har hørt, 350RM? Da har ikke du hørt stort. :mrgreen:

Jeg har vært glad i kombien min i mange år. Og av de mange rådyra jeg har skutt med den, har stort sett vært med hagleløpet.

Men når vi først er inne på det har jeg de siste par årene "dratt med meg" min lille Kimber Montana i kaliber 7mm-08 på all slags jakt. Også på rådyrjakt med drivende hund, slik at kombien har blitt brukt mindre og mindre i det siste..

Link to comment
Share on other sites

Ja, sett ut ifra; kaliber utvalget til trådstarter, min ringe erfaring som dachpåheng med rifle, erfaringer med våpentypen fra banen og tidligere nevnte artigheter m løpsvelgern.

Ikke har jeg skutt noe særlig med åpne sikte , siden tidlig '70tall(luftgevær), men etter at 405'n fikk nye hylser, har jeg prøvd, og når de sikte midlene, kan levere 5 tettere en 3 fra den gjengse kombi m rødpkt/kikkert på 100m. Vil jeg som rifleskyter(ok noen få prosent hagle og pistol, da) føle meg bedre kledd med rifle.

 

Ser ikke bort fra at det kan være artig å diskutere våpentype og ikke kal hele tiden, da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei Ranger, kjøp deg ei lett børse nå som du er hundefører, jakta med ei valmetkombi før men har slutta med det, liker vekta og balansen og ikke minst avtrekket på kongsbergen min mye bedre.

I fjor skaut jeg rådyr helt inntil 40 meter ingen problem.

 

Ja ei lett børse er kjekt å ha når man skal slepe dyr ut av skauen, og i tillegg har ei bikkje som drar i motsatt retning samme hvilken vei du går! :mrgreen:

Vi får se hva det blir til etterhvert.

 

Hørte du fikk 1. på Cowboy Laila i Hattfjelldal, gratulerer! Har ikke fått somla Ares på utstilling ennå.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale de som er interesert i dette kaliberet å kjøpe siste nummer av bladet Vapen Tidningen (nr 3. 2008). Her tar de for seg patronprofilen 243W og skriver om den. Ladedata er også å finne i artikkelen.

 

Takk for tips!

 

Noen som vet svaret på mitt forrige spørsmål? "Hvilken twist/riflesnurr anbefaler dere på 243win?"

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Da får jeg bare håpe at Merkel har en 8, 9 eller 10 twist på pipene sine.

 

Skal det en KR1 i hus :?::wink:

 

Det er en i hus i 3006. Og jeg er kjempe fornøyd! Hadde egentlig tenkt meg en Blaser R93, men jeg syntes Merkel KR 1 hadde en del løsninger jeg falt for i stedet for Blaser - f.eks. boltmekanisme, magasin som tas ut fra den riktige enden, ellers er det jo mye likt på R93 og KR 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har lest hele tråden, men jeg sitter og lurer på kulebanen og hvilke hastigheter som er vanlige for dette kaliberet. (Maskinen vil ikke lese balistikksiden det har vært linket til i andre tråder.) Fikk litt griller i hodet av en annen tråd her om å bytte løp fra 308 til 243, da jeg trolig må holde meg til jakt i nærområdet i overskuelig fremtid pga økonomi og helse. Har rifle i 308 nå.

 

Er i samme kategori som trådstarter, skal jakte rådyr, rev og gås, mulig det blir noen kråker også. Hvor mye koster et nytt løp? Må man søke politiet?

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker om en "magnum" her, ville valgt ei solid kule og ikke noe lettere enn 90 grs. med tanke på rådyr.

Det fungerer selvsagt med lettere kuler også, men endel av disse er gjerne av mindre solid konstruksjon og utgangshastigheten bikker fort ett firesiffret antall msek, så skuddplassering blir mere kritisk.

Jo en hyggelig lille magnum, men der er dog kommet bedre kugler også i den lette ende.

Jeg har prøvet kugler som Hornady 95gr SST – 100gr Interlock – 85gr Interbond – 90gr Speer Hot-Cor – 85gr TSX og de bedste resultater med momentant drab/kødødelæggelser har jeg fået med (fra den bedste ende) no1 85gr TSX no2 85gr Interbond no3 95gr SST

Jeg var også på tanken om en kortpibet 243w i Sako Finnlight eller Blaser R93 men endte op med R93 med std pibelængde (som i sig selv er et kort våben) og har ikke siden fortrudt, jeg havde for inden en S&L 97DL, den var for tung og træskæftet blev krum som en banan hvis der var regn i vejrmeldingen, derfor blev R93'eren med plastskæfte.

Link to comment
Share on other sites

Har lest hele tråden, men jeg sitter og lurer på kulebanen og hvilke hastigheter som er vanlige for dette kaliberet. (Maskinen vil ikke lese balistikksiden det har vært linket til i andre tråder.) Fikk litt griller i hodet av en annen tråd her om å bytte løp fra 308 til 243, da jeg trolig må holde meg til jakt i nærområdet i overskuelig fremtid pga økonomi og helse. Har rifle i 308 nå.

 

Er i samme kategori som trådstarter, skal jakte rådyr, rev og gås, mulig det blir noen kråker også. Hvor mye koster et nytt løp? Må man søke politiet?

 

Noen som kan svare? Er det mye greier å skifte et løp, og er det dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Har lest hele tråden, men jeg sitter og lurer på kulebanen og hvilke hastigheter som er vanlige for dette kaliberet. (Maskinen vil ikke lese balistikksiden det har vært linket til i andre tråder.) Fikk litt griller i hodet av en annen tråd her om å bytte løp fra 308 til 243, da jeg trolig må holde meg til jakt i nærområdet i overskuelig fremtid pga økonomi og helse. Har rifle i 308 nå.

 

Er i samme kategori som trådstarter, skal jakte rådyr, rev og gås, mulig det blir noen kråker også. Hvor mye koster et nytt løp? Må man søke politiet?

 

Noen som kan svare? Er det mye greier å skifte et løp, og er det dyrt?

 

Hvorfor bytte løphvis detløpet u har i 308win er presist nok til småvilt jakt? Har selv jaktet mye småvilt med 308win og har du bare ei børse så gjør den mere enn god nok jobb..Den er heller ikke så slem mot viltet.

 

Men hvis du skal bytte kaliber så må du søke løp i nytt kaliber og sende børsa til børsemaker til løpsskifte som koster ca 3-6000kr alt ettersom hvem som gjør det og hva slags løp du skal ha.(rustfri/svart, dyrt eller billig løp osv)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...