Jump to content

.243 til småvilt og rådyr?


Ranger

Recommended Posts

Nei, det kan du si, hvorfor bytte løp? Jeg vil ha flatere kulebane, mindre rekyl. Er vel rett og slett litt lei 308 - har lyst til å prøve noe nytt.

 

Hehe...Er da flat nok kulebane(bare bruke lettekuler) Rekylen er en vanesak, at du er lei den vell da er det bare og bytte...Hehe men det beste er kansje og bytte børse istedet for løp hvis det ikke er ei spesielt dyr børse du har.

Link to comment
Share on other sites

Mindre vilt er generelt letter å treff med småvilt kaliber da, men jeg liker heller ikke disse "fanatiske" et kal til alt fantastene.

Ja, der sa du det, mindre vilt er lettere å treffe med et slikt kaliber. Etter at jeg bomma på en rev på 140 meter i påsken så ser jeg jo at ei 308 detter mye fra 100 m og ut. Og jeg liker ikke å skyte inn med noen cms overslag, vil at den skal gå rett frem, så i den grad jeg kan bidra til det med kalibervalg så vil jeg det.

Har vurdert å selge børsa, men jeg får ikke noe for den.. max 2 tusen og da kan jeg heller bytte løp. Så liker jeg børsa mi da, har ikke lyst til å kvitte meg med den.

Men en ting. Er 243 lov på villsvin?

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan svare? Er det mye greier å skifte et løp, og er det dyrt?

Hvis det feks er en Mauser lås din riffel er bygget ove, kan du få en bøssemager til at montere/tilpasse en pibe i 243w, samtidig vil han kunne fremstille et værktøj der gør det muligt for dig selv at bytte piben, så har du stadig 308'eren til gris og elg :wink:

 

Værktøjet kan også købes færdigt:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mid=719310

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mid=226100

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei

 

Jeg har hatt flere 243 rifler. Min første rifle var 243 :D . Det er et bra kaliber til alt opptil rådyr str. MEN du nevner at du skal jakte småvilt, og at du ikke lader selv. Da bør du sjekke tilgangen på Helmantel, ikke akkurat et kaliber det er flust i patroner og velge mellom, selv om tilgangen på ammo har blitt bedre i dette kaliberet. En fordel er 243 er et nokså sært kaliber, så det går ann og gjøre noen gode brukt kjøp. Sett ifht 223 - 6,5 - 308 - 30.06

 

Ellers er jo 6,5x55 en klassiker, som det er skrevet xxxx antal sider om her inne :mrgreen: . Her er det mye helmantel og fabrikk ammo til en god pris.

Link to comment
Share on other sites

kuletype

 

Bruker en 90 grain Lapua helmantel til fugl, å en 87 grain Hornady Vmax til rev, kråker osv. Det fine med disse to er at jeg lader begge med 37 grain N-140 å da går di likt så det er det samme hva jeg putter i børsa. Nå er den 90 grain Lapua kula vistnok gått ut av produksjon, så jeg må lete en annen helmantel.

Link to comment
Share on other sites

skal bruke 75 grains sierra varminter i 243 til rådyr og andre predatorer

Har hørt at rådyr kan spise fugleegg, men predator????

Varmintkuler på rådyr kan resultere i stor overflate sår, men ikke veldig effektivt til felling.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha ei lett 243, Weatherby Ultralightweigt :smile:

Har nettopp kjøpt ei til min kjære ( i 308) så hu får ei lett hundeførerbørse. Rifla veier kun 2.6 kilo. Vurderer samme i 243 selv (men spørs om kjærester med matchende rifler blir litt klamt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 90 grs kuler med n-140 å fått veldi god presisjon. Men vi snakker om en Tikka rifle her vettu. :)

 

 

Tikka må til!

Men husker du mengden med N140 kruttet? Rådyrjakt dette gjelder..

 

Å benytte N140 til ei 90 grs kule i 243 blir litt spesielt. Dette kruttet er veldig raskt ift hylsevolum og kaliber.

De mest brukte kruttsortene til de tyngre 6mm kulene er 204, N160 og MRP. I min 243 Ackley Improved bruker jeg N160 til 80-90 grs kuler og MRP til 90-100 grs kuler.

 

En gang i tiden prøvde jeg ut hvor god presisjon dette kal gir, og da gav faktisk N135 sammen med Sierra's flatbasede 75 grs kule best presisjon, vel og merke på 100m. Tror 37 grs med patronlengde 67mm funket best. (OBS; en 243 AI har ca 6% større innvendig volum ift 243 Win, og kan derfor fylles med +/- 5 % mer krutt)

 

I dag jakter jeg mest med børsa, gjerne gås og rådyr på lengre hold, og da gir 95 grs Ballistic Tip og Partition best presisjon fra 200m og utover. Disse kulene holder også mest energi(fart) på lengre hold.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Minnes at det er en meget kort løpet utgave i en tiur video film. Og noe åte jakt på rev.

 

Ja det er felt tiur å rev i dungevis for den rifla. Skutt i benk gir den hull i hull samlinger med N140 kruttet, såfremt jeg gjør det jeg skal. Men jeg brukte N140 før jeg kappet løpet også, ga samme resultat da, gode samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Å benytte N140 til ei 90 grs kule i 243 blir litt spesielt.

 

Ja det blir spesielt gode samlinger :-)

 

 

I ladeboka mi er det flere ladninger basert på N140 og kuler på 90gr.

Sako Speedhead 90gr (helmantel) og N140 står oppført med maks grain på 34,7 i min bok. Har prøvd nå med ladninger fra 33 - 36,3 med samme gode samlinger. Meget presis kule det der.

Har 51cm løp i Tikka T3 med demper.

Prøvde også 36,3 gr på Sako Gamehead kula , SPS kule med samme krutt. Meget gode samlinger.

 

Er ikke fremmed for å prøve andre hastigheter , men

vil ikke N160 og de tregere kruttsorter gi mye uforbrent i de korte løpene?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

47grs med N160 med 50grs max burde være en grei startladning , og 40grs min til 43grs max med N150.

Men ville prøvd 37grs min til 41grs max med N140 som startladning , da de andre kruttene er litt trege til så lett kule syns jeg.

Kommer litt an på rifletype du har, løpslengde og twist osv.

Link to comment
Share on other sites

47grs med N160 med 50grs max burde være en grei startladning , og 40grs min til 43grs max med N150.

Men ville prøvd 37grs min til 41grs max med N140 som startladning , da de andre kruttene er litt trege til så lett kule syns jeg.

Kommer litt an på rifletype du har, løpslengde og twist osv.

 

 

Ok :smile: Men jeg tar intet ansvar for ladningene her i børsa di da, så må testes :winke1:

 

Se her :)http://bushman.dk/sider/genladning/caliber/243win.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...