Jump to content

Vinterjakt på rype


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Hei! Vi er noen kamerater som lurer på å feire nyttårsaften kombinert med rypejakt en plass. Vi hadde egentlig bestemt oss for Haukeliseter-området, men siden mange sier det er dårlig med rype, vil vi gjerne prøve en annen plass.

 

Jeg lurer derfor om noen har noen tips til hvor vi kan kjøpe jaktkort/leie terreng? Ei hytte i nærheten hadde vært en fordel, men ikke et krav :)

 

Glemte forresten å si at vi bor i Kristiansandsområdet, så alt på Sørlandet er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Fikset det gjennom Inatur/Statskog for en stund siden i forbindelse med leie av en hytte på tre uker. Så det er vel kanskje ikke en ordinær avtale. Kan hende de har bestemt seg for fredning i ettertid? Du får nesten ringe Inatur å høre..

 

Kan nevne at de var veldig seine med å legge ut vinterjakt i fjor også. Ringte til dem i romjula for å skaffe jaktkort for holmevatn. Da sa de at jaktkortene skulle bli lagt ut for salg i starten av januar..

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi er noen kamerater som lurer på å feire nyttårsaften kombinert med rypejakt en plass. Vi hadde egentlig bestemt oss for Haukeliseter-området, men siden mange sier det er dårlig med rype, vil vi gjerne prøve en annen plass.

 

Jeg lurer derfor om noen har noen tips til hvor vi kan kjøpe jaktkort/leie terreng? Ei hytte i nærheten hadde vært en fordel, men ikke et krav :)

 

Glemte forresten å si at vi bor i Kristiansandsområdet, så alt på Sørlandet er av interesse.

 

 

Skriver du dette på kammeret uten å høre med turmedlemmene??

Link to comment
Share on other sites

bestemt oss for Haukeliseter-området, men siden mange sier det er dårlig med rype

På høyfjellet vest for RV9, rett før RV9 går nedover til E134, har jeg gått litt tur. Dette er det eneste stedet i sør-norge som jeg har vært og som jeg ville giddet å gå på rypejakt. Det fins ryper der...

En kjenning var der, mulignes nærmere Hovden, i fjor, og hevdet at de hadde sett masse ryper (men kom hjem med 2)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
bestemt oss for Haukeliseter-området, men siden mange sier det er dårlig med rype

På høyfjellet vest for RV9, rett før RV9 går nedover til E134, har jeg gått litt tur. Dette er det eneste stedet i sør-norge som jeg har vært og som jeg ville giddet å gå på rypejakt. Det fins ryper der...

En kjenning var der, mulignes nærmere Hovden, i fjor, og hevdet at de hadde sett masse ryper (men kom hjem med 2)

 

K

Skal vi ta en tur?

Link to comment
Share on other sites

Æ syns vinterjakt på rypa e en uteng..men det e mi meining.

Har ikke jakte ætter 23 des di siste 10 år på ainna einn predatora. Den fugel´n såm har overlevd te jul bør få fre å føre genan sine videre. Å me tanke på kor lav fugelbestanden har vært di siste åran så burde en kvær mann og dame me vett i skallen la småviltjakta vær ætter jul.

Jakte me kamera på småvilt,å våpen på predatoran.

Så kanske får vårres barnebarn muligheter te å oppleve å høste av egen natur når dæm væks opp...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

So lenge ein jaktar med måtehold, so ser eg ikkje problem med å jakte rype på nyåret. Vinterjakt på rype er ei fantastisk jaktform som ofte har lite utbytte i form av fugl, men stort utbytte i form av opplevingar.

 

Kva som har størst betyding på bestanden av haust- og vinterjakt, kompensatorisk og addidativ jaktdødligheit etc har vi diskutert på metervis her, der blir vi nok aldri einige :wink:

Men det som i alle fall er sikkert er at ei daud rype legg ikkje egg, uasnett om den er skoten i september eller i februar.

Link to comment
Share on other sites

Da sjefen for rypeprosjektet i nordland kunne bekrefte at mellom 75 og 80 prosent av uttaket av ryper ble gjort den første måneden av jakta, vil jeg heller påstå at det er høstjakta som bør forbys.

 

Og påstå at

kvær mann og dame me vett i skallen la småviltjakta vær ætter jul
, minner om lite fortåelse om jakta, og enda mindre om historien med den.

 

Før i tia ble det fanget og solgt vesentlig mere ryper enn nå-og det nyttet lite å komme med brune, pipkyllinger til oppkjøpere. Det var kun hvite ryper som gjalt.

 

Og hvor er det du mener all denne rypa som sprekker blir av?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

EDIT: Innlegget er ikke lenger gyldig, siden det som jeg svarte på er blitt slettet.

 

 

Imidlertid, PS'en er fremdeles gyldig: Diskusjon for/mot vinterjakt på rype er vel rimelig off topic i denne tråden? Det finnes allerede en laaang tråd der det temaet er noenlunde ontopic: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=9117

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis man virkelig vil gjøre noe for rypa kunne man jo kutta ut jakt før 1.januar.

Siden noen sier at 75-80% av de ryper som blir skutt hvert år, blir skutt før jul. Så vil kun jakt fra nyttår fram til mars utgjøre et mye mindre uttak enn dagens jakt fram til nyttår. Dessuten vil det begrense antall tilreisende jegere....

Å selv om dødeligheta av ryper er høy, så er det sånn at en rype skutt 10.sept ikke har sjans til å overleve vinteren uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blir neppe det helt store jaktpresset på rypene i Sør-Norge de siste dagene av jakta. Tror de fleste som har blinket seg ut disse dagene på fjellet kan skyte en hvit pil etter bra jaktvær og fine snøforhold til ski og hunder. Skulle vært litt morro å visst hvor mange ryper som er skutt i Sør-Norge etter nyttår i år. Med ekstremkulde og flere snøfall så tror jeg mange har slått fra seg rypejakt sålangt, og flere som har gjort et forsøk har sikkert blitt sittende inne å spillt jatzy istedenfor.

 

Vi får skåle for de hvite rypene, og skulle vi ikke treffes før månedskifte så tar jeg turen opp til Dem så fort snøen bærer ski og hunder. Det blir da uten børse, men med solbriller og kamera. :)

Link to comment
Share on other sites

Med ekstremkulde og flere snøfall så tror jeg mange har slått fra seg rypejakt sålangt, og flere som har gjort et forsøk har sikkert blitt sittende inne å spillt jatzy istedenfor.

 

Ja å som finnmarking som har opplevd det som omtales som "ekstremkulde og flere snøfall" her på østlandet, så må jeg bare le. Kulden er ikke værre enn en helt vanlgi vinter i finnmark, å snåfallet er det jeg vil kalle for godt under middels mye snø........

 

Så om jakta hadde blitt flytta til 1.okt tror jeg mange av jegerne sørfra hadde holdt seg unna finnmark iallefall. for der kan det jo være det som kalles for både eksterem kulde og opptil flere snøfall i oktober ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flakket rundt i Norge på kryss og tvers i årevis. Jeg har bodd i alle våre landsdeler og jeg har jaktet rype i de fleste høyfjellsområder landet har å by på.

 

Det er en stor forskjell mellom rypejakt i Nord og Sør, og det er tilgjengeligheten om vinteren. I nord har jeg jaktet rett fra riksveien eller tatt på meg skia på togstasjonen og vært i jaktterreng på 5 minutter. I sør ligger ofte terrengene mer utilgjennegelig på vinteren. Slipper du en fuglehund i terenget mitt i dag vil den forsvinne i snøen, den finner ikke fotfeste. Skal man inn i et slikt terreng med sekk eller pulk så er det betydeligt mer krevende enn den vinterjakta jeg har kunnet bedrive i Nord-Norge.

 

Dette med vær og myter er ganske komisk. Mange søringer tror at været er helt umenneskelig i nord, og mange nordlenninger tror søringene er noen pyser. Vi som har reist litt i landet vet bedre. Snakket med en finnmarking senest på torsdag, han sa at det var betydeligt mer snø i sør enn i nord. Jeg har også utallige ganger fløyet fra Nord-Norge og fått kuldesjokk når man kommer ut på flytrappa i sør. Når det virkeligt er kaldt i landet tror jeg den verste plassen som finnes er områdene rundt Oslofjorden. I min tid som soldat i indre Troms var sjeldent kulde noe problem Om gradestokken viste -20 var det sjeldent noe poeng å være iført noe mer enn feltskjorta, om man skulle en liten tur ut. Er man så tynnkledd i rå Østlandskulde så går det på helsa løs.

 

Nordlenningene tror heller ikke søringer kan kjøre bil på vinteren. Det er akkurat samme myten som er skapt gjennom media. Det første snøfallet i Tromsø er akkurat like kaotisk som i en Østlandsby.

 

Nok om det høggern. Jeg kan love deg at du hadde holdt kjeft dersom du hadde fått bli med på rypejakt i mitt terreng. Du skulle fått lov å dra dagen før meg. Da hadde du sikkert rukket å dra opp pulken i løssnøen, spadd fram hytta, varmet den opp og stått klar med en 7 retters middag og en dry martini når jeg ankom hytten. Siden du har tråkket spor til meg så skal jeg være grei å ta oppvasken. :D

 

Så du må gjerne le Høggern. Dersom dine referanser fra Nord er Finnmarksvidda så håper jeg du gjør sammenligningen med f.eks Hardangervidda. Den største forskjellen er at det er betydeligt flere snøscootere i Nord. :wink:

 

Hvor jakter du dine vinteryper nå når du bor i sør da tro? Har du et tips? :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

I nord har jeg jaktet rett fra riksveien eller tatt på meg skia på togstasjonen og vært i jaktterreng på 5 minutter.

vel, har du jaktet rett fra togstasjonen har du ikke vært lengre nord enn i nordland akkurat da......... (nordlandsbanen går til fauske og ofotbanen går fra narvik til kiruna...)

 

Å ja jeg har bodd på østlandet i "ekstremkulden" i vinter.

Utenfor vinduet mitt er det under en halvmeter snø på marka, å det har ikke blåst no særlig enda på årets to måneder, så all snøen som har falt ligger her. så hverken de ekstreme mengdene snø..... og den ekstreme kulda er noe spesielt.... vel. jeg har bodd både på kysten av finnmark og på innlandet, å begge plasser er det betydelig mer snø enn her vinterstid.

Kansje han finnmarkingen mente i år, når det var plussgrader og regn og elendighet i desember og i januar, så all snøen forsvant ;)

Hva antall snøscootere har med vinterrypejakt klarer jeg ikke forstå, da det ikke er lov jakte fra motorkjøretøy.....

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vet nøyaktig hvor togene går og hvor de stopper. Men jeg syntes det ble litt overkill å lage et eget avsnitt om det.

 

Han Finnmarkingen som jeg referer til snakket om tillstanden i år ja, akkurat som jeg gjorde når det gjallt snø og kulde. I fjor hadde vi knapt vinter...

 

Antall snøscootere og vinterjakt er det flere som forstår lite av, for det er jo ikke lov. Men effektivt det er det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt en helg de 4 siste åra for å jakte rype i februar i Sør Norge.

Mest for turen sin skyld da flott vintervær er helt fantastisk i fjellet, men litt for hunden også.

Utbyttet er magert. Jeg har felt en fugl, som jeg da heller ikke fant igjen da den stakk seg bort i en djup elvedal full med snø, is og einer.

Resultatet er stort sett at man ikke kommer innpå fuglen siden den er skjør, hunden dekker ikke terrenget godt siden det ofte er altfor mye snø for han, pluss med ski og mye snø så er det ikke alltid så greit å dekke terrenget godt selv heller. Nå er jeg vel også bare en middels skytter også. Men jeg får da sett en del flott kvit rype.

 

Jeg innbiller meg, uten å vite dog, at kikkersikte og rifle er mer effektivt en hagle og hund, men det ikke så farlig med utbyttet for min del i denne typen jakt.

Link to comment
Share on other sites

thomasjj skrev:

Jeg innbiller meg, uten å vite dog, at kikkersikte og rifle er mer effektivt en hagle og hund,

Jeg tror ikke det er lett å måle effektiviteten her, det kommer helt ann på forholdene. Det optimale er å kunne ha valgmuligheten. Så lenge fuglene trykker og det er bra føre tror jeg de fleste med valgmulighet velger hund og hagle. Spesiellt dersom fuglene ligger i dokk eller ikke har flokket seg er det hagla som gjelder. Skulle du derimot få øye på små hvite prikker som sitter i bjørka så ligger forholdene til rette for rifla.

 

men det ikke så farlig med utbyttet for min del i denne typen jakt.
Vinterjakt på rype vil sjeldent gi utbytte som står i stil til innsatsen. For meg dreier det seg om å beherske elementene og få oppleve det spektakulære. Vinterjakt på rype er det Norskeste som finnes, OL-gull og 17.mai kommer ikke i nærheten. 8):D
Link to comment
Share on other sites

dvs flytta jaktstart til ut i oktober

Jeg vet om flere terrenger der det blir praktisert. Grunnen er at jegerne jakter skogsfugl i september og flytter opp på høyfjellet når elgjakta starter. Jaktstarten har ikke hatt noe effekt på bestanden. En sen jaktstart i statsalmenningene i nord ville nok ha redusert antall jegerdøgn noe, men jeg tviler på om de fastboende er villige til å vente til oktober.

 

Skal vi ha mye rype i terrenget må vi ha fokus på predatorer. Man skal også frede steggen og kun skyte kyllinger på høsten. Prøv det så kan du jakte i en hønsegård. :D

Link to comment
Share on other sites

Det skrives om snøscootere og jakt litt lenger opp i tråden.

I studietiden bodde jeg en vinter i Finnmark, og gikk endel på jakt. Men det er nå sånn i finnmark at områdene er ganske så store der, så om man går ei mil inn på fjellet, og ei mil tilbake er det en drøy tur, uten at man kommer seg til de hotte stedene i det området. Derimot, når jeg fikk lånt meg scooter, kjørt 3 mil inn på vidda, for så å ta skiene fatt ble det noe helt annet. Så selv om man kan bruke scooteren til transport, er det ikke dermed sagt man jakter fra scooteren.

Ellers var det veldig fine forhold å gå i nordlandsfjellene i januar. Lite snø, hardpakket av mildvær. Bakdelen blir jo da endel is, men det satt rype på avblåste rabber.

Link to comment
Share on other sites

I studietiden bodde jeg en vinter i Finnmark, og gikk endel på jakt. Men det er nå sånn i finnmark at områdene er ganske så store der, så om man går ei mil inn på fjellet, og ei mil tilbake er det en drøy tur, uten at man kommer seg til de hotte stedene i det området. Derimot, når jeg fikk lånt meg scooter, kjørt 3 mil inn på vidda, for så å ta skiene fatt ble det noe helt annet. Så selv om man kan bruke scooteren til transport, er det ikke dermed sagt man jakter fra scooteren.
Takk for den ASi.

Store deler av rypeterrengene i sør er nasjonalpark og villreinområder med store begrensninger på motorisert ferdel så rypene i sør er litt mer krevende å jakte enn Finnmarksrypene.

 

Gode terrenger som er relativt tilgjengelige fra bilvei koster skjorta å leie. Ellers kan du velge et billigere alternativ, men det krever mange fridager og at du er fullt utrustet for vinterekspedisjon.

 

De "hotteste" områdene er definitivt mer tillgjengelige i nord.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov kjøre snøscooter utenfor merket løype. Så du er fortsatt nødt til å holde deg til scooterløypenettet (som på mange måter kan sammenlignes med veinettet sørpå.) Om noen kjører snøscooter utenfor merket løype for å dra på jakt bryter de motorferdselloven...

 

Å om man bruker snøscooter til transport så er det vel akkurat det samme som om man bruker bil til transport. Man jakter jo ikke fra bilen selv om man kjører fram til jaktterrenget med den ??

Link to comment
Share on other sites

som på mange måter kan sammenlignes med veinettet sørpå.)

Det kan overhodet ikke sammenlignes. Veinettet sørpå går hovedsaklig i dalbunner og i tuneller. Mange som skal jakte vinterstid i sør må parkere bilen, laste pulken, gå 1-2 mil på ski i løssnøen med 700 m stigning. I Finnmark kan du ta med deg en matpakke og termos og rekke hjem til middag.

Link to comment
Share on other sites

Du kan rekke hjem til middag sørpå og. Spørsmålet er bare hvor langt du drar ;)

 

Er ikke no særlig scooterløyper i nasjonalparkene i finnmark. Så om du skal sammenligne nasjonalparker så er det nok akkurat likt omtrent.

 

Men ja, jeg ser at det er langt, tungt osv å komme til de mest avsides områdene.

Men det er jo bare å betale det et jaktområde som er nærmere veg koster om man vil jakte nærmere veg. Enkel løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...