Jump to content

Legge til Bue under Våpenkammeret


JanT

Ønsker du eit emne om Bue under Våpenkammeret  

157 members have voted

  1. 1. Ønsker du eit emne om Bue under Våpenkammeret

    • Ja?
      109
    • Nei?
      48


Recommended Posts

Hei!

 

Slik jeg har oppfattet det er det en stor del av kammerets medlemmer som også holder på med Bue, kunne vore nyttig å hatt en plass her inne man kunne diskutert emnet. En ypperlig mulighet til å lære andre om fenomenet og diskutert alle fordommene mot buejakt...

Link to comment
Share on other sites

Driver ikke med bueskyting sjøl, men har ikke noe i mot at bue burde være lagt til. Et argument mot er jo at det ikke er lov med buejakt, men det er det heller ikke med pistol. Dessuten har jo bueskyting noe med skyting å gjøre og. Dessuten er det økende interesse rundt omkring for bueskyting (har jeg hørt), og det er sikkert mange som ønsker mer kunnskap rundt det her inne. Har prøvd det et par ganger sjøl og synes det er interessant!

 

Så jeg stemmer for! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi som er bueskyttere har vårt eget forbund, egen nettside og eget forum. http://bueskyting.no/

Her vil det være masse info for dem som søker det.

Jeg vil oppfordre alle som er bare litttt interessert, til å finne klubben som holder til i nærheten, og prøve moderne buer. Jeg er verken for eller mot buejakt, jeg har børser så det holder og orker ikke begynne med compound bare for jaktens skyld.

Jeg leste nettopp i en tråd at med bue går man ett skritt tilbake. Det stemmer ikke. Ei moderne compoundbue leverer så det holder, buejakt verden rundt er bevis på det.

Nå er ikke bueskyting noen spesielt utbredt sport, så BUE som eget tema under våpenkammeret blir nok en temmelig smal sak, men for de interesserte blir det vel bra da.

Det blir i så fall også det tredje bue-forumet da også buejegerforbundet har dette tilbudet.

http://www.nbjf.net/

Link to comment
Share on other sites

Asi:

 

Det er jo det som er noe av problemet i dag, at man skal skille ut bue skyting fra annen skytesport!

 

Grunnen til at jeg ønsker å få inn emnet her på kammeret er at på feks forumet til NBJF.net er det utrolig liten aktivitet. En del av grunne tror jeg er at de aller fleste er her på kammeret og ikke ønsker å delta i flere forum samtidig...

 

Godt sagt ko-stens, er mange våpen som ikke er lov å jakte med men som har emner her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg ønsker å få inn emnet her på kammeret er at på feks forumet til NBJF.net er det utrolig liten aktivitet. En del av grunne tror jeg er at de aller fleste er her på kammeret og ikke ønsker å delta i flere forum samtidig...

Ganske enig. Samtidig blir det tilgjengelig for alle som ikke gidder å se på "spesial" forumene, og flere kan bli interesserte i bueskyting/buejakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel rett over 500 medlemer i NBJF og da blir aktiviteten på forumet begrenset.

Jeg syntes dette er et flott forslag og støtter det helt og fullt. Jeg kan heller ikke se noen ulemper med et slikt kammer. Her vil vi kunne diskutere utstyr, tuning, erfaringer, jakt og samtidig informere om hva som skjer i de ulike andre forum/lokallag.

Selv startet vi lokallag i august i år under nbjf, og interessen er økende. De fleste som kommer og prøver blir relativt overrasket over både presisjon og kraft i disse buene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme er skjedd her i kommunen, startet under nbjf...

 

Er ganske fersk, faktisk så ligger min egen bue enda i postgangen. Men er ivrig bruker av kammeret og holder på med litt av hvert når det gjelder jakt, skyting og våpen. Derfor ville det vert greit å hatt alt på samme sted, i tillegg ville det vert enklere å rekrutere da det ikke er mangen som går på forumet til nbjf uten at de allerede er ihuga bueskyttere/jegere...

 

Eg har nå en plan om å prøve å få med meg alle kjente for å prøve buen min når den kommer, det er den beste måten å rekrutere på...

Link to comment
Share on other sites

Enig med disse, trur flere kan bli interessert.

 

Grunnen til at jeg ønsker å få inn emnet her på kammeret er at på feks forumet til NBJF.net er det utrolig liten aktivitet. En del av grunne tror jeg er at de aller fleste er her på kammeret og ikke ønsker å delta i flere forum samtidig...

Ganske enig. Samtidig blir det tilgjengelig for alle som ikke gidder å se på "spesial" forumene, og flere kan bli interesserte i bueskyting/buejakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mot, rett og slett fordi jeg synes lista over underforum er mer enn lang nok. det blir fort rotete om man deler for mye opp.

 

Rett og slett årets best begrunnede svar :oops:

 

Den eneste gangen man bruker forumforsiden er jo om man skal inn i et spesielt underforum, ellers er det mest praktisk å bare trykke på "se nye innlegg" hele tiden. Så hvor mange underforumer som finnes på forsiden bryr i alle fall ikke meg noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men nå er det jo ingen steder å skrive om buer? Skriver en under OT så dukker det aldri opp, og under jakt bare maser folk om at det er ulovlig :wink:

Kanskje noen vil arrangere introkurs i bueskyting for Kammerater, hvor skulle en skrive det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mot, rett og slett fordi jeg synes lista over underforum er mer enn lang nok. det blir fort rotete om man deler for mye opp.

 

Seriøst?

Hva mener du? Trådstarter ber om synspunkt for og imot, og jeg er mot og dette er grunnen. Jeg kunne ha svart deg på en like flåsete og nedlatende måte .. men skal la det være.

Det kommer forslag om nye underforum hele tiden: For dempere, for oppussing av stokker, for ditt og for datt. Bueskytterne er ikke de eneste som synes at deres interesse krever et eget underforum. Var det sånn så var det jo ikke noe problem. Jeg er som sagt for å være ekstremt forsiktig med å åpne nye underforum. Det har ingenting med bueskyting å gjøre. Jeg har vært med M67 og prøveskutt hans buer, kjempeartig! Og jeg så helst at buejakt var tillatt i Norge. Jeg er altså ikke mot fordi jeg er imot buejakt, men fordi det blir for mange små underforum.

Link to comment
Share on other sites

Dette var vel det svaret du burde gitt i første innlegg Skaubjønn.

Jeg mener fortsatt det ikke holder mål.

Hvem har avgjort at de underkammerene som finnes er de riktige? Kammer om dempere og stokkmaking som du never faller under kammer som allerede eksisterer. Det gjør ikke bue, bueskyting og buejakt. Dette er vel ikke et forsøk på å kreve et underforum, men å lufte interessen for om behovet er der.

Link to comment
Share on other sites

Helt fint å lufte interesser Peders. Nei, det er ikke svaret jeg burde gitt i første innlegg. Trådstarer spør ikke om vi er interessert i bueskyting eller buejakt, det spørres om det er interesse for et underforum for bue og argumenter for og imot. Jeg synes det er en smule sært dersom dere som er for et slikt underforum antar at de som er imot har fordommer mot buejakt... Det er nemlig to forskjellige tema. Det spørres spesifikt etter synspunkt og argumenter også fra de som er imot, og da må dere nesten tåle at jeg er imot, og har argumenter. At dere er uenig i synspunktet og argumentene er jo helt fint, dette er et diskusjonsforum og vi skriver i en tråd hvor temaet diskuteres. Men ikke mistenkeliggjør de som er uenige med dere, for eksempel ved å anta fordomsfullhet.

Nå er det ikke meg som avgjør hvilke underforum som er de riktige. Jeg er meningsberettiget i likhet med alle andre, og skrive i denne tråden på vegne av meg selv og ikke på vegnet av styret.

Link to comment
Share on other sites

meningsberettiget i likhet med alle andre

Pøh, du er bare redd for at må kjøpe deg en bue :wink:

 

Mer seriøst, jeg tror ikke det gjør noe med mange underkammere, selv om jeg ser argumentet til Skaubjønn. Jeg synes derimot det er greit med oppdeling, så jeg kan se akkurat der jeg vil.

Sånn sett kunne jeg og tenkt meg et "Ny rifle i 6.5, Tikka T3" forum (kommer de ikke snart med T4?), og et "flattskytende superdupermagnum med lette kuler til langholdsjakt"- forum :roll:

 

Det er mange flere "bueskyttere" enn noen tror.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, jeg klarer ikke helt å se at noen mener du er imot buejakt fordi du er imot underkammer. Jeg klarer heller ikke se noen antydninger om fordomsfullhet, men det kommer vel ann på øyet som leser.

Selv håper jeg inderlig det hadde kommet et underkammer for bue.

Kanskje nissen kommer til meg i år 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er mot, rett og slett fordi jeg synes lista over underforum er mer enn lang nok. det blir fort rotete om man deler for mye opp.

Ønsker du ikke et aktivt forum da?

Det er jo brukerne av forumet som gjør det aktivt og interessant.

Som buejeger og..... vanlig jeger leser jeg kammeret mye, men skriver skjeldent innlegg her.

At forumet blir rotete kjøper jeg ikke.

Det finnes da underforum her som ikke er relatert til jakt/skyting med kruttvåpen.

Link to comment
Share on other sites

I Svenska Dagbladet stod det idag at Buejakt blir lovlig i Sverige fra juni 2010. det er enda ikke avklart hvilken prøve som skal avkreves buejegeren, men dette kommer nok snart på plass. Da gjenstår kun Norge, som igjen inntar posisjonen som anderledes landet.

 

Buejakt har en selfølgelig plass i ethvert jaktforum, og buejakt er definitivt noe som kommer til å vinne nye tilhengere. De som er skeptiske oppfordres til å sette seg inn i saker før man diskuterer.

 

rookie

Link to comment
Share on other sites

Er i mot nytt underforum for bue, der finnes egne forum bare for bue på nett. Som burde klare å ta seg av denne sporten.

 

Videre mener jeg at så lenge bue a: ikke er ett regpliktigt skytevåpen, og b: ikke er tillat til jakt i norge. Så hører den ikke hjemme som eget subforum her på kammeret, der er allerde subforum vi har brukt til å diskutere bue i. Og det burde holde.

 

Om punkt b: skulle endre seg, er saken en helt annen. For da kommer buejakt inn under forumets formålsparagraf.

 

Man burde kansje også innføre eget subforum for Armbrøst om bue får. Spesielt siden armbrøst allerede er ett regpliktigt skytevåpen.

 

P.s For meg er Buer skremmende farlige våpen, men alle synes å se på de som leker. Den dag buen kommer ut av skapet som det den er, så skal blir nok den også regpliktig som armbrøst allerede er det. Kravet om buejakt, er for meg det samme som å søke å endre buens status som leke til drapsvåpen i folksbevisthet (bare vent til jenny og co setter tennene i dere). Og tilslutt så er det ingenting man kan holde på med, som ikke er regulert til døde. :?

 

Og for meg er det altså enda en grunn for å ønske at støynivået rundt jakt med buer skal holdes på ett lavt nivå som råd er (ihvertfall til man ser hvordan svenskene tar det).

Link to comment
Share on other sites

I Svenska Dagbladet stod det idag at Buejakt blir lovlig i Sverige fra juni 2010. det er enda ikke avklart hvilken prøve som skal avkreves buejegeren, men dette kommer nok snart på plass. Da gjenstår kun Norge, som igjen inntar posisjonen som anderledes landet.

 

Buejakt har en selfølgelig plass i ethvert jaktforum, og buejakt er definitivt noe som kommer til å vinne nye tilhengere. De som er skeptiske oppfordres til å sette seg inn i saker før man diskuterer.

 

rookie

Så sant, så sant "rookie". At det endelig skjer noe i Sverige er godt nytt. Vi har ventet på avgjørelsen der leenge.

Det er mye uvitenhet om buejakt og som du også skriver, annerledeslandet Norge vet noe om buejakt som ikke resten av landene i verden som annerkjenner buejakt vet. Hva det er, har jeg enda ikke fått tak i. Utrolig mange land i verden har annerkjent buejakt som jaktform, og som du skriver hører det naturlig inn i dette forum også. Derfor er det viktig at underforumet vi foreslår blir opprettet, så informasjonen som trengs, når ut til jegere om dette. kammeret.no er et forum for jegere, og et underforum om Buejakt burde ikke være noe problem å opprette her.

Link to comment
Share on other sites

: ikke er ett regpliktigt skytevåpen, og b: ikke er tillat til jakt i norge

Hva slags argument er det der? Fjernet resten av teksten. Kjell Olav

Vi har underkamre for både kikkerter, kniver, luftgeværer og pistoler - det kan vi ikke ha etter dine regler.

 

Det andre tullet ditt med at vi må få registrert buene er jeg også sterkt imot. Mest på grunn av at det er umulig å gjennomføre. Alle som vil kan lage en bue med ei øks og en ettermiddag i skogen, en bue som skyter ei pil gjennom en elg og ut på andre sida - om den treffer... Dette er det 10 kår tradisjon for, minst.

Skal du forby pinner med snøre fra ende til annen? Eller må de ha en viss stivhet for å bli forbudt, blir ei pil registreringspliktig når den blir spiss, skal 5åringen min registrere pilene sine - og ja, buen hans vil sende ei jaktpil (hans 16" piler) til fjærene i hvilket som helst dyr, og ja - nåde han om han så mye som peker med ei pil på noe som ikke skal skytes.

En bue er et våpen akkurat like farlig som hvilket somhelst lovlig skytevåpen, men den krever betydelig mer av brukeren for å være farlig. Han må gå inn for bueskyting i årevis for å være "farlig" sammen med buen sin, det blir nesten like tullete som å si at en må ha polititillatelse for å trene karate. Da blir man et våpen, eller hva med skosnørene mine, kan drepe med de og, skal jeg registrere dem?

Poenget mitt er at ei rifle er livsfarlig selv om brukeren ikke har noe kjennskap til bruken av den, den er nesten farligst da. Buen krever en bueskytter for å være farlig.

 

Uansett uenighet, vi ER bare uenige på punkt to her. Men på punkt en? Ser du det urimelige i argumentet som jeg siterer?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er eit eige underforum for foto så at ikkje bogejakt skulle vera kvalifisert for eit eige underforum kan eg ikkje sjå. At det blir meir rotete med mange underkammer er eg ikkje einig i. Det blir faktisk enklare å finna det du spesifikt er ute etter. Har stemt for.

Link to comment
Share on other sites

Er i mot nytt underforum for bue, der finnes egne forum bare for bue på nett. Som burde klare å ta seg av denne sporten.

 

Videre mener jeg at så lenge bue a: ikke er ett regpliktigt skytevåpen, og b: ikke er tillat til jakt i norge. Så hører den ikke hjemme som eget subforum her på kammeret, der er allerde subforum vi har brukt til å diskutere bue i. Og det burde holde.

 

Om punkt b: skulle endre seg, er saken en helt annen. For da kommer buejakt inn under forumets formålsparagraf.

 

Man burde kansje også innføre eget subforum for Armbrøst om bue får. Spesielt siden armbrøst allerede er ett regpliktigt skytevåpen.

 

P.s For meg er Buer skremmende farlige våpen, men alle synes å se på de som leker. Den dag buen kommer ut av skapet som det den er, så skal blir nok den også regpliktig som armbrøst allerede er det. Kravet om buejakt, er for meg det samme som å søke å endre buens status som leke til drapsvåpen i folksbevisthet (bare vent til jenny og co setter tennene i dere). Og tilslutt så er det ingenting man kan holde på med, som ikke er regulert til døde. :?

 

Og for meg er det altså enda en grunn for å ønske at støynivået rundt jakt med buer skal holdes på ett lavt nivå som råd er (ihvertfall til man ser hvordan svenskene tar det).

Du nevner armbrøst som subforum, ja hvorfor ikke. Men armbrøst er så vidt jeg vet ulovlig i Norge . Og ikke å forglemme,

armbrøsten spenner du, og kan gå med den spent resten av dagen.

En bue er noe du må være mann for å spenne når øyeblikket er inne. Har du ikke evnen til å spenne den når du skal, og sikte deg inn og selvfølgelig trent på hvordan du skal behandle riktig, og vite hvor du skal plassere skuddet, kan du heller ikke jakte med den, greit...

Du nevner at alle ser på den som en leke. Hvem er alle, nok en grunn for at det trengs et subforum for å opplyse "alle" om at en jaktbue ikke er en leke.

Det trengs kanskje å opplyse forumet om at NJFF støtter oss http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=39387647&displaypage=TRUE. Du nevner at støynivået bør holdes på et lavt nivå.

Iallefall til du vet hvordan svenskene tar det. Hva mener du med dette?

Er du kanskje redd for at jakttrykket blir for stort, og at buejakt kanskje tar plassen til jakt med krutt.

Fordi du er uenig og ikke lar deg opplyse, dømmer du alt nord og ned.

Forstår du ikke at vi er vanlige jegere som har startet med buejakt også. Hvorfor i all verden skal alt være annerledes her i Norge enn i resten av verden. Nok en gang" Hva er det "vi"/"alle" vet i Norge om buejakt, som ikke resten av verden vet..... om buejakt.

Link to comment
Share on other sites

Måtte tilbake til side en og lese trådstarters spørsmål eller forslag om en vil. ser at det er Bue han ønsker inn under Våpenkammeret.

Ser at noen påstår at alle tror at bue er leketøy??? Bueskyting visst en ser det under ett er en Enormt stor sport, går en inn på Norges bueskytterforbund har dei hatt 8419 besøkendes denne måneden- verdensbueskytterforbund har opprettet en facebook side i Desember og har allerede 2 918402 besøkende.

Bueskyting er en Olympisk gren osv. Skriver dette som egentlig alle vet, for at dei som tror at vi som driver med bueskyting ikkje vet hva en bue er eller hvordan bruke den.

Buejakt er en form for jakt som er for dei spesielt innterserte både når det gjelder utstyr og ikkje minst evnen til å smyge seg inn på 20 meter fra viltet.

ser ikkje den med at bue/buejakt ikkje kan ligge inne på grunn av det ikkje er lov å jakte i norge som det er påpekt tidlegere er det da mange underforum som må fjernes. F.eks Pistol og luftvåpen.

God jul allesammen

Link to comment
Share on other sites

Hei hei og god jul til alle som har deltatt i denne tråden.

 

Det gleder meg stort at det er så mange som deler samme meninger og ønsker som jeg har...

 

Håper bare at vi som er brukere her på kammeret blir hørt, og at demokratiet råder her inne også....

 

Dere som er aktive innen buejakt/skyting må ta i eit tak å informere bekjente om denne jaktformen. Og fortelle hvor på nettet man kan finne svar på spørsmål man har i forbindelse med buejakt/skyting...

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en skikkelig brainstorming når vi startet kammeret for å holde antall underforum nede. Målet var å ha et oversiktlig og brukervennlig forum.

Noen har kommet i ettertid, men mange av forslagene har blitt forkastet fordi vi allerede har et eller flere underforum som har dekket temaene.

Ofte mye brukte argument mot nye undergrupper har ofte vært fra vår side at det blir vanskelig for brukerne å finne rett forum å poste nye tråder i.

 

Når det gjelder "Bue" vil i alle fall det argumentet falle bort. :)

 

Jeg har generelt vært i mot nye eller flere undergrupper, men bueskytterne får så absolutt min stemme i styret når "nytt underforum: bue" blitt tatt opp på dagsordenen på et kommende styremøte.

Link to comment
Share on other sites

Angående underforum for foto etc, så har jeg faktisk ikke fått med meg dette. :oops: Så det argumentet om at bue rent teknisk ikke hører hjemme her, skal jeg inrømme faller bort for min del (er da ikke helt urimlig heller).

 

Hva jeg mener med "Hvordan svenskene tar det", er om buen får en status endring blandt folk flest fra leketøy til "farlige greier". Eller om det hele går greit (det er jo lov å håpe).

 

Reg plikt på bue er enkelt. Alle compound buer blir regpliktige som armbrøst (burde ha vært det for lenge siden spør dere meg), + at alle buer med en styrke over ett gitt antall pund/kg bør bli regpliktige (slik at man skiller leker fra de virklig farlige greiene).

 

Mye trening for å bli farlig med bue????? Jeg prøvde 2 forsiktige skudd med compound bue, for å kjenne på saken (har aldri skutt med en slik bue før), før jeg satte en pil i høyspentstolpe over 40m borte. Treff innenfor 40cm på 50m på andre forsøk, uten øvelse eller noen form for å ha prøvd noen annen bue siden jeg var rimligt ung, og innenfor 20cm (bredden på stolpen) på tredje forsøk. Tilsier at folk flest nok ikke trenger mer enn noen timers øvelse i hagen, før de er mer en kapable til å utrette farlige ting med buer. Merk at jeg ikke sier bli gode bueskyttere, men nok til å utrette farlige/uvettige ting.

Jeg syntes i alle fall det var skremende lett å oppnå tilstrekklig treffsikkerhet, for å si det slik. Og kraften fikk min salong til å virke som ett leketøy. :shock:

 

Husk jeg har knappest skutt noen bue siden jeg var 12 år. Og de lagde jeg av de gule markeringsrørene i plast som var på støttewirene til telefonstolpene på 70 tallet, en taubete og ett par muttrer. Vi brukte av ogtil de buene til å skyte hull i de gamle metalgatelysene, og da mener jeg hull i metallet, etter å ha skutt i stykke glass og pære i samme skuddet (trepil med en 3-5" spiker surret fast i splitt fremme). Jeg har fra sikkert hold (host host) at samme bue lett drepte eller spiddet fast en måse på 15m hold (om man traff da, men det kom mest an på hvor forseggjort pilen var).

 

Ingen av disse "gutte strekene" var eller er lovligt, og når jeg ser hvor sterkt folk reagerer på at pus kommer hjem med en pil gjennom kroppen (sto å lese for en stund siden). Så er det klart at jeg har mine store reservasjoner i forhold til å gi "feil folk" ideer omkring hva en fritt tilgjenglig bue kan brukes til. Jeg trives nemlig godt med at folk flest ser på buen som ett leketøy, eller ett sportsredskap.

 

Slik jeg ser det, er dere for å endre buens status. Og da er jeg for å inføre regestreringsplikt. Så ikke enhver idiot kan gå på butikken og kjøpe seg drapsvåpen med avstandskapasitet på linje med en pistol (greit, så er ikke en bue noe man drar med seg under jakka, men den er ikke langt unna en rifle i bærbarhet).

 

 

Derfor er jeg for øyeblikket i mot buejakt i norge, og derfor er jeg i mot å hause temaet mer enn nødvendigt med å gi det lett tilgjenglig plass, der jeg vet buejakt kommer til å ta mye av plassen.

Og da sier det seg selv at jeg ikke er for noe underforum om bue her på kammeret. Før en ser hvordan buejakten blir tatt i mot av det svenske folk om ett par tre år (det kan jo være at jeg er alt for pesemistisk, og det håper jeg jo, men bedre føre var sier nå jeg).

 

P.s Jeg har ingen som helst tvil om at skikklige buer er mer enn egnet til skikklig jakt (ihvertfall med tilstrekklig trenede skyttere). Og det nettopp fordi jeg tar buen på alvor, jeg er i mot å avertere dens fortrefflighet.

 

Ellers fortsatt god jul, og god bueskyting folkens. Husk at dette kun er en prinsipp debatt (jeg har jo en mistanke om at jeg nå har tråkket på noen tær her). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, dine eskapader med bue burde ikke ha noen innvirkning på mine muligheter til å fritt kjøpe, skyte og jakte med bue !

Og når du i tillegg snakker om "pus med pil i kroppen" blir du direkte usaklig !

Det du gjør er å assosiere noe som er lovlig med noe som er ulovlig, og la det hvile på oss ( tilhengere av bue/skyting/ jakt etc) å avvise det.

Hersketeknikk eller bare pisspreik, jeg er ikke sikker. Skjerp deg.

 

Resten av de innlegget rundt registreringsplikt kan leses i lys av det første du skrev.

Som allerede påpekt tidligere i tråden kan jeg spikke meg en bue som er like farlig som en compound.

Hørt om Langbue?

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte brøytestikker av bambus.

metallet, etter å ha skutt i stykke glass og pære i samme skuddet (trepil med en 3-5" spiker surret fast i splitt fremme). Jeg har fra sikkert hold (host host) at samme bue lett drepte eller spiddet fast en måse på 15m hold (om man traff da, men det kom mest an på hvor forseggjort pilen var).

Eeehemmm-hm - jeg har også dette fra sikkert hold. Den setter også spikeren til skaftet i låret på en 12-åring... Fugler ble stort sett alvorlig til livstruende skadet uansett hva pila bestod av, ikke noe en vil oppfordre til (vi var ikke opptatt av etisk jakt, og sprengte gjerne liket med krutt etterpå), men slik er gutter uten "oppsyn" eller med foreldre som ikke vet hva brøytestikker kan brukes til. Eller som tror at bue og piler er ufarlig leketøy. Kanskje greit å ta bort noe av leketøys-stemplet? Buen til 5 åringen min (alle buene hans..) er kraftige nok til å drepe minst et rådyr, det kommer an på hvor skarpe spissene er, ikke buens kraft alene.

 

De mest alvorlige skadene i våre "gjengkriger" eller våpeneksperimenter var imidlertid hhv. murstein i hodet, spade (på kant) i hodet, og splinter i ræva etter "rørbombe". Dyrelivet var mer utsatt for pil og bue-virksomhet, men luftegeværpiper ut av vinduet var nok hovedtyngden av beskatningen... Det er vanskelig å unngå å bli oppdaget med bue og pil.

til å gi "feil folk" ideer omkring hva en fritt tilgjenglig bue kan brukes til. Jeg trives nemlig godt med at folk flest ser på buen som ett leketøy, eller ett sportsredskap.

Synes ikke det gjør noe at folk faktisk forstår at det er farlig, trenger ikke å være reg. pliktig for det. Eller må vi registrere 5" spiker, kjøkkenkniver, spader og, mursteiner?

 

Kanskje en bevissthet om at buer er våpen og brukes til jakt vil gjøre foreldre og andre mer oppmerksomme på at buer ER våpen og må behandles med respekt om jakt blir tillatt og vanlig. Skjønner ikke at registrering må til for å oppnå dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67, nei kansje vi ikke trenger registrering (og det hadde selvsagt vært det beste). Men jeg har jo etterhvert begynt å få alvorlig tvil over dette med at fornuft synes å være på vei bort fra dagens samfunn. Ellers så er jeg så hjertens enig, når du legger det frem slik.

 

Streken@ slappe av litt nå? Hersketeknikk eller ei (noe du nå faktisk benyttet mot meg :wink: ), så må det vel være lov og å ha sin personlige mening og oppfattning om saker og ting. Uten at man av den grunn skal beskyldes for slikt?

 

Pus med pil i kroppen er da absolutt ikke usakligt, de er kun en av de sakene som etterhvert har begynt å dukke opp (i tillegg til luftgeværskyting på samme dyr o.s.v). Poenget er og var at bue er farlig, kort sagt at buer er våpen. Og at aksepten for å veive rundt med slike nok har begynt på en ny nedgang.

 

Forskjellen på min og M67's tilnærming til problemet, er at han tydligvis i motsettning til meg, har større tiltro til at opplysning vil hjelpe, og ikke gjøre saken værre (måtte han ha rett i det). Men av det jeg har sett, består dagens samfun av utroligt mange som er totalt blottet for fornuftens nådegave. Og derfor er jeg kansje en smule desilusjonert.

 

En annen ting jeg ikke skjønner, er motstand av registreringsplikt av kraftige buer. Om det blir slik som med armbrøst, er det jo absolutt ikke noe å være redd. Vill jeg ha en armbrøst, er det jo bare å sende inn en søknad.

 

P.s Jeg tror du vil være enig med meg i at det er to vidtforskjellige vansklighets grader å skyte med en langbue og en compoundbue for en utrenet bueskytter (ja uansett faktisk). Samt at en langbue nok vill være registreringspliktig om ting ble slik jeg skisserte det. Men jeg vil påpeke at det først og fremst er disse moderne buene som gir stor kraft og er rimligt lette å kontrollere jeg vill ha registreringsplikt på. da jeg sidestiller de med Armbrøst og luftvåpen over kaliber .177

Og slik sett ikke klarer å se noen grunn til at disse skal forskjellsbehandles.

Link to comment
Share on other sites

Angående underforum for foto etc, så har jeg faktisk ikke fått med meg dette. :oops: Så det argumentet om at bue rent teknisk ikke hører hjemme her, skal jeg inrømme faller bort for min del (er da ikke helt urimlig heller).

Det var bare et eksempel fra min side, men det er da plass til foto også. Bruker kamera mye på jakt jeg.

Hadde jeg jaktet like mye som jeg brukte kamera på buejakt i Afrika, hadde jeg antaglig vært en fattig mann.

Mye trening for å bli farlig med bue?????

Du er vel farlig hvis du ikke behersker den. Trener du, blir du like trygg på den som andre ting du behersker.

Derfor er jeg for øyeblikket i mot buejakt i norge, og derfor er jeg i mot å hause temaet mer enn nødvendigt med å gi det lett tilgjenglig plass, der jeg vet buejakt kommer til å ta mye av plassen.

Uffda, er interressen blant kammerets medlemmer for buejakt så stor, at tema antaglig kommer til å ta opp for mye plass. :D

P.s Jeg har ingen som helst tvil om at skikklige buer er mer enn egnet til skikklig jakt (ihvertfall med tilstrekklig trenede skyttere). Og det nettopp fordi jeg tar buen på alvor, jeg er i mot å avertere dens fortrefflighet.

Det var da enda godt, jeg skulle likt å ha deg med en dag i løypa vår og på banen og virkelig fått demostrert for deg litt mer om buen.

Jeg kan love deg at det ikke holder med 30 pliktskudd på 100metern.

Det ligger masse trening bak før buejegere kan gå opp til den internasjonal IBEPprøven og klare den.

:D Fortsatt god jul til alle

Link to comment
Share on other sites

Eh, med farlig mener jeg farlig som i stand til å bruke den mer enn tilstrekklig effektivt til ting man helst ikke vil tenke så mye på. Jeg vet at jeg etter kun 15-20 prøveskudd med en compound bue, er mer enn i stand til med rimlig stor sikkerhet treffe ett la oss si utenklig mål på en avstand på 20m. Med en sommers lek og morro, kan vi sikkert regne den doble avstanden (og hva en som faktisk behersker det kan klare, skal jeg ikke spekulere så mye i, men det er nok betydligt lenger ut, med en betydligt bedre presisjon).

 

Så jeg ville ikke le for mye av den mulige bruken jeg tenker på, for den er absolutt ikke noe å le av.

Bare så dere skjønner hvilke vyer jeg går rundt grøten på, og som jeg er sikker på vi ikke bør ta videre her inne.

 

Jeg står på mitt, og det er at Buer som våpen, ikke står mer tilbake for noe annet regestreringspliktigt våpen her til lands. Enn at det grenser til det merklige, at de ikke er mer regulerte enn de er. Faktisk var jeg svært forbauset over at først og fremst compound buen gikk under raderen denne gangen også (at den ikke kom med i den nye våpenforeskriften på linje med armbrøsten).

Og jeg velger å tro at de ved å ikke lage noe oppstyr rundt buer generelt, søker å la ting få være som de er så lenge som muligt.

Men jeg tror at den aktive jobbingen for jakt med bue her til lands og i sverige, vill vere med på å ødelegge for denne taktikken.

 

Jeg er mer enn sikker på at pod følger nøye med på hva som skjer rundt dette temaet fremmover, og vi vet jo av erfaring hva som da bruker å bli resultatet.

 

Nei nok om dette fra meg, dere vet hvor jeg står i spørsmålet om bue her på kammeret, og ellers i samfunnet (husk nå at dette er en prinsipp debatt, og ikke noe som på liv og død må krangles såmye om).

Når det er sagt, skal jeg nok snart avgårde å skyte litt med bue (ikke compound), og det blir sikkert morro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vingemutter,

 

Compoundbuer, langbuer, recurver, Oneida-buer, Penobscot-buer etc. er bare forskjellige måter å lagre energien til skytteren på. Det er ingen prinsipiell forskjell i måten å skyte på.

 

Om jeg skulle gjøre "unevnelige ting", med bue så ville jeg ikke velge en compoundbue. Du skyter uendelig mye fortere med en "vanlig" bue, og mer enn presist nok. Disse to(3) ville være forholdsvis farlige skulle hardt komme mot hardt, ut mot 100m og vel så det.

ken1.jpg

Om du skulle komme i "shootout" med en bueskytter, så er en effektiv taktikk å vente på skuddet, for så å trå til side for pila. Er de mange så sliter du..

Om jeg så har en recurve/langbue, må du inn på 12-15m før du kan løpe meg inn mens jeg "lader". Du kan selv se hvor langt du kan løpe mens en uøvd skytter fikler pila på compoundstrengen og spenner releasen...

 

Poenget mitt er at bue og pil ikke er i nærheten så farlig "for samfunnet" som kruttvåpen, selv om ei enkelt pil er like dødelig som ei kule. Ser du A gjengen og B gjengen gjøre opp med pil og bue?

Ei rifle er umiddelbart livsfarlig for alle omkringstående om den er ladd, og en ladd pistol overlater jeg ikke til hvem som helst. Bue og pil krever noe av skytteren.

Tenk hva jeg kan gjøre "unevnelig" med ei kanne bensin, skal den være registreringspliktig?

 

Derfor får ungene leke med pil og bue når de vil, vel vitende om at de har makt til å drepe nabokatta, men at de bare ikke skal gjøre det.

 

Nå finnes det folk som synes det er gøy å studere gamle dagers kampteknikker, med bue, spyd og sverd - disse bruker langbuer av tre. Men siden de kjenner effektive teknikker vil de være langt mere "farlige" enn en desperado med compoundbue.

 

For å gå litt andre veien så kunne jeg vært for ei ordning der enkelte skytevåpen ikke var reg. pliktige - f.eks. boltrifler, iallefall enkeltskuddsrifler, brekk-hagler og slikt, MEN at de var strengt forbudt å eie uten at en hadde gått kurs i bruk og eierskap.

 

Våpen som har vært i menneskers eie og bruk omtrent like lenge som en kan kalle oss mennesker må vi kunne eie og bruke uten byråkrati.

 

Grunnen til at jeg reagerer såpass sterkt på dine forslag er at jeg er fullstendig uforstående til hvordan en normalt oppgående person (for du virker oppegående) seriøst kan forselå enda mer unødvendig og helt nyttesløst byråkrati?

Du vil kneble en fantastisk sport (skyting uten byråkrati, bueskyting er skyting , også for barn og unge, pensjonister og alle, midt i byen og på plenen) på grunnlag av ren innbilning.

Du henger deg opp i compounder, men alle buer er like farlige, det er et byråkratisk mareritt å etterregistere 10 000er av buer uten reg.nr., kostbart og irriterende, og du oppnår? - jo å få registrert buene? Register nå heller kjøkkenkniver og tau, de blir jo folk drept med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Våpen som har vært i menneskers eie og bruk omtrent like lenge som en kan kalle oss mennesker må vi kunne eie og bruke uten byråkrati.

 

Du henger deg opp i compounder, men alle buer er like farlige, det er et byråkratisk mareritt å etterregistere 10 000er av buer uten reg.nr., kostbart og irriterende, og du oppnår? - jo å få registrert buene? Register nå heller kjøkkenkniver og tau, de blir jo folk drept med. K

 

 

 

Jeg vet ikke helt jeg.. "må vi kunne eie og bruke "??

 

Jeg vil ikke påstå at lovgivere og slike er enige med deg. Eller tar du sjansen på dette? Er det en "menneskerett å få kjøpe seg ei bue? Eller lage for den saks skyld? Greit nok at alle kan lage det i dag, men ved et evt pålegg om reg.plikt så vil du evt bryte en lov hvis du lager ei og ikke registrerer? Tror du/dere at en "byråkrat" som ser på dette deler meningen din/deres?

 

Se bare hva som har skjedd med hagler. Hva vil forskjellen være på ei bue og ei hagle? Kommer det en lov som sier at du skal registrere/etterregistrere buen din så bryter du vel kanskje loven ved IKKE å gjøre dette? Slikt kan jo faktisk gi "staten" en kjær inntekt i følge av agvifter?

............

 

Blir ikke buer registreringspliktige etter såpass omtale som her så blir jeg forundret. Dette gir rette vedkommede ei gavepakke av julelektyre, med mulig påfølgende reaksjon i handlig av en ny lov/forskrift. Og jeg må evt kanskje registrere mine buer for at de skal bli lovlig for meg å eie.

 

Det argumenteres med at div kjøkkenredskaper og annet er farlige? De er da slett ikke det før de havner i hendene til feil person? Og da er stort sett alt farlig ikke sant. Det finnes ikke en pistol, revolver, hagle eller ei rifle som er farlig. Det er personen som håndterer en av disse som evt er farlig... Og i dagens samfunn syntes jeg dette blir mer og mer vanlig. Desverre!

 

Forskjellen mellom ei bue og alt annet som er nevnt her er etter mitt syn at buen er og blir et våpen (med untak av kniv som faktisk er forbudt å bæres offentlig).

 

Jeg håper og ber om at jeg slipper å lese på forsiden av en eller annen avis at en eller annen er skutt med bue... MEN blir slett IKKE forbauset den dagen jeg evt ser det. Og om det vil skje? Tja.. Som sagt, jeg håper virkelig ikke dette.

 

Jeg er på ingen måte i mot buejakt/skyting. Jeg har en svært aktiv fortid som "buejeger" samt at jeg var et meget aktivt medlem i NBJF.

 

(jeg savner faktisk jaktfeldtstevnene i regi av NBJF)

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen "går hen og blir skutt" med en bue, vil det da hjelpe å registrere den ? All den tid det bare er å lage ny bue bak i skauen ?

Gjør en eventuell byråkrats ønske om å utvide sin kontrollseksjon med nye stillinger, makt og mandat at det ønsket dermed er logisk eller høyverdig?

Har vi blitt så vant med å bli vendt over av byråkratene at vi uten videre godtar slikt, "fordi det kan være farlig" ?

Det kommer jo en hel rekke eksempler i tråden på guttestreker, men det har vel også skjedd guttestreker med uregistrerte gjenstander ( båt, motorsag, tau, dynamitt) som registrerte ( Bil, motorsykkel, hagle).

 

Dersom det lå et dyptgripende ønske ( i mitt i utgangspunktet kriminelle sinn, i følge logikken her) om å felle vilt ulovlig, burde jeg jo bare sette meg i bilen og kjøre langs landevei. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Rekordm ... 24888.html

06/07 ble 5500 hjortevilt påkjørt og drept med bil, uten at man må ha så mye som en hammer tilgjengelig for avlivning.

Dette verktøyet er jo også mye farligere..

 

Det argumenteres med at div kjøkkenredskaper og annet er farlige? De er da slett ikke det før de havner i hendene til feil person? Og da er stort sett alt farlig ikke sant. Det finnes ikke en pistol, revolver, hagle eller ei rifle som er farlig. Det er personen som håndterer en av disse som evt er farlig... Og i dagens samfunn syntes jeg dette blir mer og mer vanlig. Desverre!

 

Da må vi sette opp en "handleliste" over farlige saker & ting rundt oss, og sporenstreks få overlevert den til nærmeste ansvarlige byråkrat, som kan begynne jobben med å få flere over på lønningsposen til staten.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...