Jump to content

Legge til Bue under Våpenkammeret


JanT

Ønsker du eit emne om Bue under Våpenkammeret  

157 members have voted

  1. 1. Ønsker du eit emne om Bue under Våpenkammeret

    • Ja?
      109
    • Nei?
      48


Recommended Posts

Jeg står på mitt, og det er at Buer som våpen, ikke står mer tilbake for noe annet regestreringspliktigt våpen her til lands. Enn at det grenser til det merklige, at de ikke er mer regulerte enn de er. Faktisk var jeg svært forbauset over at først og fremst compound buen gikk under raderen denne gangen også (at den ikke kom med i den nye våpenforeskriften på linje med armbrøsten).

 

Nei, som jaktvåpen er nok buen meget effektiv, men som et voldsredskap for kriminelle er den vel bort i mot totalt uegnet. Man kan selvfølgelig bruke den som et drapsvåpen, men jeg vil tro at det vil by på for mye besvær for brukeren i forhold til andre redskaper. Det blir pokker så vanskelig å rane banken med en bue, bære den skjult eller på annen måte bruke den som et våpen for kriminelle formål.

 

Når det kommer til sportsskyting stiller imidlertid buen på lik linje med kruttvåpen. Jeg har brukt en god del av mitt liv på bueskyting og for meg er det liten forskjell mellom bueskyting og annen skyting.

 

For å komme tilbake til topic: Jeg er for å inkludere bueskyting som eget underkammer siden jeg antar at dette vil føre til flere medlemmer og dermed virke samlende.

Link to comment
Share on other sites

Gjør en eventuell byråkrats ønske om å utvide sin kontrollseksjon med nye stillinger, makt og mandat at det ønsket dermed er logisk eller høyverdig?

 

Streken.. Det som er litt dumt er at slike (byråkrater) IKKE alltid gjør ting som er logisk. Eller? Et eksempel er vel kanskje reg.plikt av luftvåpen.

 

Da må vi sette opp en "handleliste" over farlige saker & ting rundt oss, og sporenstreks få overlevert den til nærmeste ansvarlige byråkrat, som kan begynne jobben med å få flere over på lønningsposen til staten. :)

 

Det er nettopp hva denne tråden er. Jeg er redd at de som styrer og steller med slikt følger nøye med på hva som skjer her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

 

Blir ikke buer registreringspliktige etter såpass omtale som her så blir jeg forundret. Dette gir rette vedkommede ei gavepakke av julelektyre, med mulig påfølgende reaksjon i handlig av en ny lov/forskrift.

+1

 

Nå tror eg det er på tide og gå tilbake til Tropic før vi lager for mye trøbbel for oss selv.

Dette kan det bare komme til og føre mere restriksjoner ut av.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu mye paranoia her gitt :lol::lol:

:lol: Ja, der er jeg enig.

Etter adskillige timer som representant for NBJF på messer etc. blir jeg forbauset over diskusjonen her.

Stort sett i jegermiljøer er det ingen som lenger tviler på at buen er et effektivt våpen når den blir brukt riktig.

Den har begrensninger på avstander, så avstanndsbedømmelse er viktig. Men også her finnes det et visst slingringsmonn.

Noe vi kaller "depth of kill".

Det er milevis forskjell på måten den vanlige jeger møter oss på nå og da jeg begynte å arbeide for å igjeninføre buejakt i Norge. Da jeg kom med i NBJF var det 160 medlemmer, mot nå 560.

Vi har lagt ned adskillige timer med informasjon om buejakt siden det.

Jeg møter skjeldent negative mennesker nå, noe som var ganske vanlig i jegermiljøer da jeg kom med.

Husker spesiellt en episode på Elverum et år. Vi hadde "elgjeger" som hadde fått prøvd bue, alt var bra

han var mektig imponert over compoundbuen han hadde fått prøve. Vi tok ham deretter inn i messeteltet for å vise litt bilder/video etc. og forklare litt om hvordan dette virket, vise fram litt utstyr.

Han var som sagt elgjeger og fikk se et dyr bli skutt på video, da følgende utsagn kom "Men, men, dem blør jo ihjæl, dem blør jo ihjæl." så for han ut av teltet. Han som sto og forklarte stirret etter fyren med vanntro øyne :shock:

Fyren trodde antaglig at det bare var sjokket fra kula som drepte elgen......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Denne tråden ble lagt inn her fordi det var mye diskusjon rundt bruken av bue i inn og utland i denne tråden.

 

Vi håper på forståelse for at siden myndighetene her til lands ikke har åpnet for buejakt, så må all buejakt legges i jaktkammeret under Jaktreiser.

Men vi åpner selvsagt for diskusjoner av jaktbuer og trening med redskapen som skal tas med over landegrenser for bruk i jakt.

 

Jeg personlig håper dere som kjemper for buejakt i Norge får gjennomslag for i alle fall en prøveordning, slik at saken får en reell behandling ut fra faktiske resultater av buejakt her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...