Jump to content

EKA Swingblade - hvem har for salg


Doppelganger

Recommended Posts

ØKH skulle hatt en Swingblade med sort skaft for å gi undertegnede til jul. Den lokale sportsbutikken hadde ikke inne, og sa visstnok at den er utgått, men kommer med orange skaft neste år. Er det noen som vet om noen som har en slik på lager og enten sender pr. post eller befinner seg noenlunde i nærheten av Elverum?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Løfter denne igjen ettersom jeg sliter med å finne ut om det er en forskjell på EKA og Outdoor Edge sine Swingblades eller ikke? En ovenfor her nevner at det kanskje er forskjell på stålet. Noen som vet sikkert? Det ser ut til at Outdoor Edge en del steder selges til lavere pris enn EKA, da er det jo greit å vite om den eneste forskjellen er logoet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både den med svenskstål og kinastål. Uten at jeg har prøvd sistnevnte under praktisk slakting, har jeg likevel mest tro på svenskestålet. Sandvikstål kjenner jeg som godt stål, men det andre er ukjent for meg. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt den med sandvikstål. Da vet du hva du får.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har eka med sandvikstål, og den er hvertfall kjempebra!

 

Men en liten avsporing: Er det flere enn meg som opplever at sliren går i stykker? På min har snart alle naglene ramla ut og beltehempa raknet av etter svært moderat bruk i bukkjakta. Litt rart at en så god kniv har en så dårlig slire.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en Outdoor edge før jakta i år.

Da første bukken lå der og bukskinnet skulle skjæres ble jeg overrasket, knivet var ikke særlig skarp.

Måtte ty til min meget gamle brusletto hunter under slaktinga.

Jeg har nå satt opp kniven med spyderco, og den er ganske bra nå, men skuffendes å måtte sette opp en ny kniv

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...
Løfter denne igjen ettersom jeg sliter med å finne ut om det er en forskjell på EKA og Outdoor Edge sine Swingblades eller ikke? En ovenfor her nevner at det kanskje er forskjell på stålet. Noen som vet sikkert? Det ser ut til at Outdoor Edge en del steder selges til lavere pris enn EKA, da er det jo greit å vite om den eneste forskjellen er logoet?

Jeg lurer litt på det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på det samme.

Mener jeg fikk svar på dette fra Metallurgen på et eller annet tidspunkt. EKA har noe Sandvik-stål som skal være noe bedre enn Outdoor Edge sitt stål. Når EKA selges til ca 400,- er det etter min mening et enkelt valg.

Jeg kjøpte selv en EKA i fjor etter å ha fått info om stålet på disse og har slaktet noen rådyr med denne. Veldig fornøyd; god og skarp også etter et par-tre rådyr inklusive at jeg brukte EKA'en til nedskjæring / finpartering. Enkel å slipe opp igjen også. Jeg er veldig fornøyd (og jeg ha vel 700ish for min).

Link to comment
Share on other sites

Svært nøgd med min orange EKA swingbladet. Et par merknader: Kniven har etter min mening for spiss tupp. Jeg føler at den blir vanskelig å flå med. Derfor har jeg sluttet å flå elg med min eka. Når den poleres blir den rett og slett for skarp til at jeg klarer å håndtere den under slikt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...