Jump to content

sluttstykke smøring


Skyttergutt

Recommended Posts

Teflonspray ? Har ikke prøvd dette, da jeg ikke opplever gangen på sluttstykkene mine som problematisk, men f.eks. Hoppe's Dri-Lube legger et tørt og glatt belegg på overflaten.

Ellers var det et kjent trick blant feltskyttere i DFS før Sauerens tidsalder å smøre sluttstykket på Kragen med salicyltalg (fås kjøpt på apotek).

Link to comment
Share on other sites

funker vaselin?

en i skytterlaget mitt sa at det kunne egne seg dårlig siden det ikke tåler høye temperaturer.

 

/quote]

 

Har fått anbefalt apotekets syrefire vaselin, og brukt den ok. Skal være snillere med metallet, har ikke noe med varme å gjøre. Har brukt mye rart, motorolje og teflon mm. - Det har vært mauseren som har fått meg til å eksperimentere :)

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med en gammel gun grease naboen hadde stående. Kan dog bli litt grisete. Sluttstykket på Remingtonen gikk som sandpapir ei stund, men ble bedre etter hvert som jeg fikk brukt det. Etter ca 500 "tørrladegrep" trenger jeg ikke lengre smøre på noe som helst!

Link to comment
Share on other sites

hehe

Jeg har lett etter den optimale mantelfjerner, det optimale smøremiddel til sluttstykket, osv.

Har altså kjellern fullt av lurium, å ingen av midlene er optimale. De har en eller annen bakdel allesammen. Men mange er gode, selv om jeg ikke vil si de er optimale.

 

Beklager om du syns jeg kverulerer.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd motorolje i et knipetak og dette funket bra. Ellers bruker jeg våpenolje (på sprayboks). Tyntflytende og fint.

 

For å kuppe tråden litt, og ta det steget videre: Hva med pussing/polering av sluttstykke? Har en Sako Vixen som har fått svarte "flekker" (gravrust?) på sluttstykket som ikke går av ved vanlig puss med olje. Tenkte på stålull, men har ikke tatt mot til meg enda. Noen som har noen idèer?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Min lille barnelærdom var at man skulle ikke bruke vaselin på leppene pga den inneholdt vann. Men det er muligens forandret,eller så lærte min mor meg feil :roll: .

Å den bli litt stiv i kulda ja.

Når man nå bynner å dra på årene,så kanske man skulle kjøpt en box til vinterbruk.

Kanske det er noe som har blidd stivt da :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må igjen, som mange ganger før, anbefale Silicon-fille! - Silicon cloth fåes kjøpt mange steder, jeg har vel 20-30 stk fra Kleen-Bore liggende etter jeg kjøpte resten av lageret til XXL Storgata (Oslo sentrum) for et par år siden etter Kleen Bore produktene begynte å forsvinne. - Er meget fornøyd med disse, synes sluttstykkegangen blir merkbart bedre etter litt tørking med silicon-filla. - Mulig det ikke vil gjøre susen om sluttstykket går som sandpapir, men da ville jeg vel kanskje vurdert å polere litt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tidlig i min skytterkarriere råd om å bruke urmakerfett. Har den lille flaska fremdeles, og det funker fremdeles.

Far min fikk råd av en gammel børsemaker om å bruke hjortetalg.... funker det også...

 

Men om noe av dette er bedre enn noe annet, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gang sett en sammenligning av polering av metall mellom tannkrem og JB-pasta, der tannkrem påstås å være mye grøvre. Svjv. inneholder det meste av tannkrem slipemiddel i form av urinsyre.

Jeg bruker vanlig våpenolje på sluttstykket, hva jeg måtte ha for hånden. Men jeg bruker litt teflonfett på låseklakkene og bakerst på "oppspenningsknasten", vet ikke korrekt betegnelse. Poenget er å ha fett og ikke olje der det er stor belastning. Jeg er ikke så veldig opptatt av hvilken olje eller fett det er. Den beste midlet er det du bruker.

Link to comment
Share on other sites

har forsøkt en god del forskjellige midler for å få opp farten på bl.a. stang og felthurtigskyting.

Har kommet frem til at det ikke er noen stor forskjell på div smøremidler som maxiglide super 1 motorolje, salisyltalg etc. bortsett fra når det er kaldt. Når det er kaldt synes jeg det som regel er like greit med ett tørrpusset sluttstykke, fingrene går så tregt alikevel.

 

Etter mange forsøk har jeg kommet frem til at det viktigse er at alt er rent og nysmurt med en tynn tynn film og ikke hva slags smøring som er brukt.

 

Espeng

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...