Jump to content

Linser i Conquest


Jespen

Recommended Posts

Såvidt jeg vet, blir de produsert i USA, rykter vil ha det til at de aller første Conquestene hadde tyskproduserte linser, men den infoen baserer seg på at jeg husker riktig i forhold til en notis/artikkel i en eller annen våpenblekke for endel år siden, derfor ryktestatus...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet, blir de produsert i USA, rykter vil ha det til at de aller første Conquestene hadde tyskproduserte linser, men den infoen baserer seg på at jeg husker riktig i forhold til en notis/artikkel i en eller annen våpenblekke for endel år siden, derfor ryktestatus...

 

Mere rykter....Det er vel også noen rykter om at Classic jubile utgaven som XXL solgte på tilbud også er assembeled i US. Er det noe i dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Såvidt jeg vet, blir de produsert i USA, rykter vil ha det til at de aller første Conquestene hadde tyskproduserte linser, men den infoen baserer seg på at jeg husker riktig i forhold til en notis/artikkel i en eller annen våpenblekke for endel år siden, derfor ryktestatus...

 

Mere rykter....Det er vel også noen rykter om at Classic jubile utgaven som XXL solgte på tilbud også er assembeled i US. Er det noe i dette?

 

Disse kikkertene skal visst Zeiss kvitte seg med.. sluttet å produsere disse, derfor kvitte seg med restpartiet. Men en topp kikkert til en hyggelig pris...

Link to comment
Share on other sites

Conquest kikkertsikte glassene er produsert i Tyskland, men sliping og coating i USA.

 

Conquest kikkert slipt , coating og resten av produksjon i Ungarn.

 

Zeiss Classic som XXL selger blir fullstendig produsert i Wetslar Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg skal hente min Conquest på posten imorgen! Du allverden hvor jeg gleder meg! :D

Jeg får håpe du ikke blir like skuffet som jeg ble over Conquesten...... :cry: Men forventningene mine var sikkert litt for store etter alt skrytet den fikk på ett nå nedlagt forum. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Conquest kikkertsikte glassene er produsert i Tyskland, men sliping og coating i USA.

 

Conquest kikkert slipt , coating og resten av produksjon i Ungarn.

 

Zeiss Classic som XXL selger blir fullstendig produsert i Wetslar Tyskland.

 

Etter hva jeg vet er det ingen glass/linser som blir produsert på zeiss-fabrikken i Tyskland. Glassene blir bestilt inn for videre sliping og coating. Uten at jeg skal si det 100% sikkert så mener jeg at Zeiss Tyskland ikke har noe med conquesten å gjøre. Selv om flere og flere europeere har fått opp øynene for dem, er de likevel produsert på amerikanske premisser...

Link to comment
Share on other sites

Personlig dri....er jeg i hvor linsene er slipt, så lenge de er bra.

Zeiss conquest har sitti på min rifle de siste fire årene, og jeg bytter ikke.

Jovisst, finnes bedre optikk, men jeg ser snaut forskjellen til mitt bruk.

Skulle jeg ha bedrevet mye jakt og skyting i dårlig lys (kveld og morgen) ville jeg nok ha satset på 30mm og større lysåpning, men som sagt jeg trenger det ikke og bytter derfor ikke.

Klarheten er meget god.

Skuddfast er den.

Presis på klikk er den.

Jeg har det jeg trenger til min skyting.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha bedrevet mye jakt og skyting i dårlig lys (kveld og morgen) ville jeg nok ha satset på 30mm og .

 

 

Helt enig i det du har skrevet, men det har vel ikke noen praktisk betydning om kikkerten er 1" eller 30mm iht. lysgjennomgang :roll: eller har jeg misforstått?

Link to comment
Share on other sites

Solheimen, det skal være ein del forskjell på lysgjennomgangen på ein kikkert i 30 mm og ein i 1". Men det er helst skymringsjakta som du får utbytte på det. Har personlig ikkje testa det, men ein kompis bytta over til ein i 30 mm og han påstår at han får ca 10 - 15 minutt ekstra om kvelden.

Men om det er så stor forskjell er ein annen sak.

 

Men logisk sett så skal du få meir lys i ein 30 mm kontra ein i 1"

Link to comment
Share on other sites

Dette med 1" vs. 30mm rør når det gjelder lysgjennomgang er diskutert opp/ned, frem og tilbake. For å gjøre det kort og brutalt:

 

Dette er en diskusjon jeg hadde selv med en kjent børsemaker/våpenskribent i Sverige på forumet til Robban. Hvor jeg mente at 30mm hadde størst lysgjennomgang og min motdebatant mente at det IKKE spillte noen rolle. Dette pågikk en lang periode og ble ganske opphetet etterhvert.

 

Det resulterte i at jeg ringte Zeiss Norge v/Anne Lise.

Jeg forela henne diskusjonen som pågikk og svaret var kort og brutalt!

 

Håper du IKKE har veddet penger på dette, fordi du taper så det holder! var svaret fra Zeiss/Anne Lise

 

Dette fordi lysstrålen som går gjennom mellomrøret er bare 2-3mm tykt. Spiller overhoder INGEN rolle om røret er 1"/30mm/34mm eneste dette gjør er at du får større justeringsområdet.

 

"End of discussion"

Link to comment
Share on other sites

Ok Poacher, så det er tilnærma null effekt altså... He, he, skal døtte det i trynet, på ein viss person, men eg veit kva slags gloser eg får tilbake... :D

 

Så i grunnen så får du meir å justere på siktekorset i høgden/bredden altså. Thats it ?

 

Kva med synsfelt å slikt, endrer det seg noko, eller er det også tilnærma null forskjell ?

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja kan tenke meg det ja. Ein lærer så lenge ein lever, det er sikkert å visst. Eg hadde faktisk trudd at det var akkurat derfor det blei meir over til grovere røyr dimensjone, men der tok eg også grundig feil.

 

Men får du større synsfelt med 30 mm ? Eller har det kun med linse oppbyggning og gjere ?

Link to comment
Share on other sites

bobbcat123 sa:

 

Disse kikkertene skal visst Zeiss kvitte seg med.. sluttet å produsere disse, derfor kvitte seg med restpartiet. Men en topp kikkert til en hyggelig pris...

 

 

Dette stemmer overhode ikke. Tvert imot. Ta en titt på zeiss sin hjemmeside, og du vil forandre mening ;)

 

Deler samme oppfatning ang. lysgjennomgang på en 1" og 30mm kikkertsikte. Det er ikke tjukkelsen på røret som avgjør dette, men linsenes egenskaper til å reflektere lyset, og kvaliteten på linsene, slipingen og coatingarbeidet. Antal linser i kikkerten har også stor betydning. Alt dette utgjør tilsammen god optikk.

 

Men synes det er på sin plass å presisere at både sliping og coating på conquest serien (kikkertsikte) blir gjort i USA og ikke i Tyskland, så kan man videre diskutere de optiske forskjellene. Conquest kikkertene blir både sliping og coating gjort ferdig i Tyskland, og videre satt sammen i Ungarn. De har altså noe med zeiss Tyskland å gjøre, i motsetning til conquest kikkertsiktet.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Lysgjennomgang har ikke noe med om det er 1" eller 30mm senterrør. Men det har med hvor retiklet sitter og høyde/sidejustering. Sikter der korset følger forstørrelsen (type Europeiske) sitter retiklet der hvor høyde/sidejusteringstårnene er. Skal du få nok justeringsmulighet må derfor senterrrøret være 30mm eller mer. Er retiklet uanvhengig av forstørrelse, sitter retiklet i enden av okulardelen og du har mye mer til rådighet for justering selv med 1" rør. Dette er den enkle versjonen. Det finnes en enkel og grei bok om emnet fra Verlag Moderne Industri som er opprinnnelig på Tysk, men oversatt til Engelsk. Optical Insturments for the observation of nature: http://www.mi-verlag.de Denne er spesifikk for sikter, teleskop og kikkerter. Skal du ha noe mer utdypende blir det lærebøker som er relativt tunge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eg kikka i ein Conquest 2.5-10x50 her forleden. Og eg må sei at i forhold til storebroren, så er det stor forskjell. Faktisk syns eg at min Meopta 7x50 var ein del betre optisk enn den Conquest`en.

 

Har bemerka meg at Conquest som regle blir anbefalt på lik linje med Meopta i pris/kvalitet, men må sei at det eg har sett, så er faktisk Meopta et hakk betre optisk. Korleis den er mekanisk, ved motlys og lysgjennomgang, det veit eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Lysgjennomgang har ikke noe med om det er 1" eller 30mm senterrør. Men det har med hvor retiklet sitter og høyde/sidejustering.

 

Gammel diskusjon som gjentar seg fra tid til annen.

 

Det at 30mm rør slipper inn mer lys enn 1" er en seiglivet myte, men grunnen til at de europeiske har 30mm er først og fremst fordi de har mere å "zoome" med 4x(6x) kontra 3x. Gamle europeiske kikkertsikter hadde ofte 1"/26mm rør den gan de også hadde 3x zoom.

 

Er retiklet uanvhengig av forstørrelse, sitter retiklet i enden av okulardelen og du har mye mer til rådighet for justering selv med 1" rør.

 

Et retikkel i objektivplan tar ikke spesielt mye plass, så jeg er ikke enig i at dette gir vesentlig mindre justeringsområde.

 

Her er retikkelet i objektivplan:

docter_querschnitt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ein conquest 3-12X 56 og eg må seie det at den innfrir meget bra i skumring/ dårligt lys. Klikko e steikandes presise og trweffpunktet er likedan, tok ein "lokal test" med ein kamerat i kveld som hadde eim smith og benner 1,5- 6 x 42, han måtte gje seg på trygt skuddbilete ein halvtime før meg. Ja eg veit objektivdiameteren min e noko større men conquesten e ikkje noko dårleg kikkertsikte. Har ikkje fått privilegiet å kjikka i ein europeisk zeiss, men å sei at siktet e neigu ikkje dårlig. For den så måtte tru da. Begklagar offtopic. Hadde vel ikkje så mykje info om linsene her....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...