Jump to content

Hagle på rådyr - lange hald


Linduvarri

Recommended Posts

Skal man se litt vitenskapelig på dette så er det en del ting man må få klarhet i.

 

Først og fremst, hvor mange hagl bør man ha i vital sone, og hvilken dybdevirkning må en ha? Og er disse to avhengige av hverandre? Mao at mange treff kan kompensere for noe svak dybdevirkning, eller snakker vi om to uavhengige faktorer?

 

Med noen slike tall som grunnlag burde det være ganske grei skuring å finne ut hva som er max skuddhold for ammunisjonen. Den virkelige utfordringen er nok å finne ut hva en som skytter og jeger kan klare mtp skuddplassering og avstandsvurdering i jaktens hete.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg lada opp kombien med Tungsten US1, skrur polychoken på full og setter makshold til 20-22 m.
Jeg har ennå til gode å skyte rådyr med hagle, men jeg har -- opptil flere steder -- sett anbefalt å bruke en noe åpnere choke enn full på rådyra.

 

US1 (4mm) haglstørrelse, det betyr omtrent 100 hagl i en vanlig 36-grammer. Full choke betyr at omtrent 70% av haglene sitter innenfor 75cm på 40yds/37m. Ergo er svermen et sted rundt halvmeteren i diameter på ditt maksimale skuddhold og de aller fleste av haglene vil dermed treffe rådyret. Trenger du å sette 50-100 hagl i bogen på dyret for å få det dødt? Som Fulmen sier, hvor mange hagl må man ha i vital sone? Er det ikke bedre å bruke en åpnere choke og ha ørlite mer slingringsmonn mhp. siktepunkt?

 

Eg berre spyr, eg, som gutten sa...

Link to comment
Share on other sites

In 'the good old days' da det var lov med bly, brukte jeg en tid Winchester Green i kombin min. Det var papppatroner ladd med 30 gram US 5, og de hadde en utgangshastighet på ca 380 m/s. Kombin min har jeg fått boret opp til helt åpen ren cylinderboring, og har med den kombinasjonen skutt over 30 rådyr, samt noen rev og harer med. På rådyra satt haglene i skinnet på utgangsiden, og dyrene stupte så og si i smellen hver gang, uten at bogen var totalt smadra. Kompisene mine ble 'like fornærma''' hver gang de så at 'veslepatronen' min drepte like godt som noen andre 'superheavvymagnumpatroner'. Når dette er sagt, så har jeg ikke skutt dyr på lengre hold enn 25 meter heller, da har rifla 'talt'. I dag bruker jeg Rio Venatum BB, og det ser ut til å funke bra, men har ikke skutt så mange enda. Langholdskyting med hagle er en uting.

Link to comment
Share on other sites

Eg lada opp kombien med Tungsten US1, skrur polychoken på full og setter makshold til 20-22 m.
Jeg har ennå til gode å skyte rådyr med hagle, men jeg har -- opptil flere steder -- sett anbefalt å bruke en noe åpnere choke enn full på rådyra.

 

US1 (4mm) haglstørrelse, det betyr omtrent 100 hagl i en vanlig 36-grammer. Full choke betyr at omtrent 70% av haglene sitter innenfor 75cm på 40yds/37m. Ergo er svermen et sted rundt halvmeteren i diameter på ditt maksimale skuddhold og de aller fleste av haglene vil dermed treffe rådyret. Trenger du å sette 50-100 hagl i bogen på dyret for å få det dødt? Som Fulmen sier, hvor mange hagl må man ha i vital sone? Er det ikke bedre å bruke en åpnere choke og ha ørlite mer slingringsmonn mhp. siktepunkt?

 

Eg berre spyr, eg, som gutten sa...

 

Som jeg skrev tidligere i denne tråden har jeg brukt en Drilling med 1/4 og 3/4 borring på de fleste av rådyra som jeg har skutt med hagle har jeg brukt som regel us 4 (norsk nr3) i Høyre pipa (den er 1/4 borring) og så har jeg brukt noe grøvre i det venstre løpet som regel us 3 eller us 1. Den tiden bly var tillatt brukte jeg Waidmannsheil US nr 4 og Gyttorp Jubileum med papphylse og stjernebrettet ladd med nikkelhagl og US 1 disse fungerte meget godt på rådyr, hadde knall og fall. Jeg erfarte ialefall at ved jakt på rådyr med drivende hund var ofte de beste postene inni tettskog hvor holdene var korte som regel under 20 meter, de gangene rifla ble brukt var det som regel i jordekanter og hogstfelt da kunne holdet være fra 25 - 100 meter.

dette er iallefall en kombinasjon som fungerer for meg og jeg tror de fleste andre som har jaktet en del rådyr. Jeg tror ikke noe på dette amerikaniserte magnumhysteriet med ditto patronlengder. Jeg har klart meg utmerket med 12/70 og 6,5x55 til rådyr

Jeg har også en kikkert med lav forstørrelse på Drillingen (Zeiss 1,25 - 4 x 24) perfekt for drilling/kombivåpen

 

Mulig jeg er gammeldags og konservativ, men det fungerer for meg, Etter at blyforbudet kom har jeg hatt litt dillemme finne en bra patron til rådyr uten å ødelegge drillingen valget har da falt ned på Rio us nr 4 og us nr 1

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bevisst prøvd å holde meg unna temaet, slike diskusjoner blir ofte basert på holdninger og ikke fakta.

Dermed ofte litt hete.

Men jeg må bare..

 

Tidlig i høst gjorde jeg følgende enkle test:

Tok med meg 4 stk av hver haglepatron.

 

Satte opp 2 paller på jordet, avstand 25 og 50 meter. Plakater med 70 cm ytre og 35 cm indre-sirkel. Rød prikk i sentrum med telefonkatalog bak.

Den enkle testen viste følgende i snitt:

1.Eley Bismuth alpamax 12/70 nr 2 - 3/4 choke - 25m hold - 18 hagl i indresirkel - inntrengning 325 sider.

2.Federal bly 12/70 nr 2 - 3/4 choke - 25m hold - 19 hagl i indresirkel - inntrengning 375 sider.

3.Mirage bly 12/89 nr 2 - 4/4 choke - 50m hold - 10 hagl i indresirkel - inntrengning 160 sider.

4.Remington Wingm. HD 12/89 nr 2 - RWHD#2 - 50m hold - 14 hagl i indresirkel - inntrengning 308 sider.

5.Remington Hevishot 12/89 nr 2 - RWHD#2 - 50m hold - 12 hagl i indresirkel - inntrengning 302 sider.

6.Federal Heviweight T15 12/89 nr 2- RWHD#2 - 50m hold - 17 hagl i indresirkel - inntrengning 470 sider.

 

70 mm patroner ble skutt med Franchi o/u med fast choke.

89 mm patroner ble skutt med Remington 870 SM m/aimpoint med " vanlig" full choke og Wingmaster HD extended #2 choke.

 

Så til poenget mitt ( som er enkelt) :

Ved skudd på rådyr ( eller rev) mener jeg helt klart at alternativ 6 er bedre enn alternativ 1. Tross dobbelt så langt hold. Forutsetningen er selvfølgelig at skytteren behersker skuddsituasjonen. Men med sittende stilling og målet i lav fart eller stillestående....forklar meg da hvorfor det er verre å skyte med ei hagle (innskutt med gode siktemidler) enn ei rifle??

 

Dagl tar fram et eksempel: Gaupe påskutt på 28 meter hold. Skadeskutt. Skytteren brukte hevishot.( jeg kjenner til situasjonen) anmeldt....

I fjor, lengre nord i fylket, ble ei gaupe skadeskutt på 18 meters hold. Med 16/70 bismuth nr 3. I 20 kuldegrader.. Gaupa falt på neste post.

Første skuddet var ikke bom, haglene satt rett innafor skinnet...uforsvarlig skudd o.l. var ikke tema, skytteren skjøt på "forsvarlig haglehold". Første situasjonen er etter min mening mer " forsvarlig" enn andre situasjonen. Forsvarlig haglehold er da etter mitt skjønn et aldeles utgått begrep.

 

Holdninger overfor ferske jegere?? har ikke noe med saken å gjøre. Ethvert jaktvåpen må testes til den tenkte skyteavstanden med aktuell ammunisjon. Sånn velger jeg å se det...

( og hvis noen reagerer på at jeg sammenlignet med blyhagl, så ble testen utført hos min gamle tante i Åmotfors....)

Link to comment
Share on other sites

@Lynxhunter

Nå har jeg fint lite erfaring i å skyte rådyr med hagle, men jeg stusser på den innersirkelen din på 35 cm i diameter. Er ikke det temmelig stort til å passere som vitalt treffområde på et rådyr? Og blir det ikke for få hagl til å sikre en hurtig avlivning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer litt på at brukere her inne som har valgt seg så åpenbare begrensninger som Rio Venatum, Eley Bismuth, 20-76 og andre "handycap", er så åpenbart imot at de som har gjort hjemmeleksa si mye bedre strekker holdene noe.

Jeg har også prøvd meg med Rio Venatum, Eley Bismuth-BB, og tro meg det er no' dritt!

Å konkludere med "du" må regne med de samme begrensninger som "meg", synes jeg er noe drøyt!

Trådstarter spør om hva som er max, dere som svarer med utgangspunkt i Rio Venatum, Eley Bismuth, 20-76 og annet som er langt unna det maksimale, svarer jo ovehode ikke på det trådstarter spørr om.

 

@trådstarter.

De absolutt beste "langholds" haglepatronene som kan kjøpes her i Norge er Federal Heviweight i 12-76 og 12-89. Ønsker du å strekke holdet til max, er max størst med disse patronene. 50-60meter er for langt for meg, men 2x de 20 som "Rio-Bismuth"-gutta har som max går helt fint på rene sideskudd.

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant i denne tråden.

 

Siden jeg stadig blir referert til her må jeg få kommentere;

 

Det finnes materialer og framgangsmåter i dag for å effektivt og humant skyte dyr på lenger hold enn det var før disse materialene dukket opp. MEN; Uansett hold er det en forutsetning at skytteren kan a)Plassere et velplassert skudd(også kalt "å treffe"), OG; Det må treffes med et tilstrekkelig antall hagl etter viltets størrelse i vitalt område, OG; De haglene må ha egenskaper som gjør at de trenger inn i det vitale området.

 

Vi kan vel være enige om at hvis de 3 forutsetningene ligger til rette så er HOLD uvesentlig? Det som da kan diskuteres er om hvordan en kan oppnå de 3.

 

Treffe; Blir verre jo lenger ut en kommer i de fleste tilfeller. Det kan også være verre på korte hold pga. svermdiameter.

 

Tilstrekkelig antall hagl; Dette finnes en maksgrense for alle hagl. pga. spredning. "Øyet" eller den strekningen haglene har passelig (økende fra liten passe til stor passe) diameter, varierer kraftig i de forskjellige patroner og ikke minst i kombinasjon med ulike våpen og choker. Det som er min erfaring er at mine "langholds TSS" har en passe drepende diameter over en mye lenger strekning enn bly/vismut/stål/sink. Hevi-Shot, HD, etc. har mye av det samme som hjemmeladde. Forklaringen er enkel; De går mye trangere, og strekningen de åpner seg opp på er mye lenger. Dermed har du som haglejeger er større "øye" å skyte i med en effektiv svermdiameter.

Eksempel 1; Du har en vismut us2 kal 12. Rådyret hopper fram og du må ta en kjapp avgjørelse. Din feilbedømmingsmargin er i effektiv svermdiameter; la oss si 5 meter. Er holdet 10 meter og du bedømmer det til 15 har du en større sjans til å bomme/skyte dyret i filler. Er det 30 meter og du bedømmer det til 25 har du en stor skadeskytingsrisiko selv med kjernetreff.

 

Eksempel 2; Du har en Remington HD us 2 i kal 12. Din feilbedømmingsavstand er 20 meter. Du bedømmer avstanden til 40 meter, men den er 20. og du bedømmer den til 30 meter, men den er 50. I begge tilfeller vil du nok få rådyret, men på kortholdet har du samme som på 10 meter med vismut; Større sjans for mye hagl i steika, på langholdet nærmer du seg grensen for skadeskyting.

 

Inntrengning; Pga. egenvekt kombinert med diameter på haglene trenger HD hagl dypere inn enn vismut. Pga. samme holder HD hagl energien oppe på lengre hold. Pga samme er flytiden kortere og evt foranhold mindre. Hvis du vil inn i materien vil du se at vismut i en stor størrelse, med HØYERE utganshastighet, blir tatt igjen av HD hagl med LAVERE utgandshastighet når du passerer X antall meter... :? Når du i tillegg da ØKER anntall mindre/tyngre hagl og ØKER utgangshastigheten innenfor trykknormene så ser en at ting ikke er som de var før. Hvis en legger til at harde hagl ikke deformeres med treff, trenger de bare av den grunn lengre inn hvis vi tar vekk de andre fordelene og hadde satt like forhold for vismut/HD... :wink:

 

En kan alltids diskutere om påvirkning av unge jegere. Men jeg stiller et spørsmål satt litt på spissen; Hvis vi i en periode på 10 år hadde gått fra munnladere og rundkuler til 338 Win.Mag med Zeiss, Hva skulle vi fortalt var makshold på elg?

 

En dømmer alltid andre utifra egen bakgrunn/kultur/erfaringer, og det er greit. Men av og til må en prøve en ny rett, og nye måter å spiser den på. Det som derimot er helt greit, er at ikke alle vil spise tapas og ris med pinner. Men før en kritiserer de som likevel vil gjøre det, så prøv selv litt, og dermed har en et bedre grunnlag for å dele erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

@Lynxhunter

Nå har jeg fint lite erfaring i å skyte rådyr med hagle, men jeg stusser på den innersirkelen din på 35 cm i diameter. Er ikke det temmelig stort til å passere som vitalt treffområde på et rådyr? Og blir det ikke for få hagl til å sikre en hurtig avlivning?

 

Sirkelen var ikke ikke tenkt som et vitalt område, men kun som "fastmål" til sammenligning. Men hvis du tegner sirkelen og lager 18-20 prikker i denne...som et eksempel. Jeg mener vitale organer hos rådyret er temmelig ødelagt da.

 

Winchester Xtended er også en interessant patron. Skal testes..

Link to comment
Share on other sites

Dette er et felt som i beste fall er et minefelt å uttale seg og ikke minst om en til daglig selger endel av varene som anbefales, men det får våge seg.....

 

1. De som ikke har prøvd må her som alle andre steder ikke uttale seg skråsikkert om noe.

2. Testing av våpen og utstyr skulle være obligatorisk for alle som har som målsettning å jakte noe som helst, uavhengig om holdet er 20 eller 40m

3. Lette haglmaterialer som Vismuth, Stål, Sink osv burde ikke fra et dyrevern ståsted være lovlig til jakt på rådyr,rev, gaupe da inntregningen er for dårlig nesten uansett avstand og hagl størrelse.

 

Lite eksempel. Fra hinne hårde dager da jeg var enda yngre og enda dummere synes jeg det var forferdelig rart at rådyr lett kunne avlives med 22l.r men at det var totalt idioti å tro det det var mulig.

 

Når en ble smartere og fikk tilgang til testing av utstyr måtte jo ting prøves. Våte kataloger måtte til og de ble drept med det ene mer bestialske kaliberet etter det andre. Kuler og hagl med målt,veid og sjekket på de fleste tenkelige måter.

 

Som ivrig leser av mange kulørte blader fra"Over there" forekom det enda merkeligere at de der "over" kunne ta livet av hopetall med gjess og sjøfugl med patroner som var totalt ubrukelige på avstander over 25m, ifølge fasiten også kalt Jegerprøveboka. Kulørte pressen skrev da faktisk at det var mulig å gjøre det på både 40-50-60 og enda til 70yards med det rette utstyret. Som ivrig ung sjel var jo dette veldig feil, men etterhvert som motet steg og vettet ble bedre måtte det jo prøves, for fasiten kunne jo ikke mene at gjess her hjemme ikke kunne skytes på lenger hold enn 25m når de samme "over there" kunne skytes på dobbelt så lang avstand?

 

Fra tidligere visste en jo at hullspiss ammo i 22L.r nesten gikk igjennom normale rådyr ved skudd bak bogen. Ofte satt kula igjen i ribbene eller under skinnet så gjennomtrengningen var god nok. Samme ammo på våte telefonkataloger det var da Buskerud/Vestfold katalogen med ca 850 sider og gjennomtrengningen var rett i overkant av en katalog. Samme kataloger fikk gjennomgå med det som dengang var det beste av alt, Nemlig kongen av alle rådyrpatroner(Trodde vi), Remington Nitro Magnum kal 12/76 hagl US 2. På avstander ut til 30m skjøt disse nesten like dypt ca 700sider og felte rådyr med autoritet. Så hadde det seg at en artikkel i svensk presse mens de fortsatt hadde sine egne regler for størrelser at 1(US6) fungerte helt fint på 20-25m. Hmm merkelig tenker en ung sjel - ikke noe som fungerer over 25m sier fasiten.

 

Mer patroner finnes fram, flere kataloger skytes helt ihjel og en ung stakkar blir fullstendig svimmel av å telle hagl og sider og prosenter og notere og sjekke alt mot fasiten, som etterhvert stemte veldig dårlig med terrenget. Når enda til begynte å bli noen som hevdet at hastigheten var kanskje mest avgjørende ble vidunderet kjøpt inn, kronograf . En skinnende ny sak anbefalt i "Journalen". At printeren fungerte så som så, at alt kom i fot og kulebane kalkulatoren var bob bob var ikke nøye. Her skulle det testes!!

 

Enda flere kataloger fra den lokale papirinnsamlingen ble avlivet og jaggu små hagl gikk enda lenger inn så sant de gikk fortere og skulle da være enda bedre på rådyra sa terrenget - kartet(fasiten) var kommet i ny utgave og nå var rådyra blitt så store at de ikke lenger kunne skytes på avstander over 20m med hagle.

 

Fra over there med fly fra SAS kom nye patroner, fantastiske skrev bladene "will absolutely flatten game at extended range". Jo jaggu, fort gikk de og telefonkataloger var nå bare et lite hinder på veien videre. Hagla gikk tvers igjennom de og borte ble de de aller fleste. De rundt ristet så smått på hodet av den lille raringen med den lange hagla med siktet på i det rare kaliberet. Kanonen ble den døpt i lokale foreningen eller at lille tomlingen endelig fikk vist fram noen patroner på et klubbmesterskap. Når prisen på patronene ble nevnt gikk hoderistingen over til alt fra dårlig skjult glising til beint fram mobbing. Men katalogene ble fulle av hull på lenger og lenger avstand,rådyra ble mange og kartet stemte nå så dårlig med terrenget at det var hivd for lengst. Tomlingen konkluderte med at kartet var laget at fulle folk med skritttelling ute av fokus....

 

Nye patroner har kommet til siden det med enda tyngre hagl som går enda fortere og idag vet tomlingen at de beste patronene, med de beste chokene i de beste våpnene feller vilt sikkert på avstander både 2 og 3 ganger det som er anbefalt i fasiten, men det krever at dagens tomlinger prøver først og dermed vet hva de driver med.

 

Heawy Weight Nr 4 trenger like dypt inn på 60m som bly Nr 2 gjør på 30m. Med de rette chokene treffer 30-40% av haglene en autentisk størrelse strektegning av et rådyr. Og dere som ikke har prøvd dem aner ikke at det er en ny verden her ute.

 

Jeg anbefaler ingen å kjøpe patroner og tro det er bare å gjøre, og det er lett å trekke paralleller til jakt med rifle på lange hold. For de som vet hva de driver med er 400 meter akkurat like sikkert som at "Ola Elgjeger" prøver på 120. Sånn er det med lange hold på hagle også. 50m er greit for den som vet han driver med - den som ikke prøver,tester og bygger erfaring skal holde seg til fasiten nemlig under halvparten. Så kanskje var ikke kartet så ille allikevel ?

Link to comment
Share on other sites

Erru helt teit eller sauer 150?

Du kan da pinadø ikke skrive slike ting!

Da kan det jo hende at folk skjønner at du vet hva du snakker om, har peiling og er smart? Og da ødelegger du jo statusen din som Norges Ondeste & Fælest Fyr

Og det vil vi vel ikke...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det er du som misforstår. Han sier han opplever us3 som bedre enn buckshot, ikke større. Siden buckshot har svært store hagl er det plass til svært få hagl i hver patron. Dette kan føre til at bare noen få hagl treffer målet hvis holdet strekkes litt og svermen utvider seg en del. Med flere hagl av litt mindre størrelse vil sannsynligvis flere treffe dyret, og effekten bli bedre. Jeg regner med at det er dette som ligger til grunn for hans erfaring av at us3 har bedre effekt enn buckshot.

 

Så får han korrigere meg hvis jeg misforsto.

 

i såfall er eg jo sjølvsagt enig! 3 er betre enn buckshot. som eg skreiv tidlegare, 00buck inneheld 9 pellets. men eg har ikkje noko erfaring med buckshot. berre det at det høyrast upresist ut.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke denne tråden er bra i det hele tatt.....

Joda, i enkelte situasjoner kan man sikkert ha skutt rådyr som har falt i smellen på både 25 og 30 meter(og da som oftest pga. feilvurdering av avstand) Men det som er leit er at trådstarter spør om avstander mellom 40 og 50 meter!

Signalene man da gir til den yngre garde som også leser dette er overhodet ikke bra.

 

Man kan se for seg at enkelte da ønsker å fortelle i etterkant hvor rått det var med det kjeet som falt på 48 meters hold, men "glemmer" å informere om de 3 rådyr som bare sprang videre før man lykkes......

Det er vel ikke vi jegere som skal innvilge oss selv tillatelse til å eksperimentere med hva som er maks hold?

Det finnes både drillinger,kombinertvåpen og rifler til dette formål-det er min mening....

 

(Bestandig interessant når noen finner ut av noe nytt og innovativt, men å eksperimentere på dyr synes jeg blir å skyte oss selv i foten som representanter for jaktutøvelse)

 

Mvh Bjørnar/ bransjetilknyttet.

 

Kroppen er full av svineinfluensa, hevnen blir søt på tyske villsvin 4-6 desember :twisted:

 

 

eksperimentere på dyr? har vel ikkje vore oppfordra til anna enn meir forskning her. ein måte å gjere det på, skyting på papp, og samanlikning mellom inntrenging i t.d. tlf. katalogar på 20 vs 40 m.

Link to comment
Share on other sites

Javisst finnes det både ny teknologi og og ene og det andre idag.Spesielt ifra"over there",det er jo hele tida både "fantastic og Awesome" ting å lese/høre om fra den kanten..........

Til og med den gamle mauseren min fra hine hårde dager kan skyte en elg på 500 meter og kanskje enda lenger,men jeg gjør det ikke.Jeg har for lite peil på langhold til det.Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg hadde peil heller!

 

Jeg kan sikkert skyte ei skjære med salongen på 300 meter med salongen også,hvis det ikke er så mye som et vindpust og jeg er heldig med forlegging av siktepunkt osv. Eller jeg kan skyte rådyr på "100" meter med noe fantastiske nye haglepatroner jeg har kjøpt....men åffer i hule heite ska jeg det? Fatter ikke de som absolutt skal strekke og tyne alle grenser hele tida. Hagle er ment som et kortholdsvåpen. Ja ok,noen av dere har sikkert sånn peiling på hva dere gjør og legger alt flatt uansett avstand og på tross av diverse x faktorer,fordi dere har testa på noen våte kataloger og funnet ut at "Detta var saker!!!"

Med den erfaring jeg har på rådyrjakt med/uten hund og med hagle i neven,er at ting skjer fort! Rådyra er uforutsigbare.Kan kaste på seg i skuddøyeblikk/bråstoppe eller tverrsnu. Begynner en i tillegg å strekke holdet,så øker faren for skadeskyting betraktelig.Uansett om en har en lada bofors med spreng-granat!

 

Når en i tillegg tar med i beregningen at de fleste av oss er sånn akkurat passe gjennomsnittlige hagleskyttere (fluktskyting), så fatter jeg ikke hvorfor vi skal utsette oss for flere x-faktorer enn nødvendig under jakt.Jakter en på områder hvor holda kan bli lange,ta med rifla eller kjøp en kombi/drilling da vel.

 

Ja det er sikkert noen superskyttere der ute,ikke meninga å fornerme noen,men jeg ser ikke så mange av de på haglebanen(lerdue/jaktsti) iløpet av året ivertfall. Der er det hvermannsen som rår.

 

Ok,det finnes utstyr og hagl/kuler som kan gjøre det mest utrolige i de rette hender. Både på rifle og haglefronten. Dere som bikker elg etc. på "ikke godtatte hold" bare gjør det. Veit det er mange meget habile langholds-skyttere der ute og som faktisk vet hva dere driver med.Det er uansett lettere å holde kontroll på x_faktorer ved rifleskyting enn under fluktskyting med hagle..

 

Dere som absolutt må bruke muskedunder (når rifle hadde vært det mest hensiktsmessige) med nye typer grov pepper gjør det dere også,men en ting må dere huske,det er levende vesener dere praktiserer deres "nye religion" på. 99 % av oss andre holder oss unna og bruker hagla til det bruksområdet den var ment for. Korte hold,selv om vi vet at den har kapasitet til det dobbelte av "vedtatt maxhold"...

 

De såkalte vedtatte maxholda til hagle er ikke satt bare pga begrensningen til hagle som våpen,men vel så mye med tanke på de dyra vi jakter på med hagle.....mener det var et kapittel i jegerprøveboka som omhandlet emnet jaktetikk/moral. Begynner å lure på om det emnet er falt ut av pensum...?

Link to comment
Share on other sites

De såkalte vedtatte maxholda til hagle er ikke satt bare pga begrensningen til hagle som våpen,men vel så mye med tanke på de dyra vi jakter på med hagle.....mener det var et kapittel i jegerprøveboka som omhandlet emnet jaktetikk/moral. Begynner å lure på om det emnet er falt ut av pensum...?

 

 

Joda, dette du skriver er riktig MEN; Hvorfor i huleste kjøper du deg ikke MARGINENE som skal til for å jakte enda mer humant? Du og mange andre, motsier dere selv med å bruke de samme gamle argumentene. Jakt som før, men putt større marginer for feilbedømming i løpene :!: Våkn opp.

 

For å sammenligne med trafikken; Kjør like sikkert/sakte som før, men invester i triple airbager, eps, ABS, og alle slags ASCDEFGH I turbo :lol: for å ØKE SIKKERHETEN.

 

Halveis off topic; Det er opplest og vedtatt at stål er elendig i forhold til bly. Sink likeså. Det ene er lett og hardt., det andre er litt tyngre og sprøere. Hvis dette kan ha så inn i helsike mye å si med denne egenvekten i hagl..., tenk over at TSS er nær 3 ganger forskjellen av bly, som bly er fra stål...(7,8 til 11 og 11 til 18)

Link to comment
Share on other sites

@HS Presicion

Jeg synes ikke du er helt heldig med sammenligningene dine med trafikk og biler, men nok om det.

Det er klart at ny teknologi kan medføre at gamle sannheter kan endres. Kan, ikke må. Det er fullt lov å legge patroner med bedre inntrengning i haglen og beholde avstanden uforandret = bedre sikkerhet for hurtig avlivning.

 

Det jeg lurer på er om noen kjenner til undersøkelser som er foretatt når det gjelder å skyte på f.eks. rådyr med hagle.

For å sikre tilstekkelig hurtig avlivning; hvor mange hagl av gitt størrelse må treffe hvor på dyret og med hvilken inntrengning?

Har man konkrete data på dette så har man noe å relatere diverse "telefonkatalogmassakrer" til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om noen kjenner til undersøkelser som er foretatt når det gjelder å skyte på f.eks. rådyr med hagle.

For å sikre tilstekkelig hurtig avlivning; hvor mange hagl av gitt størrelse må treffe hvor på dyret og med hvilken inntrengning?

Har man konkrete data på dette så har man noe å relatere diverse "telefonkatalogmassakrer" til.

 

Nei, ikke annet enn at 6 rever og noen rådyr har blitt vesentlig raskere døde enn tidligere. Hvis du ser mine bilder av etpar rever postet i andre tråder, så der du at de døde som å slukke lyset. For de som har skutt noen rever, så er det en kjennsgjerning at rev er nokså "seig" dvs. at du kan treffe godt med bly(i gamle dager) og likevel spreller de litt...Samme med rådyr. Jeg synes effekten er enorm. Faktisk så mye at jeg ikke helt skjønner hvorfor de detter i smellen. Så ja, jeg tester først på kataloger, så dyr. Eller; Jeg tester ikke på dyr. Jeg VET at når dyr blir truffet av 3-4 ganger så mange hagl med 3 dobbel inntrengning så trenger en ikke forske på HVORFOR de detter rimelig fort.

Så undersøkelsen er min egen synsing. Jaktet rådyr og rev(pluss annen jakt) med hagle/rifle/kombi/drilling siden 1982

My 2 cents :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, dette du skriver er riktig MEN; Hvorfor i huleste kjøper du deg ikke MARGINENE som skal til for å jakte enda mer humant?

 

Fordi jeg ganske enkelt ikke har behov for å øke noen marginer,enkelt og greit. Jeg har som fast regel å ikke skyte på rådyr på lengre enn 20 meter med hagle. Ikke med den kombinasjonen kaliber/patroner jeg bruker.Det er sikkerhetsmarginen/begrensning jeg setter for meg selv. De dyra jeg har skutt med hagle har falt i smellen og knapt rørt en klove etterpå.Og haglene sitter mot skinnet på motsatt side.Da har patronen gjort jobben synes jeg.Har ikke noe behov for å skyte digre høl i rådyra. Dessuten tror jeg ikke at du kjøper deg så mye marginer ved å bruke slike superskudd heller,i og med at du vet den effektive rekkevidden øker og det da blir lettere/mer fristende å skyte i situasjoner hvor du ellers ikke ville ha skutt. Da er marginene plutselig brukt opp igjen...

 

For å sammenligne med trafikken; Kjør like sikkert/sakte som før, men invester i triple airbager, eps, ABS, og alle slags ASCDEFGH I turbo :lol: for å ØKE SIKKERHETEN.

 

Forskning har jo vist at med de nye sikrere bilene våre så har hastigheten på veiene økt,kanskje nettopp fordi vi føler oss tryggere,men dermed har vi faktisk brukt opp den ekstra lille sikkerhetsmarginen det nye utstyret på bilene gir og skadeomfanget på folk og biler er det samme...you see?

 

Selvfølgelig så synes jeg det bare er flott at folk tester våpen/ammunisjon før det blir brukt i praktisk jakt og at det kommer nye materialer som overgår det meste er jo alle tiders i disse blyforbudstider...sier ikke noe på det,men vær litt forsiktig med hva dere predikerer. En ting er hva folk som har testa utstyret sitt gjør i en jaktsituasjon(folk som vet hva de holder på med og har mye jakterfaring) og hva andre uerfarne jegere gjør (ferske jegere feks) Hvis de hører at det bare er å brenne av på 60 meter med disse nye superpatronene så er det ikke så vanskelig å forestille seg at det kan bli mye stygg skyting.

 

Dette kan muligens sammenlignes med kaliber i rifle og elgjakt . Det er bedre med ei 6,5 kule i bogen enn ei 416Rigby i vomma. I teorien har du jo masse mer marginer med den grovere patronen,men det hjelper så lite hvis du ikke behersker rekylen og en evt stresset jaktsituasjon. Da har du jo brukt opp marginene igjen ikke sant?

 

Konklusjonen min blir derfor;bruk det som virker best for deg,men ta ikke unødvendige sjanser på bekostning av det levende vesenet du jakter på. Det er det ikke verdt.Verken for dyret eller jaktas anseelse.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg ganske enkelt ikke har behov for å øke noen marginer,enkelt og greit.

Ok

Dessuten tror jeg ikke at du kjøper deg så mye marginer ved å bruke slike superskudd heller,i og med at du vet den effektive rekkevidden øker og det da blir lettere/mer fristende å skyte i situasjoner hvor du ellers ikke ville ha skutt. Da er marginene plutselig brukt opp igjen...

Du vet ikke hvordan andre bruker økte marginer.

Forskning har jo vist at med de nye sikrere bilene våre så har hastigheten på veiene økt,kanskje nettopp fordi vi føler oss tryggere,men dermed har vi faktisk brukt opp den ekstra lille sikkerhetsmarginen det nye utstyret på bilene gir og skadeomfanget på folk og biler er det samme...you see?

Og det gjelder alle? Du dømmer igjen. Fatteren kjører like sakte/fort nå som i 1970, men bilen kan stoppe fortere, og er han uheldig å møter en idiot i dag, så har han bedre marginer, Eller...?

og hva andre uerfarne jegere gjør (ferske jegere feks) Hvis de hører at det bare er å brenne av på 60 meter med disse nye superpatronene så er det ikke så vanskelig å forestille seg at det kan bli mye stygg skyti.ng.

Igjen vurderer du andres egenskaper til å lese det som står, og legger til følger av det

Dette kan muligens sammenlignes med kaliber i rifle og elgjakt . Det er bedre med ei 6,5 kule i bogen enn ei 416Rigby i vomma. I teorien har du jo masse mer marginer med den grovere patronen,men det hjelper så lite hvis du ikke behersker rekylen og en evt stresset jaktsituasjon. Da har du jo brukt opp marginene igjen ikke sant?

Elendig sammenlikning. Tenk over den igjen med følgende; Sett om 6,5 og 416 hadde samme våpenvekt, samme rekyl, ALT likt...som disse haglpatronene har, men det som kom ut av enden er forskjellen(som det er på det jeg skriver om)

Konklusjonen min blir derfor;bruk det som virker best for deg,men ta ikke unødvendige sjanser på bekostning av det levende vesenet du jakter på. Det er det ikke verdt.Verken for dyret eller jaktas anseelse.

100% enig, og så foreslår jeg at vi har debattert nok, og tar resten på PM. Er nesten fristet til å sende deg noen skudd :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hei, er det nokon som har tips til kva hagl og patroner som er eigna til rådyrjakt der halda gjerne kjem opp i 40-50 meter? Eg vil tru at hevi-shot/high density i nr 2 eller BB (US) er eigna, med full trangboring sjølvsagt. Eller kanskje endå grovare?

 

Vil gjerne ha synspunkt eller pm frå folk med praktisk røynsle, og ikkje noko synsing om kva som er lange/akseptable hald. På førehand takk.

 

mvh Lindu

 

Blir jo litt nysgjerrig på hva slags siktemidler du har på hagla di, bruker du Aimpoint :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det nokon som har tips til kva hagl og patroner som er eigna til rådyrjakt der halda gjerne kjem opp i 40-50 meter? Eg vil tru at hevi-shot/high density i nr 2 eller BB (US) er eigna, med full trangboring sjølvsagt. Eller kanskje endå grovare?

 

Vil gjerne ha synspunkt eller pm frå folk med praktisk røynsle, og ikkje noko synsing om kva som er lange/akseptable hald. På førehand takk.

 

mvh Lindu

 

Husk at type choke er viktig. De fleste av de ammo-typene som er nevnt denne tråden ( Rem.W.HD- Federal HW o.l.) funker ikke bra med vanlig "kort" choke. Ujevn spredning, klumper og ustabile skuddbilder. Kjøp choke som er egnet til slik ammunisjon.

 

Om dette gjelder hjemme-ladde vet jeg ikke..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville aldri skutt på rådyr med hagle over 20-25 meter uansett jeg da.. Kan sikkert gå bra, men kan garantert gå dårlig også.. Ettersøk etter rådyr påskutt med hagle er ikke moro!!

 

Det kan gå dårlig. Men de to viktigste elementene for at det skal gå bra er:

-Jegeren kjenner våpenets begrensing.

-Jegeren kjenner sin egen begrensing.

 

Ergo,- en god skytter, med god vurderingsevne av situasjonen, med godt våpen som han kan og kjenner.... Er det ikke det vi fleste kaller en god jeger?

 

Eller sett på en annen måte: Jegeren som vet at skuddet han drar av kontrollert i bogen på viltet, på 50 meters hold, har en drepende effekt... Er en bedre jeger en han som satser på at " de nye miljøvennlige patronene" han fikk av naboen går greit da rådyret dukker opp på 25 meter hold??

Link to comment
Share on other sites

Om dette gjelder hjemme-ladde vet jeg ikke..

Jepp, de og. Det er materialet som ikke formes av choken uten litt av de med lang overgangskonus. Cylinder eller kvart gir trangest bilde i vanlige choker. Men du kan jo bruke trangere for å få de til å SPRE, som av og til er lurt til mange jaktformer. Problemet er at trykket etterhvert klinker/utvider gjengene, og den nye choken som skrus i rakler litt... :? Derfor er det ikke lurt å skyte disse i trangere enn halv. På ei gammel Remington uten choke derimot, blir løpet utvidet til passe choke etterhvert :wink: Forresten har choker med lang konus også fordeler med mykere materialer også i mange tilfeller sånn rent skuddbildemessig. Men hagler er rare mange tider

Link to comment
Share on other sites

Alt går vel an.

" Skjøt" selv ei kråke med .222R uten å fysisk treffe den for mange år siden, så at jeg traff berget rett under der den satt, kråka falt død om den...

 

Ett lokalt jaktlag her hevet i fjor/forleden høst de felte 12 Elger med 12 skudd.

Nå har det seg slik at der var vitner til at minst en Elg ble brukt 2 skudd på.

 

Hvordan de da fikk avlivet den 12 Elgen får være opp til den enkeltes fantasi.

 

Nå er det ikke bare gjennomtregningsegenskapene hos hagl som teller, men i mye større grad dekningsevnen.

 

Når noen får bedre samlinger med ei hagle enn hva jeg får med 20 skudd med .22LR på 50 mtr, så har de sannelig ei beundringsverdig hagle, for ikke å si ammo.

 

Ikke min enkeltløper Star Baikal med full trangboring som samler slik, og ikke noe av den hagle ammo jeg har vært borti heller på over 30 år.

 

Med andre ord - i mine øyne finnes det ikke haglammo som egner seg til Rådyr på 40++mtr med kaliber 12 hagle.

 

Da ser jeg selvfølgelig bort fra de som er vokst opp i ett våpenskap, har funnet den ideelle hagle, og kommet over den beste hagleammo som finnes og samtidig har skyteferdigheter langt utover det vi andre dødelige presterer.

Jeg må innrømme der finnes noen av disse, massemedia minner meg på om dem hver høst.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke bare gjennomtregningsegenskapene hos hagl som teller, men i mye større grad dekningsevnen.

 

Når noen får bedre samlinger med ei hagle enn hva jeg får med 20 skudd med .22LR på 50 mtr, så har de sannelig ei beundringsverdig hagle, for ikke å si ammo.

 

Ikke min enkeltløper Star Baikal med full trangboring som samler slik, og ikke noe av den hagle ammo jeg har vært borti heller på over 30 år.

 

Med andre ord - i mine øyne finnes det ikke haglammo som egner seg til Rådyr på 40++mtr med kaliber 12 hagle.

 

Dekningsevnen er i høyeste grad oppnådd, du må bare lese litt.

 

Det hjelper igrunnen ikke om du hadde jaktet i 250 år, for hvis du ikke har fulgt med de siste 5 har du ikke sett slike saker :wink: Heller ikke din Star med full++ trangboring vil skyte svært tett med disse, men derimot hvis du sager av løpet bak choken...

 

Jeg vil si at tro og overtro kun kan kureres med kunnskap og fakta, men selv med harde fakta er det fortsatt noen som tror :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at tro og overtro kun kan kureres med kunnskap og fakta, men selv med harde fakta er det fortsatt noen som tror

 

Amen til den. Jeg må si at denne tråden har vært en av de mer matnyttige på lenge. Jeg tror nok ikke jag skal begynne med "langhold" på rådyr helt enda, men at moderne materialer endrer på gamle regler er det ingen tvil om.

 

Konklusjonen må vel bli at de som bare kjøper en passende patron og går rett i skogen bør holde seg til de vanlige anbefalingene, men med riktig ammo og testskyting kan en erfaren jeger strekker holdet ganske mye utover dette.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen må vel bli at de som bare kjøper en passende patron og går rett i skogen bør holde seg til de vanlige anbefalingene, men med riktig ammo og testskyting kan en erfaren jeger strekker holdet ganske mye utover dette.

Er det bare jeg som etterlyser harde fakta om hva som bør være kriteriene for at en gitt haglladning tar livet av rådyret på en tilstrekkelig effektiv måte?

Hvis man skyter et rådyr på 20 meter med en tradisjonell patron og dyret går bums i bakken; hva vet man egentlig da? Vet man nok til å teste skuddbilde og inntregning i telefonkataloger med denne patronen på 20 meter, for deretter å sammenligne tilsvarende med andre ladninger/materialer på andre hold?

 

Personlig synes jeg man burde vite mer om hva som kreves av treffpunkt, spredning og inntregning på levende rådyr, før man konkluderer med at en gitt ladnings egenskaper i telefonkataloger på f.eks. 40 meter vil gi forsvarlig avlivning. Rådyr og hjortedyr av tilsvarende størrelse skytes over hele verden. Det skulle ikke forbause meg om det finnes undersøkelser omkring skyting av rådyr med hagle. Det er kanskje bare meg, men jeg synes man i et slikt spørsmål burde ta utgangspunkt i, kall det veterinærmedisinsk viten. Ikke bare sammenligne hull i telefonkataloger og dra konklusjoner ut av det.

 

Just my 2c.

Link to comment
Share on other sites

Synes denne tråden er skummel. De aller fleste haglejegere er ikke ivrige testere. Man kjøper det noen andre snakker pent om.

Hagle kan bli et helt annet våpen en det vi er vandt til med riktig oppsett. Man snakker da om hjemmeladning, spesialchoker, testing og optiske siktemiddler.

 

Ser for meg han som har lest påKammeret om langhold med hagle og forteller halve sannheten videre til nestemann som da løper ut i skauen med nye patroner uten testing og skyter på 50m+.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsetter tydeligvis med å hugge meg selv i beinet jeg da :)

Fordi at ja, jeg synes det er flott med nye patrontyper som gjør at viss man holder seg til 25 meter har man da rikelig med sikkerhetsmargin.

Det er vel fremdeles jakt vi snakker om? profesjonelle jegere kan vel også feilvurdere en situasjon?

Viss man har strekt holdet maks pga. egen dyktighet og man da ikke feller dyret, hva da? ingen sikkerhetsmargin å gå på.....

Har erfart mange ganger at rådyrjakt er uberegnelige, dyr kaster på seg,vrir bogen mot/fra i skuddøyeblikket,løfter/senker hodet, etc..

 

Derfor er det ikke så lett å avgjøre avstanden heller.

(Viss man har målt opp 5 forskjellige punkter der man antar dyra vil komme,kommer de ofte det eneste stedet man glemte å måle avstand)

Har målt masse med avstandsmåler, å vurdere haglehold viser seg nesten uten unntak at jeg vurderer det til å være kortere enn det er, dermed er ofte sikkerhetsmarginen allerede "innbakt" i avstand. altså vil min 25mt vurdering f.eks være et skudd avfyrt på f.eks 32mt.

Jeg sier ikke at et rådyr ikke detter for et velrettet superskudd på 50mtr, jeg spør bare om hvorfor man skal dra strikken så langt at marginene er brukt opp?

Flesteparten av vanlige jegerene i dag har heller ikke annet enn åpne sikter på haglen, å sikte på et punkt 50 meter bort med åpne sikter, er en helt annen sport enn å avfyre samme skuddet på 25mtr.risikoen for at man har feil siktepunkt/feiltilpasset kolbe,etc er faktorer som også vil komme tydeligere frem jo lengre avstandene er.

 

Hadde noen med viten og vilje bevisst avfyrt et haglskudd på et rådyr 50 meter unna i vårt jaktområde, hadde det definitivt fått konsekvenser for skytter.

Nei, ikke fordi vi er så misunnelige på superskytteren, men fordi man tenker at man bør ha et minimum av sikkerhetsmargin å gå på, og den mener jeg bevisst er brukt opp ved avfyring av haglpatroner på 50 meters hold.

 

Hva om rådyr aldri så lite er i bevegelse? Foranhold på bevegelige objekter er jo faktisk den største faktoren for skadeskyting.. Har bare så inderlig vondt for å tro at en skytter som mener han er dyktig nok til å fellle et rådyr på 50 mt, ikke vil prøve seg på en medaljebukk som kommer gående på 45 mt....

 

Sikkerhetsmarginer er ikke no dritt, de er faktisk nødvendige fordi i enhver jaktsituasjon kan det oppstå situasjoner der og da som må vurderes på 3 sekunder og da er det greit at strikket ikke allerede er strekt til bristepunktet..

 

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no Bransjetilknyttet med gammeldagse holdninger :)

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord bør vi ikke snakke om noe som krever det minste innsats eller forarbeid siden noen vil kunne misbruke informasjonen? Skal alle premissene for jakt skal baseres på de mest middelmådige jegerne? Lurer på hvordan man kan tillate jakt på villrein hvor typisk hold er langt over de 100 meterne som anbefales som maxavstand på hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg at dere som i denne tråden argumenterer mot lengre hold hele tiden refererer til "andre" og "ferske jegere" :lol:

De som som argumenterer for at det går ann å strekke holdene, utaler seg på egene vegne og om egene begrensninger :wink:

Den helt åpenbare forskjellen er at "motstanderene" synser for andre på "generelt grunnlag". Mens de som mener at holdene kan strekkes viser til "tester" og konklusjoner trukket på egen erfaring.

Hvem skal man stole på montro?

Det er vel ganske vanlig at de som ikke kan vise til annet enn "synsing" og "oppgulp av gamle sannheter" holder på sitt. Men de tar ofte feil 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes denne tråden er skummel. De aller fleste haglejegere er ikke ivrige testere. Man kjøper det noen andre snakker pent om.

Det må jeg si meg enig i.

Tenk, bare dette: 1 hagl gjennom skinnet og inn i vomma! Lekkasje av syre og vom, hva skjer da? Det er nok med treff av 1 hagl.

Jeg slenger ut påstanden: Hagle er et svært krevende våpen å bruke på rådyr, ihvertfall når avstandene på forhånd ikke er kjent.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg at dere som i denne tråden argumenterer mot lengre hold hele tiden refererer til "andre" og "ferske jegere" :lol:

De som som argumenterer for at det går ann å strekke holdene, utaler seg på egene vegne og om egene begrensninger :wink:

Den helt åpenbare forskjellen er at "motstanderene" synser for andre på "generelt grunnlag". Mens de som mener at holdene kan strekkes viser til "tester" og konklusjoner trukket på egen erfaring.

Hvem skal man stole på montro?

Det er vel ganske vanlig at de som ikke kan vise til annet enn "synsing" og "oppgulp av gamle sannheter" holder på sitt. Men de tar ofte feil 8)

 

Jeg hører ikke på folk som synser og mener noe om ting og tang.

Så jeg velger å anta at det er mulig å skyte på 50 M med hagle, men vil ikke gjøre det før jeg har en kombinasjon av hagle/ammo som er testet og virker på det holdet.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord bør vi ikke snakke om noe som krever det minste innsats eller forarbeid siden noen vil kunne misbruke informasjonen? Skal alle premissene for jakt skal baseres på de mest middelmådige jegerne? Lurer på hvordan man kan tillate jakt på villrein hvor typisk hold er langt over de 100 meterne som anbefales som maxavstand på hjortevilt.

 

Den første linjen din: Er ikke det jeg sier, men dyr beveger på seg og mennesker har også den egenskapen at vi kan feilvurdere en avstand og derfor er det min personlige mening at å strekke holdet maks=0 sikkerhetsmargin og det mener jeg er uansvarlig..

 

Men jeg ser samtidig at ingen av dere som mener 40-50 mtr. er akseptabel skuddavstand på rådyr med hagle, nevner et ord om sikkerhetsmargin..

Hvorfor det Fulmen? hvor er sikkerhetsmarginen din tenkt hen ved et evt.skudd på 50 mt?

 

At du klarer å tolke det jeg skriver over her, dithen at "Skal alle premissene for jakt baseres på de mest middelmådige jegerne"? er så langt unna saken at det ofrer jeg ikke en setning på...

 

Ballistikk i seg selv er interessant som bare p....., lurer bare på hvor sikkerhetsmarginene er hen i denne diskusjonen......

 

Mvh Bjørnar/ bransjetilknyttet

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ser samtidig at ingen av dere som mener 40-50 mtr. er akseptabel skuddavstand på rådyr med hagle, nevner et ord om sikkerhetsmargin..

Hvorfor det Fulmen? hvor er sikkerhetsmarginen din tenkt hen ved et evt.skudd på 50 mt?

 

At du klarer å tolke det jeg skriver over her, dithen at "Skal alle premissene for jakt baseres på de mest middelmådige jegerne"? er så langt unna saken at det ofrer jeg ikke en setning på...

 

Ballistikk i seg selv er interessant som bare p....., lurer bare på hvor sikkerhetsmarginene er hen i denne diskusjonen......

Med fare for bli veldig feiltolket...; Men MINE TSS, ladd for å gå trangt, i ei hagle/choke som fører til det, med optiske siktemidler, innskutt. Ammo testet mht. dekning og inntrengning, så.............................er 80 meter ++ en maksavstand hvis en skal sammenlikne med patroner som er "opplest og vedtatt" i div. NJFF hefter og likn. som maks. 20 meter, med inntrengning og dekning i ei vanlig gjennomsnittshagle. Da er sikkerhetsmarginen 30 meter ved 50 meter :!:

 

Nå vil jeg ikke bli sitert på at jeg har skutt rådyr på 80 meter, FOR DET HAR JEG IKKE, men MINE TSS går like langt inn i kataloger på 80 som ENKELTE av de patronene som er lovlige/anbefalt på rådyr

 

En her etterlyste krav til patroner. Helt enig! Hvis en kunne fått krav til anslagsenergi og antall hagl innefor en viss treffsone så hadde det vært mye enklere.

 

For patroner i handelen kan en trygt si at 50 meter er like sikkert som 20 med "drittpatroner" les; sink, stål selv om de er lovlige. Hva er sikkerhetsmarginen på de? Ingen etter min mening. Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor en skal generalisere noe så komlisert som hagleskyting og ammo til de. Hvis svermen er en meter på 50 meter med TSS eller HD hagl vil en kunne ha sentertreffpunkt(der rødpunktet var når det smalt) fra over ryggen, under bogen,foran halsen og bak i vomma, og LIKEVEL ha 10 dødelige hagl i skinnet på motsatt side på dyret i vitalt område. Der har du marginene dine.

Nå setter vi ei riflekule i samme situasjon, og vi har alt fra skadeskytinger til bom. Har noen i det hele tatt tenkt over hvorfor vi skyter med hagle? Er det ikke nettopp for å skaffe MARGINER til div. jaktformer? Hvorfor er rifla lite egnet til skyting på korte hold på små mål...Kan det tenkes at en ikke gir fra seg marginer med hagla, men får marginer? Selvfølgelig kan alt misbrukes, men det kan også brukes av de som ser mulighetene, og som innser begrensingene.

Link to comment
Share on other sites

 

( klippet)

Da ser jeg selvfølgelig bort fra de som er vokst opp i ett våpenskap, har funnet den ideelle hagle, og kommet over den beste hagleammo som finnes og samtidig har skyteferdigheter langt utover det vi andre dødelige presterer.

Jeg må innrømme der finnes noen av disse, massemedia minner meg på om dem hver høst.

 

Personlig skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har skyteferdigheter utover det vanlige.

Men, det jeg mener jeg er flink til er: å kjenne min egen begrensning !! Det er faktisk viktigere i jaktsammenheng enn å være i eliten på banen.. Og,angående marginer,: selvfølgelig skal du vite at skuddet har en drepende effekt på rundt 20 % lengre hold enn antatt.

Avstands-bedømming er en trenings-sak. Kan være greit tidsfordriv da ungene er med i skogen, eller mens bikkja jager rev bortafor 3 blåner. Med avstandmåler eller gps er det enkelt å sjekke seg sjøl. Finner fort ut hvilket terreng som er vanskelig å bedømme i o.l.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel seie det sånn at å skyte på lenger hold enn "jegerprøve-fasiten" må vere greit dersom ein har testa den aktuelle ammoen i si hagle, har testa treffbilde og inntrenging og veit at det holder.

Og ikkje minst at ein har trena på det slik at ein veit at ein beherska holdet.

 

Og so er det etter mi meining ikkje greit å finne på å skyte på 40-50 m, fordi fyren bak disken sa det var greit, eller fordi dei har lest på kammeret at det går bra.

 

So får heller vi som no sitte med litt dårleg samvittighet for å ikkje å ha drive so omfattande testskyting heller holde oss til sideskot på max 20 m.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ser samtidig at ingen av dere som mener 40-50 mtr. er akseptabel skuddavstand på rådyr med hagle, nevner et ord om sikkerhetsmargin..

Hvorfor det Fulmen? hvor er sikkerhetsmarginen din tenkt hen ved et evt.skudd på 50 mt?

 

Du misser poenget mitt litt. Skal vi først snakke om sikkerhetsmargin må vi først vite hva max avstand er. Å holde seg slavisk til 25 meter uansett kaliber og ladning gir ikke nødvendigvis bedre marginer. Faktisk tipper jeg at mange rådyr skytes på 25 meter med mye mindre marginer enn det man kan oppnå på 40m.

 

Du har rett i at marginer må vurderes i denne saken, problemet er som sagt at 25meteristene har som regel ikke fillepeiling på hvilke marginer de faktisk har. Tidligere i tråden spurte jeg om hvor mange hagl og penetrasjon man må ha for å felle et rådyr, det inkluderer jo selvfølgelig en forsvarlig margin (for meg var det så selvfølgelig at jeg ikke tenkte på å presisere det, noe jeg kanskje burde ha gjort for klarhets skyld). I tillegg kommer vurdering av avstand og bevegelse, men det gjeller for all jakt og er noe man bare kan finne ut av ved forsøk og trening. Dette gjelder all jakt uansett våpen, vilt og jaktform.

 

At du klarer å tolke det jeg skriver over her, dithen at "Skal alle premissene for jakt baseres på de mest middelmådige jegerne"? er så langt unna saken at det ofrer jeg ikke en setning på...

 

Øøøøøh, gjorde du ikke nettopp de nå? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Den var forøvrig ikke myntet på deg spesifikt, men jeg ser den holdningen alt for ofte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg VET at jeg kan klare å sette et haglskudd i noen tilfeller som vil ha en umiddelbar dødelig effekt på 2/2,5x den anbefalte avstanden....

Men jeg kommer aldri til å gjøre det, da jeg har vært med på flere ettersøk etter rådyr med hagl i kroppen før.

Ser derfor ikke noe poeng i å legge lista så høyt.

Trekker meg ut av denne diskusjonen nå, da dette ikke fører til noe konstruktivt uansett.

For meg er haglskyting en kortholdsgren, ved andre forhold kryper rifla eller kombien frem fra skapet..

Trer nisselua over hodet og følger de anbefalinger som er gitt......

 

Uansett er det kunnskapsrikt å drøfte slike emner, men mener det er for mye fokus på "sikre" treff på lange hold (Og der tilsier min erfaring i skauen at det er for mange usikre faktorer til at noe er så sikkert), og DEN diskusjonen er ikke like interessant for meg som diskusjonen om ren ballistikk, da jeg på lik linje med Hewi mener etikken er skjøvet til side .....

 

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspel. Tråden vart starta for å få synspunkt på kva som er reellt mogleg- og forsvarleg. I så måte har eg fått mange gode svar. Ein ting er i alle høve sikkert- vismut og stål er utelukka- og hagla vert ladd med Remington High Density nr US BB til rev og rådyr etter dette!

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Fant en liten test på et forum jeg er på i blant angående nettopp dette, se her:

 

http://www.predatormastersforums.com/fo ... Post777351

 

Her bruker de bra choker, bra ammo og bra testavstand. Det er jo ikke hjemmelada ammo med TSS og spessiell wad ol, men denne ammoen er jo det beste man får kjøpt for penger idag, så og si..

Ser jo klart at allerede på 40yards, sprer enkelte patroner rett og slett for mye og har ikke bra mønster i det hele tatt..

På 50 yards syns jeg alle ser ubrukelige ut egentlig..

Kjøpeammo er ikke bra nok til å bruke over 45-50 yards konkluderer jeg med da, så enkelt som det.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat for 2 dager siden, dessverre måtte konstantere en stygg skade skyting på rå geit med hagle. Holdet var 29 m (oppmålt) bred siden til og i gang fart. Dyret falt i smellen, men kom seg raskt på beina og forsvant,til jegerens dype fortvilse. Skudd nr 2 - ettersøk osv ..... Og alt det, vil bli en for lang avhandling her og nå. Haglen som ble brukt var en Star O/U cal 12/76, 1/1-1/2 choke. Patron Kent tungsten nr 1. Poenget mitt her er at Teori og Praksiss kan vise seg helt forskjellig. Dessverre for jegeren og dyret, ble et godt og fint skuddbilde.(Tidligre testet) bare en visjon da det ble satt ut i live. Nei folkens tenk dere nøye om, før dere legger i vei et hagle skudd på rådyr på drøye avstander. Jeg kan i vertfall ikke leve med tanken på at, noen ganger så går det bra andre ikke. Det var det hele,håper det var til litt ettertanke for noen og en hvær

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...