Harekalle Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Har nylig kjøpt en Merkel 96K drilling. Denne virker å være noe mer ømtålig for fukt og regnvær enn andre våpen jeg har. Alle våpen jeg eier er til for å brukes, så drillingen blir ikke stående i våpenskapet selv når regnet bøtter ned. Jeg steller alltid våpenene mine etter å ha vært ute, spesielt godt etter fuktig vær. Bruker for det meste Hoppes våpenolje, og har vært ok fornøyd med denne (også brukt på tidligere Sauer drilling med bra resultat). Har to rifler som jeg de siste årene har brukt Eezox synteisk "olje" på. Disse er svært værbestandige etter behandling. Jeg er imidlertid litt skeptisk til å bruke Eezox på drillingen og et par andre finere våpen jeg har da jeg ikke helt kjenner til om virkestoffet her kan skade de fine trestokkene / oljebehandling etc. Kan jeg bruke Eezox på drillingen eller er det noen som har andre gode våpenoljer å anbefale? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Jeg bruker våpengris på min Drilling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Min foretrukne staalkonservering er Hoppes Gun Grease... Af edel aargang.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Hvilket kaliber kjøpte du i din drilling Harekalle? Legg ut bilder av dama da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Drillingen min brukes uansett værtype, noe den bærer preg av... Treverket oljes regelmessig og settes deretter inn med bivoks. Mekanismen får regelmessig tilførsel av CRC 556 eller WD40. Utvendig stål blir satt inn med CRC Super Heftefett eller kjedeolje. Det sistnevnte fludium er klissete og klebrig, stinker som maskinrommet på en gammel ferge, men funker som beskyttelse mot trøndersk grisevær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Break-Free CLP fungerer bra nok for meg på stålet på min Merkel 30S. Forsåvidt også på andre våpen jeg har, den olja gir en fin kombinasjon av smøring og fuktbeskyttelse. Til treverket bruker jeg et CCL-sett med porefyller og olje siden børsa har blank oljefinish. Til storviltrifla og hagla som har silkematt finish bruker jeg vanlig kokt linolje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Etter 10 år med dårlig vedlikehold blir det Duracoat på min 96k til våren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako. Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 (edited) Min Krieghoff Pluss har blitt litt flekkete i hagle pipene... Er dette noe en børsis kan polere bort tro?? Edited November 18, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Fin stålull på en ullsudd og drill og olje så får du bort det meste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sinnataggen Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Etter 10 år med dårlig vedlikehold blir det Duracoat på min 96k til våren Duracoat er det noe du gjør selv eller er det børsemakerarbe? Kostnaden på dette? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en 96k selv og den blir rødbrun inni våpenskapet bare det drar ei mørk sky forbi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxterrier Posted November 8, 2009 Share Posted November 8, 2009 Glad jeg har Blaser, så slipper jeg å se på værmeldinga før en skal på jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted November 8, 2009 Share Posted November 8, 2009 (edited) Alldri hatt noe problem med rust på min Sauer 32 setter inn ståldelene med våpenolje no 1, og gir treverket worthog treolje, etter en tur ute i regn og snø demonterer løp og stokk tørker rent og tørt og påfører et tynt lag med våpenolje. Min bærer preg av være brukt da blånering rundt baskylen og den flammeherdete baskylen er blankslitt. Lurt på å kaldblånere opp igjen løpene men har utsatt det da det er en langdryg prosess, tar ikke flekkene tar da hele løpspakka, da må all annen gammel blånering pusses vekk og riper og sår må poleres ¨vekk skal det være noen vits. men så mister også drillingen sin patina også da. Slik ser matorgelet mitt ut: Edited November 8, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted November 8, 2009 Share Posted November 8, 2009 Ballistol olje kan brukes både på stål og tre. Jeg synes den er grei å bruke når våpenet er vått og før du pakker det ned i bilen etter jakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harekalle Posted November 8, 2009 Author Share Posted November 8, 2009 Takker for tilbakemeldinger. Treverket holder jeg på å pusser opp med CCL trad. gunstock oil finishing kit. Er blitt inspirert av Raudnakke og trådene om Angelica og Woodstock. Drillingen er forøvrig en 96K lux i 20/76 og 7x65R. Utgangspunktet i treverket er bra, så dette ser ut til å bli vellykket! Utvendig på stålet har jeg hittill gjort som Villreinjeger beskriver, men det er tydeligvis ikke nok for merkel 96K drillingen (det er Krupp-stål i denne som det var i min forrige Sauer 3000 drilling, men muligens allikevel annen kvalitet på stålet i dag?? 1960 mot 2007 utgave). Prøvde rådet fra Raudnakke og Jmonsen og smurte utvendige metalldeler og baskyle med noe Tetra Gun grease jeg hadde i dag, noe som virket å beskytte langt bedre enn tynnflytende våpenolje. Har alltid tørrpusset både hagle og rifleløp innvendig før bruk, men tror det muligens er behov for litt tynnflytende våpenolje her og på regnfulle dager. Vil dette påvirke presisjonen mye (på rifleløpet sef)? Om en skyter, vil ikke da våpenoljen brennes fast, med påfølgende trøblete pussejobb? Hva gjør andre innvendig i løpene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drilling Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Du må ALDRIi la våpenolje, gun grease eller liknende komme i kontakt med stokken. Mett den med en stokkolje eller vanlig linolje om du ikke har noe anet. Rustproblematikk på nye våpen av denne typen er ikke uvanlig. Det vil avta etter hvert som våpenet blir eldre og mettes med olje og grease. Tørk våpenet med tørkepapir eller en absorberende klut etter bruk, vent til det er HELT TØRT og sett det inn med våpenolje. Unngå for all del olje i kammer eller løp. Det kan gi tildels store treffpunktvariasjoner. Dette er vanlig for de fleste brekkvåpen, og direkte årsak til at mange eiere av kombinasjonsvåpen har vanskelig for å skyte dem inn eller treffe godt med dem.De fleste kombier og drillinger er forbløffende presise, bare man vet hvordan man bruker dem. Dersom jeg ser meg nødt til å ha olje kammer eller løp i mine egne kombier, avfetter jeg alltid kammer og løp med aceton eller liknende før skyting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgen Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Jeg har opp gjennom årene gjort noen erfaringer og tenkt litt over fenomenet med at drillinger og enkelte hagler sies å ruste lettere enn andre våpen. Spesielt nevnes det at Sauer/Merkel og andre Suhl våpen fra bestemte tidsperioder ruster så snart damene på TV2 har meldt om regnvær, og ofte er det "dårlig" stålkvalitet eller mangelfullt vedlikehold som får skylden. Etter min oppfatning har ikke dette problemet noe med verken dårlig stålkvalitet eller våte værdamer å gjøre. Det skyldes derimot en kombinasjon av en litt forhastet bruneringsjobb og dårlig etterbehandling av stålet før våpenet forlot fabrikken. Skikkelige drillinger og dobbeltløpere har nesten uten unntak mykloddede piper, og av hensyn til loddingen er pipene rustbrunert. Rustbrunering er som kjent en tidkrevende prosess (les for øvrig Roger sin utmerkede artikkel på Kammer-portalen), og for å fremskynde eller forenkle prosessen har produsentene eksperimentert med modifiserte oppskrifter. Alle typer rustbrunering er i utgangspunktet utsatt for "etterrusting"; et fenomen som skyldes at korrosive stoffer etter bruneringen blir fanget i ståloverflaten, hvor de senere kan reagere med vann og forårsake alskens elendighet. Hurtigvirkende bruneringsløsninger viser en større tendens til etterrusting, og de stiller derfor ekstra krav til skylling og nøytralisering. Det er nettopp her jeg mistenker gutta i Suhl for å ha slurvet litt til tider. Stål som er skikkelig rustbrunert og etterbehandlet skal ha bedre slitasjemotstand og rustbestandighet enn kokblåneringen man finner på de fleste boltrifler. Så til poenget: Drillinger eller hagler som er fæle til å ruste kan reddes fra undergangen med riktig behandling og vedlikehold. Fremgangsmåten er enkel. Våpendelen som er problematisk må først tørkes fri for olje. Størknet fett eller stokkolje på stålet bør fjernes med lynol e.l., men fullstendig avfetting med løsemidler er ikke nødvendig. Deretter kokes delen noen minutter i vann tilsatt natriumhydroksid (kaustisk soda), ca en teskje per liter vann. Plumbo eller maskinoppvaskmiddel fungerer også. Om man ikke har kokekar som er stort nok kan et badekar gjøre nytten, men da bør vann med natriumhydroksid kokes opp og helles over. Deretter skylles delen grundig i varmt (gjerne kokende) vann og tørkes med et rent håndkle. Man bør unngå å la vanndråper få lufttørke på overflaten, da de kan sette varige flekker. Av samme grunn bør man bruke gummihansker. Mens delene ennå er varme sprayes eller dynkes de i tynn, vannfortrengende olje, som CRC 5-56. Før de settes bort eller tas i bruk bør delene igjen tørkes av og settes inn med tykkere rusthindrende olje. De fleste vanlige våpenoljer fungerer greit til dette. Jeg kan ikke love at dette vil fungere på alle notorisk rustbefengte drillinger og hagler, men jeg har i alle fall observert en betydelig forbedring på de våpnene jeg har utsatt for denne behandlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ola30.06 Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 terpetin og linolje. 1/5 terpetin og 4/5 linolje, funker som bare det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Jeg har brukt Eezox på min 96K i høst, og synes den oljen fungerer bra. Det var en test på gamle sluttstykke, som viste at det var en knallbra olje mtp rust. Denne "tørker" også på overflaten, noe som gjør den mer holdbar ved bruk. Inne i løpene bruker jeg "Slip2000", fordi Eezox tørker, og drar igjennom med tørr fille før jeg går ut. Våpenolje må ikke brukes på stokken Vet ikke om det var det trådstarter hentydet til , men hvis ikke så skjønner ikke jeg hvorfor du ikke tør bruke Eezox på metallet Jeg har ikke hatt noen problemer med rust på min, men det er en brun flekk i "skjøten" mellom løpene i enden, under utdrageren. Har planer om å fjerne dette med stålull, men har ikke kommet så langt enda Det har vært der siden våpnet var nytt for 2 år siden, så jeg ahr egentlig ikke regnet med at det er rust Passer på at det er olje der hele tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AimPoint Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Jeg har en Merkel 96K som er 6 år gammel, akkurat som villreinjegeren bruker også jeg våpenolje no1 samt at jeg har på et syltynt lag med rødoljen fra ccl settet etter våte turer. Jeg bruker drillingen i alt slags vær, og har aldri vært plaget med rust. men som sagt, jeg pusser etter hver eneste tur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxhound Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Hadde en Krieghoff Plus som rustet lett , solgte den og kjøpte meg en Blaser D99 og er kanonfornøyd. Foxterrier har omtrent samme erfaring som meg Bruker Super 1 300xx inni løpene og Super Pluss med teflon utvendig , samme behandling på begge drillingene og Krieghoffen ble mye bedre , men ingen problemer med Blaseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
måltrosten Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 hei! Jeg hadde vært forsiktig med å bruke stålull på damene. Stålull ruster og når man gnukker kan spon sette seg i metalet. =rust til evig tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Rustproblematikk på nye våpen av denne typen er ikke uvanlig. Det vil avta etter hvert som våpenet blir eldre og mettes med olje og grease. Jeg legger alltid en oljefilm inne i løpene og utenpå metallet før jeg setter drillingen inn i våpenskapet etter en dags bruk, regn eller ikke. Har alltid ment at siden metallet består av masse mikroporer, så må dette kunne mettes på et vis Det vil si at metallet vil bli bedre rustet til å takle fuktighet generelt ved hyppig inn oljing, kontra hvis det ser en oljeskvett i ny og ne, i min verden Jeg passer også på å ikke ta på metallet så det blir fingermerker etter at oljefilmen er lagt på. Løpene draes igjennom med tørr fille / pussepropp, samt at kammer tørrpusses før bruk. Du vil ikke klare å fjerne all oljen med en tørr fille, så derfor er det fortsatt litt olje igjen i porene Tror jeg Tørker også over stokken med en bomullsfille for å fjerne fingerfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Det vil si at metallet vil bli bedre rustet til å takle fuktighet Egentlig et svært bra utsagn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Join Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Det var visst det ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.