Jump to content

Dårligere skuddsjanser med elektroniske hørselsvern?


OveR

Recommended Posts

For fire år siden hadde jeg opparbeidet nok kronisk øresus til at jeg kjøpte elektroniske hørselsvern. Jeg har brukt dem på all jakt siden. Unntatt at det er sykt varmt på enkelte typer jakt er jeg er fornøyd. Unntaket er på storfugljakt. Jeg mener at skuddsituasjonene der det er litt tett skog blir vesentlig dårligere når jeg bruker hørseslvern. Hvis jeg beveger meg samtidig som fuglen flyr lager lyder fra gåinga ofte såpass med støy i hørselvernet at det overdøver lyden av fugl som tar av. Tørre greiner som knekker, tørr skogbunn, litt vindsus eller litt støy fra klærne bråker mye i ørene. Siden det går fort i skogen trenger iallefall jeg all tid jeg kan få. Jeg mener at jeg ofte mister et sekund eller to siden jeg bruker mer tid på å lokalisere hvor den tok av fra, og hvilken retning den flyr. Det sekundet er for min del avgjørende. Det kan være at hjernen spiller meg et puss og at det var akkurat slik før også, men jeg minnes at jeg skøyt flere skudd i tilsvarende situasoner da jeg gikk uten hørselvern.

 

Er det jeg som er en rotten jeger, eller er det flere som har samme erfaring? Finnes det noe botemiddel så det blir mat på bordet? Er elektroniske propper bedre? Å gå uten beskyttelse er uaktuelt. Ingen jakt er verdt betydelige hørselsskader for resten av livet.

 

 

 

mvh OveR

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt problemer med hørsel hele livet, og må derfor passe på det jeg har.

Jeg bruker elektroniske hørselvern på all jakt, nå driver jeg mest posteringsjakt,

men når jeg går pleier jeg å sette klokkene på hodet (jeg vet, hjelper ingenting der, men

da har jeg muligheten, og det er bedre enn alternativet), eller sette de slik at man ikke har

lydforsterkning. Det som er mest plagsomt med hørselvern synes jeg rasling osvosv pga forsterkning,

dette blir borte om man setter opp klokkene til å gi "normal" hørsel.

 

Når det gjelder rettningsbestemmelse synes jeg Sordin Pro-X er meget bra på dette,

aldri hatt noe problem med å høre hvor lyden kommer fra.

 

Tviler forøvrig på om propper blir noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i 3-4 år nå med sordin sup. pro og kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har mistet en eneste skuddsjanse pga dette. Jakter i all hovedsak støkk etter li- og fjellrype.

At det blir klamt på ørene tidlig på høsten er greit nok. Heller det enn øresus...

Link to comment
Share on other sites

Klem en bomullsdott i øret, skal LOVE dere at det slår alle elektroniske hørselvern ned i støvla (har testet)

Man hører faktisk ganske bra, men toppen av skuddsmellen blir liksom borte. Jeg har skutt noen tusen skudd med bomull i øra og har ALDRI merket noe til øresus eller nedsatt hørsel. Merker tydelig at smellen ikke er skadelig, har da fyrt av noen skudd uten beskyttelse og, så vet hvordan det kjennes :roll:

 

Man har full kontroll på retningsbestemmelse, og hører generelt sett bra nok til all jakt.

Bomull er jo ikke akkurat dyrt heller :mrgreen:

Jeg bruker det alltid på jakt, og kommer nok ikke til å bytte til noe annet med det første...

Link to comment
Share on other sites

Klem en bomullsdott i øret, skal LOVE dere at det slår alle elektroniske hørselvern ned i støvla (har testet)
Og den testen er selvsagt utført på skikkelig faglig vis, med måleinstrumenter og full pakke, ja? Og du har fått testa hørselen? Jeez... :roll: Da jeg var guttunge fikk jeg beskjed om å putte fingra i ørene og holde munnen åpen, "for da gjorde ikke smellen så vondt". Jeg har fått hørselsskade :?

 

At det har gått noenlunde bra for deg så langt betyr ikke at det du påstår er særlig lurt. Det finnes også de som har røyka tjue om dagen og passert nitti år, men det betyr ikke at røyking er ufarlig. Faktisk lurer jeg alvorlig på om du ikke troller akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Bare le dere :wink: Skjønner godt at dere er skeptiske. Har kommet med dette før og ble ledd av da og :lol:

Dere får gjøre hva dere vil, jeg stoler på bomull da bla fattern har brukt det i alle år og har ikke problem med tinnitus, det samme har jeg.

Hadde vært moro å teste det skikkelig for å se om det faktisk er så bra som jeg tror, altså på en faglig måte, teste egenskapene for å dempe Db i bomull.

Dere har helt rett, jeg skal ikke oppfordre til noe som KAN gi hørselskader.. Meen, jeg mener altså det ikke er skadelig for hørselen, derfor bruker JEG det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Demper sikkert lyden, men jeg har nedsatt hørsel.

Og da må jeg nesten ha elektroniske hørselvern som forsterker lyden, samtidlig som lyden dempes når jeg skyter.

Kan bli litt klamt på varme dager, men for meg gjør ikke det noe.

Heller det enn enda dårligere hørsel.

 

Syns ikke jeg har hatt mindre skuddsjanser etter jeg begynte med dem.

Hører mye bedre hvis jeg skrur de opp litt, men pass på! En tiur som flyr opp like ved, kan nesten skremme vettet av deg har jeg funnet ut! :lol:

Ellers har de hjulpet meg til å gå mer stille, for man hører virkelig hvor mye man egentlig bråker med disse hørselvernene på seg.

Også har jeg flere ganger unngått å gå rett på andre jegere som jeg har hørt (de har nok aldri visst at jeg var i nærheten). Så da har jeg altså spart meg for situasjoner, som kunne blitt farlige.

Link to comment
Share on other sites

Har Sordin Supreme Pro X selv. De fungerer veldig bra til posteringsjakt på duer og ender, men jeg vil fraråde å bruke dem i skogen. Jeg og en kamerat gikk gjennom hele skogen uten å se en eneste fugl, med et stykk sordin og peltor på øra. Senere ble jeg med bruttern på en tur og han hørte og så flere fugl enn meg på en sen ettermiddagsøkt. Jeg tok da av hørselverna og skjøt etterpå en fin ørrhøne. Det er jo ikke akkurat spessielt behagelig med smellen, men tror ikke det er noen annen mulighet på skogsfugljakta. Knekking av kvisting osv gjør at du ikke hører når fugelen drar ut, fordi de blir en lyd som du ignorerer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle ikke bomull hjelpe? ALLT som puttes i ørene hjelper, også en måsadott.

 

Jeg og kameraten investerte i elektroniske hørselvern etter en episode der vi møttes etter en rimelig heftig batalje i rådyrskogen og begge hadde ørene fullstappet av sammenrulla dasspapir (som er en del av standardutrustninga, både for okulær og rektal tørking...)

 

Jeg setter uhorvelig stor pris på de elektroniske hørselvernene, men bruker som regel ikke å ha de på ørene uten at det ligger an til storsmell. Og så langt har jeg tatt meg tid til å trekke de nedover når det har blitt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Men for å komme tilbake til topic her ( :oops: ): Nåfortida bruker jeg konsekvent Soundscopes'ene mine på all jakt, også skogsfugljakt, og jeg kan ikke si at jeg har merket noe handicap i forhold til å høre fuglen gå opp. Til tross for at kvistknekk og grenskraping blir forsterket mer enn andre lyder rundt meg.

 

Dette kan selvsagt variere fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Bruker også Soundscopes på støkkjakt i skogen, de er kjempefine og gir god retningsbestemmelse. Eneste ulempen er at man får mer lyd fra lyng og kvister man kommer borti og at det kan hindre en fra å høre fugl som flyr opp langt borte. Dette mener jeg likevel er ubetydeligheter i forhold til det å ta vare på hørselen.

 

Min erfaring med Soundscopes er at fugl som flyr opp på skuddhold høres godt og skuddet mitt høres dårlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...