Jump to content

Tyngde på rådyr


358 Win

Recommended Posts

Jeg skal ikke beskylde noen for å juge, men jeg tror det ikke :) Jeg bor i kanskje det beste rådyrområdet i Norge,(Follo) i hvertfall før Gaupa kom. Jeg kjenner jegere som har opptil 500 dyr på samvittigheten, selv har jeg nærmere hundre.

Jeg har snakket med disse folka angående vekter, og det meste jeg har hørt her er 22 kilo på en bukk skutt i nov.78.

Selv har jeg ikke skutt noen over 18, og stort sett veier de 15-16 kilo. Kjea gjerne 10 oppunder Jul.

Men jeg kjenner også noen notoriske skrytepaver som gjerne "kjenner noen som kjenner noen" som har skutt noen "kjempebukker" på 25-30 kilo.

 

Så: Med mindre noen bor MER en 300 kilometer fra meg, så si ifra, så kjører jeg GJERNE for å se på disse fantastiske dyra.

 

Vekt har jeg selv :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Største rådyret jeg har hørt om, er en bukk skutt av en kjenning. Der så jeg selv at vekt stoppet på 23 kg. Største jeg har skutt selv er på 20,5 kg. Ellers så er normalvekt på bukker her i distriktet 15-18 kg, og på kje, rundt 12 kg på denne tida og fremover mot jul.

Link to comment
Share on other sites

Her i nord har jeg skutt dyr, bukk og geit, på 22-23 kg, men de er som nevnt overveiende større her oppe.

 

Tror de som trådstarter refererer til kanskje ikke har veid slaktevekt...? Et slakt skal veies uten frakk, innvoller, hode og bein nedenfor haser/knær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med 70-100 rådyrfall i løpet av tiden jeg har jaktet rådyr. Jeg kan ikke huske at noen av dem har veid over 20 kg.

Man må huske at man må flå av skinnet og fjerne hode før rådyret blir veid som slaktevekt!! :twisted:

 

ta dæ ein tur litt nordover å jakt rådyr så får du vel opp lev det. Ein voksen bukk som som har fått litt fett på kroppen etter brunsten ligger normalt mellom 18-22 kg her jeg jakter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ført statestik på et terreng på Hurumlandet. Her har vi skutt litt i overkant av 200 rådyr i løpet av de siste 25 åra. Største rådyr 22-kg slaktevekt. Ekstremt stort til å være på hurumlandet.

 

Snitt bukker 17,5 kg

Snitt råer 16,5 kg

Snitt Lam 9,0 kg

 

Generelt blir dyra større og tyngere jo lengere nord en kommer.

 

28 kg slaktevekt på Hurumlandet er utopisk, men lengerer nord og med ei litt snill vekt :wink: , kanskje, kanskje.........

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Rådyr veier ca. 18–36 kg (typisk 22–30 kg) og kan bli 70–85 cm i skulderhøyde. Det har lange, spinkle lemmer og spisse, smale klover. Hodet er smalt og relativt langt. Ørene ganske store, i likhet med øynene. Halsen er lang og halen kort (ca. 12–14 cm). På sommerstid er pelsen gjerne rødbrun, mens vinterpelsen er mer gråbrun. Rådyrkalven har lyse prikker i behåringen over ryggen. Hannen kalles råbukk og hunnen rå.

 

Copy/paste Wikipedia.

 

Har selv aldrig jaktet rådyr

 

mvh

M

Link to comment
Share on other sites

Jada hamilton jeg er klar over at det er områder i Norge som har ei større snittvekt på rådyr enn det som er her jeg jakter. Men da folk forteller om monsterbukker dem har skutt så synes jeg det er på sin plass med bilde av rådyret i vekta :).

 

Har lyst til å spørre Aasum om hvor mye lårene veide på bukken som veide 31 kg?

 

Ja men det er ikke slaktevekt SauerHansen, det er levendevekt.

 

(Jeg skjøt en rådyrkilling på torsdag, slaktevekta på den var 11 kg, det er omtrent gjennomsnittet på killing her)

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at ikke dere mener eins og ikke å som i reinsdyr kalv?

Hehe, kan jo være fornuftig forretningsidè å lansere en miniatyr av elgtrekkeren: rådyr trekkeren..

 

Fra spøk til revolver:

Ja, vektene er mindre her sør enn i nord. Men at rådyrene er så store virker underlig. Og skytes det så mange bør det være mulig å oppdrive et bilde i det minste for oss her sør. Og forstår jeg det rett skytes det bare noen få i året over et ganske stort geografisk område. Og vi er vel alle slik at vi tar bilder av de virkelig store som felles. Bør jo være lett og se forskjell for rådyr på over 30 vil jo være over 33% større enn de fleste bukkene vi jakter på her nede. Og finnes slike dyr hadde det vært forbasket morro å se.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere som har sett slike beist blir fornærmet. Jaktskrøner og fisken man aldri fikk har vi alle hørt om, OG aldri sett. Må jo være lett å forstå at en plutselig vektøking på en kjent rase(trodde vi) på over 30% vekker mistro. Hvis jeg hevder å ha skutt mange reinsdyr på over 150kg tipper jeg dere også stiller dere tvilende.

 

 

(og det med rette, for det har jeg ikke.)

Link to comment
Share on other sites

på snåsa blir det årlig felt rådyr på godt over 20kg siste jeg hørte om var 24 men vi vet vell ikke noe i forhold til de "STORE" rådyr kommunene!!

Bare påstå at jeg lyver jeg vet hva jeg har skutt og står for det :!: basta

 

Jeg har veid en 6 tagger elg okse til 159 kg, men når viltnemda kom så veide den jaggu meg 270 kg. Så det kan ikke tenkes av vektene ikke er juster og godkjent til salg? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det går rykter rundt her også om ei geit på 30 rett før jul, den var feit som en gris etter sigende. men men :D. Har selv skutt en bukk på 19 og den syntes jeg var stor. En gammel retur bukk med skikkelgi kraftig nakke. eller så har dyra ligget mellom 14 og 17.

Link to comment
Share on other sites

ja store bukker kan komme på slakte vekt gått over 30kg :D

min rekord er 31kg på 4 spirs bukk var på retur men dårlige horn

 

Hva er med i dine slaktevekter Aasum :?:

"Offesiell" norgesrekord er 23,5kg.

Må få skryte litt, min første bukk var en kjempe på 21,5kg. Har aldri sett noe lignende siden og nå har jeg over 220 rådyr på samvittigheten.

Tyngste lam jeg har skutt er 11kg og det synes jeg var veldig stort!

Link to comment
Share on other sites

Og vi er vel alle slik at vi tar bilder av de virkelig store som felles. Bør jo være lett og se forskjell for rådyr på over 30 vil jo være over 33% større enn de fleste bukkene vi jakter på her nede. Og finnes slike dyr hadde det vært forbasket morro å se.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor dere som har sett slike beist blir fornærmet. Jaktskrøner og fisken man aldri fikk har vi alle hørt om, OG aldri sett. Må jo være lett å forstå at en plutselig vektøking på en kjent rase(trodde vi) på over 30% vekker mistro. Hvis jeg hevder å ha skutt mange reinsdyr på over 150kg tipper jeg dere også stiller dere tvilende.

 

 

(og det med rette, for det har jeg ikke.)

 

Må bare si at det ikke er 30% vektøkning fra 20 til 30 kg, er det en 50 %! Noe som gjør det enda mer ekstremt! :)

 

Ser det går en annen tråd hvor det diskuteres store elgokser, der ligger vel snitt vekta på ca 300 kg, med samme prosentvise økning ville det gitt elg på over 450 kg!? :) Hadde jeg kommet her å sakt jeg hadde skutt en elg på 450kg slaktevekt, uten noe som helst dokumentasjon, så hadde nok flere av dere reagert.

 

Vill veldig gjerne se bilder av disse monsterbukkene (som er større en middels store hjortekalver)!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har skutt Nærmere 200 enn 150 dyr og den største bukken min er fra 1966 på 22 kg. Gullbukken fra 2007 som var omtalt her var stoooor og veide 21 kg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aasum:

Hvis du har skutt et rådyr på 31 kg slaktevekt så ble vel det behørig dokumentert med foto, video etc? Siden det må være soleklar verdensrekord mener jeg? Del det med oss da!

 

Jeg tror du har tatt feil av hva slaktevekt og rundvekt/levendevekt er. Et levende rådyr på 31 kg er stort det og, ikke noe å kimse av! :wink:

 

Det er lov å innrømme en feil kontra å holde på en svak historie. :wink:

 

For å gjenta det: Slaktevekt er uten pels, hode, innvoller og føtter nedenfor knær/haser.

Link to comment
Share on other sites

Var jo en kar på det gamle sluttstykket.com som var så stolt over den store rådyrgeita han hadde skutt. mener vekta var rundt 30 kg. Dette var stas, helt til bildet kom: En hjortekalv...skutt med hagle atttpåtil..Sikkert noen som husker denne;)

 

Jeg skjøt double på 2 rådyrgeiter i fjor. de var enorme og hadde ikke kalv. rundt 20 kg på begge. det var et helsikke å få disse ned fra heia...

Link to comment
Share on other sites

Rådyr veier ca. 18–36 kg (typisk 22–30 kg) og kan bli 70–85 cm i skulderhøyde. Det har lange, spinkle lemmer og spisse, smale klover. Hodet er smalt og relativt langt. Ørene ganske store, i likhet med øynene. Halsen er lang og halen kort (ca. 12–14 cm). På sommerstid er pelsen gjerne rødbrun, mens vinterpelsen er mer gråbrun. Rådyrkalven har lyse prikker i behåringen over ryggen. Hannen kalles råbukk og hunnen rå.

 

Copy/paste Wikipedia.

 

 

Wikipedia bør man aldri bruke som oppslagsverk. Det kan stemme, men det står ofte mye tull der og...

Link to comment
Share on other sites

La nå mannen være! Mulig han tok feil, mulig han har rett. Men må alle rope sånn for det?

 

Jakter rådyr i Verdal. Her ligger stort sett voksne bukker på rundt 19 - 20 kg. Har skutt en fin 6'er på 22 kg selv, uten at jeg nødvendigvis tar bilder av dyr og vekt etc. Geviret gikk, sammen med resten av slaktavfallet, rett på reveåte.

Veier stort sett når det er med gjestejegere, de syns det er stas.

Det er faktisk mange av oss som jakter for maten og spenningen sin del, og som driter i trofeer.

Rart?

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som påstår han har skutt et rådyr på 28 kg slaktevekt. Er dette mulig??

 

Vi har prøvd etter beste evne og svare på dette spørsmålet, og konklusjonen er nok nei. Dette høres ut som oppbrukket vekt ikke slaktevekt.

 

La nå mannen være! Mulig han tok feil, mulig han har rett. Men må alle rope sånn for det?

 

Jakter rådyr i Verdal. Her ligger stort sett voksne bukker på rundt 19 - 20 kg. Har skutt en fin 6'er på 22 kg selv, uten at jeg nødvendigvis tar bilder av dyr og vekt etc. Geviret gikk, sammen med resten av slaktavfallet, rett på reveåte.

Veier stort sett når det er med gjestejegere, de syns det er stas.

Det er faktisk mange av oss som jakter for maten og spenningen sin del, og som driter i trofeer.

Rart?

 

Vi har definitivft ikke vært ute etter å ta noen som helst, men ballen ruller og mange troverdige innlegg om slaktevekter har kommet inn. Så får hver og en gjøre seg opp sin egen mening.

 

Føler du deg opphøyet over gjeste jegerene dine fordi de synes slaktevekter og fine gevirer er en morsom bi effekt av rådyr jakta er det opp til deg Ragg.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Føler meg ikke opphøyet over noen jeg. Jeg sier bare at det er mange av oss som jakter for mat og spenning bare. Vi har ikke noe slags behov for å dokumentere felt vilt eller aller minst å henge de på veggen. At andre vil ta vare på trofeer har jeg ingen problemer med.

 

Ja jeg syns det er rart å skyte ut store bukker når man ikke er ute etter geviret, hvorfor ikke bare la de gå i avlsarbeid da? isteden for å bare hive trofeet på dynga?

 

Mat.

 

Takk Jibrag!

 

Mener du Carl-gustav12 at jeg ikke bør jakte før den ordinære jakta på rådyr starter? At jeg ikke har noe på bukkejakta å gjøre?

 

Viss man har kort på f. eks 4 rådyr, så vil jeg ha mest mulig kjøtt for pengene! Men lar selvfølgelig ikke dette gå utover rådyrstammen her forøvrig.

 

Tilbake til hva trådstarter spurte om. Jeg har selv sett rådyr med slaktvekt på 25 kg, og tror at det er fullt mulig at det finnes enda større rådyr. Men de er nok sjeldne...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg syns det er rart å skyte ut store bukker når man ikke er ute etter geviret, hvorfor ikke bare la de gå i avlsarbeid da? isteden for å bare hive trofeet på dynga?

 

Du meiner at det er betre å ta vare på trofèet og hive slaktet på dynga då, kanskje?

 

Gruer meg til den dagen den norske jegerstammen er ein flokk med trofèjegrar. Det er noko ekstra å skyte dyr med flotte trofè, men at det skal vere målet med jakta...? Nei takk, ikkje til meg.

Link to comment
Share on other sites

Du meiner at det er betre å ta vare på trofèet og hive slaktet på dynga då, kanskje?

Nei gi deg nå, dette er en bevisst provokasjon fra din side for å spore av tråden og skape en krangel! :roll: Hvis du bruker sunn fornuft så forstår du at ingen rådyrjeger med vettet i behold hiver kjøttet på dynga, og allerminst er det noe i svaret til Carl Gustav som tyder på det! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Føler meg ikke opphøyet over noen jeg. Jeg sier bare at det er mange av oss som jakter for mat og spenning bare. Vi har ikke noe slags behov for å dokumentere felt vilt eller aller minst å henge de på veggen. At andre vil ta vare på trofeer har jeg ingen problemer med.

 

Beklager hvis jeg satte det litt på spissen Ragg. :oops: Ser vel egentlig ingen motsetninger her er bare lei innlegg som hakker på de som tar vare på rådyrgevirene sine. Selvsagt jakter vi alle for mat og spenning, og ikke minst fine turer i skog og mark :D:D:D . Geviret er bare et biprodukt. Hva hver enkelt ønsker og gjøre med det får bli opp til nettopp den enkelte.

 

Vekter og gevirer er en fin metode å overvåke rådyrbestanden på. Det gir oss verdifull informasjon i form av aldersammensetning, beiteforhold osv. osv......

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er et fascinerende dyr og like fascinerende er det å høre om slaktevekter på rådyr. Jeg skal ikke påberope meg å være noen spesialist da jeg bare har skutt drøye 130 av arten. Jeg har jaktet over store deler av øst og sørlandet og jeg har skutt 2 stykker som har veid over 20 kg. Den ene var ei geit uten killinger skutt i Aust Agder på slutten av 70 tallet og den andre var en returbukk skutt i Follo på 80 tallet, begge veide 20,5 kg slaktet.

 

Det som jeg har lagt merke til er at det stort sett er folk som har skutt få rådyr (under 10 stk) som har skutt de tyngste dyrene... Er ikke det litt rart da dere..?

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg har lagt merke til er at det stort sett er folk som har skutt få rådyr (under 10 stk) som har skutt de tyngste dyrene... Er ikke det litt rart da dere..?

 

Har ikke skutt flere hundre dyr jeg, men bynner å ha noen på samvitigheten. har noen over 10 :wink: har også skutt flere som har vært over 20 kg, men aldri vært med på noen over 24 kg. Som nevnt tidligere så varierer vel vekta en god del hvor mann er i landet. Vekta vil vel også gå ned hvis det er en veldig høy rådyrstamme. som eks. på Ytterøya.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg har lagt merke til er at det stort sett er folk som har skutt få rådyr (under 10 stk) som har skutt de tyngste dyrene... Er ikke det litt rart da dere..?

Vil ikke si det...? Jeg er ikke i kategorien under 10 dyr, men har ikke så skutt så mange som deg, men dette er jo avhengig av hvor i landet man er. Her nordpå er jo både elg og rådyr større enn sørpå, og Agder-fylkene er vel ikke kjent for å ha storvokste stammer av noen av delene?

 

En kilo slingringsmonn kan tilskrives unøyaktige vekter, men jeg tror en del av de vektene som oppgis her er høye fordi folk ikke har veid slaktevekta og ikke helt har begreper om hva det er.

 

Jeg vet om flere her nord som har skutt rådyr på over 20 kilo, og det i tette bestander.

Link to comment
Share on other sites

:D:D 31 kg er stort ja. Har selv skutt en bukk på 25,5kg som ble kontrollveid av lokalt slakteri. Flere jakatblad som hørte om dette og mente denne måtte være den største som de hadde hørt om og ville gjerne ha det med i blad. Ønsket ikke det selv den gangen (2004)

Har selvsagt bilde av monsteret og kan legge det ut kun som bildebevis, men skjønner ikke hvordan jeg får det til :?:?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...