Jump to content

Tips til våpenskap?


sveinung64

Recommended Posts

Hei til alle.

Nå er jeg blitt medlem av Kammeret.no og prøver nå ut responsen her.

Jeg har en stk rifle og skal kjøpe en til, jeg låner nå plass i våpenskapet til naboen, men skal kjøpe et skap for inntil 3 våpen.

Noen som vet om noe som ikke koster for mye og som er FG godkjent.

 

Hilsen

Svein Erik

 

1 Hjort skutt 2 dagen av storviltjakt i mitt liv hehe :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mener XXL har våpenskap til 3 våpen som koster 2390,- Dette ligger ikke ute på nettsiden, men har sett det i butikken i Tr.heim. Dersom du ikke kan hente det selv kommer frakt i tillegg og da blir prisen en del høyere... Erfaringsmessig kan jeg si at våpengarderoben utvider seg etterhvert og sånn sett kan det være fornuftig å vurdere ett med plass til 5-7 våpen.

Link to comment
Share on other sites

En ting er ganske sikkert.

Du kommer til å angre at du ikke kjøpte større skap.

 

+1. Ikke gjør samme feilen som mange andre (inkludert meg selv) ved å kjøpe et lite skap. Skapet har en tendens til å bli alt for lite veldig fort, og da er det kjedelig å måtte bla opp enda mer penger for et større skap. Legger du i 2000 kroner ekstra nå, og kjøper deg et stort skap til ca 5000 kroner så har du plass til mye.

Ved siden av våpen så er det kjekt å kunne låse inn andre ting. Kikkerter, ekstra løp, og ikke minst ammunisjon. Da blir det fort trangt om plassen.

 

Jeg kjøpte Elkam SZA 14 for et par år siden til 4990 kr.

getimg.asp?fileid=1690&xsize=150

Link to comment
Share on other sites

+1 til ovenistående, jeg kjøpte ett Duun SGS17 for 3? år siden (fullt :roll: ), og dette koster i dag 4990kr. I tillegg kan man montere ett SGS4 oppå om man trenger mer plass til t.d håndvåpen.

 

En annen sak er at jeg i dag heller mer og mer mot skap med kodelås, grunnen er så enkel som at jeg (i likhet med andre?) er sykt lei av å hente nøkkelen til dagens våpenskap på ett lite opplagt hjemmested.

 

Desverre kan/vill ikke Duun levere sine skap med kodelås, så vill man ha kodelås. Ja da må man se seg om andre steder, eller se om man kan finne FG godkjente kodelås utrustede nøkkelskap/nøkkelholdere.

 

Edit: skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...r, eller se om man kan finne FG godkjente kodelås utrustede nøkkelskap/nøkkelholdere.

Må nøkkelholderen være FG-godkjent for at det skal være lov til å ha nøkkelen til våpenskapet der, men det er altså lov til å oppbevare nøkkelen "gjemt" ? syns jeg var merkelig...

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Elkam sine våpenskap. Det er altfor liten dybde i skapet. Våpnene blir stående for mye rett opp og stativet som løpene hviler på er for lite utformet, slik at våpnene lett sklir mot hverandre. Ellers er jeg enig med de som sier at du bør kjøpe et skap som rommer flere våpen enn det du har tenkt på nå. Kanskje finner du ut at du trenger enda et våpen og da er det kjekt å ha plass i skapet. Har selv et Duun og et Elkam skap og jeg kan bare anbefale deg et Duun skap. Solid bygget og god skap plass samt muligheter for utbygging av flere hyller. Elkam skapet ser mer pinglete ut når de står på siden av hverandre som de gjør hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som har svart på mine spørsmål om skap, skjønner vel egentlig at skap som rommer mer enn 3 våpen er lurt ja :D

 

Blir vel å ta en runde å titte før en kjøper, men så kommer et nytt spørsmål!!

Hvor kan en få tak i en god jaktradio til en rimelig penge, vet selvfølgelig om icom F3022 osv til ca 1700,- men hvordan ligger det an med erfaringer med dette ??

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

jeg mener at man skal kjøpe så stort man har plass til. Jeg kjøpte det største Seifuva skapet som i dag rommer ei hagle og ei rifle. Det står at men skal klare å ha 22 våpen inni det men tviler neste på der er plass til 10. Husk det er kjekt å ha plass til andre ting også (kikkert,amo,pussesaker,kanskje en safe for andre veridsaker øverst,osv). Jeg kan varmt anbefale Seifuva. meiner der skal ver et som skal ha "plass" til 7 våpen oxo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde planer om å kjøpe ett lite våpenskap, fordi jeg har lest, at dersom du skal ha en rifle og evt. en hagle senere - så er det uansett bare 1x rifle og 1x hagle du har lov å ha. SKal du ha 2x hagler - da må du kunne dokumentere behovet.

Stemmer ikke det? Da må vel et skap slik som dette være ok?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=86836

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det, ifølge den nye våpenloven av 1 juli 2009, så er det maks 6 våpen pr husstand uansett bruksområde , inkludert håndvåpen.

Det som er litt spesielt er at i noen distrikt så brenner du behovet raskt om du kjøper en kombi og skriver storvilt/ småvilt i søknaden.

Da har en dokumentert at en har nok våpen inntil det er ødelagt, eller en skal drive med konkurranse skyting.

Ikke helt i tråd med fornuftig løsning spør du meg, men slik er det, derfor er alle søknadene mine begrunnet med spesifikke behov pr våpen, skifte av kaliber , arv ifra far osv.

 

Men uansett så sier de fleste råd at jeg bør gå for et skap med plass til 5 våpen minst og det ender vel med det tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Såvidt jeg vet, så er dette endret. Du kan ha 6 våpen av samme kaliber, uten å måtte begrunne hvorfor.

FØR måtte man ha en spesiell god grunn til og ha to/flere våpen av samme kaliber, men dette er da det slutt på (såvidt jeg vet)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det, ifølge den nye våpenloven av 1 juli 2009, så er det maks 6 våpen pr husstand uansett bruksområde , inkludert håndvåpen.... [samt annet feil]...

 

Dette er SLUDDER, PØLSEVEV og VÅS og har ingen grobunn i virkeligheten

JAKTvåpen garderoben er på 6 våpen. Ytterligere våpen må det dokumenteres særskilt. Det har INGENting med konkurransevåpen eller håndvåpen å gjøre. Det er ei heller knyttet til husstand, men til person. Mor kan ha 6, far kan ha 6, søster og bror kan ha 6 hver og får de en til må de ha alarm.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det, ifølge den nye våpenloven av 1 juli 2009, så er det maks 6 våpen pr husstand uansett bruksområde , inkludert håndvåpen..

 

Det er feil!

 

Du kan ha inntil 6 jaktvåpen uten å trenge å dokumentere noe annet enn at du har betalt jegeravgiften. Håndvåpen er ikke godkjent til jakt og teller ikke med. Det samme gjelder våpen som er ervervet til konkurransebruk, eksempelvis en hagle til leirdueskyting.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått noe, men jeg kan jo sitere den nye våpenloven for alle så kan vi jo diskutere dette, det med 6 våpen pr person er riktig, men det skal søkes for hvert våpenen uansett.

Det tragiske er at det var i forbindelse med Jegerprøvekurset vi ble innformert om dette.

Nå har jeg selv lest loven og ser at det er personavhengig og ikke etter husstand.

Bøyer meg for den jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sveinung64

Ikke ta det personlig når jeg gikk så hardt ut. Det er å hindre at andre leser det og så bruker det som sannhetsvitne (sto på Internett) senere.

 

Ellers skal det selvsagt søkes pr våpne, men det skal ikke være behov for ytterligere dokumnetasjon en jakt. (Altså det gjelder bare jaktvåpen)

Trist at det er jegerprøve instruktører som ikke har greie på det ja.

Det er forøvrig den nye forskriften til våpenloven som omtaler dette, ikke våpenloven i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel.

Jeg tok det ikke så alvorlig, men det er greit å få renset opp i feil informasjon som finnes.

Men uansett så må jeg kjøpe skap , for nå låser jeg inn børsa til naboen :) , men men uansett så er dette min første stoviltjakt og jeg tok Hjorten 2 jaktdagen i mitt liv så at en blir gira og trenger stort skap er lett å se .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg har sett på kammeret.no at det er en del spørsmål rundt våpenskap.

 

 

Jeg er vel den som har holdt på å lengst i Norge med å utvikle, produsere, importere våpenskap, så hvis det er noen spørsmål som dere ønsker besvart mht. bruker vennlighet/ skaptype i forhold til behov er det bare å fyre løs.........

 

Mvh

Petter Stalsberg (våpen eier i over 30 år)

Link to comment
Share on other sites

MÅ me ha våpenskap???

 

Ein montasje med wire gjennom avtrekkarbøylen, eller som i våpenforretningane... Er ikkje det ok?

 

Kan tenkja meg at at eit våpen som ikkje er HEILT tørrt og blir stengt inne i eit skap, er sterkt utsett for rustangrep.

-------------------------------------------------------------

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

 

Betyr ikkje det at viss ammunisjon + sluttstykke, evt. forskjefte på hagla ligg i ein "liten, snedden safe", så er det ok?

Link to comment
Share on other sites

MÅ me ha våpenskap??? Ikke nødvendigvis. Kan ha ett lite skap til vital del om det tilfredstiller krava.

 

Ein montasje med wire gjennom avtrekkarbøylen, eller som i våpenforretningane... Er ikkje det ok? Nei

 

Kan tenkja meg at at eit våpen som ikkje er HEILT tørrt og blir stengt inne i eit skap, er sterkt utsett for rustangrep.

-------------------------------------------------------------

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

 

Betyr ikkje det at viss ammunisjon + sluttstykke, evt. forskjefte på hagla ligg i ein "liten, snedden safe", så er det ok?

 

Her er gjeldene forskrifter ang oppbevaring:

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

 

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Så om den lille, sneddene safen tilfredstiller de krava som er satt her, så er det ok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg representerer Skytterlinken AS, et firma som blant annet markedsfører våpenskap. Jeg har brukt en del tid og energi på å finne et lite, billig og godt alternativ til våpenskap. Små safer er gode løsninger for vital våpendel men de som er FG godkjent koster nesten like mye som et lite våpenskap. Et uten denne godkjenningen koster ned mot en 1000-lapp. Men disse kan som sagt ikke brukes.

 

Under årets Landsskytterstevne på Evje ble det lansert et meget lite veggbasert skap/hylle kun for sluttstykke®. Dette kan bli en god løsning hvis de for prisen ned på et akseptabelt nivå. Den prisen jeg ble skissert under stevnet var så høy at at man like gjerne kunne kjøpt seg et våpenskap.

 

Altså Skytterlinkens konklusjon er at det ikke finnes gode og godkjente rimeligere løsninger enn de våpenskap man allerede har, i dag. Hvorfor ikke velge et våpenskap først som sist. Det er ofte det man ender opp med til slutt. Et godt våpenskap koster mellom 3-5000,- kroner og kan romme mye. Er plass et problem så er den nevnte veggmodellen et godt alternativ hvis den kommer i produksjon. Men penger sparer man ikke... Vårt minste våpenskap med plass til 5 våpen er 90 kg og ca 30x25x150 stort. De fleste har vel plass til et skap i den størrelsen.

 

Hvorfor er de små FG-godkjente løsningene/skapene såpass dyre? Dette har først og fremst med volum å gjøre. Våpenskap er produsert i store kvantum over flere år og man får stordriftsfordeler. Det er dessuten et meget stort press i dette markedet med mange tilbydere og lave marginer til leverandørene. Dette er vinner kundene på.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ett skap vil vel i noe grad begrense fordamping fra våpenet, men jeg regner med, siden i hvertfall mitt, våpenskap ikke er direkte lufttette så vil det neppe ruste så mye mer der enn utenfor. Er vel uansett lite lurt å sette bort ett fuktig våpen, uansett hvor du setter det.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes små poser med fuktighetsabsorberende innhold som kan slenges inn i bunnen av skapet. på jobben får vi alltid store elektrokoponenter i kasser hvor slike poser skal holde ting tørt. har alltid en slik i skapet liggende, og er ikke plaget med fuktighet.om man får kjøpt slike vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det vil vel og være slik at det sjelden er høyere luftfuktighet inn i skapet enn utenfor, så hvis det er fuktig i skapet så bør en vel revurdere plassering. Ev. noe fuktdempende tiltak som nevent over.

 

Er rommet skapet står i greit å oppbevare våpen i så har jeg lite tro på at det er noe særlig større rustfare inne i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, viss eit lite skåp med sluttstykke mm, og våpenet hengande på ein tørr og luftig plass, kan hindra at våpenet rustar.

 

Nei. Nå må du lese hva jeg skriver.

Det er ikke noe argument for å la være å kjøpe ett skap som tilfredstiller krava til oppbevaring.

 

Om du finner ett lite skap for oppbevaring av vital del som tilfredstiller krava i forskriften så er du på trygg grunn med din løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Hengelås holder ikke på en stålkasse. Skallsikringen skal være FG-godkjent.

 

PSSO AS har et FG godkjent skap som heter S5-0 til kr. 2390,- SE www.psso.no. Våpenskap-pistolskap.

Der finner du det.

 

 

Jo, viss eit lite skåp med sluttstykke mm, og våpenet hengande på ein tørr og luftig plass, kan hindra at våpenet rustar.

 

Nei. Nå må du lese hva jeg skriver.

Det er ikke noe argument for å la være å kjøpe ett skap som tilfredstiller krava til oppbevaring.

 

Om du finner ett lite skap for oppbevaring av vital del som tilfredstiller krava i forskriften så er du på trygg grunn med din løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei, noen der ute som kan gi meg noen tips på valg av våpenskap? Det jeg har idag er for trangt og for lite... Ser etter et skap som har god plass, og er oversiktlig og greit når det gjelder hyller og oppbevaringsplass . Har pr idag 7 våpen .. Brannsikkert/ ikke brannsikkert???

Pris? Selvsagt billigst mulig, men helst ikke over 5000,-

Link to comment
Share on other sites

Bjørke argentur i Oslo har høskampanje på DDSafe 510

 

FG-Godkjent våpenskap for 10 geværer.

Utvendige mål H145 B54 D40 cm

Vekt 120 kg

KUN 3.595,- inkl. mva

 

Det virker veldig kurant :D

 

Skal kjøpe meg en sånn selv 8)

 

Det med brannsikkert tror jeg personlig ikke er et must, fordi hvis huset mitt brenner ned blir der så j***vlig varmt inni der at alt av plastikk og kuler og krutt går føyken uansett så jeg ser ikke for meg at det er noe man trenger.

Det er min mening da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...