Jump to content

Blydebatten opp igjen på NJFFs landsmøte


Grimm

Recommended Posts

"Blydebatten kommer opp med fornya tyngde på NJFFs landsmøte. 13 lokallag og fire fylkeslag ber i ulike ordelag om at bly revurderes eller gjeninnføres som lovlig haglmateriale. Forbundsstyret frykter at en omkamp vil gi NJFF negativt omdømme."

- sakset fra NJFF.no

 

Tja, hva tror kammeratene? Kan der være noe håp om at en debatt innad i NJFF skal kunne påvirke myndighetene til å reversere blyforbudet i haglammo?

Personlig finner jeg det dessverre mest sannsynlig at det toget gikk den gangen forbudet ble innført. :(

Link to comment
Share on other sites

"Forbundsstyret frykter at en omkamp vil gi NJFF negativt omdømme"

 

Er vel redd for at de fikk det når de la bly saken død, troligt mere enn de klarer og rette opp i selv om de klarer og få bly inn i Norske hagler igjenn.

 

Får håpe dette er et resultat av medlemenes ønske om bly i Norge, ikke bare et krampetak for og holde på noen av medlemene.

Rekner med at blysaken har kosta de et knippe medlemer. :oops:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Teksten og bilde under gjelder rifle ammo, men problemet med bly i næringskjeden, eller blodsystemet er det samme for haggel.

 

Hjort skutt med rifle med blyholdig kule. Fragmentene vises på røngtenbildet.

lead-in-deer.jpg

 

Effekten av bly i rifleammo:

Study Shows Lead from Bullet Fragments in Venison can be Absorbed into Bloodstream, Cause Risk of Lead Exposure

Several state Health Departments have recommended that children under 6 years old and women of child-bearing age should not eat venison killed with lead bullets, and urge all consumers to take precautions.

http://www.peregrinefund.org/press_full.asp?id=153&category=Spent%20Lead%20Ammunition

Link to comment
Share on other sites

Teksten og bilde under gjelder rifle ammo, men problemet med bly i næringskjeden, eller blodsystemet er det samme for haggel.

Hjort skutt med rifle med blyholdig kule. Fragmentene vises på røngtenbildet.

Effekten av bly i rifleammo:

Study Shows Lead from Bullet Fragments in Venison can be Absorbed into Bloodstream, Cause Risk of Lead Exposure

Several state Health Departments have recommended that children under 6 years old and women of child-bearing age should not eat venison killed with lead bullets, and urge all consumers to take precautions.

På tide at amrikanern slutter å bruke varmintammo på hjortedyr da??

Ei god jaktkule går ikke så til de grader i fillebiter, selv ved beintreff.

Når det er sagt, så hender det jo ofte at hagl svelges under inntak av viltmåltider. Bly er jo tungt løselig i sure miljø som f.eks magesekken.

Men det finnes jo mye fine "miljøhagl" som jeg heller ville kviet meg for å svelge - og vil helst unngå å tygge i en knallhard wolframkule...

Det har jo røket noen oldtimers i hine hårde dager av å spise vilt med blyhagl, men dette har (etter min kunnskap) stort sett dreid seg om blindtarmsbetennelse,

som kan fremskyndes av at hagl legger seg der. Rein blyforgiftning av å spise viltkjøtt har jeg ikke hørt om... Med mindre de ble brukt som boksmat med blylodding.

Link to comment
Share on other sites

Rein blyforgiftning av å spise viltkjøtt har jeg ikke hørt om... Med mindre de ble brukt som boksmat med blylodding.

Det finnes flere studier av blyinnholdet i blodet hos befolkningen på Grønland som peker på inntak av sjøfugl skutt med blyhagl som sannsynlig kilde til forhøyet blykonsentrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er vel redd for at de fikk det når de la bly saken død, troligt mere enn de klarer og rette opp i selv om de klarer og få bly inn i Norske hagler igjenn.

 

Får håpe dette er et resultat av medlemenes ønske om bly i Norge, ikke bare et krampetak for og holde på noen av medlemene.

Rekner med at blysaken har kosta de et knippe medlemer. :oops:

 

Forbundsstyret ønsker nok "all möylig tystnad" om blysaken , men her er det de demokratiske spillereglene som trer ikraft ved at flere fykleslag ønsker saken tatt opp igjen på landsmøtet.

Og det er et kraftig signal til forbundsstyret at mange medlemmer ikke er spesielt fornøyd med måten denne saken ble løst på ved forrige korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Rein blyforgiftning av å spise viltkjøtt har jeg ikke hørt om... Med mindre de ble brukt som boksmat med blylodding.

Det finnes flere studier av blyinnholdet i blodet hos befolkningen på Grønland som peker på inntak av sjøfugl skutt med blyhagl som sannsynlig kilde til forhøyet blykonsentrasjon.

Dette blir kanskje litt OT i forhold til trådstarters tanke, men har absolutt med blydebatten å gjøre, så bær med meg :wink:

 

Sammenligning med Grønland, inuitter, polare områder og isbjørner for den saks skyld er lite gangbar ettersom

akkumuleringen av tungmetaller her er størst, og at "all forurensing" samles i polare strøk pga vind og havstrømmer.

Faren for falsk positiv er mer enn stor. Spesielt når man snakker en befolkning som i svært stor grad er avhengig av næringskjeder

hvor havet, plankton, fisk osv er med i regnskapet.

Om disse "flere studier" omhandlet gressender og gjess (som ikke naturlig får like høye verdier) og inuitter som i utgangspunktet hadde nullverdier

hadde jeg vært mer interessert (sorry, der slo vitenskapslæren i meg inn).

Jeg ville hatt mer konkret info før jeg hadde basert noe standpunkt om "blyforurensing av norsk viltkjøtt" på et slikt grunnlag...

 

Nå vet ikke jeg hvor stor andel av sjøfuglene som konsumeres der faktisk er skutt med hagle, men tradisjonelt fanges store mengder av sjøfuglen med håv...

Link to comment
Share on other sites

PCB er samles i store mengder her, av samme grunner. Vind og kulde. Forplanter seg opp i næringskjeden og ender til slutt opp i magen til inuitter og diverse andre fangstmenn.

 

Kan vel ikke tilfeldighvis være årsaken til høyt toksin-nivå hos disse?

 

Uten annet å slå i bordet med enn diverse naturfilmer, må jeg få lov til å si meg enig med påstanden om at hagla kansje ikke er den som blir mest brukt på disse strøkene.

Link to comment
Share on other sites

mulig dette ikke hærer hjemme i dette forumet men jeg prøver likevel.har aldri skutt med hagle så jeg er bare nysgjerrig.

har hørt at enkelte våpen ikke tåler stålhagl,er det dette som er problemet eller er det prisen?

får man bedre treff med blyhagl eller er det en prinsippsak som omhandler individets rett til å bestemme selv?

Link to comment
Share on other sites

Min nå forlengst avdøde bestefar ble en gang spurt av en lege om han hadde blitt skutt under krigen, ettersom legen hadde sett en svær blykladd i buken på han i et røngtenbilde. Det var slett ingen tyske kuler som satt igjen i kroppen hans, men han hadde derimot spist uante mengder med selvskutt vilt gjennom livet sitt. Hvilket resulterte i at mye blyhagl hadde blitt sittende i blindtarmen. Han døde ikke før han var passert 89 år, og er ihvertfall ett eksempel på at litt bly i blindtarmen ikke nødvendigvis utgjør en kjempe risiko.

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet en del om dette emnet før og må bare tilføye at hvis NJFF har viljen er dette mulig og vi kan kanskje kjøpe patroner til 5 kr. igjen i stedet for 25.- . Da skal jeg jaggu skåle med en skikkelig dramm :shock: Ikke for det jeg trenger ikke og feire noe for og skåle jeg :D Men muligheten for og bli medlem igjen er til stede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har hørt at enkelte våpen ikke tåler stålhagl,er det dette som er problemet eller er det prisen?

får man bedre treff med blyhagl eller er det en prinsippsak som omhandler individets rett til å bestemme selv?

 

Bly er suverent til denne bruken p.g.a. egenskapen høy massetetthet+mykhet. Stålhagl mister fart fortere enn blyhagl, og trenger derfor kortere skuddavstander. Hagl med annet materiale enn bly (især stål) gir også økt fare for rikosjetter. I tillegg er prisen på Vismuthagl og lignende temmelig stiv. Gull ville nok vært bortimot det optimale haglmateriale, men det er av en eller annen grunn ikke særlig utbredt.

Link to comment
Share on other sites

Hva bør NOJS gjøre og mene om dette?

 

Uttaler meg her som frivatperson og jeg nekter å tro at denne saken er tapt! At det tidligere har blitt gjort slett arbeid er det ikke tvil om og det kan hende at det går ann å reversere denne loven slik det ble gjort i Sverige! Her må sak komme foran ferson og politikk må legges til side. Det må brukes sunn fornuft!

 

Sitter alle med hendene i fanget blir det i hvert fall ingen endring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror aldri det kommer til å skje at blyforbudet endres, det er ren og skjær utopi her på Berget det Grå. NJFF gjennomførte, som Erik Solheim viste til, et prosjekt om alternative hagl som konkluderte med at det finnes fullgode erstatninger til bly. Det blir litt av en kamel å svelge for NJFF å gå imot egen forskning.

 

Og, jeg hater å si det, men vi har faktisk hagl i dag som er bedre enn bly var. Klart at statsråden bruker det for alt det er verdt!

Jeg tror de fleste egentlig sutrer over prisen på disse patronene, uten å ha regnet på hvor stor andel av jaktbudsjettet det egentlig utgjør.

 

Men ære være, klarer noen å snu blyforbudet så bøyer jeg meg i støvet i nesegrus beundring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...