Jump to content

Våpenjournalen


fmi

Recommended Posts

  • 2 months later...

Jeg tillater meg og låne denne tråden.

 

Jeg etterlyser en historie fra et av bladene hvor det blir fortalt ei himla god historie om jakt på rosa elefanter. Jeg mener det var skrevet på siste eller nest siste siden i bladet.

 

Kan noen hjelpe meg med historien, evt en scannet kopi?

 

Og Vesper. Vær vennlig å glem at du har lest dette :)

 

Mvh

Rino

Link to comment
Share on other sites

Eg har det bladet, meget bra historie. I tillegg var det og ein historie med jakt på diverse landbruksredskaper som var i same stil. Den er og absolutt leserverdig. Eg kan skanne begge og sende til deg dersom du er interessert.

Mon om ein får kjøpetillatelse for eget våpen for jakt på rosa elefanter??

Link to comment
Share on other sites

TUSEN TAKK!!!!!

 

Jeg ser nesten ikke tastaturet gjennom flommen av lattertårer... Jeg vet ikke, men det er mange mange år siden jeg har hatt en så lang og brutalt god latter.....

 

Dette er to klassikere som burde være pensum for alle kammer kompiser!!!

 

Hvordan i alle dager skal jeg få disse bildene ut av hodet igjen????

 

Tro om det er mulig å få tillatelse til å publiserer historiene her???

Link to comment
Share on other sites

Etter inspirasjon fra Rino, foreligger nå følgende i elektronisk form:

 

Rosa elefanter

Sideskudd på skurtresker

Norsk patronspill

Cykle Artillerie

Seljemyrens Morter

Sliubila's liv og historie

Det Parostakiske artilleri

Det Sheepalske artilleri

 

Interesserte får sende meg en PM med mailadresse.

 

Et lite nødrop på slutten: Jeg finner ikke VJ-indexen min, så foreløpig har jeg ikke klart å spore opp "Stalinorgelets opprinnelse". Hvis noen kan hjelpe med hvilket nummer dette sto i hadde jeg vært særs takknemlig.

 

Ha en fornøyelig jul folkens.

Link to comment
Share on other sites

Etter endel leting i jula fant jeg min kjære VJ indeks. Den er nå scannet og interesserte får sende meg en PM med mailadresse. (Ble for stor utfordring med tekstgjennkjenning på denne, så jeg ga blaffen etterhvert og bare skanna ukritisk. Er brukbart lesendes likevel.)

 

Det hjalp imidlertid lite da "Stalinorgelets opprinnelse" ikke stod oppført i denne. Det må bety at enten har den stått på trykk etter 1988 eller at den rett og slett ble glemt i indeksen.

 

Uansett betyr det en ikke ubetydelig letejobb og jula er ikke lang nok, medmindre noen her på kammeret skulle slumpe til å vite hvilket nummer og årgang dette var trykket i?

 

Fortsatt god jul til alle.

Link to comment
Share on other sites

Ratel, har desverre ikkje artikkelen eller bladet, men eg har annen info liggende.

 

Etter info eg har så er Stalinorgel generelle beskrivelse på rakettkastere, dvs skinnebaserte rakettrampe, som fanst i fleire varianter. BM-8, BM-13 og BM-31 har eg i beskrivelsene mine iallefall.. Utviklinga begynte på 1930 tallet, først og fremst med tanke på å montere på fly, men i 1938 blei dei første forsøkene med bakkebaserte anordninger. I 1941 blei BM-13 brukt mot Tyske styrker i Smolensk, der 7 stk ramper blei brukt me tilsammen 112 raketter, med resultat av enorme skader og tap for Tyskerene i framrykning. Stalinorgelet var så hemmelig at det var kun NKVD ( den Sovjetiske hemmelige tjenesten ) som skulle betjene den.. Presisjonen var heller dårligere enn skremsel effekten..

 

BM-8 :

 

Kaliber : 82 mm

Raketts lengde : 714 mm

Raketts vekt : 8 kg

Stridshode : HE, 0.6 kg

Utgangshastigheit : 315 m/s

Maks. skuddvidde : 5500 meter

 

BM-13 :

 

Kaliber : 132 mm

Raketts lengde : 1415 mm

Raketts vekt : 42.5 kg

Stridshode : HE, 4.9 kg

Utgangshastigheit : 355 m/s

Maks. skuddvidde : 8500 meter

 

BM-31 :

 

Kaliber : 300 mm

Raketts lengde : 1760 mm

Raketts vekt : 92.4 kg

Stridshode : HE, 28.8 kg

Utgangshastigheit : 255 m/s

Maks. skuddvidde : 4300 meter

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen om Stalinorgel hadde neppe en slik faktabasert tilnærming :mrgreen:

Stemmer. :wink:

 

Var nok mere i samme gata som artiklene om Det Parostakiske og det Sheepalske artilleri... :lol:

 

Alle forøvrig ført i pennen av Ivar Halsnes.

 

Hvis du ikke har lest disse Mauser68, får du sende meg en PM med mailadresse, så kan jeg love deg en god latter.

Link to comment
Share on other sites

Da har nyttårshelgen vist seg fruktbar! :D

 

Stalinorgelets opprinnelse er funnet og skannet! :D

 

Har sendt en kopi allerede til de som har bedt om de andre artiklene.

 

Skulle noen flere være interessert, er det bare å sende en PM med mailadresse.

 

mvh

Ratel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...