Jump to content

500 S&W - Winge Våpen AS


Winge Våpen AS

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Og ingen av forslagene har vel blitt seriøst behandlet i FKP. Klubben som sendte inn det opprinnelige forslaget har ivertfall ikke fått noen tilbakemelding. Noe jeg finner litt merkelig.

 

Ikke god foreningsskikk, for å si det mildt.

 

 

Det andre forslaget ble vel fremmet i salen på FKP konferansen i 2006(hvis jeg ikke husket helt feil) På den konferansen var man jo mere oppsatt på å få vekk svakhåndsskyting, for det er jo like farlig som å ha en håndgranat uten splint.... :D

 

Ha ha, nå begynner det å bli vansklelig å holde fokus her, håndgranat.....

 

Uansett er det kritikkverdig, formelt sett, dersom et benkeforslag blir behandlet, mens et velformulert(!) og styrebehandlet offisielt forslag IKKE blir det!

 

Nåvel, nå må vi til med en langvarig og vanskelig reparasjon, på noe som kunne vært elegant parert på forhånd. Dersom NSF hadde hatt et eksplisitt godkjent program med slike våpen FØR dette famøse brevet nå kom, kunne ikke politiet ha gjort som det gjorde, i allefall ikke så enkelt.

 

Og her kommer det springende punktet: ledelsen i forbundet har i "alle de år" bestått av folk i etaten, eller med tette bånd til etaten.

 

Hvor mange og HVEM visste at PoD pønsket på et slikt forbud?

 

Hvem ønsket å BISTÅ til at dette skulle gå glatt igjennom?

 

Og hvem UNNLOT å innformere sine forbundsvenner om ståa, og gjøre oss oppmerksomme på gravalvoret?

 

Hvem trenger gale våpenmotstandere med kontakter hos Sarah Brady, når en må sliute med slike venner?

 

Det kan ikke være ukjent for noen at den tidligere leder av FKP, var en sterk motstander av begge Magnumklassene.

At han at kun ønsker de orlympiske øvelser, skal stå på listen over tillate skyteøvelser er heller ikke ukjent...

 

Derfor stemte jeg mot ham som ny leder i NSF på tinget i år :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er kun et rundskriv. En instruksjon til våpenkontorene. Ikke lov som krever mye omgjøringer. Alt som skal til er et nytt rundskriv som befaler kontorene å sende alle kopiene tilbake så de får spist de i seg.

 

Våpenloven er en fullmaktslov.

 

Braathen skreiv om dette i Våpenjournalen fra 1975 og like til i dag, rundskriv definerer og oppdaterer lovteksten i pakt med ny teknisk utvikling og annet.

 

Rundskriv har samme vekt som lovens paragarfer og gjelder som lov, inntil de eventuelt blir utfordret ved rettsak (jfr Norsk Våpeneierforbund og rettsaken om hjembesøksretten)

 

Det vil være bortimot umulig å få PoD til å trekke tilbake et rundskriv pga forbundet prestisje.

 

En av to muligheter: rettsak (nesten garantert tap) og at NSF tar opp til behandling eksisterende forslag om ny våpenklasse i Magnumfelten og vedtar å arrangere skyting med slike våpen etter et vedtatt og godkjent program, med tilhørende NM.

 

Jeg tipper dette blie en ny Magnum 44 sak, som kommer til å ta MINST 20 år på å få en løsning på!

 

 

Uansett JEG skal ikke ha .500 S&W Magnum uansett jeg, jeg er kun opptatt av prinsippet, det er ikke produktivt å sette begrensinger i lovs form på hvor store hull i kulefanget det er tillatt å lage. Direktoratet burde ha fått med seg at deres tjenestemenn stort sett er blitt truet eller skadet med militære våpen, som allrede er kommet lovovertreder i hende som følge av foirutgående forbrytelse.

 

454 CASULL ER FOR SÅ VIDT MER ENN NOK!

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv har lyst på en S&W 460. Der blir 45 Long colt som 38spec i 357 . 454 kan brukes for litt futt & fart og 460 for gøy og kos når man vil kose seg med rekyl . Lurer på hvordan det lokale Politikammer vil stille seg til en søknad. Vil vel måtte selge / bytte inn min 44 mag for mag 2 ? For det ble vel nevnt at det ikke skulle godkjennes for større kuler enn .455 ? S&W 460 er jo kun i navnet da kaliberet bruker samme kuler som 45lc og 454 casul ?

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig hyggelig å være 100% enig med deg Keith! :D

 

Jeg ser heller ikke noe som helst form for fornuftiog bruk for håndvåpen av kategorien 500 (.460 er litt anderledes) Men det er et prinsipp som jeg syns er ujeldig at brytes når POS forbyr et spesifikt kaliber. Det skaper en uheldig presedens. For jeg tror ikke at POD faktisk mener at de få .50 håndvåpnene faktisk er noen som helst form for trussel i vårt samfunn. Så hva er årsaken?

 

En årsak kan være at vi skyttere har slått oiss selv på kjeften. Jeg har jo lest i andre fora at folkj har erværvet den ene penisforlengeren etter den andre med b.la bakgrunn i mag3. Altså noe som ikke er en ofisiell gren.

 

eller er det en "skjult" mening bak dette forbudet?

Link to comment
Share on other sites

trusselen dette utgjør mot skytesporten er at vi ikke har noen som helst mulighet til og stoppe det, POD og "He-Who-Must-Not-Be-Named" kan forby det ene etter det andre som de selv mener er best. Ikke bare er dette urettferdig, det må da nesten være en lov mot slike politi-stat fakter (hva annet kan man kalle det når politiet plutselig tar seg frihet til og omskrive lover? Skal ikke lover egentlig gjennom høring og godkjennes av kongen i statsråd?)

 

Det virkelige problemet er at det er nok av land som har forbud mot kaliber vi bruker i konkurranser og trening, ikke bare basert på diameter men også type. I Italia f. eks så er 9x19 forbudt siden det er et militært standardkaliber, og Italienske skyttere må bruke 9x21 IMI istedenfor. Et lignende forbud kan lett komme fra POD nå fredag, og være Norsk lov på Mandag! Og det uten at vi visste om det før tråd etter tråd om avslåtte 9mm søknader dukket opp her. Denne 'friheten' har POD også ivaretatt i den nye lovteksten, og hvis\når den nye våpenloven kommer så kan man regne med et drøss av nye rundskriv som roter til det den nye loven skal ordne opp i, nemlig uoversikteligheten flere 100 rundskriv har forårsaket og som har ledet til vidt forskjellige praksiser rundt om på våpenkontorene.

 

De har tatt fra oss kaliber de fleste ikke bryr seg om, men hva med den dagen de begynner og forby kaliber de fleste bruker? Hvem skal si noe den dagen de forbyr de klassiske Afrika kaliberene som "ikke egnet på Norsk vilt" ? Denne prosessen må stoppes på en eller annen måte, og den beste må nesten være at enten NV, eller en eller annen 'Norsk NRA' tar opp kampen, for det er det som trengs for og redde vår hobby og sport fra Britiske tilstander.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra NFPS ikveld.

De var ikke informert om dette før jeg gjorde dem oppmerksom på det,

men ville nå ta det opp i styret.

Så får vi se!

Håper virkelig alle andre pusher sine forbund til å si fra at dette bare er tull!

Og hva med utenlandsjakt med håndvåpen som er nevnt her?

Skal pinede sende en mail til POD å spørre hvordan man skal gå fram

for å få kjøpt seg en .500S&W til utenlandsjakt nå.

Er det meningen at nordmenn ikke lenger skal få lov å jakte med håndvåpen i utlandet heller nå? :x

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen at nordmenn ikke lenger skal få lov å jakte med håndvåpen i utlandet heller nå? :x

 

Det er dessverre ikke grunn nok, pistol, revolver ervervtillatellse er kun på grunnlag av konkurranse/ trening. Ikke jakt! :cry:

 

Men for en sinnsyk forskrift!!!! Finnes ikke en vettug grunn for å forby .50 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen at nordmenn ikke lenger skal få lov å jakte med håndvåpen i utlandet heller nå? :x

 

Det er dessverre ikke grunn nok, pistol, revolver ervervtillatellse er kun på grunnlag av konkurranse/ trening. Ikke jakt! :cry:

 

Men for en sinnsyk forskrift!!!! Finnes ikke en vettug grunn for å forby .50 kaliber.

 

 

Mye enig i det, dessverre kommer Direktoratet i skade for å slå ungen ut med badevannet:

 

Jeg vet fra tidligere tider at man har deltatt på diverse konferanser i regi Sarah Brady, og hentet inspirasjon der borte:

 

Men det er meningsløst å komme med begrensninger på enkeltyper våpen, så lenge vi har et regelverk man bare kan drømme om i sine våteste drømmer DER BORTE:

 

Våre våpen er alle registrerte og tellet opp etter alle kunstens regler, vi er pålagt å sørge for sikker oppbevaring, og står personlig til ansvar om våpen kommer på avveie, og vi får kun ervervstillatelse til sportsformål.

Når det så i tillegg er laget et strengt regelverk som regulerer all transport av våpen til og fra bane, og setter kraftige straffereaksjoner for å bære ladd våpen, eller overhodet våpen på offentlig sted, så er det ikke så rart at dette oppfattes som urimelig og unødvendig smør på flesk, av oss som tross alt er de eneste som er interesserte i dette landet.

 

Det burde ikke være restriksjoner overhodet, på våpen til sport og rekreasjon, der en har forsikret seg at den aktive skytter overholder alle lovens krav.

 

Vi tør minne om at Direktoratet SELV i annen sammenheng har innført visse karakteristikker av skytterne:

en kategori var rekreasjonsskytter, det burde være byråkrater og politikere REVNENDE likegyldig HVA for slags håndvåpen vi velger til rekreasjon, som sagt hullet i blinken og hullet i bakstoppen er av mindre interesse, og bør være av null interesse for lovgiver, det som burde være det springende punkt er at rekreasjonskytteren er et pålitelig og absolutt lovlydig menneske.

Link to comment
Share on other sites

Hva hvis det neste er det som nylig kom i Australia, 10-skudds magasin maks. Da kan praktisk skytterne bare selge pangene sine med en gang og legge opp, for deltakelse i IPSC stevner i utlandet blir antakelig vanskelig, og arrangering av stevner i Norge umulig.

 

Det faktum at POD v/ "He-Who-Must-Not-Be-Named" har studert våpendebatten i unaiten, og lest den nå avdøde AWB (Assault Weapon Ban) kommer spesielt til kjenne i rundskrivet som vel egentlig forbød Walther GSP og lignende modeller fra Pardini og Benelli etc, som er en direkte oversettelse av en del av AWB.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det rett og slett ikke jurister gode nok i dette landet til å legge strategien og vinne frem i dette?

 

Joda, de finnes helt sikkert - det som derimot ikke finnes er en eller annen snill onkel med velfylt lommebok som kan finansiere gildet....

 

Gud vet, nå har jo jaggu NSF klart å velge en president som skytterene ikke skal forvente seg drahjelp ifra, ihvertfall.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Fra NSF langtidsprogram – vedtatt på siste Ting (forrige helg)

…….

videreutvikle kontakten med myndighetene i saker som omhandler våpen, og opprettholde

og øke forståelsen i samfunnet generelt for skyttersportens egenverdi og

eksistensberettigelse.

 

........

Link to comment
Share on other sites

ja, ja.

 

Ser nå ut for meg iallefall, at NFPS synes dette forbudet er helt greit sett fra Praktisk og kommer ikke til å gjøre noe for å få omgjort det. Holdningen synes å være at sålenge man ikke kan bli norgesmester med en, så kan man gjerne forby den....

Link to comment
Share on other sites

ja, ja.

 

Ser nå ut for meg iallefall, at NFPS synes dette forbudet er helt greit sett fra Praktisk og kommer ikke til å gjøre noe for å få omgjort det. Holdningen synes å være at sålenge man ikke kan bli norgesmester med en, så kan man gjerne forby den....

 

Kan jeg spørre hvor i huleste du tar den gjettningen utifra? :roll:

Hvem har du prata med i NFPS?

 

Her er svaret jeg fikk fra NFPS nylig:

Jeg har sendt to mail til POD, har ennå ikke fått rundskrivet.

Jeg følger opp dette...

 

Men man står jo fritt til å gjette og å uttale seg om ting man ikke aner så mye om her på nettet.

Har vendt meg til det etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

"Om det er polititjenestemenn som leser her på forumet, så synes jeg de bør ta signalene og vurdere sin egen rolle i dette, og begynne å bruke hue."

 

:roll: og atter :roll:

 

Hvordan kan en uteksaminert ung polititjenesteperson ha noen innvirkning på POD`s synspunkter?

Eller for den saks skyld - "steingamle" polititjenestepersoner som ikke har tilknytning til POD?

 

Hallgeir: Kom ned på planeten Jorden :D:wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er mitt inntrykk fra SP89 saken pluss innlegg på triggerfreeze.

Presidenten hadde sendt to brev ang 500 saken, og (hvis jeg husker rett) sa han at han ikke så hensikten med den i praktisk. Og den tråden på triggerfreeze ble stengt da på det forumet skal kun diskuteres saker som omhandler praktisk. Og de anså ikke det for å være en "praktisk sak"...

 

Tyder jo på at de ikke er videre bekymret....

 

I tillegg jobber NFPS for å unngå at "våpensamlere" (folk som vil ha ett spesielt våpen som feks ikke er lov andre steder) bruker nfps til å kjøpe våpen som er lovlig i forbundet men ikke spesielt godt egnet til praktisk (ref sp89). Det samme innen rifle.

 

Kommer ikke inn på triggerfreeze nå så jeg får ikke sjekka.

Det gjør at jeg ikke ha så mye tro på at NFPS kommer til å gjøre så veldig mye med denne saken.

Men kan jo ta feil.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg jobber NFPS for å unngå at "våpensamlere" (folk som vil ha ett spesielt våpen som feks ikke er lov andre steder) bruker nfps til å kjøpe våpen som er lovlig i forbundet men ikke spesielt godt egnet til praktisk (ref sp89). Det samme innen rifle.

 

Akkurat det må vel være positivt for praktisk skyting som seriøs sport.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg jobber NFPS for å unngå at "våpensamlere" (folk som vil ha ett spesielt våpen som feks ikke er lov andre steder) bruker nfps til å kjøpe våpen som er lovlig i forbundet men ikke spesielt godt egnet til praktisk (ref sp89). Det samme innen rifle.

 

Akkurat det må vel være positivt for praktisk skyting som seriøs sport.

 

 

 

Joda men hvor setter du grensen?

Det er ikke alle som har høye ambisjoner om å komme langt opp på listene, men istedenfor skyter fordi de synes det er morsomt og hyggelig. Og om våpnet ikke er ideelt betyr ikke det så mye for de. Disse bør IMO få lov til det.

Ett eksempel er de som kjøper en Single stack 1911 i 45 til Standard (ofte av nostalgiske/historiske grunner). Dette er ett våpen man kan ha det morro med på klubbstevner, men er ikke videre "egnet" til den divisjonen.

Jeg synes det blir feil å si at hvis man ikke har høye ambisjoner, så får man finne seg ett annet forbund...

 

En revolver i 460/480/500 er ikke spesiellt egnet i praktisk, men hvis en synes den er morsom å skyte med og heller godtar at man ikke vinner stevner, så synes jeg man bør få lov til å bruke den sålenge den er tillatt etter reglene. Ser man på vinnerlistene i Revolver divisjonen er det mitt inntrykk at det i de alelr fleste tilfeller er brukt en Smith 625 i 45 ACP. Skal man da forby andre kaliber/våpen som "dårlig egnet"?

Link to comment
Share on other sites

Man må vel kunne ha et litt realistisk bilde på ting. Er det feks noe i regelverket som hindrer folk i å stille med en Derringer? Om folk vil gå en runde med det er det greit for meg (såfremt jeg får tatt en tur i buskene først så jeg slipper å tisse på meg mens jeg ruller meg på bakken i krampelatter), men det betyr ikke at man kan forsvare et saklig behov. Da ender vi bare opp med å bli et samleforbund for folk som vil ha rare og ubrukelige ting.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel kunne ha et litt realistisk bilde på ting. Er det feks noe i regelverket som hindrer folk i å stille med en Derringer? Om folk vil gå en runde med det er det greit for meg (såfremt jeg får tatt en tur i buskene først så jeg slipper å tisse på meg mens jeg ruller meg på bakken i krampelatter), men det betyr ikke at man kan forsvare et saklig behov. Da ender vi bare opp med å bli et samleforbund for folk som vil ha rare og ubrukelige ting.

 

 

Enig, men det er veldig stor forskjell på en Derringer og det som blir berørt av rundskrivet.

Hvor skal grensen gå?

Link to comment
Share on other sites

Derringer er da fullt brukbar den, bare en har litt fantasi! :D

 

Jeg arrangerte i sin tid svartkruttfelt, men pga en jaluix lokal helt fikk jeg ikke kjøpt svartkruttvåpen til min egen konkurranse! Hva gjør man da, jo man tager hva man haver og det som passer best.

 

I dette tilfelle var det 6-skudds løype pr standplass, så jeg lada noen 444 Marlin hylser (våppnet var kamret for .45/410) med 3 rundkuler hver, over en solid svartkruttladning. Stilte opp, skjøt to skudd på hvert hold, og *stevneledelsen* bestemte at de 6 hullene i skivene skulle anvises på normal måte.....

 

Det ble ingen trussel mot stevnevinneren, men kom ikke å si at Derringer er uegnet til feltskyting! :D

 

Det eneste som er uegnet til absolutt ALT er byråkrater, hva enten de sitter i politiet eller i forbundene våre....

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Vel Keith har dokumentert at et mindreverdig våpen går an å bruke i konkurranse. Hvem har sett en S&W 500 i bruk i et NFPS stevne, eller i Metallsilhuett? Den er lov i Metalsilhuett, men med fulle ladninger blir man disket etter første skudd. Om man lader ned for å slippe disk, p.g.a. rekyl forbi 90°, har man plutselig ikke noe 500 lenger, men rekyl i området til en litt sinna 44 mag og selv med den kan disk forekomme av ovenstående grunn. De desverre "forbudte" våpen passer etter min mening svært dårlig inn i noen av dagens programmer, men det kunne nok vært laget program for dem, basert på jakt situasjoner og selvforsvar mot farlig vilt. Da får man i hvertfall trening til det de er til og kan dokumentere et fornuftig formål.

Link to comment
Share on other sites

Det burde åpnes for JAKT med pistol i Norge! Selvsagt, med den balistikken vi får med moderne våpen er ikke det noe problem, teknisk sett.

 

Så ville hele diskusjonen fordampe, og tulletråder gå nord og ned.

 

For øvrig: hele diskusjonen om .500 S&W minner meg om ropene etter US Carbine: hele skytternorge visste at direktoratet ville komme med restriksjoner. De som ønsket både US carbine og .500 S&W hadde GOD TID på å skaffe seg.

 

Det var ingen synderlig interesse, DEN kom først ETTER at direktoratet hadde stoppet tilgangen.

 

Så jeg spør meg, er det kun det at det kommer innstramminger folk protesterer på, og ikke det at de på død og liv skal kjøpe? I så fall HAR vi et organ, Norsk Våpeneierforbund. Det er medlemsmassen og aktiviteten såpass lav, at nærmest alle som måtte ønske å "ta over" og drive organisasjonen "mer seriøst" har en kjempesjanse til å lykkes!

 

Ta med debatten dit og gjør noe for en gangs skyld, i stedet for å sitte her og (hyper)ventilere og irritere noen byråkrater som allikevel gjør som de vil.

 

 

 

***** har US, vil ikke ha 500, men vurderer å selge 44'n og skaffe en 460, som fremdeles er legal i følge NSF's regelverk, og minst like bra som 500 til alle formål, jakt, metallsihuett og praktisk.....******

Link to comment
Share on other sites

Det beste hadde helt klart vært å få en Magnum3 uten øvre grense, da hadde magnumfantastene og revolverjegerne fått et bruksområde utover hyggeskyting på egenhånd. Vi kan si hva vi vil, men POD vet nok til å forstå at en 500 aldri vil være egnet til IPSC.

Link to comment
Share on other sites

"Er det meningen at nordmenn ikke lenger skal få lov å jakte med håndvåpen i utlandet heller nå? "

 

"De desverre "forbudte" våpen passer etter min mening svært dårlig inn i noen av dagens programmer, men det kunne nok vært laget program for dem, basert på jakt situasjoner og selvforsvar mot farlig vilt. Da får man i hvertfall trening til det de er til og kan dokumentere et fornuftig formål."

 

 

 

Bøffelen jeg skjøt med min FA i 454, 378 gr./1360 fps - gjorde jobben så det suste :D

Når det er sagt - penetrerer faktisk Lyman 325 gr./1050 fps ut av min Ruger 45 LC bedre - i mine enkle "sandtester" - som har vist seg å holde stikk på vilt også :)

 

For min egen del - ser jeg ikke katastrofen i å ikke få kjøpt meg en 500 :D

Link to comment
Share on other sites

Nei for al del Shadob, jeg vil helst at disse revolverne skal kunne benyttes lovlig og håndvåpenjakt er i hvertfall lov i mange land. Kunne vi fått det her også!

 

Jeg ser desverre ikke noe program p.t. hvor de får benyttes til trening for det de er skapt for. Hvilke av de godkjente fornund som ligger nær til å komme opp med et slikt program vet jeg ikke, egentlig en sak for NJFF, men om det skjer, kommmer jeg til å tro at jeg hallusinerer. (og det begynner å bli lenge siden siste LSD beslag jeg var i nærheten av :D )

Link to comment
Share on other sites

"program disse våpna er skapt for...."

 

Jeg har i mange år lekt med tanken om å lage "jaktsti" for håndvåpen, men en må få med flere for å lykkes....

 

Derfor har jeg tenkt å begynne med jaktsti i stedet, og knagge ned hagla :shock: og glemme hele håndvåpengreia (koffertløper kalles det visst)

 

Men det ville ha vært en god ide, fin trening og saelvsagt måtte en gjøre det annerledes enn den jaktstiskytinga som eksisterer, 454 etter lavtflygende ryper blir jo litt søkt?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg spør meg, er det kun det at det kommer innstramminger folk protesterer på, og ikke det at de på død og liv skal kjøpe?

 

Frihetskampen foregår både i fredstid og i krig! :wink:

Jeg sier fra fordi jeg synes det er inskrenking av friheten min som skytter.

Fordi at om vi gir en viss mann lillefingere...

Fordi jeg synes landets lover ikke hele veien skal overstyres av latterlige rundskriv.

Fordi jeg mener at der bør være god grunn før man forbyr noe som helst i dette landet.

Og dette rundskrivet, særlig dette, strøyk så det grein etter på alle disse punktene?

Kommer jeg til å erverve meg en .50AE eller .500S&W?

Kanskje ikke, men til nå har jeg hatt muligheten! Friheten, om du vil.

Har forresten sendt en mail til politiet og spurt om hvordan man skal gå fram nå

for å erverve f.eks en .500 til utenlandsjakt.

Så får vi se om der noen gang kommer svar på det...

Link to comment
Share on other sites

Thunder!

 

Det er slik Norge ER!

 

Vi har en lang rekke idiotiske forbud som er LANGT verre enn dette mot .50 kaliber våpen!

 

Forbud mot å lande flottorfly på fjellvann

Forbud mot å kjøre snøscooter

Forbud mot å selge, eie og bruke vannscooter

Forbud mot å selge, eie og bruke armbrøst

Forbud mot å eie US Carbine

Rekka er uendelig.....

 

Vi har hatt enda flere:

Forbud mot å selge, eie og bruke softgun

Forbud mot å eie Magnumrevolver

Forbud mot å eie snubnoserevolver

 

 

Vi kommer til å få enda flere, uten tvil!

 

 

Slik ER det, og det rare er, siden dette er et demokrati, og de aller fleset er enige i disse forbudene (fertallet), så er det absolutt intet som tyder på at de forsvinner.

 

Deal with it, eller flytt til Arizona, USA.

Link to comment
Share on other sites

 

Deal with it, eller flytt til Arizona, USA.

 

...Eller finn en måte å kjempe i mot idiotiske forbud.

 

Det har vært forsøkt siden 1975 (Erik Braathen, redaktør, Våpen / Våpenjournalen) uten synderlig hell.

 

Det har vært forsøkt i nærmere ti år (Norsk Våpeneierforbund) uten annet resultat enn at dde som har løftet børa og gjort arbeidet har høstet annet enn spitord og stygg kjegft fra de som ikke gjør NOE.

 

Men hva vil du foreslå? Jeg lytter gjerne jeg og er med på det meste, dersom det er et fnugg av fornuft i det....

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene i Norge, er at det i mange samenhenger har en tendens til å herske en slags "menings-terror", som fungerer slik at du skal ha de riktige meningene. Hvis ikke er du uglesett.

 

Huskere dere TV-serien "Javel Statsråd"? Gutta på bakrommet gjorde hva de ville, når de ville.

Til og med tidligere Statsminister Gro Harlem Bruntland uttalte at denne serien var "innertier".

Link to comment
Share on other sites

Nåååå skateboard i trafikkern er ikkke ufarlig!

 

Jeg holder en knapp på forbudet mot Airsoft.

Men det ble OPPHEVET av sosialdemokratiet - hvor er nøtteskallet da?

 

Ellers, for å gi et fullstendig bilde av sosialdemokratiet:

 

Man delte ut Stengun, Suomi og MP40 til *de som ville ha* på 1950 og 60 tallet.

Sosialdemokratiet i et nøtteskall det også?

 

Der er jeg for øvrig enig i at et forbud var på sin plass......

Link to comment
Share on other sites

Noen her som jakter med håndvåpen i utlandet?

NJFF representerer jegere i Norge. Dette er en sak som de muligens kunne involvere seg i. Send en mail til de med en ordentlig begrunnelse og se hva som skjer. 500 S&W er jo et kaliber som passer bra til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til tema:

 

Hva kan KONKRET gjøres for å motvirke, evet oppheve omsetningsforbudet mot .500 S&W og evt. andre 50-kalibers håndvåpen?

 

Hvem kan KONKRET gjøre noe for å få realitetsbehandlet endringsforslag til magnumfelt-programmet, NSF, slik at vi får et approbert bruksområde og dermed kan demonstrere "behov"?

 

Forslaget ligger der, har ligget der lenge og SKAL kunne etterspores i systemet, dersom man fører postbok.

 

Og innsendte programforslag SKAL behandles i en demokratisk, medlemsstyrt organisasjon.

 

Konkrete svar etterlyses!

Link to comment
Share on other sites

Ett av problemene i Norge, er at det i mange samenhenger har en tendens til å herske en slags "menings-terror", som fungerer slik at du skal ha de riktige meningene. Hvis ikke er du uglesett.

 

DET er det mange av oss som veit jævlig godt:

Braathen,

Leder NV

 

og MEG.......

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til tema:

 

Hva kan KONKRET gjøres for å motvirke, evet oppheve omsetningsforbudet mot .500 S&W og evt. andre 50-kalibers håndvåpen?

 

Hvem kan KONKRET gjøre noe for å få realitetsbehandlet endringsforslag til magnumfelt-programmet, NSF, slik at vi får et approbert bruksområde og dermed kan demonstrere "behov"?

 

Forslaget ligger der, har ligget der lenge og SKAL kunne etterspores i systemet, dersom man fører postbok.

 

Og innsendte programforslag SKAL behandles i en demokratisk, medlemsstyrt organisasjon.

 

Konkrete svar etterlyses!

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så ble forslaget om Mag 3, sendt fra klubben den 16/4-2007. Mulig det kan være den 17. Det ble da sendt til vedkommende som var leder for FKP.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny på denne slags fora, men mange her må vel ha reflektert over hvorfor grunnloven i USA er ment å sikre ”alle” retten til å inneha våpen og hva det er som kjennetegner håndtering av menneskerettigheter i de aller fleste landene som har strengest våpenkontroll?

 

Det er kanskje ikke mange men de som reduserer denne diskusjonen til et spørsmål om man liker/trenger et kaliber eller ikke fornærmer i beste fall seg på en måte de sannsynligvis selv ikke forstår. I verste fall har de en agenda som bør gjøre alle her mørkredd, og da ikke på grunn av at de mister muligheten til litt moro med kal. 500. Ta alle fakta som angår Norsk våpenkultur, det er de som gjelder for oss, og bruk kald logikk. Det er bare å erkjenne at det er noen som kontinuerlig jobber med å inndra rettigheter og jeg lurer egentlig ikke på hvorfor.

 

http://www.angelfire.com/tx5/ara/pde/facism.html

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis noen som jobber med å være et RASSHØL selv om de faktisk tror de har rett.

For meg så er ikke kalibret problemmet men prinsippe.

 

 

Av ren nyskjerrighet så spør jeg.

 

Er det kun en PERSON som har kjedet seg på jobben å bestemt at i dag skal fjerne det som jeg TROR er farlig.?

 

Eller er det en slik gruppe hos POD?

Link to comment
Share on other sites

Deal with it, eller flytt til Arizona, USA.

 

Greit nok hvis du foretrekker ørken, det finnes andre alternativer. :mrgreen:

 

Houston, Texas

Tidligere:

Tulsa, Oklahoma

Portland, Oregon

 

Neimen er det deg Thor?

:D

 

Ikke mange restriksjoner over i din ende. Har DU funnet noe bruksområde for .500, eller er det bare Skal Ha, Skal Ha, Skal Haaaaa-hormonene som rykker hos deg også? 8)

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag vedr. Mag 3 - som inneholdt kaliberforslag: minimum cal. 44 - ble oversendt fra kretsen til fagkomite pistol den 9.10.06.

Har ikke hørt noe siden :(

 

Men ditt forslag var jo bare et tillate-kikkert forslag, med samme faktor, og det :

 

DET løser ikke dette problemet for det første

Det lar bare diirektoratet svare at vi bare kan bruke .44 magnum for det andre

Og det spiller opp til et på det tidspunkt kommende forbud mot 50 kaliber for det tredje

 

Så det ble oppfattet som et demonstrasjonsforslag, for å skape en splitt og hersk-situasjon.....

 

Dessuten er det etter manges mening helt upraktisk og bak mål å begynne å skyte med KIKKERT i feltløyper, det gir ingen fordeler, skaper problemer for løypeleggerne, og som sagtr spiller ballen BORT i det spørsmålet vi diskuterer nå.

 

Men bli med å lanser Håndvåpen-jaktsti, etter blåkopi av buejaktsti, så kan vi begynne å snakke kikkerter!

Link to comment
Share on other sites

Neimen er det deg Thor?

:D

 

Ikke mange restriksjoner over i din ende. Har DU funnet noe bruksområde for .500, eller er det bare Skal Ha, Skal Ha, Skal Haaaaa-hormonene som rykker hos deg også? 8)

 

Joda, jeg kjente igjen skrivestilen din også. Tok meg ikke lang tid å finne ut hvilken Stones fan det var bak det aliaset. :wink:

 

Jeg ser ikke for meg stort annet bruksområde enn Safe Queen (og for å sable ned noobs med større ego enn de bør ha) for en .500.

 

Skal vi være helt ærlige så er vel for eksempel en Freedom Arms i .460 eller .454 et mye bedre alternativ?

Evt .475 hvis man absolutt skal opp i diameter?

 

Det jeg savner mest med .500 S&W kaliberet er muligheten til aa skyte kortere patroner, slik man har i de overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

"Dessuten er det etter manges mening helt upraktisk og bak mål å begynne å skyte med KIKKERT i feltløyper, det gir ingen fordeler, skaper problemer for løypeleggerne, og som sagtr spiller ballen BORT i det spørsmålet vi diskuterer nå."

 

Det var jo for å få en klasse med optikk :roll:

 

50 cal. diskusjonen - er for meg uinteressant.

454 - evt. 475 er mer enn nok for min del.

Link to comment
Share on other sites

"Dessuten er det etter manges mening helt upraktisk og bak mål å begynne å skyte med KIKKERT i feltløyper, det gir ingen fordeler, skaper problemer for løypeleggerne, og som sagtr spiller ballen BORT i det spørsmålet vi diskuterer nå."

 

Det var jo for å få en klasse med optikk :roll:

 

50 cal. diskusjonen - er for meg uinteressant.

454 - evt. 475 er mer enn nok for min del.

 

 

Klasse med optikk ---------------->> Metallsilhuett, unødvendig å finne opp hjulet på nytt.

Men det blir liksom litt lite - feltstemning - med metallsilhuett, det tror jeg de fleste er enige om etter 25 år.

 

454 er nok for meg, 460 ideellt tror jeg, fordi da har jeg magnum, long og short, akkurat som Thor nevner.

 

Men bare det å PUSTE 460 i denne tråden med et positivt fortegn setter vel visse hjul i sving, så de som har lyst må kjøpe NÅ!

 

Men det var dette: alle andre som foreslo Magnum 3 over hos NSF, og (nesten) alle her som snakker om Magnum 3 mener noe HELT annet enn deg:

 

Det eneste logiske med forslaget ditt synes å være at Mag 1 består av 357, Mag2 består av .41 og mag 3 består av .44, og DET kan da ikke være meningen?

 

Du beholder SAMME faktorkrav til Mag 2 og Mag 3, hva er vitsen med det?

 

Kikkert har vi snakka om, i ei feltløype er det en dårlig ide, rødpunkt, javel, men KIKKERT?

 

Så det koker ned til et lite gjennomtenkt forslag levert av en enkeltperson, i stedet for et som er grundig gjennomdiskutert og omforent, hvor forskjellige utgangspunkt har avveid hverandre.

 

Det eneste logiske er å lage en Magnum 3 klasse som ligger et godt hakk OVER Magnum 2, og beholde det som vi har som før, men i stedet for å åpne for elefantladninger i ,44 Magnum (sikkerhet!!), så legger vi minimum i magnum 3 slik at inngangsbilletten er 454 Casull og større, med høyere faktor (INGEN oppråkka .45 Colt!) og større diameter enn .44

 

Alt annet vil være en skuffelse for entusiastene, og det er deres tarv som skal ivaretaes nå.

 

 

Fortsatt Stonesfan - siden 1964, men mener at Stones døde med Brian.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...