Jump to content

375H&H vs 9,3x62


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Ville vel ha vurdert noe annet da ja.

 

Regner med du har et "vanlig" kaliber al la 6,5x55/308 osv? Har sett at Blaser har 22 Hornet løp tilgjengelig. Et slikt et er jo fint til å snike på spillende orrfugl (i jakttiden altså). Skulle du være på elgjakt og kvota blir brukt opp har du det perfekte fuglekaliberet tilgjengelig for å ta deg en tur på nærmeste spillmyr. Elgjakta trenger heller ikke være over for den saks skyld, med Blaseren kan du jo lett skifte løp. Nesten praktisk selv når du sitter på post... 8)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe et 375 løp, for så å selge 9,3 løpet billig til meg :roll::mrgreen:

Hvis du bare skal jakte i norge så har det vel ikke noe praktisk betydning. Men det er jo morro å ha en 375 også da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vurderer å skyte bøffel eller annet farlig vilt i Afrika er .375 H&H minstekravet, og da er det jo tull å ha en 9,3 i tillegg. Dersom du vet at du aldri kommer til å dra på en slik jakt, vil 9,3 være et godt alternativ til det meste annet - som elg, bjørn og villsvin. Det er da tull å kjøpe en .375 i tillegg og ha begge løpene. .375 patronenes dronning, er både kraftigere og skyter flatere enn 9,3, men har også merkbart mer rekyl. Hva som imidlertid er (for) mye rekyl er veldig subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med rekyl i 375 er vekten på våpenet.

De fleste våpen i dette kaliberet er bygget for lette og derfor er følt rekyl stor og skremmende.

Har selv en custom bygd Mauser M98 i 375 Ruger, (vekt med kikkert 4,5 kg.) med 300 grain kuler

skyter jeg like lett med denne som med 270 Winchester med 150 grain kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil valgt meg 375... Takle man rekylen i en 9,3 så er ikke 375 noe værre... 375 pipa til Blazer er tyngre bygd da dette er et magnumkaliber så rekylen er ikke noe å bekymre seg for :wink:

Lader man selv eller kjenne noen som kan lade er det ikke dyrt å skyte med, samt at man kan trene med reduserte ladninger... 225 grs kule å 70 grs N-150 er behagelig ladning i 375 :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

375 pipa til Blazer er tyngre bygd da

 

Ikke nødvendigvis riktig, Blaser selger minst tre ulike profiler i .375, normal, semi weight og Safari. Jeg har normalprofil og det er nok en av de letteste pipene som finnes til R93, 90 gram lettere enn f.eks. en 10cm kortere 6,5x55 pipe. Utvendig profil er lik, innvendig er jo .375 hølet en del større = mindre stål i pipa. Min R93 veier 3040gram uten kikkert med .375 pipa innskrudd. Tror det er den letteste fabrikkrifla du får i kaliberet, sparker litt, men er helt kontrollerbar.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha noe grovt er det ikke kanskje en tanke å kikke på 416 rem magnum.

Den yter også rimelig greit med litt tyngre kuler.

Trodde også der ble produsert løp i 458 win mag,men kan ikke finne det på hjemmesiden til blaser...

Men alt kommer jo ann på bruk og behov...

Jeg kjøper ikke et 375 løp når jeg har 9,3.Da heller noe som er grovere...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt større forskjell en det Steffen sier.

Jeg vil nok hevde att forskjellen er nærmere 70-80ms raskere.

 

Ja tar du ytterpunkter stemmer dette. Men gjennomsnittlig er .375-en rundt 30 m/sek raskere.

 

9,3 (.366) er behagelig å skytemed. Billigere å skyte med, men bare litt mindre futt enn .375

 

Det er bare tull å ha begge, de kan du sidestille når det gjelder anslag. Ja nesten da :wink:

Link to comment
Share on other sites

for all del Kjella, .375 er raskere og gir noe mer annslag.

 

Jeg lader min 9,3 med 285 grs mega i en fart på 736 m/sek.

 

Når jeg lada til .375-en brukte jeg 300 grs kuler, som var den vanlige standardvekta, til en fart på 769 m/sek.

 

Ja dette var mine hjemmeladninger, men det var der vi lå og ligger på her i distriktet. Farta er gjennomsnitt av de første 5 skuddene målt på 8 meter.

 

Men jeg skal ikke stå hardnakket på at dette gjelder for resten av landet.

 

Uansett er det to gode storvilt kalibre som er nesten identiske.

 

Så for trådstarter velge om han ønsker det eller vil ha enda mere power med en f.eks .416 Rigby eller bare gå for en .458

Link to comment
Share on other sites

brodern har både 9,3 og 375 til sin blaser, ett kort og hendig52 cm løp til 9,3 (fint til ettersøk og vakjakt ) og et standard 375 løp , og når det kommer til hvem som er kraftigest ,best ,kommer det ann på kula , bruker 300 grains rhino i 9,3x62 og i 9,3x74 ,hadde ikke hatt noen betenkligheter med og skutt bøffel med dette.

Link to comment
Share on other sites

Neida, med et velplassert skudd ville nok bøffelen være fornøyd også - akkurat som mange bøfler er skutt med .303 British osv. Problemet er imidlertid at det er lovbestemte minstekrav i de fleste Afrikanske land for bøfler og annet farlig vilt, og på bøffel er minimumskaliberet .375.

Link to comment
Share on other sites

Har selv begge kaliber. Det ble slik da begge rifler er arvet, og har en personlig verdi.

.375en skyter en del flatere enn 9,3en. Ca.samme som 30-06!

Rekylen?.. Har en lett Mauser i 9,3, og en Remington 700 .375H&H, og den lette mauseren sparker hardere. Så det kommer altså en god del an på vekta på våpenet. Ikke så ille rekyl når en er vant med det. Gode elg kaliber begge to.

Men om du trenger begge, blir en annen sak. Kommer jo an på hva du vil bruke dem til. Til storvilt i Norge er det sikkert nokk med ett av de.

.375en har billigere fabrikkammo. Grunnen er at det er et amerikansk kaliber, og finnes i sortementet hos de fleste firma. Men for all del, kommer det jo ann på hva en ønsker. Har brukt en del Norma Oryx 18,5g til elg i 9,3en, og de er dyre, men gode. Lapua mega har også tilsvarende som er noe rimeligere. (fabrikkammo) lader du selv blir det en annen pris....

Hornady og Barnes lager gode jaktkuler til .375.

Alt i alt blir det en smakssak. Kanskje vert greiere med ett mindre kaliber? Da de er noe lik i ytelse. Om du da ikke skal til Afrika å jakte større vilt som bøffel. Da er det bare .375, og oppover som duger..

Håper noe av dette kunne være til hjelp.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to rifler i 375 H&H. En Remington og en Brno. Litt om de to før jeg svarer på spørsmålet ditt. Brno`n er tung og lang. Helt original. Slår som et esel ved harde ladninger pga en stokk som er helt på trynet utformet. Banan stokk. I "harde" kalibre har stokken alt å si for følt rekyl. Remington børsa mi er kortet og løpet er faktisk dreid tynnere. Den har en syntetisk stokk og er meget lett. Med samme ladninger føles rekylen langt mindre med den enn med den tunge.

 

Til norsk jakt er begge meget gode. Ettersom du allerede har børsa er det ikke noe tema å si at 9,3 er bedre på den måten at den kan du skyte i nær sagt alle slags låskasser. Det kan du ikke med 375 H&H. Fordelen med 375 H&H er etter min mening at det finnes et langt bedre kulevalg. Jeg har ladd 210grs Barnes til 970ms og 380grs Rhino til 743ms. Det får du ikke til i en 9,3x62. Dessuten er 375H&H legendarisk. Den har historie. Det er grunnen til at jeg ikke bytter til noe annet i den sjangeren.

 

Rent følelses messig ville jeg slengt 9,3 løpet og hatt kun 375 greia. Men å ha begge deler mener nå jeg er helt unødvendig. Til praktisk bruk her hjemme er de jevngode. Med 9,3 slipper du det jævla magnumbeltet på hylsa, det er en ting i 9,3 favør. 375 Ruger har samme løsning og dessuten mer hylsevolum enn H&H. Men den har ingen historie slik som H&H har.

 

Som en liten ting på tampen kan jeg også gi deg et godt råd. Ikke bruk kanon på spurv. Jeg har skutt elg i front med 380 grs kule, og den stopper ikke akkurat i skinnet. Fy f for et jævla søl det ble. Jeg jakter med 300 grs kule nå, og jeg tror nok at den går litt for langt også. Poenget er at en elg her til lands trenger ikke noe voldsomt skyts. En som tåler litt grener og noget urent skudd er greit, men alt i alt må jeg nok innrømme at 9,3 er en perfekt elg patron. Faan også.....

Link to comment
Share on other sites

Det er en test av begge kalibrene i siste nummer av Jakt Journalen (nr 9. 2009). Hvor de tar for seg begge kalibrene og skriver litt om forskjellen på de to og stiller de opp mot hverandre.

 

Kunne du tatt en liten oppsummering. Bor "litt" langt unna nærmeste Narvesen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da er ammo til 9,3 handlet inn. Havnet på RWS 16g kule og 247Grain :D

 

 

Hva i all verden skal du med den??? :shock:

 

Hvis ikke hjernen min er altfor sløvet av gremmelse over denne valgdagen og de valgmuligheter man blir stilt overfor så er den RWS saken du nettopp har kjøpt inn noe så prosaisk som en standard 16 grams H-mantel og ikke akkurat mitt førstevalg på elg...

Pluss at den er såpass dyr at man bør enten være ganske så "germanofil" eller ha aksjer og egeninteresser i Dynamit-Nobel for å forsvare kjøpet... :P

 

Skal man ha lette kuler med god virkning og bra presisjon så er det 15 gram Norma Oryx som gjelder.

Skal man ha noe tyngre kjøper man 18,5 gram Norma Alaska eller Lapua Mega.

Hvis man tenker seg etter bøffel i Namibia, Botswana eller lignende steder så kan man til nøds forsvare kjøpet av 19 gram RWS helmantel, ellers vilel jeg valgt noen "solids" av mer obskure merker og ladet selv.

 

Men det er jo bare min personlige mening da, hovedsaken er at du blir fornøyd. :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, de fleste RWS H-mantel jeg har vært borti (.30-06, 8x57JRS, 9,3x62) har som regel kvittet seg med både mantel og endel bly foran "innbretten" eller tverrstreken i H'en når de har truffet noe med substans.

 

Tyskerne har ikke våre ettersøksregler, der må de forfølge, men viltet tilfaller jaktrettshaver på det jaktfeltet der dyret til slutt utånder, altså er de fleste jegerne der nede opptatt av å få mest mulig effekt (les: splintvirkning) for å sikre at dyret ikke går over til naboen.

Både RWS H-mantel og RWS Teilmantel-Rundkopf var populære på villsvin der. :)

 

Men på en annen side måtte jaktvertene bare si seg veldig fornøyd med begge de grisene jeg skjøt med 15 gram Oryx i 9,3'n, de bikket nemlig overende og ble liggende på stedet, og for noen fine slakt det ble da. :D

 

Smaker bra gjør de og, selv om de er stygge som juling. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uh-oh...den har jeg ventet på... :lol:

 

Det han mente var vel helst at amerikanerne fattet såpass interesse for kaliberet at nesten alle "amerikanske" amunisjonsfabrikker leverer grei og billig ammo i det kaliberet.

Resultatet var at de tradisjonsrike engelske produsentene ble utkonkurert og måtte innstille produksjonen av sine stilfullt innpakkede, men akk så overprisede og heller bedrøvelige patroner i det, og dessverre alle andre kalibre...

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke macho å snakke om følt rekyl. Selvsagt er viltets humane avliving viktigst, og jeg selv har brukt gassdrift på 12`hagla, og holder meg til 30-06 i børse. Men en av mine beste jaktkompiser har aldri kunnet skyte med sterkere saker enn 6,5. Et nydelig kaliber, det er ikke det som er saken. Men han begynner å blø neseblod når han skyter med min 30-06. Hver gang. En som alltid vet bedre, og de skal man i alle fall lytte til så lenge de ikke kommer med bombekastere, mener at løsningen på neseblødningen er å bruke en amerikansk riflestokk med noe a la hydraulisk rekyl. Har noen dere erfaringer eller viten? Det handler altså om den i stor grad subjektive opplevelsen som heter rekyl. For man bestemmer jo selv når det gjør vondt, ikke sant? Mvh Frost06.)

Link to comment
Share on other sites

har du bestemt deg for å bare ha 9.3 løpet da? I begynnelsen av tråden spør du om det er noe vits i begge. Jeg har et 375 H&H løp til min Blaser R93 syntet. Det blir litt rekyl ja, men god presisjon. Bruker stort sett 250 grains kuler (GS custom) men har også ladet opp noen 300 grains Barnes TXS, bare for gøy:-) De blir med på bjørnejakt statene i November. Men, jeg for min del ville aldri handlet både 9.3 og 375 løp. Det er ingenting jeg kan jakte med 375 løpet som 9.3 er bedre egnet til. Hvis ikke du skal jakte bøffel i et Afrikansk land som har 375 som minstemål gjelder det andre veien også. Jeg ville heller brukt pengene på flybillett et sted der man kan jakte noe kult, eller et helt annet kaliber, men det er nå meg da. Lykke til, husk å poste bilder fra jakta da!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lørdag kveld...., og tid til å kikke på gamle god-tråder..

 

Et annet poeng i forhold til 9,3x62 vs 375 H&H er at med 9,3 får du en patron mer i magasinet. I en Blaser med moderat magasinkapasitet er det et like viktig poeng som mye annet.

 

Syns jeg da..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen av kalibrene har noen uggen kulebane på normale hold. Selv har jeg jaktet med Swift i år i 16,2g og den har vel omtrent samme kulebane som 6,5x55 i 10,1 oryx.

 

Begge er fullgode kombinasjoner og veldig grei kulebane opp til 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

i blasern går det 3 + 1 i 9,3 og akkurat det samme i 375 h&h. :wink:

Lørdag kveld...., og tid til å kikke på gamle god-tråder..

 

Et annet poeng i forhold til 9,3x62 vs 375 H&H er at med 9,3 får du en patron mer i magasinet. I en Blaser med moderat magasinkapasitet er det et like viktig poeng som mye annet.

 

Syns jeg da..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

min første reine elgrifle var en kongsberg 393 i 9,3x62. siden ble kammeret frest opp til 64, og i årene etter det var 2 rifler i huset i legendariske 375H&H; en brno, og en nydelig heym. brno'en har jo vært fortalt om før på denne tråden, og jeg er helt enig; forferdelig form, tung og fæl. heym'en derimot var flott. god å skyte med, kjempe presisjon. feldte mange elger med den. både med 300 woodleigh, 270 gr swift, og selvsagt med 270gr rhino. det eneste jeg ikke blei klok på var at 9,3 med 250 gr rhino, 286gr woodleigh, og nå i 2009, med 320 woodleigh, fellte elgene minst like fort. og det med ei rifle som er kortere,lettere,og like behagelig. med andre ord, jeg blei litt lei av å dra rundt på så mye mer rifle, når 9,3'en var minst like bra. jeg her helt overbevist at en 9,3mm 63, eller64 er det beste reindyrket elgkaliberet som finns.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...