Jump to content

Reinsjakta 2009 - Buster, Dr. Balder, Castor og Tussa


Skautussa

Recommended Posts

En liten bilde serie fra det som for meg er årets happening... REINSJAKTA med gode jaktkompiser.......

Bildene er tatt med både mobilkamera og vanlig "pocket" kamra.....

 

Vi hadde ruskevær så og si hele tiden.....grått og vått, men humøret og humor på topp :lol:

Terje hadde kontakt med noen dyr søndagen...spora på dette med bikkjene sine i 4-5t uten at han fikk has på dyra.... han så de, så det var jo noe.

 

Etter middag samme dag (søndag) fikk Olsen(Tussa) en stor uro i kroppen...og måtte ut å SPOTTE. Fikk en innskytelse om å gå en annen vei.... :roll: Som sagt så gjort....fulgte stia fra "bøgda" i stede for å gå rett opp bak hytta. Når jeg har kommet halveis på myra fanger øya mine en bevegelse i kveldsola(det var faktisk litt sol da) langs Metjørnstien, langt borti der... Folk eller? Kikkerten løftes....ser bare bakparten, på ett eller to dyr som forsvinner bak ei litta "kule", øya ser men hjernen tror liksom ikke det de ser, om dere skjønner.....

Jeg går videre for å få litt mer oversikt og håper å se litt mer så hjernen rekker å følge med :wink: Min lynkjappekalkulering til sier at jeg burde se :wink: "noe" komme frem ved simle-fallet mitt fra noen år tilbake (2007) Og jaggu...der kommer det noe med bein og hønn på hue, annslår det til å være en flokk på 6-7 dyr, mest bukker. Jeg står og har et dillema, ikke har jeg med hodelykt og ikke har jeg radio, mobil hjelper lite da det ikke er dekning der, Børse og amo har jeg :roll: Pga mine jaktkompiser og at vi liksom er et lag velger jeg å ikke kjøer et en mann(kvinne)show da, og går, eh...løper tilbake til hytta og gir beskjed om min observasjon. Der blir det liv og røre, og vi rykker ut. Men pga komunikasjonssvikt osv osv glipper sjansen for oss. Kjell og Olsen(undertegnede -Tussa blant venner) mener det er muligheter for å få kontakt med flokken neste morgen. Vi bestemmer oss for å prøve dette.

Mandag morgen er vi ute av hytta 07.30, tror jeg aldri har sett Kjell så tidlig ute med børsa :lol: Nuhvel, lia bak utedoen forseres og kikkerten brukes flittig, men inntet å se. Brått ser jeg de kommer "rett under" oss på skrå opp etter der vi står. Vipps er Olsen i Jakt-modus!! Når flokken forsvinner ned i et søkk glemmer jeg at Kjell er med....jeg bare løper krokrygga, som en indianer, nedover mot noen steiner for å korte inne holdet. Tar høyde for en fin annlegsstein. Rigger meg til og ser første dyre komme, en bukk...så en til og en til og en til og og og....jøss bare bukker gitt. I hue detter det ned at vi har 3 bukkekort..... :roll:

Tar et hurtig overblikk hvor det er forsvarlig å la skuddet gå, når siste bukken kommer skvises avtrekkeren på "gullet" KLIKK :shock::shock::shock: Og bukken spaserer videre og Undertegnede fikkler vilt med bolt og patron, nytt ladegrep. Nytt overblikk.... siste bukken er fri og stopper....BANG (Ingen klikk) tegner for skudd og går i bakken. Flokken skjønner ikke hva som skjer, ny liten bukk er fri for skudd, skudd går og bukken detter i smellen, en 3 bukk som holder seg sist i flokken får også "ei pille" i motorrommet. Av en flokk på 7 bukker løper 4 videre..... :mrgreen: Tussa har virkelig gjort storeslem;

 

Bukke-trippel :!:

 

I det Kjell kommer frem til meg er dette rett og slett uvirkelig.... er helt nummen og sjelven. Forran meg ligger det tre bukker spredd som et triangel og en stoor jobb ligger forran oss. Siste 1/2-part av jaktlaget kalles opp på radioen.... "Gutter.....je har laga arbe tell dere, det ligger 3 bukker her...." Støen svarer fortørna...menne...3 støkker...har du skøti alle 3...? ja, jeg har skutt alle 3 ja, bare å komme, er litt å sysle med her nå.

 

Støen tropper noe "missfornøyd" opp, han måtte tidlig opp denne morran må vite, og tilbake på bordet i hytta ligger en halvspist børdskive også....stakkars..... :roll:

 

Dette ga en del tunge bører til Bøgda....Kjell og jeg tok noen ruder, mens "pjuskene" ble på hytta og hadde indretjeneste... :mrgreen:

 

Bukknr. 1

Reinsjakt09%20042.JPG

Reinsjakt%202009%20018.jpg

Reinsjakt%202009%20016.jpg

Reinsjakt%202009%20015.jpg

Bukknr. 2

Reinsjakt09%20043.JPG

Reinsjakt%202009%20001.jpg

Reinsjakt%202009%20007.jpg

 

Bukknr. 3

Reinsjakt09%20039.JPG

Reinsjakt%202009%20009.jpg

Reinsjakt%202009%20011.jpg

 

De tre bukkene bruse

Reinsjakt09%20050.JPG

Reinsjakt09%20048.JPG

 

Skummelt å gå slik i fjellet....det krever "baller" å tørre slikt.... :roll:

Reinsjakt%202009%20022.jpg

Hvamb, Olsen og Støen

Reinsjakt%202009%20025.jpg

Reinsjakt09%20054.JPG

 

Hjemreise dagen....

Reinsjakt%202009%20031.jpg

 

Jaggu fikk de plass i lillerøde...

Reinsjakt09%20055.JPG

 

Edit:

Det hører med til historien at Åsmund, han vi jakter hos, sa følgende til mine jaktkompiser:

Dere får skaffe noen sjærpaer, la børsene bli hjemme, sette dere til i solveggen eller vindusposten og gjøre det dere nok er best på.... :roll: og sende Mona til fjells med børse og amo. :lol::lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jøss.. Ja gratulerer. Rått!

 

Har dere et navn på det jaktlaget? Tussa's gofers kunne kanskje vært noe..?

Jeg aner mulighet for at kanskje en ellers sleivkjefta hadelending holder seg litt mindre sleivkjefta en fem minutters tid.. :lol:

 

Jeg vil også på reinsjakt for pokker..

 

Takk for en god historie. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk takk for gratulasjoner :D

 

"Litt" mobbing har det jo blitt av mine jaktkompiser...men ikke mye.... :roll::lol:

Jøss.. Ja gratulerer. Rått!

Har dere et navn på det jaktlaget? Tussa's gofers kunne kanskje vært noe..?

Jeg aner mulighet for at kanskje en ellers sleivkjefta hadelending holder seg litt mindre sleivkjefta en fem minutters tid.. :lol:

Jeg vil også på reinsjakt for pokker..

Takk for en god historie. :wink:

Reinhard tror ikke laget har no navn....

Joda, hadebra-mannen var stille i 2 min tenker jeg....før han begynte å beklage alt arbe jeg laga og at han måtte tidlig opp og at han ikke hadde fått i seg brødskiva si........ :roll:

Nu vel...hvem laga kaffi til den på morran "host"

Og når vi snakker om å lage arbe......... Støen prøvde seg som vinduspusser :o med det resultat at været ute ble enda gråere enn det det var.... undertegnede måtte "rydde opp" etter ham... :roll: og da ble det et klart utsyn 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Kan det være Grislehovda vi ser i bakgrunnen på et par av bildene?...

Jeg jakter på østsiden av dere, men tror kanskje jeg hørte dere på jaktradioen på lørdag...?

På et par av blidene gjør du nok det....eller så ser du kvennadalen og Vollevattn og Grindetangen.... Lørdag....tja...mulig...eller søndagen...

Link to comment
Share on other sites

Poacher, den MMS'n fra Terje er Knall'go, jeg lo så jeg grein når jeg fikk den :lol:

 

Buster, jaktkompis.... det er ikke no negativt å være kokk vettu :wink:

At du kommer til å jakte harra, njææææ tviler på det... hvis du ikke har tenkt å overraske oss med Harra-stuing tell kveld's.... :roll::mrgreen:

Dessuten, Doublé'n din vil altid være spesiell, for det var både dine og lagets første fall. Settingen rundt den vil heller aldri gå i glemme boken, der vi sto bak steinen å hadde "dukketeater" dagen føre og bukkeflokken glapp mellom finga. Hvor to stykker ble stående som to gullfisk på land å bare måpe. Da var det DU som tok revansje dagen etter og tok en Doublé :wink:

 

Har vært hjemme noen dager nå, går fortsatt i et vakum liksom, sånn er det hvert år faktisk. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg lever og ånder hele året for denne reinsjakta med gode kompiser. Ja, det er slitsomt og til tider tunge bører, og når jeg har lagt meg på kvelden kjenner man at man lever for musklene er ømme og man sovner FØR hue lander på puta. Vakker natur som gjør godt for kropp og sjel, for ikke å glemme humoren og kameratskapet i laget. Spenningen og mulighetene som kan ligge frem for en når man våkner hver dag, uvissheten med den ørlille spiren om at; I DAG blir det dyr.... :)

 

Er vel ingen steder man føler seg mer fri og hel enn på fjellet. Slenge sekken på ryggen, rifla oveskuldra og bikkja i bandet, vurdere vind og føreforhold....hvilken vind er det i dag.....hvordan er sikten....hvor vil dyra stå i dag....(dette har forøvrig blitt kalkulert mens man sitter på ute doen med kikkerten forran øya -speidene)

 

For meg går dette mye på intuisjon, de gangen jeg har fulgt intuisjonen har det gitt resultater..... Å tusle innover i små daler over små kupperte og bratte topper i sol eller med tåka hengene over som hatter med yr eller øs pøs... Man kjenner seg nesten uovervinnelig. En god følse som gjør at man legger hverdagen med jobb, unger og samboer til side og bare ER. Hva som ellers skjer i verden offrer man ikke en tanke, det som betyr noe er det man ser der og da, Drivkraften er Rein! Evnen til å smelte inni omgivelsene, bruke terrenget, bruke øya og kikkerten flittig, bruke vind, lese bikkja.... Man er JEGER på jakt -Reinsjakt :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er slitsomt og til tider tunge bører, og når jeg har lagt meg på kvelden kjenner man at man lever for musklene er ømme og man sovner FØR hue lander på puta. Vakker natur som gjør godt for kropp og sjel,....... Spenningen og mulighetene som kan ligge frem for en når man våkner hver dag, uvissheten med den ørlille spiren om at; I DAG blir det dyr.... :)

 

Er vel ingen steder man føler seg mer fri og hel enn på fjellet..............

Å tusle innover i små daler over små kupperte og bratte topper i sol eller med tåka hengene over som hatter med yr eller øs pøs... Man kjenner seg nesten uovervinnelig......Hva som ellers skjer i verden offrer man ikke en tanke, det som betyr noe er det man ser der og da.

 

Jeg stiller meg fullt og helt bak denne gode oppsummeringen. Gratulerer så mye med trippel. DET er unikt og noe du må legge godt på minnet. Jeg syns jeg har vært fantastisk heldig i år som skjøt en "kvasi-trippel" 1+2 over to dager, men dette er bare helt rått.

 

Grattis igjen, jeg tror jeg kan forestille meg opplevelsen det var der ute i "ingenmannsland" :)

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang GRATTIS med trippel,det var helt rått.

Takk for laget kompiser,det var en begivenhetsrik uke vi hadde på vidda,med mye latter og moro.

Hadde reinsdyr i kikkerten kun en gang (bukkeflokk ca 25 dyr),etter å ha spora med bikkjene 4-5 timer i kupert terreng kom jeg inn på passe hold,men dyra gikk tett sammen og holdt stor fart, så det var ikke mulighet for å skyte.......spennende var det hvertfall.

Nedtellinga til neste år er allerede begynt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
virker som at jaktguden holder et lite øye med meg på fjellet :D

Ja, noen må jo gjøre det, ...........for VI greier det ikke! 8)

Buster -jaktkompis, kjære deg......såppass har du vel skjønnt nå, at hvis noe skal klare å holde øye med meg må det være noe JEG ikke rår over.....sant.... 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...