Jump to content

Er det kvalitetsforskjell på Sabatti og Antonio Zoli kombi?


Skaubjønn

Recommended Posts

Etter at Raudnakke pusset opp stokken på min drilling har jeg ikke hjerte til å bruke den på den ruskejakta jeg bedriver. Jeg er klønete, og sitter konsekvens på post til det er mørkt før jeg stavrer meg hjem i mørket… Altså, jeg vil ha en kombi til den slags bruk. Og, jeg vil beholde drillingen, i alle fall til jeg ser om jeg trives med kombi. På grunn av maks begrensning på 6 våpen må jeg selge unna en del. Jeg har funnet ut at jeg kan selge min O/U rypehagle om jeg handler meg en kombi med hagleløpssett. Jeg har ingen preferanse for russere, og det er ikke noen brukte kombier med hagleløpssett på markedet. Det ser ut til at jeg har to alternativ:

1. Kjøpe en Sabatti kombi med hagleløpssett til. Det er to modeller, den letteste/dyreste kommer på 17 lapper med to løpssett. Den rimeligste 3 omtrent 3 lapper rimeligere

2. Kjøpe en Antonio Zoli og kjøpe til et hagleløpssett. Blir omtrent 5 lapper dyrere enn Sabattien. Jeg kan få kjøpt en pent brukt kombi og kjøpe til hagleløpssett slik at det blir samme pris som sabattien.

 

Til mitt spørsmål: Zoli er omtrent 5 lapper dyrere enn Sabatti, men er det tilsvarende forskjell i kvalitet? Synspunkt anyone?

Link to comment
Share on other sites

Alt 3:

Beholde Drillingen, bruke denne som den er, og sarve den ned, siden du er så klønete. FOR de pengene du brenner opp ved dette eventuelle byttet. Mellomlegget er spist opp lenge før du er ferdig med riggingen av kombien.

 

Våpen er bruksting, ikke pyntegjenstander. OG Raudnakke trenger flere prosjekter i fremtiden aka:

Bents drilling MK1

Bents drilling MK2

Bents drilling MK3

Bents drilling MK4

osv..................

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser den. Men, jeg skal ikke selge drillingen.

Jeg skal selge ei rifle i 22-250, bruker Blaseren allikevel, og ei o/u hagle. Kjøper jeg haglelpp til kombi så trenger jeg ikke den allikevel. Drilingen blir fars stasbørse, eventuelt solgt senere om jeg blir fornøyd med kombien. Men det er klart, absolutt noe å tenke på å sarve drillingen i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt på siden av spørsmålet ditt i og med at jeg bringer et nytt alternativ på bane, men drister meg utpå lell.

 

Er i utgangspunktet enig med Makkieboy, men skulle du gå for en italiener med ekstra løpssett, så har du også Lincoln. Har selv en TM2200K med ekstra løpssett og er kjempefornøyd. Har limt på litt nytt tre her og der og gir f... i hvordan den ser ut etter sesongen. Samme treffpunkt på 100 m med de fire forskjellige ammotypene jeg har forsøkt i den. Meget fornøyd med bruksegenskapene.

 

Har hatt Sabatti Forester 12/76 - 7x57R (frittliggende pipe) og den var klumpete i forhold. Har også hatt Antonio Zoli 20 Mag. - .222 Rem. Denne var snerten, men man burde helst bruke 8-9 minutter på skyteprøva. DET var et stort minus ved den. Treverk og avtrekk har vært desidert best på Lincoln. Sabatti tålte flest skudd på rappen, men hvem gjør vel det med et kombinasjonsvåpen på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få deg ett lite nett futteral i neoprene eller noe sånt lurium å ha i sekken, om du er livredd for å bevege det i mørket med drillingen?

 

Den dag jeg har råa til å kjøpe kjøttorgel, så kommer blir det nok et par børser som kommer til å stå misunnelige igjen i skapet ja...

Link to comment
Share on other sites

@Bjønn.........

Her skal ingen våpen selges nei.

 

22-250ien skal du bytte pipe på til feks 6XC, og bygge denne om til langholds sniper, tenk når vi skal ut etter skarven til høsten. først da blir denne brukt. Dette blir også bukke og reverifla di, når vi finner godladningen med 105grs A-Max. (dette skal bli gøy)

 

Blaseren er jo ikke værdt noe, så denne er det ikke så farlig med, men du nevnte jo noe om noe utenlandsjakt på tlfen. Så la gå.

 

2 pipe hagla, er jo kjekk å ha på kajakkturene dine, eller når vi skal ut etter minken med terrieren.

 

Drillingen vil primært bli brukt til rådyrjakt med hund, samt når terrieren skal sprenge ut rev og grevling for oss :D (gleder meg allerede) Samt rype og harejakt i finnmark, når du kommer på besøk. Dette er jo stas jakt, og da må det drilling til.

 

Så hvis du i det hele tatt har tenkt i det hele tatt, så skal det kun tenkes på å kjøpe :lol:

Du har jo ikke noe å selge likevell :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som du vet Skaubjønn så har jeg solgt min drilling av div årsaker.

Og ny er/ har vært undervurdering.

*MEN..er en del ting jeg ikke liker med drillingen som man får med en kombi med ekstra løpssett, og det er..tror jeg...bedre treff prosent.

Jeg vil ha løpsettet i ren hagle til 71 cm, og gjerne med choker. Dette leverer Sabatti, jeg har sjekket med Vaabenhuset, jeg tror man vil skyte langt bedre med denne en med en drilling med 60 cm løp.

*En annen ting er pris, drilling er veeldig dyrt, montasjer til drilling er dyrt osv.

*Liker O/U bedre en S/S løp, skyter bedre med O/U.

*Man slipper å være så redd for kombien som man er for drillingen pga pris differansen.

*Negativt med løpsbytte systemet, kan jo være at man roter bort en og annen skudd sjanse, men tror jammen ikke det er mange, det som forundret meg med drillingen, var hvor lite man hadde bruk for 2 hagleskudd, man kommer laang med kombi løpsettet. Er drillingen verdt prisforskjellen tenker nå jeg.

 

En Kombi er og lettere en drillingen, den har to løp, og kjøper man en med loddet løpsett så veier den i kal 12/76 ikke mer en 3,3 kg, Kjøper man i kal 20/76 ca 2,9 kg (Sabatti).

Synes vekt er viktig på kombi/drilling, da man ofte går med kikkertsiktet på.

 

Jeg er nok kansje kommet dit at jeg ikke kjøper drilling med det første, men heller går for en kombi, med ekstra løpsett o/u hagle.

Mitt problem er ikke Zoli mot Sabatti, har vel bestemt meg for Sabatti. Jeg har større vansker med å bestemme meg for kal 12 eller 20.

Rifleløpet blir nok 7x57R, mulig jeg kjøper et ekstra i 22 hornet om jeg går for kal 20, ekstra løpssett i hagle o/u skal jeg ha uansett.

 

Jeg har faktisk prøvd dette ut tidligere da jeg hadde en Finn 512 i kal 12/222 og ekstra løpsett 12/12, men denne var umenneskelig tung, og jeg valgte å selge denne pga det, og at kolben var for lav til meg. Men løpsbytte, fungerte utmerket, hadde nesten alltid begge løpene med meg.

 

Dette bildet er av den kombien, kikertsiktet var genialt til fluktskyting, en leupold vxlll 1,5-5x20, den jeg hadde på drillingen var og fin til kombivåpen en leupold vxlll 2,5-8x36 men ikke like bra til fluktskyting som først nevnte.

 

normal_CIMG1064_%28Large%29%7E0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Haha Makkie, du glemte pumpe hagla som jeg bruker i kajakken. Vetlus skal legge duracoat på den for meg, forniklingen holder ikke rusten borte.

Herregud, mulig jeg bare må bruke drillingen, den er jo utrolig fuksjonell! Perfekte kalibre (20/6.5x57R), optikk i svingmontasjer, perfekt ballansert, oppspenner på rifleløpet og ikke på hagleløpene. Mulig det bare er handlesyndromet som har angrepet meg.

Jeg er forsåvidt fornøyd med 22-250'en. Har skutt skarv på uanstendig lange hold med denne. Blir bare ikke brukt, så godt som, siden jeg er så steike fornøyd med Blaseren.

Men, om jeg skal kjøpe noe nytt er jeg nødt til å selge. Har laaaangt flere enn 6 våpen, så da må jeg slanke garderoben om det skal gå.

 

Er det ingen som vil si noe om Zoli versus Sabatti da? Jeg skal uanset ikke ha frittliggende pipe. Og helst en smidig 7x57R / 20, med ekstra haglepipesett i 20. Og to avtrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si noe om Zoli da jeg hadde en sånn i noen år. Min hadde rifleavtrekk på bakre avtrekker noe jeg syntes var en fordel. Jeg hadde ingen problemer med min som ikke var selvforskyldt (en del på montasjen som knakk).

Presisjonen var typisk loddet våpen med klatring, men ingen problem med å klare prøven og første skuddet satt alltid på samme sted. Kolben var noe lav for kikkerten jeg hadde montert (S&B 1,5-6), men en kolbeforhøyer hadde fiksa dette. Noen av disse skal visstnok hatt problemer med herdingen av tennstiftene som gjorde at disse av og til knakk, men dette var visstnok bare en produksjonsserie.

 

Jeg hadde også hagleløp til den og det var en meget grei kombinasjon som jeg også traff en del med på leirduebanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at drillingen er til å brukes.

 

Men, det er et interessant spørsmål du stiller. Jeg vet ikke, men har innbilt meg at det er Zoli. Hva med andre italienske masseproduserte kombier som FAIR og Bettinsoli? Er det noen vesentlig forskjell på disse?

 

Det er jo også mulig å kjøpe en brukt tysk kombi. Du får sikkert Raudnakke til å hjelpe deg med å importere en, f.eks en slik som denne:

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2203897

2203897_49cbb4aa92bdc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom gjerne med tips om andre kombityper, helst med en link til forhandler. Dette er kravene

* Mulighet med ekstra hagleløpssett, helst med choker.

* Helst kaliber 20

* Lodda løp

* To avtrekkere

* Mulighet for hurtigmontasje.

 

Høres fint ut å importere noe fra Tyskland, men Raudnakke sier det er vanskelig å få det sendt nå.

 

Gordon Setter. Jeg skjønner helt hvordan du tenker. Du bor jo i Troms, og på rypejakt tror jeg ikke drillingen har noen stor fordel fremfor kombien. Finclassis (Før Valmet 412) er supre våpen, men akk så tunge. Hadde en slik med hagle, kombi, og dobbeltrifleløp en gang. De som liker slike er frelst, jeg fikk aldri noe annet en 2"4 følelse. Til ditt bruk tror jeg kombien er vel så bra. I rådyrskauen er drillingen overlegen, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desverrre ikke uttale meg om kvalitetsforskjellen på Sabatti og AZ.

Men av de jeg har sett, virker Zoli'en mer forsegjort, med finere treverk og bedre tilpassninger.

Selv har jeg Zoli, både som kombi (20x76/6,5x57R) og hagle (12x76/12x76) og er svert fornøyd med disse.

På Zoli tror jeg du eventuellt må ha samme haglekaliber på kombi og hagle da det er forskjell på baskylen!

Min har rifleavtrekk på bakre avtrekker, noe jeg ser som en stor fordel på en kombi.

I tillegg har den riflestigning på ca.8,5-1, noe som gjør at den liker 10grams kuler.

Bakdelen med loddede piper (som jeg har på min) er klatring, men det vet jo du som drillingeier :wink:

Selv er jeg "på veg" til å bytte kombi med drilling (våpenloven gjør at jeg ikke kan ha begge deler, jeg hater å selge :evil: ).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hva med en skikkelig smakfull kombi?

Det var jo det jeg også tenkte. Er ikke du psykolog, da? kjøper du en slik sideligger som Raudnakke liker, kommer han ikke til å motstå å tukle med den. Og du vet hvordan den blir seende ut da. Det finnes sikkert flere andre å finne også.

 

Men, hvorfor er denne hylsa slik?

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=982&g2_serialNumber=1

Link to comment
Share on other sites

Au Skaubjønn :cry: Det stikker i hjertet til alle oss som prøver å forsvare kjøp og bruk av drilling kontra kombi :wink: Hvis det er for å frigjøre midler for kjøp av kombi så er det vel en vurderingssak. Drillingen er kjøpt og bør brukes mener nå jeg. Kjøp en Eberlestock riflesekk for turen hjem. Knallgod sekk, og våpnet er godt beskyttet :?: Du har sett hva Raudnakke har klart å gjøre med Angelina, så du vet at selv med ditt bruk, så har du drilling i maaaange år. Kanskje være litt mer forsiktig, men for all del brukes. (En annen ting er jo at vi da får se hvor mye en 96K tåler. Extremtest kan du si :lol: )

 

Det er jo ingen grunn til at drillingen skal tåle mindre enn en kombi, og tenk på bruksgleden da mann :!:

 

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte drilling var 2 hagleskudd med mulighet til rifle på skogsfugljakt. Jeg synes det er godt å ha muligheten til 2 hagleskudd ja :oops: Brukes til alt, men med kjærlighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker ikke å selge drillingen. Men bruke den til mer "siviliserte" former for jakt. Selger andre ting, som jeg bruker lite.

Slik riflesekk høres bra ut! Skal sjekke ut det.

Jeg vil ikke har en kombi som er en skatt, slik drillingen er. Skal ha et bruksjern:-). Jeg er ikke så glad i BRNO'er, rett og slett, ellers hadde det vært midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner tankegangen din "Flåtten", og jeg er / var litt der selv, men jeg kan banne på at den dagen jeg tor hagla / kombien istede for drillingen ut i skogen, så var det en misset sjanse der. Det var derfor jeg kjøpte den, etter å ha ligget med kikkert og sett på en tiur på bakken i 5 min, på 56 meter :evil: og hagle i hendene.

 

Men det gjør vondt å ta den ut i regnvær ja :roll: Satser på kjærlighet etter endt økt istede.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha et bruksjern:-). Jeg er ikke så glad i BRNO'er, rett og slett, ellers hadde det vært midt i blinken.

Man kan lære mye. Å bli glad i en Brno er jeg helt sikker på at du kan lære ganske fort. Hvis du får tak i en med snellert veit du, så blir du gla i'n fort. Bruksjern= Brno 300 :wink:

 

Hvis du skal ha et bruksjern er det jo et poeng at den ikke er fin, slik at du faktisk ikke plutselig våkner en dag og har sendt den til Raudnakke for pimping, eller får faderlig angst for omsorgssvikt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er vel noe unna kalibrene du vil ha, men jeg vurderer å selge min Antonio Zoli kombi nå. Den er i 12/76 og .222 rem. Tipper den er rundt max ti år gammel. Sitter en relativt ny Leupold European 1,25-4x20 på den, men i fast montasje. Tight og fin mekanisme. Nesten for tight faktisk, men det er nok fordi den er lite brukt. Snabel forskjefte og har kinnkappe. Pen børse i grunn. Ligger på Finn.no og på til salgs forumet her. Børsa er litt mørkere enn på bildene (på Finn) da jeg har behandlet den med mørkere olje. Liker mørkt treverk. I forhold til feks Adelheid ser den vel ut som ei utbrukt Baikal, men for oss dødelige er den pen! :lol:

 

Fin børse i skogen, fin finish, fin gravyre. Bakre avtrekk til rifla, noe som er en fordel synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Gammel tråd å hente opp, men lite å gjør i jula så bruker tankevirksomheten på å finne ut om jeg skal gå for drilling eller kombi :P

Synes Sabatti sin er eneste alternativet igjen siden alle kombier leveres med oppspenner i dag, noe som er uaktuelt for meg.

Eventuelt kjøpe brukt da.

 

Likte kikkertmontasjen på denne sabattien da(link), men koster nok litt å få hakemontasje eller svingmontasje på en slik kombi da.

http://www.sabatti.it/dettaglio.php?gru ... ia=2&id=14

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...