Jump to content

Hvilket tennhette verktøy ville dere valgt?


Hisbotten

Recommended Posts

Jeg har prøvd å søke litt men fant ikke noe om dette,med mine datakunnskaper hvertfall :?

 

Har ladet noen år og brukt tennhette verktøyet som fulgte med Lyman ladesettene(t-mag og crusher).Syns att det har fungert ok, men får litt lite feeling med hvor langt inne tennhetta havner fra gang til gang,så jeg lurte på å gå til anskaffelse av enten RCBS hand priming tool eller Lyman ram primer die for bruk i pressa.

 

Men hvor tungt er det å sette i tennhetter med RCBS sitt hand priming tool? Synes jeg må bruke ganske mye kraft i pressa,selv med den uvekslinga som finnes der...Må en ta i bruk begge hendene og etterhvert en lett rødfarge i ansiktet med RCBS?Eller går det helt greitt?

 

Er det noen som har brukt Lyman ram primer die eller noe fra andre fabrikanter?Vil tro att hettene går lett inn og att en får en bedre feeling, men minuset blir å legge inn 1 og 1 tennhette :(

Link to comment
Share on other sites

Etter mye prøving endte jeg opp med RCBS's RAM tennhetteisetter. Dette er en sak som du skrur inn i pressen der dia står, setter hylseholderen på toppen av denne, og selve hetteholderen står på en stang opp fra der hylseholderen vanligvis står. Hetten kommer da altså opp når du presser armen NED, og du har utrolig kontroll på hettene. Går kansje litt saktere, men jeg er veldig fornøyd.

09165.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker rcbs hand priming tool. sitter i sofaen under godt lys og inspiserer hylsene samtidig. god invistering for en rimelig penge.

 

Samme her, men sitter ikke i sofa... men i furtebua... RCBS Hand primer er super. Har ikke noen problemer med den og trenger ikke rare krafta for å sette hettene i lomma.... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da ble det RCBS's RAM tennhetteisetter på meg :D .Har testet den på ca 50 patroner så langt.Kan virkelig anbefale denne!

Får veldig god feeling med hvor mye(eller hvor lite krefter)krefter som må til for å sette tennhetta på plass.

Supert verktøy-kommer til å parkere det orginale Lyman tennhetteutstyret som fulgte med pressa, i skapet med det rare i :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker RCBS'en selv, men har problemer med at hetta ikke kommer skikkelig inn i hettelommen på hylsa. Må somregel dytte hettene litt ekstra med hetteisetteren på pressa..

 

Har samme problemet med enkelte kalibre, fordi jeg for øyeblikket bruker hylseholdere fra Lee i RCBSisetteren. Disse hylseholderne er i noen tilfeller i overkant romslige.

Løsningen inntil neste ladeutstyrshandel er brettet og tilklipt brusboks mellom hette og stempel. Prøvde å shimse opp stempelet nedenfra, men fikk da problemer med hettematingen.

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har jeg brukt RCBS benkmontert hetteisetter for hetter i plaststrips. Det er den beste og mest fleksible jeg har prøvd, og det går raskere å fylle stripsen enn å plukke hettene inn i ett tennhetterør.

Tidligere har jeg brukt Lee håndholdt, Lee ram primer og Bonanza benkemonterte isetter. Bonanza er god, men plundrete å justere fordi den har noen justerbare kjefter som kan tilpasses alle hetter.

Ska en først investere i en god hetteisetter som har kraft nok til vanskelige kombinasjoner av hetter og hylser er RCBS benkmontert det kraftigste og beste jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en rcbs håndholdt tennhetteisetter. Etter 10 tennhetter fant jeg ut at jeg skulle gå tilbake til Lee sitt verktøy som monteres på toppen av pressa.

 

For det første, så får jeg mye mere markert følelse når tennhetta er på plass med den som sitter på pressa, dessuten så ser det ut som om verktøyet fra rcbs deformerer hetta.

 

Den til venstre er satt med rcbs hand priming tool. Du ser tydelig at pinnen som dytter tennhetta på plass ikke treffer midt på. dessuten har den en grad som lager et hakk i hetta. Denne hetta måtte ha 3 forsøk før den var helt på plass. Det var vel på siste forsøket at den ble klemt ut av form. Alle hettene ble litt deformerte med rcbs hand priming tool, men det er vanskelig å ta bilde av.

DSC00165.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har satt inn 50 000 + hetter med RCBS håndholdte hetteisetter. Den første holdt til ca 35 000 hetter, før den begynnte å fuske, og nå sliter jeg på nr 2. Grader i hettene kommer av at en setter hettene for hardt eller at en snur isetterpinnen feil vei. Bruker en rett hylseholder har en ingen problemer med å sette hetta helt i bunn. Siden uttrekker rilla på patronene kan variere litt i dybde, er det ikke sikkert en treffer rett på hettelommen om en trykker hylsa helt inn i holderen. Her er det som ellers, det er ikke bare å bryte på selv om den er i nærheten av hullet. En annen ting er at plastforingen som isetterpinnen går gjennom kan holde igjen pinnen om den ikke er riktig plassert.

 

RCBS håndholdt hetteisetter er et kjempeverktøy, presis og hurtig. Men en må være våken, og vite hva en holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle prøve å sette metallpinnen (den som skyver inn tennhetta i hylsa) riktig vei ;-). Jeg hadde samme problem når jeg satte inn min feil vei.

Den er smalere i andre enden. (den er avfaset)Skal den opp? Håper på svar her!

 

Her er det som ellers, det er ikke bare å bryte på selv om den er i nærheten av hullet. En annen ting er at plastforingen som isetterpinnen går gjennom kan holde igjen pinnen om den ikke er riktig plassert.

Jeg prøvde meg veldig forsiktig fram og var ikke brutal. Alt går lett helt til hetta skal inn. (jeg har renset hettelomma)

 

Jeg skal prøve mere litt senere, men skal inrømme at jeg fikk litt dårlig førsteintrykk.

...........................................................................................................................................

Senere på kvelden:

Har prøvd med en anen type hylser. Sjekket at pinnen står riktig. Akkurat det samme! Når jeg klemmer uten hylse og hette, ser jeg også at pinnen ikke kommer opp sentrisk i hylseholderen. Og dette bærer hettene preg av etter "kamring"

Link to comment
Share on other sites

Skulle være greie å sette hetter i begge. Har lite erfaring med CCI hetter, tror bare jeg har ladet ca 100 CCI LR og noen hundre CCI SR. Bruker stort sett Federal hetter, men har også vært innom Remington og RWS. Har ikke opplevd problemer med noen av de, men har opplevd litt trøbbel med enkelte hylser. En del PMC 308 og noen 308 Lapua hylser opplevde jeg problemer med at hetta ikke ville inn fordi kanten på tennhettelommen var for skarp, er litt lettere hvis den er rundet. 223 Federal AE hadde niting som måtte fjernes før hettene gikk inn, er visst vanlig på millitære hylser.

 

Har bare brukt RCBS hylseholdere, men vet ikke om det har noe å si.

 

Tror også det kan være litt forskjell fra en hetteisetter til en annen. Den første jeg hadde måtte jeg klemme helt inn for å få satt hetta helt inn. Den jeg har nå trenger jeg ikke klemmer helt inn, det er en del å gå på. Men det funket greit uansett, for jeg kjenner lett når hetta når bunnen i hettelomma.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt Lee sin pressemonterte med magasin i forskjellige presser. Ein har den aller beste kontrollen med hettene med ein slik ram prime-løysing. Eg har og hatt RCBS sin handsetjar, og fekk samme problema som Vømmøl. Prøvde med hylseholdarar av fire ulike fabrikat, inkl. RCBS. Denne gav eg bort til ein kompis som hadde tru på han, veit ikkje om han fekk han til. Einaste ulempa med Lee sin pressemonterte er magasinet, som er litt for lite til store hettebrett. Remington sine nette små brett, og dei liknande som Fiocchi hadde før, med hettene i rekkjer, passar fint. CCI og Winchester sine må ein vera forsiktige med, og Federal sine enorme hettekassar krev litt teknikk for ikkje å få hetter på benken. Men det går greitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Etter mye prøving endte jeg opp med RCBS's RAM tennhetteisetter. Dette er en sak som du skrur inn i pressen der dia står, setter hylseholderen på toppen av denne, og selve hetteholderen står på en stang opp fra der hylseholderen vanligvis står. Hetten kommer da altså opp når du presser armen NED, og du har utrolig kontroll på hettene. Går kansje litt saktere, men jeg er veldig fornøyd.

09165.jpg

litt gammel tråd men.jeg må ha meg ny hetteisetter nå.har lurt på denne.men lurer på er det magasin på denne?som på håndprimeren.har rcbs handprimeren fra før.men trenger ny den sorte plastdelen man setter hylseholderen i.har hvert godt fornøyd med denne men gøy og teste noe nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...