Jump to content

Berger VLD Hunting


Wallaby

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg tar opp denne tråden igjen da jeg er på utkikk etter kuler som vil fungere bra på papp langhold samt jakt (opp til rådyr foreløpig, til større storvilt vurderer kanskje en annen)

 

De jeg har sett på og lest om her er VLD serien til Berger og Hornady A-max. Og det virker som om det er disse to som gir best presisjon av kule valgene ut ifra BC etc.

 

Selv på longrangehunting.com anbefaler de VLD hunting rekken til jakt, da denne har så og si samme BC som match kulene. Da tar jeg konklusjonen at VLD Hunting serien til ekspandere bedre enn match kulene pga tykkere mantel og man kan kanskje unngå mantel / kjerne seperasjon. Stemmer dette?

 

Når det gjelder A-max har jeg lest at det er flere som bruker denne til bla Rådyr, men på ekspansjons testen som noen (husker ikke brukernavn) la ut så delte A-maxen seg under testen.

 

Kaliber blir .308W og 6.5x284.

 

Er det noen som har erfaring med VLD Hunting serien?

Link to comment
Share on other sites

Vell, nå har jeg ikke skutt noe vilt med vld enda, men mine erfaringer er nok lik den du finner på bergers egen hjemmeside (eller youtube). Vld hunting er laget for å fragmentere etter å ha trengt inn 2-3 tommer, for isåmåte gi en stor sårkanal og store indre skader/blødninger. Jeg har testet på is, trevirke, meloner mm. og kommer til samme konklusjon som reklamen sier. Den holder nok ikke så godt sammen, men gjør definitivt jobben. Og selvfølgelig, den er jo presis som bare det i min børse. Forøvrig ei Tikka T3 Super Varmint i 300 win mag. Vld kula jeg bruker er 175 grains.

 

Håper det var til "litt" hjelp.....

Link to comment
Share on other sites

Spurte en gang Berger Bullets angående forskjellen på hunting og target kula; dette er svaret jeg fikk:

 

The target bullet has a thicker jacket than our Hunting VLD bullet and it has not been tested on game and should not be used as a hunting bullet. Shape and BC are the same and load data is the same for both bullets.

 

Walt Berger

 

Berger Bullets

 

Technical Adviser

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Fortsetter denne tråden.

 

Er det noen som har fått testet denne kula på vilt i høst?(Som vil fortelle om sine erfaringer, om det er kort eller litt lengre hold). Både på storvilt og småvilt, alle kalibre. Effekt, kjøttødeleggelse?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen svar til spørsmål som er spurt, men likevel:

Har prøvd Berger Hunting VLD 155grs litt nå, på elektronikk, papp og stål.

 

- svært presis, blant det mest presise jeg har sett

- BC tilsvarer den oppgitte

- den går dønn likt med 155gr Scenar

 

Tror jeg endte på 49grs N550 og har skutt flest med det, og 830m/s. Det var ingen trykktegn (trykkring, hylsehodediameter) ved 50grs, men presisjonen (fattig test, 5 skudd) var kanskje litt dårligere

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en hjortekolle på ca 65 kg i høst med VLD Hunting.

 

7mmSTW 180gr kule i 3050 fot/sek, avstand 200m.

 

Inngang og utgangs hull i begge bogene, det ble ikke veldig mye skader innvendig etter min mening.

 

Kolla sprang 100m før den falt.

 

Jeg skal fortsatt bruke samme ladning, god presisjon men vanskelig å si noe om effekten av kula sammenlignet med tidligere erfaring.

 

Samlinger skutt på blink er veldig god.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått en del erfaring med VLD Hunting nå, og på sel gjør den en fantastisk jobb. Bruker 175 grains versjonen, dette da de tyngre ødelegger for mye, slik at dyret synker for raskt. Men på lengre avstander, på papp og annet forefallende arbeid, brukes 210 grains versjonen.

 

Brukes forøvrig i .300 Win Mag...

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp jakt ammo med berger hunting 168gr i 30.06 i høst.

Fikk bare felt et dyr (fjorkolle)på 135m, kulen gikk inn bak bogen og dyret gikk rett ned.

Fant ikke noe utgangshull i skinnet men etter flåing var uthullet på størrelse med en knyttneve.

I løpet av slaktingen fant jeg KUN 3 små flak av kulen i kjøttet.

En liten del av bogsiden måtte skjæres vekk, hadde jeg lagt skuddet rett i bogen hadde det nok blitt en del ødelagt kjøtt.

 

Overlater til hver enkelt å avgjøre om de synes den duger.

 

Min mening er ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Til dere som har prøvd denne kula allerede - har dere eksperimentert mye med settedybden før dere fikk kula til å gå? Jeg ser settedybden er tema på noen fora i Utlandet.

 

Jeg har ladet opp en serie med eksperimentladininger nå med MRP med en total lengde (col) på 79 mm (6,5x55) - gleder meg som en unge til å finne dem ultimate bukkeladningen :)

 

Mvh Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk - jeg forbanner regnet idag. Men første dag med oppholdsvær sender meg på banen med kronografen og blinker. Jeg har store forhåpninger. Om det blir slik jeg håper, så får jeg en ladning som jeg kan stole på presisjonsmessig ut il 200 meter og som er effektiv i viltet. - Kanskje den er på linje med nosler ballstic tip`en med tanke på effekt? Time will sjau

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Så fikk jeg testet noen ladninger 6,5x55 - disse med 130 grains VLD hunting - en stige 46, 47, 48, 49 grains MRP col 79mm - cci large rifle tennhetter - lapua hylser

 

46 grains 811m/s

47 grains (830 -837 )m/s

48 grains 854 m/s

49 grains (874 - 880) m/s

 

Disse hastighetene er like de som Quickload forventer for mitt gevær

 

Ingen synlige trykktegn i noen av ladningene (hettelommer - merker etter støtbunnen - trykkring) - Veldig gjevne hastigheteri MIN rifle.

 

46 grains - samling på 10mm - 4 skudd

47 grains - omlag 20 mm - 4 skudd

48 som over

49 som over .

 

Alle 16 skudda i en sirkel med diameter på ca 3 cm - våpen sako 75 - treffpunkt 3 cm under scenar 108gn i 880 m/s

 

Dette var gøy - gleder meg til å prøve dem på større hold

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Er det noen som har ladd Berger VLD Hunting 140 grs i 6,5x55 med N-160- eller N-165-krutt :?:

 

Skal lade noen for en kompis og har ikke tilgang på våpenet hans, så da må jeg nok lade med standard COL og ca 850 m/s regner jeg med.

 

Noen som har en "go-ladning"? Send gjerne på PM om du ikke vil den skal sprees...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På ‎13‎.‎02‎.‎2010 den 11.27, Jespen skrev:

Spurte en gang Berger Bullets angående forskjellen på hunting og target kula; dette er svaret jeg fikk:

 

The target bullet has a thicker jacket than our Hunting VLD bullet and it has not been tested on game and should not be used as a hunting bullet. Shape and BC are the same and load data is the same for both bullets.

 

Walt Berger

 

Berger Bullets

 

Technical Adviser

 

Svaret her burde vel egentlig indikere at dette kan være ei ypperlig kule til fugl, altså target utgaven mtp tykkere mantel enn Hunting kula.

 

Noen som har testet kula på fugl?

 

Er klar over at tråden er noen år gammel, men verdt ett forsøk.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, YnStee skrev:

 

Svaret her burde vel egentlig indikere at dette kan være ei ypperlig kule til fugl, altså target utgaven mtp tykkere mantel enn Hunting kula.

 

Noen som har testet kula på fugl?

 

Er klar over at tråden er noen år gammel, men verdt ett forsøk.

Jeg har skutt mange forskjellige Bergerkuler i rådyr og måse, ender og skarv. Det er fra 6.5mm 130gr Hybrid via 155gr VLD i 308 og 300gr Hybrid i 308. Berger har jo vært litt inkonsekvente, og kalt kulene sine ditt og datt og døpt dem om litt også, så jeg har mista litt oversikten over hva jeg har brukt, men jeg har ikke sett ei Bergerkule som ikke fragmenterer. De løser seg opp lager mye skade. Rådyr blir saus inni (men fluktstrekning er "kort", og med rett plassering er det lite ødelagt kjøtt, om noe), og måser blir poff, ender og skarv fant jeg litt meningsløst å skyte med disse kulene.  Det hender de holder sammen, men oftere gjør de det ikke - i fugl. I rådyr er det alltid samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

800-930m/s

90 VLD i 223 rundt 800

130 Hybrid i 6.5x55 i ca 900

155 Hybrid i 308Win i ca 900

300 Hybrid i 338LM i ca 830

 

Det er de jeg husker her i farta

 

Treffhastigheter kan variere mye her, siden farten avtar utover. Skarven jeg skjøt på 540m eksploderte ikke for å si det sånn... Men på normale jakthold vil jeg ikke si at dette er "Fuglekuler"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...