Jump to content

Hylsehodeekspansjon? (var: Hylsehodeseparasjon?)


Sako 30-06

Recommended Posts

Satt og sorterte noen nypressa hylser i ettermiddag og oppdaget dette:

IMG_1160.JPG

 

Hylsene er skutt sju ganger (med litt varierende trykk :oops: ) og trimmet for tredje gang rett før tromlingen. Det som ser ut som en sprekk har ikke kommet omtrent i trykkringen (slik bildene i Ladeboken viser når det er snakk om begynnende hylsehodeseparasjon), men sees helt nede ved hylsehodet. Likevel kommer jeg ikke til å bruke akkurat disse hylsene noe mer. De går i bøtta mens resten av den samme lot'en vil bli nøye inspisert framover.

 

Er Kammerfolket enige med meg, eller er det jeg som er hysterisk overforsiktig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De ringene har jeg sett før :)

 

Nedre del av hylsa har større diameter enn kalibreringsdien din. Jeg har fått dem med T merkede hylser i .223, men bare når jeg bruker "small base" die. Hylsene er gode som gull..

 

-------

 

Når jeg tenker meg om har jeg også sett dette på kalibrerte hylser som har vært utsatt for svært høyt trykk, typisk .40s&w hylser brukt av praktisk skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ikkje sei du er hysterisk, eg hadde kasta hylsene hadde dei sett sånn ut. Det er garantert sikkert.. Tar ikkje sjansen med sånne ting, det er betre å kjøpe seg ein ny lot og kjøre på igjen. Var dette med .223 og eventuelt kva hylser var dette ?

Link to comment
Share on other sites

Tror Kammerlås har forklaringen. Har vært borti slike ringer før og da kom de av trang die i 308, ligner mistenkelig på de du har.

Hylsehodeseparasjon kommer lengre opp der godset i hylsa er tynnere, iallfall de som jeg har vært borti. Ville sagd opp ei hylse og sett, men er de ladet 6-7 ganger og trimmet 3, så hadde de nok gått i skroten hos meg...

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er gode som gull..
Mnåja... Den ringen var ikke der før, så det er nok ikke dien som er for trang. Jeg lurer kanskje heller på at jeg har fått litt hylsehodeutvidelse pga. (som jeg i etterkant har begynt å forstå) litt frisk lading :oops: Etpar av de hylsene er også veeeldig lette å sette hettene i :oops:

 

Når jeg tenker meg om har jeg også sett dette på kalibrerte hylser som har vært utsatt for svært høyt trykk, typisk .40s&w hylser brukt av praktisk skyttere.
Mhm. Det kan vel stemme, det? Høyt trykk :arrow: Hylsehodeutvidelse :arrow: "for trang die"...

 

@Mauser68: Det er en neve med Winchesterhylser som har blitt presset om til 6x45 og brukt til ymse ladeeksperimenter

 

er de ladet 6-7 ganger og trimmet 3, så hadde de nok gått i skroten hos meg
My thoughts exactly 8) Resten, som ser helt OK ut, brukes til jaktpatroner, så slipper jeg å få vondt i magan når hylsa flakser langt ut til høyre og blir borte i lyngen ;)
Link to comment
Share on other sites

Ringen på hylsa di skal jeg ikke uttale meg om, men tror du har fått svar allrede.

MEN skutt 7 ganger, og trimmet 3? her er det noe som ikke rimer for meg :?

dvs trimmet annenhver gang de blir ladet! Kan det være nødvendig?

Hvordan stiller du kalibreringsdia di, helpresser du sinnsykt hardt?

Burde ikke være nødvendig, sliter både på hylser, og ladeverktøy. Bedre med delvis (riktig) ompressing, kanskje du unngår ringen din i samme slengen.

 

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du noen gang lurer på on hylsene har begynnende separasjon, så kan du sjekke det ved å føle med en bøyd binders e.l. inni hylsa. Det vil oppstå en ringformet grop inni hylsa, der hvor messingen er blitt tynnere, og denne kan føles hvis du bøyer en binders eller tynn ståltråd til en L-formet krok og kjenner langs hylseveggen med spissen på kroken. Messingen skal bli tykkere (eller være tilnærmet paralell) hele veien mot hylsebunnen, hvis du kjenner at bindersen treffer noen hakk eller fordypninger så er det noe feil.

Link to comment
Share on other sites

MEN skutt 7 ganger, og trimmet 3? her er det noe som ikke rimer for meg :?
Jepp, det er ekstremt. Men husk at disse hylsene er pressset om fra .223Rem til 6x45. Første trimming ble gjort etter ompressing/formskyting, altså allerede etter første gangs skyting som et ledd i omformingsprosessen. Dessuten har akkurat disse hylsene vært med på endel eksperimentering av ymse slag, så at de er litt ille medfarne er ingen bombe. Jeg har .223Rem-hylser som er ladet om fem-seks ganger uten å trenge trimming ennå :)

 

@Vargen: Jeg kjenner til binderstrikset, prøvde det også. Men det var vanskelig å kjenne noe som helst helt nedi overgangen til hylsebunnen der "sprekkene" var. Siden de også var på feil sted i forhold til litteraturen fant jeg ut at jeg like godt kunne spørre folket. Varm kruttgass i fri utfoldelse nær nesetippen er ikke noe jeg har veldig lyst til å stifte nærmere bekjentskap med...

Link to comment
Share on other sites

+1 til svehella. Det er det beste rådet når binderstrikset ikke gir deg noe godt svar.

 

I stede for å bruke binders har jeg har laget meg et passende verktøy til slik bruk, 1mm pianotråd av riktig lengde med en liten bøyd spiss i enden. Den files slik at den er skikkelig spiss/skarp og kan finne veien inn i den minste sprekk.... Nå begynte jeg nesten å få skitne tanker her :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det magiske ordet er som mange allerede har sagt, "hylsehodeekspansjon".

lett å sette tennhetter i.... eller at tennhetter faller ut etter at de er satt i, er tydelig tegn på dette. om du har mikrometer måler du det lett. det kommer som oftest av litt vel friskt trykk, eller dårlige hylser, eller en kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan se ut som noe som er vel så alvorlig, nemlig manglende støtte rundt hylsehodet.
Hmm... Betyr dette det samme som at kammeret ikke er brotsjet dypt nok og at pipa derfor står litt langt ut for å kompensere for dette?

 

Grrr, da må jeg ha inn børsa for å få skrudd ut pipa, for verken pipestikke eller låskassenøkkel finnes i verktøykassa mi. Finnes det noen måte å sjekke dette uten å skru ut pipa? Kammeravstøpning, f.eks.?

Link to comment
Share on other sites

Kan det være mulig å kontrollere dette ved hjelp av en eller annen form for farge på hylsen? Hvis du feks forsøker med litt sot på en hylse som er skutt i den aktuelle riflen?

 

Edit: Etter en tur på "kontoret" oppdaget jeg at det sto en artikkel om kammeravstøpning i siste nummer av RIFLE.

Link to comment
Share on other sites

En "passe kladd" med plastelina (barnekitt) mellom sluttstykke og bakkant av pipa vil gi en indikasjon på avstand pipe til sluttstykke. Pass bare på at plastelinaen holdes nogenlunde kjølig ellers blir det klissete og "avstøpningen" ubrukelig. Helt nøyaktig blir det selvfølgelig ikke, men godt nok for å finne ut om noe er fundamentalt galt med pipe-sluttstykkeavstand.

Link to comment
Share on other sites

Takk til leon for tips på PM! :) Jeg burde jo skjønt det sjøl, for når han fortalte det var det nokså innlysende:

1: Mål avstanden fra et referansepunkt på låskassa ned til enden av pipa med en haglepussestokk.

2: Mål avstand fra samme referansepunkt på låskassa til hylsebunn for ei hylse som ligger i kammeret

3: Trekk den minste størrelsen fra den største

 

Det blir litt som Columbus og egget, dette :oops:

 

Nuvel, til resultatene:

:arrow: Utstikk av hylse fra kammerende pipe til hylsebunn: 2.0-2.1mm Jeg gjorde to uavhengige målinger med samme hylse, med to ulike referansepunkter på låskassa (fremre kant av utkasteråpning pluss bakre kant av bakre låskassebro) for hver måling

:arrow: Avstand fra hylsebunn til "stripa" på hylsa: ca. 4mm

:arrow: Dybde på hettelomma: ca. 3mm

:arrow: Dybde på hylsebunn: ca. 5mm

 

Så langt jeg kan forstå skulle det ikke være grunnlag for å henge noen børsemaker etter pungskinnet riktig ennå 8)

 

 

Jeg har også satt en av hylsene i hylseholderen og målt avstand fra topp av hylseholderen opp til "stripa": ca. 0.8-1.0mm, det var litt vanskelig å måle nøyaktig. Dien er justert i pressa så den nesten berører hylseholderen; ett ark gul Post-It glir lett mellom dien og hylseholderen når pressa er i øvre stilling mens to ark "henger". Det kan se ut som om det er en antydning til "entringskon" i munningen av formingsdien, men dybden på denne klarer jeg ikke å måle.

 

Jeg prøvde derfor å sverte ei hylse med sprittusj og presse den på nytt. Her er den hylsa ved siden av en med "strek":

normal_IMG_0664.jpg

 

Den svertete hylsa er ikke er presset like langt ned som til "streken", men det behøver kanskje ikke å bety så mye?

Link to comment
Share on other sites

Pokker! Jeg som hadde gledet meg til en egen tråd rundt emnet
Beklager å måtte skuffe deg :mrgreen:

 

høyt trykk eller bløt messing....
For å si det slik: Hylsene har blitt brukt til ymse ladeeksperimenter i de hvite områdene på kartet. Det er lite tabeller ute og går for 6x45. Så det er meget mulig at det har vært etpar tilfeller av høyt trykk :oops:
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...