Jump to content

Bacalao-tråden


RAYJO

Recommended Posts

Sitter her å kjeder vettet av meg da jeg er sykemeldt etter en meniskoperasjon, tenkte i et lyst øyeblikk at kammeret kanskje kunne ha en bacalao-tråd.

Jeg slenger nå ut et par oppskrifter så får vi nå se:

 

Bacalao nr 1

 

750 g klæppfesk (du får nu bestem sjøl kor store betta du vil del den opp i, mine va akkurat passelig)

3 – 4 løk (Ha bære 2 store, pluss en liten rødløk som blei grønn i gryta så den annbefal e ikkje)

1 boks hakkede tomater

2 bokser tomater i hvitløk (kan også bruke tomater i chili på boks)

1 boks tomat i basilikum & oregano

10 stk mandelpotet (her e dæ nok lurt å bruk en ainna type potet då deinnar har lett før å kok suinn,skjær poteten i ca 1cm tjukke skive)

Ca 1 dl olivenolje( tok liksågodt den mæ ei ekstra jomfru i)

en liten dæsj kajennepepper

en liten dæsj chilikrydder ( lika du dæ sterkt så e dæ bære å pøs på mæ litt meir krydder)

2 paprika (hoilt pindø på å gløm de)

 

Ja då e dæ bære å skreill poteten og skjær den opp (du ha vel glømt dæ nu,ca 1 cm tjukke skive!) så e dæ at du har en god boks åpner før du ska faktisk åpne 4 blækkboksa uten å skjær fengran, dæ står næmmelig ikkje nåkka i oppskrefta om menneskeblod dær, så dæ må vi prøv å unngå.( har et par klomsskoilta i slækta som nokså sekkert ha kommet tell å skjær se på aille fire boksan)

Då ska vi begynn å legg i gryta: start mæ litt olje, så poteten,fesken,tomat og litt krydder. Så e dæ samme regla tell du e fri før ingredienser, prøv nu å fordel sånn serka likt i kvært lagg. Då ska dæ stå å småputre på ovn i ca en og en halv time,ikkje rør i den bære rest litt i gryta sånn innimellom.

 

Håper kammerets lesere fikser dialekten :)

 

Den blei faktisk godt etanes!

 

Bacalao nr 2

 

Litt mer fesk ca 1.2 kg

3 store løk

2 – 3 Paprika

1 boks S&M Stewed tomater sliced with mild chili & mexican seasoning

2 pk Coop hakkede tomater med hvitløk 370 g/pk

1 pk Coop hakkede tomater naturell 500 g/pk

Ca 10 store poteter

Olje

1 fersk chili

Kajennepepper, Chilikrydder og litt basilikum.

Link to comment
Share on other sites

God idé med ein bacalaotråd!

Eg var lenge ikkje særleg begeistra for Bacalao, men på eit kystlagsstemne på Sagvåg for ein god del år sidan hadde ein gamal stuert laga ein bacalao som vart reine omvendelsen. Det var utruleg godt og eg bestemte meg for å prøva meg fram for å finna ei god oppskrift. Eg manglar nok mykje enno på å nå opp til stuerten si utgåve, men denne varianten er ikkje så verst:

 

800 g klippfisk som vatnast ut.

 

2 boksar hakka tomater

4 ss tomatpuré

2 dl vatn

3 fedd kvitløk, pressa

1 ts tørka oregano

Dette rørest saman til ein saus.

 

10 store mjølne poteter, skjerest på langs i 4-5 skiver

 

1 paprika og 3 store løk, skjerest i skiver.

 

2 chilli pepper (styrke 5/10), kløyv og fjern frøa, strimlast.

 

2 dl god olivenolje

 

Ha litt av olja i gryta og legg fisk, poteter og grønsaker lagvis i 2-3 lag.

Hell over sausen.

Varm resten av olja i ei panne og hell over i gryta til slutt.

Kok opp og la surre på svak varme til potetene er møyre (1 time?)

Sett panna på ei rist over plata, som står på lavast effekt, og lat det "kvila" i 1/2 til ein time til.

 

Eg trur hemligheten med god bacalao har samanheng med følgjande:

Klippfisk av god kvalitet. Her har eg berre røynsle med det ein finn i disken hjå kjøpmannen.

Høveleg vatning av fisken slik at den ikkje vert for salt, men heller ikkje for lite salt.

Mjølne poteter som kokar "litt" sund og gjer sausen fyldig.

God olivenolje.

Og til slutt, "Kvilinga": Eg oppdaga at bacalaoen var minst like god oppvarma dagen etter. Det virka som om smaken vart fyldigare av å stå ei stund. Så derfor ein liten time "kviling" etter at potetene nesten er kokt møyre.

 

Så er det berre å fylla skummande drikke i glasa og nyte.

 

Til bordvers så høver dette:

Du Torsk maae vel kaldes vor Næring og Brug,

Du skaffer fra Bergen saa mangen Tønd' Rug,

Den stakkels Nordfarer til Føde.

Barmhiertige Fader oplade din Hand,

Velsigne os fattige Folk her i Land

Med dine Velsignelser søde!

Skuld' Torsken os feyle, hvad havde vi da,

Hvad skulle vi føre til Bergen herfra?

Da seyled' vist Jægterne tomme.

(Petter Dass)

Link to comment
Share on other sites

Ja god kvalitet på klippfisken er nok "alfa & omega". Lager klippfisken min selv, av førsteklasses skrei (kjøper ca 800 t i løpet av vinteren der jeg jobber) så der har jeg god kontroll med kvaliteten :)

Link to comment
Share on other sites

Om en ikke vanner ut fisken, blir maten kort og godt så salt at den er uspiselig.

 

Fisken vannes ut ca 1-1,5døgn, jeg byter vannet etter omtrent halv tid.

Link to comment
Share on other sites

Tomatpure og paprika har ingenting oppi bacalao-gryta å gjøre! Fysj!

 

Har ikke prøvd med tomatpure og har egentlig ingen planer om det heller men har sett at det brukes en del, derimot så syns jeg at paprika funket godt.

 

Har du en Bacalaooppskrift Chiefen så må du gjerne dele den med oss andre :)

 

Ps:Har du smakt bacalao med enten tomatpure og/eller paprika, hvis ikke burde du kanskje smake det før du sier "fysj" til mat?

 

Og som Chiefen sier klippfisken må selvfølgelig vannes :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bacalao servert i et coctail-party på en Portugisisk fregatt en gang. Det var noe av det værste jeg har smakt. Men det var nok å drikke, og Portugiserene syntes det var utrolig morsomt at presten endte som fulleste mann....

Link to comment
Share on other sites

Tomatpure og paprika har ingenting oppi bacalao-gryta å gjøre! Fysj!

La nå folk få putte hva de vil i gryta. Det sies i Portugal at det finnes like mange oppskrifter på bacalhau (portugisisk stavemåte) som det finnes husmødre i landet. Det finnes ikke rett eller feil når det gjelder bacalhau, såfremt det inngår klippfisk i oppskriften. Jeg fikk en gang servert bacalhau i en tidligere portugisisk koloni i Vest-Afrika; retten inneholdt utelukkende lokale og for meg eksotiske grønnsaker i tillegg til norsk klippfisk. Det var kanskje den beste bacalhauen jeg har spist.

 

I min bacalhau er det vanligvis både tomatpuré og paprika. Og rikelig med sorte oliven! Ingen av mine gjester har klaget (ennå). "Chilikrydder" (sånn blanding med nellik og allehånde i), som trådstarteren bruker, kommer ikke i nærheten av min bacalhau, men hver sin smak.

 

Hva slags drikke foretrekker folket til bacalhau/bacalao?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bacalao er jeg nesten litt lei av den "norske" tomatgryta. Jeg syns nesten klippfisksmaken blir litt kamuflert. Grillet og formstekt klippfisk i ulike varianter og med ulikt tilbehør er tingen. Skal det lages gryte er jeg en stor fan av brasiliansk "moqueca" (Baiansk gryte). Men da må man reise til Brasil for å kjøpe dende-olje. (Jeg har fortsatt litt igjen :wink: )

 

 

Angående drikke har jeg prøvd "det meste" av rødvin. Billige viner og svindyre viner, anbefalt til denne slags mat. Jeg har til og med i min desperasjon bedt om "en rødvin som passer til pinnekjøtt" for å få det til å fungere.

 

Alle som en av disse vinene punkteres fullstendig av denne kraftige, salte og krydrede maten. Etter å ha tatt en tygg av maten, smaker den svindyre vinen som Amigo pappvin.

 

 

Så jeg har innsett: hvorfor lete etter en god bacalaovin når perfeksjonen allerede fins? ØL OG AKEVITT!

 

 

(Men om noen har knekt koden, hadde det vært interessant å hørt)

Link to comment
Share on other sites

Har du en Bacalaooppskrift Chiefen så må du gjerne dele den med oss andre :)

 

Ps:Har du smakt bacalao med enten tomatpure og/eller paprika, hvis ikke burde du kanskje smake det før du sier "fysj" til mat?

 

 

Mener jeg har postet min Bacalao-oppskrift et sted her inne-skal se om jeg finner den igjen evt poste den på nytt.

 

Den klassiske Kristiansundsbacalaoen inneholder mengder med tomatpure og syltet paprika, smaker igrunnen bare ekkel tomat. Har kokken da i tillegg brukt avsjær/"bacalaoklippfisk" (eller enda verre-noe greier han selv har "tørket" på terrasen) tar jeg heller en drivers dog på Shell.

 

Veldig synd at det er såpass håpløst å få tak i bra/skikkelig klippfisk rundt om i landet, er det helt håpløst kan dere kontakte http://www.klippfiskbutikken.no/ .

Link to comment
Share on other sites

God Bacalao bestemmes av gode råvarer, først og fremst. Og JA, jeg er enig med Chiefen - for mye tomatpure, og tomater, samt at det flyter av olje, er ganske enkelt ikke godt.

 

Personlig bruker jeg bare torsk, og ofte bare "tykkfisken" i bacalao. I butikken kalles den gjerne "Loins". Vanner ut, men liker ikke klippfisk som har vanna ut all smak. Da foretrekker jeg heller litt for salt bacalao.

 

1,5 kg klippfisk

1,5 kg poteter i tynne skiver

2 store løk

2-3 fed hvitløk

2-3 dl hvitvin, alternativt vann

50 gram smeltet smør i bunnen av panna

Olivenolje av god kvalitet

Soltørkede tomater

Max 2-3 tesjeer tomatpure.

Spansk pepper (tørket), alternativ hel pepper.

 

Øl, Akevitt & flatbrød.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok på Sluttsykket.com at Chiefens Bacalao-tråd ble laget.

Så du får nok legge ut oppskriften, igjen, Chiefen! :wink:

 

Ellers betyr jo Bacalao rett og slett Torsk, og jeg er vel enig med Elgen om at om noen klarer å få klippfisk til å smake bra, får de bruke den oppskriften de vil.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Eg har ein mistanke om at eg bannar i kirka no, men la gå. Tenkte eg skulle lage bacalao i morgon og har allerede invitert folk på lag. Men eg har desverre ikkje hatt tid til å komme meg ut for å kjøpe klippfisk, ergo får eg ikkje tid til å vatne den ut. Veit dykk om det er mogleg å få tak i ferdig utvatna klippfisk i Trondheim? I så fall ha det vore ei fin nødløysing, om ikkje må nok gjestane nøye seg med noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, viktig å vanne ut kleppfesken, hvis ikke du gjør eller får tid til det, server noe annet!. For da blir det så salt at den blir ikke etanes. Gryteklar kleppfesk har jeg ennå ikke sett eller hørt om.

 

Jeg bruker å kjøpe kleppfesk på brygga, digre som bordkledningsbord, med skinn og bein i kasser. Den må jeg koke litt for å få bein og skinn til å slippe, og da trenger den ikke mer enn 1 døgn utvanning, sjøl om det er tykke biter. Synes det blir for dyrt å kjøpe skinn og beinfrie småbiter på Rema til 200 kr KG.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får kun tak i vanlig klippfisk, så kan du ta å legge den i ei panne til bløyt, og så prøve å få vatnet opp mot kokepunktet, og helle ut og skifte vatn og varme opp på nytt ein del gonger.. Det sett iallefall fortgang i prosessen, men kor bra det blir og om du får ut alt saltet er uvisst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...