Jump to content

Adelheid...mein Kammerdrilling


Raudnakke

Recommended Posts

Som sedvanlig når ting går over litt tid er det enkelte ting som går i glømmeboka..

 

Da jeg begynte på denne montasjen en stund før bruddet, hadde jeg lagt boltene til skinna i en liten ziplockpose på "et lurt sted"(Tm.)..

Nå er det selvsagt klin spett umulig å huske hvor dette er, så jeg fant frem noen Umbrakobolter og spente opp i dreiebenken, slik at jeg har noen midlertidige til jeg finner de originale....:

 

normal_Ad203.jpg

 

Litt lett dressing med håndfiling og sluttbrunering sammen med klørne blir det vel dog seende greit ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har det gått nesten ett år siden Adelheid kom til landet.. Hun har opplevd både høyfjellsjakt og skogsjakt, lårhalsbrudd og mye annet, så nå vil hun gjerne oppleve Villmarksmessen på Lillestrøm. I den anledning har jeg gitt henne en liten oppfriskning, og hun gleder seg til å se så mange som mulig av dere der..

 

I morgen kommer også hennes yngre slektning Angelina for en liten oppfriskning før hun skal være med oss innover..

 

Her noen bilder av henne etter et år i landet:

 

normal_Ad211.jpg

 

normal_Ad212.jpg

 

normal_Ad213.jpg

 

normal_Ad214.jpg

 

Vi sees vel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 5 weeks later...

Lenge siden jeg har postet noe på forumet nå, og enda lengre siden i denne tråden...

 

Denne høsten har det gått i jakt..mye jakt.. og det forsetter vel ennå snaue 2 uker. Land og strand har det vært fartet, men med IceRouter installert i feltvogna har jeg stort sett klart å følge forumet..

 

Nå om dagen går det mest i rådyr og litt hjort, og i dag tenkte jeg å dele noen bilder fra en liten jakttur jeg og Adelheid hadde..

 

Denne uka har jeg dessuten lånt "Little Big Dog", dvs. Petiten Frida av Melvin her på forumet og dette er en relativt ny verden for meg..en utprega smyg/støkkjeger..

 

Her er den lille Bambitorpedoen i aksjon:

 

normal_DSCN0527_%28Medium%29.jpg

 

Dette jordet er 5-600 meter langt fra ende til ende, så det er mye som skal sjekkes med ei lita nese:

 

normal_DSCN0530_%28Medium%29.jpg

 

Mens dyret gjør sitt, har undertegnede rigget seg til sammen med en annen venninde:

 

normal_DSCN0528_%28Medium%29~0.jpg

 

Nærbilde:

 

normal_DSCN0529_%28Medium%29.jpg

 

Terrenget viste seg dog ikke å inneholde dyr i dag..er et lite trangt terreng der dyrene gjerne tar en tur over til naboen, så Bambitransporteren fikk sløve og fortsette å gumle høy i dag:

 

normal_DSCN0534_%28Medium%29.jpg

 

Dette var litt om hva kammerdrillingen holder på med om dagen..Etter jaktslutt og julefeiring er vi nok tilbake i Sanatoriet, og jeg har vel planlagt litt underholdning for forumets lesere i vinter og.. :wink:

 

God jul fra Adelheid og meg..

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, du rula heile forumet!

 

Jeg er som sagt ny her inne på forumet og har allerede lest mange av dine tråder. Sider opp og sider ned. Jeg blir heil betatt av arbeidene du holder på med. En anelse stum av beundring! :shock::D

Du har en forståelse for de nydelige gjennstandene du holder på med som ingen andre jeg har møtt.

 

Jeg gleder meg MASSE til eventuelle nye stunt du har tenkt å starte med :D

 

Mvh

Roar ''the new guy''

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å få han med i "Basset og helsyntetisk tikka t-3 med hardcore demper klubben". Hvor vi til en vær tid setter funksjon foran utseende. Og prøver å begrense våpen puss og stokk olje til et aller ytterste minimum. Men har ikke lykkes helt. Så dere får prøve på å verve han til "basset og drilling klubben" deres :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler :mrgreen:

Nesten så du burde bli æresmedlem i "Drilling og Basset" :wink:

 

Mvh.

Griffon

 

Nuhvel.. Jeg anser meg mest som et temporært medlem da, siden Basseten er "Lånte Fjær" :wink: Men jeg skal innrømme at det avogtil er både morsomt og lærerikt å gå utenfor ens vante boks.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Lenge siden det har vært liv i denne tråden nå, men Kammerdrillingen er det definitivt liv i..

 

Som noen muligens husker begynte jeg å tilpasse hakemontasjer til en SuB 1 1/4-4 jeg kjøpte til henne. Typisk så ble det nesten ferdig før diverse andre viktige gjøremål ramla på , og der ble det liggende til i går..

 

Da fant jeg omsider frem nålefiler og soteflamme og fikk gjort ferdig inngrepet til den bakre låsen :

 

normal_ad221.JPG

 

I går kveld på banen kom oppdagelsen; jeg hadde regna feil på høydene på montasjene og med høydejusteringa skrudd i bunn hadde jeg fremdeles 2,5cm overslag på 100 meter..

 

Treffpunktet holdt seg helt nydelig stabilt, selv etter gjentatte av og påmonteringer av sikte,men noget for høyt er det..

 

Litt grum i hu dro jeg hjem, satte meg ned og åpnet en boks flytende føde af Dansk oprindelse.. Det hjalp litt på hjerneaktiviteten og siden jeg visste at med Zeiss'en innskutt på 100 meter krysset aldri kula siktelinja pga høydeforskjellen mellom løp og sikte, fant jeg ut at jeg ville prøve å beregne hvilken innskytningsavstand dette overslaget representerte og hva kula fant på sånn kulebanemessig frem dit..

 

I quickload hadde jeg den ladninga lagra, verifisert med kronograf og det hele, så QuickTarget ble fyrt og innskytingsavstanden ble manipulert til overslaget på 100m. stemte..

 

Resulterende kulebane kan en se her:

 

normal_ad222.JPG

 

I praksis betyr dette at jeg har en vital treffsone på +/- 1" fra 25 til 175 meter...fullt brukbart til praktisk jakt med andre ord..

Link to comment
Share on other sites

Dette funker helt sikkert tilfredsstillende. Men hvis kikkerten din er skrudd til bunns, så vil den ikke gi de optimale optiske egenskapene heller. Så det hadde nok helt klart vært en fordel om du fikk tiltet den litt. Men jeg forstår at det ikke bare er å fyre opp fresen...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Da har Adelheid vært på sin fjerde Kammersmell, og tradisjonen tro ble hun brukt i åpningsalutten..

 

Kammersmellen-2012-048.jpg

(Bilde tjuvlånt fra jaktlykke.com som modellhonorar..)

 

Desverre for henne var det ikke noen øvelser med faktor som favoriserte enkeltskudd eller brekkvåpen, men i SuB'en på lav forstørrelse så jeg hvordan hun vakkert avlivet 3 lerduer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 10 months later...

Vært litt sparsomt med oppdateringer i denne tråden..av naturlige årsaker. Adelheid er imidlertid ikke arbeidsløs..hun gør det hun er lagd for..år etter år..

 

Siden jeg må forsøke å huske hvordan funksjonene på forumet brukes, bildeopplastning og sånn, tok jeg et bilde av hvordan hun ser ut nå etter noen år med aktiv bruk.. Dama blir bare vakrere med alderen :wink:

 

Adelheid13001b.jpg

 

Beklager bildekvaliteten..bildet er tatt med telefonen, da digitalkameraet ble igjen etter delingen av boet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 10 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...