Jump to content

Adelheid...mein Kammerdrilling


Raudnakke

Recommended Posts

Er det orginalt med 70 kammer i den dama?

 

Nei. Hun var opprinnelig 16/65 men ble brotsjet opp i forbindelse med restaureringen. Det er også grunnen til at hun ble trykkskutt på nytt i fjor...

Litt avhengig av hva prøveskytingene viser er det ikke umulig at hun blir brotsjet om i andre enden også 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja, uten magi ville livet vært kjedelig gitt....

Og det har sannelig vært brukt nok av magi i skapelsen og den senere renoveringen på denne damen :wink:

I kveld tok jeg meg en tur på banen med Adeheid.

Rifleløpet hadde jeg brukt to hele skudd på å skyte inn på Kammersmellen, men jeg ville kontrollere dette i ro og mak.

 

Tre skudd med 45 sekunder mellomrom fra benken resulterte i tre skuddhull som hang sammen.... Da jeg senere klarte å replisere dette i prøvesimla flere ganger, sittende på en stubbe, ble ikke kjærligheten noe mindere. Makan...

Ladninga som ble brukt var 44,5 grs. N-19 bak ei 150 grs. Remington PSPCL. COL ble satt til 81 mm. og da har jeg ennå 4 mm. igjen til kula står i bommene.

 

Vi forflyttet oss deretter til lerduebanen. Jeg hadde bare en pakke Gyttorp Trap av fiin gammel årgang til rådighet, så halvparten gikk med til å finne riktig montering og skytestilling. Da det var fastslått knuste hun duer på en fullt ut anstendig måte. En kasse lerdueskudd er rekvirert, så vi skal nok bli godt kjent utover. Svingen på damen var bare fantastisk....

 

Neste punkt på programment er å utvikle en ikke-ekspanderende laborering til fuglebruk med samme treffpunkt som den jeg brukte i dag.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra presisjon Raudnakke :D Sabla lang COL :?: Hvor dypt satte du kula i hylsa?

 

Satte den 1 kulediameter.... Ser litt snålt ut med krymperilla så langt utenfor hylsemunningen, med med det resultatet overser jeg det glatt :mrgreen:

 

Er ikke uvanlig med heftig lange friflukter i 7x57R, så da jeg hadde målt min bestemte jeg meg for å starte der....

Link to comment
Share on other sites

Der er svaret ja :oops::idea:

Er ikke så erfaren som hjemmelader vet du. Derfor gleder jeg meg som sagt til å se hva du finner mtp fugl. Min 96K samler på ca 30mm på 100 meter med ferdigladd Oryx og S&B SP. Bruker ikke så mye ekspanderende, og trenger jo tomhylser også (Norma) :wink: Derfor har jeg kun ladet til bruk på fugl foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

...og der røyk siste rest av Raudnakkes Drillingfond + litt sparepenger gitt.... :D

 

Så annonsen på denne på forumet i går, fikk bilder i posten i dag og resten gir vel seg selv :oops:

 

normal_adelk1.jpg

 

normal_adelk2.jpg

 

Dette er en S&B 1 1/4-4x24 med Tysk4... Tror denne vil kle Adelheid på en utmerket måte når jeg ønsker å peke på rådyr....

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er dette siktet, og hvor langt er 6x42 siktet du har fra før?. Jeg er redd dette siktet er så kort at du trenger å enten flytte fremre base bakover, eller montere en base til.

 

Hvis det er nødvendig, er det noe jeg ikke ville ha gjordt. Er ikke pipesettet nylig rustbrunert?

Link to comment
Share on other sites

I følge målskissene til S&B har dette siktet en lengde på skinna på 190 mm.

Senter til senteravstand mellom basene på Adelheid er målt til 102 mm. så det burde egentlig passe svært greit.

 

Avstanden fra kammerenden og til senter av bakre base er 21 mm. på Adelheid. Sammenlagt burde dette gi en svært stor fleksibilitet for plassering i riktig øyeavstand.

 

På bildet under ser du det siktet jeg har kjøpt montert på den drillingen det kom fra...

Legg merke til at b base på denne står en del lengre frem enn på min...

 

normal_drmont1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er 280 mm. fra senter av fremre base og til enden av okularet på Zeiss'en. Dette er 20-25 mm. for langt bak for meg slik som det står nå. Legger vi til 10 mm. for en bedre øyeavstand på den S&B'en ser det ut som om det blir optimalt det her...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt sikkert skrevet mye ufordelaktig om Posten i trådene mine, men i

dag må jeg skrive noe pent....

 

En konvolutt ble postlagt oppe i Nordland adressert til meg på Torsdag

morgen,og kl.09.00 landet den i postkassa mi her nede på det blide Sørland

Ut kom denne lille søte saken samt et beltehylster i lær...

 

0905200912500a057268b15b4b6380.jpg?66

 

Stor spenning, frem med Adelheid's løpssett og legge disse ved siden av

hverandre:

 

090520091257ffea1606bebe43019c.jpg?63

 

Men høyden da??? Av med Zeiss'en og legge dette sånn ca. 4 mm. over basene:

 

0905200912057b28da0526784ddc88.jpg?48

 

Jeg har faktisk 18 mm. overlengde på skinna til å finjustere øyeavstanden

med:

 

09052009125891dfb83ec4d44af5bf.jpg?50

 

Neste skritt blir nå å skaffe råemner til hakemontasjen og tilpasse disse...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(PS - når du først skal på let, etter et slikt råemne til hakemontasjen din - kan du da kikke etter 2 stk? :roll: )

 

:mrgreen:

 

Ikke så lett det Bukke....

 

Et råemne ser slik ut:

normal_adelk07.jpg

 

For å få det rette må en vite byggehøyde foran og bak, Bredde mellom klørne på både fremre og bakre samt bredden på klospor fremre og bakre. Deretter er det å skaffe og så kan man begynne å file....

Link to comment
Share on other sites

Hva heter produsenten av de råemnene? Har du en link.

 

Ellers skal du vel ikke ha sidejustering i bakre klo, da blir vel montasjen unødvendig høy. Dvs, de som er på bildet er ikke egnet til formålet.

 

Nå er det ikke så vanskelig å lage slike etter eget design, hvis du har tilgang på en fres.

Link to comment
Share on other sites

Denne kommer nok til å få en temmelig heftig makeover den og ja.... Denne har heldigvis hatt et roligere og noe mer kultivert liv enn Angelina, så det er ikke noen nevneverdige skader å reparere...

Forskjeftet er imidlertid gjennom tiår med bæring blitt såpass tynnslitt at jeg vil lage et nytt. Det kommer jeg til å ta neste vinter...

Foreløpig tar jeg bare det som må gjøres før jakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner lysten til å utvikle en pippip-ladning å komme.....

Helmantel i 7mm er ikke det letteste å finne og i 150 grs. er det vel bare Norma her på berget å få. Hører i midlertid om mange som sliter med å få denne til å gå....

Hører også om noen som har gode resultater med Sierra's 150 MK, både presisjonsmessig og i fugl....

 

Er det noen som har noen slanter, sånn 15-20 stk. av de kulene over, har jeg lyst til å kjøpe dem for å teste... Har liksom litt lite lyst til å brenne 600,- på 100 Normakuler, bare for å finne ut at de går dårlig i Adelheid også...

Send meg derfor en PM hvis du kan hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Hva heter produsenten av de råemnene? Har du en link.

 

Ellers skal du vel ikke ha sidejustering i bakre klo, da blir vel montasjen unødvendig høy. Dvs, de som er på bildet er ikke egnet til formålet.

 

Nå er det ikke så vanskelig å lage slike etter eget design, hvis du har tilgang på en fres.

 

Kom over disse på eGun, men her tjener de bare som illustrasjonsfoto :wink:

Både EAW og Recknagel m.fl. leverer slike råemner som må tilpasses, i ymse høyder....

Link to comment
Share on other sites

Både EAW og Recknagel m.fl.

 

EAW og Recknagel kjenner jeg til, og jeg så på bildet at det ikke kom derfra. Problemet med de to er at fremre hake nesten er gjort ferdig, og blir levert sammen med fremre base (plata). Så hvis din montasje er eldre og har en annen avstand mellom klørne, eller bredde på selve klørne, kan det være umulig å bruke disse merkene uten å sølvlodde, eller sveise på mer materiale. Emner til bakre klo, er ikke gjordt så færdig, og Recknagel leverer de med to bredder.

 

Så det var m.fl, jeg var mest nysgjerrig på. Selv har jeg endt opp med å måtte frese egne emner.

Link to comment
Share on other sites

Da er radarparet Adelheid/Raudnakke godkjent for storvilt....

Prøva var egnetlig en avslappet ikke-affære der jeg satt på en stubbe og pratet litt med Nordhagen mens jeg skaut...

 

Jeg kommer ikke til å sette i gang noe stort renoveringsprosjekt på henne før til vinteren. Har simpelthen litt for mye å gjøre, Angelina skal ferdigstilles og jeg har et par andre klienter her som også skal være ferdig før jakta... Så skal det lades, testes, trenes osv...

 

Noe må jeg dog gjøre før hun er tjenestedyktig til høsten, så jeg pleier å ta et lite tak innimellom når jeg likevel har verktøy og lurium fremme i forbindelse med andre oppdrag :wink:

 

Nettskjæringa er ganske glatt i grepsområdet, så en liten oppfriskning må til for at jeg ikke skal miste henne i steinrøysa:

 

130520091041aef7c06ca3e543e7bd.jpg?59

 

...og så blir allt så meget bedre:

 

130520091028e2d1178fcc6946dab8.jpg?13

 

Jeg har fått renset treverket, deglasert den gamle finishen og gnir inn litt lurium for at hun skal tåle høstværet:

 

130520091028bba7696959134b98b7.jpg?85

 

13052009102764e45a320a834cbc81.jpg?43

 

130520091040c79edeb000d04e898d.jpg?18

 

Det var faktisk ikke så verst det treverket jeg fant inni den gamle finishen... Sammenlign med det første bildet jeg postet av henne:

 

kerner1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, jeg lurer på en ting. Når du gir stokker og skjefter, disse behandlingene med lurium, gjør du det med stålet montert, eller adskilles stål og tre? Eller maskerer du på noen måte? Synes vitterligen jeg så stålet satt i treet på Adelheid.

Trenger noen tips da min nyanskaffede fraulein skal få ny finish.

 

Ole K

Link to comment
Share on other sites

Avhenger litt av hva jeg skal gjøre, men jeg setter alltid stålet på plass i tørkeperiodene...

Har hatt noen litt arbeidssomme opplevelser med treverk som vred seg når det tørket, slik at jeg måtte gjøre tilpasninger mot stål på nytt. Maskering trengs ikke, da jeg kun bruker fingertuppen til påføring og skulle jeg få litt på stålet, er det lett å tørke av med f.eks. en pusselapp.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, dette med vridninger, etc under tørk hadde ikke jeg tenkt på. Uten sammenligning forøvrig, så måtte jeg foreta en renselsesprosess på en Simson mod 8, for en kammerat. Han syntes han hadde gjort en kjempejobb med skjefteolje, noe som resulterte i at det meste satt som støpt. Men han "ausa" nok på rikelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja da er vi tilbake etter en bra helg...

Her på torsdag tok jeg med meg noen børser jeg holder på å jobbe med og dro på hytta. Tanken var å få litt arbeidsro, og siden det skulle være langholdsskyting et par mil unna tok jeg også med meg Adelheid samt gammelmauseren Doffen som jeg pleier å bruke til denslags.. Det var forresten ganske artig å gonge med Adelheid ut til 300m. :D

 

Etter å ha jobbet litt med nettskjæringa på en Krieghoff jeg holder på med, fikk jeg det for meg at Adelheid burde få en nettskjæring på fremtreet. Hun skal i utgangspunktet få et nytt fremtre neste vinter, men noe må jeg jo ha og holde i til høsten og det grepet bør jo sitte ....

 

Som vi ser på de neste par bildene, har 85 år med bæring slitt vekk over halvparten av den opprinnelige nettskjæringen og ganske mye av treverket rundt patentlåsen.

 

1805200909407eb70b09a0374728b9.jpg?34

 

180520090915422c1b5ca7ce442ba7.jpg?44

 

Normalt sletter jeg vanligvis restene av den gamle nettskjæringa når den er så slitt, men her manglet det så mye treverk at jeg ikke hadde råd til å unnvære noe. Ny nettskjæring ble derfor flettet inn i den gamle...

Dette er ikke helt uproblematisk når vi jobber med eldre Tyske våpen, siden linjedelingen nesten aldri går opp i Lpi-systemet og av og til heller ikke stemmer med metriske normer.

 

Løsningen ble derfor å fordele skjevheter og akseptere noen halvlinjer samt lage noen slake buer slik at alt etterhvert hang nogenlunde sammen. Denne ble gjort unna på en 2-3 timer, delvis på frihånd...

Til slutt ble det en funksjonell nettskjæring som får holde til jeg har lagd nytt fremtre:

 

180520090913c0e40b38d2544b6284.jpg?47

 

1805200909184b2ec35a1e844398bf.jpg?11

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle dager er like gode...

I dag hadde jeg bestemt meg for å dra på banen og sjekke ut en helmantelladning jeg har klekket ut, men fruen hadde tatt seg en avspaseringsdag... Etter å ha tråkket hagesentre og gartnerier opp og ned kom jeg meg hjem og fikk pakket utstyret...

 

Fremme på banen kjente jeg at skyteformen definitivt ikke var inne, noe et par raske serier med go'mauseren bekreftet.

 

Opp med noen blinker, og først ut var Rem. 150 grs. PSPCL med 44,5 grain N-19 bak..

 

22052009073200a5b9de003d49cdb9.jpg?58

 

Samlingen var egentlig forbausende bra dagsformen tatt i betraktning...

 

Neste ut var Norma 150grs.FMJ med 44 grs. N-19...

Jeg hadde på forhånd simeulert denne i QL som sa at jeg burde få tilnærmet likt treffpunkt, men teori og praksis er ikke alltid samme sak...

 

2205200907450bb8e05d519d4dce96.jpg?23

 

Skuddet til høyre var det meg som dro ut...Tysk 1 på 100m. er rimelig grove greier...

 

Et siste bilde av begge blinkene sammen:

220520090703ab7763d3f30b4aaaa1.jpg?67

 

Jeg gleder meg til å teste videre en dag jeg er i litt bedre form, men kan vel konkludere med at rypa lever farlig på 100 meter også de dagene jeg ikke er det 8)

 

Noen mm. på samlingene regner jeg også med å ta inn nå som hylsene er formet til mitt kammer...

Link to comment
Share on other sites

Denne uka landet det en pakke fra Einride på Nøttetreimport i postkassa mi...

 

Jeg hadde på forhånd pratet med Einride på telefonen og sendt ham noen bilder på mail, men det er ikke første gang den karen finner en matchende trebit til renoveringsjobbene mine på første forsøk :D

 

Veldig spent siklet jeg til en flate og oljet lett over:

 

290520090929190ec0d699484f0d88.jpg?24

 

Hmm... Ser lovende ut. Frem med Adelheid og legge ved siden av:

 

2905200909386654849b75444c9fa8.jpg?3

 

Tror dette kan bli veldig bra når jeg får satt meg ned til vinteren jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå som det er sommer(nesten...) er det definitivt ikke prosjekttid, men en god tid for å forberede høstens jaktturer.

 

Adelheid skal få sin hovedrehabilitering til vinteren, men hun trenger litt klargjøring før høstværet setter inn.

 

Som tidligere beskrevet har jeg skåret en bruksnettskjæring på det originale fremtreet.

Dette ble så impregnert med 10-12 omganger RR-13 før jeg nå gnir inn noen runder med RR-Superior:

 

normal_ad601.jpg

 

Kolben har også fått vekselvise omganger med RR-13 og rensecreme, og vi ser at de finere nyansene i treverket etterhvert begynner å dukke frem når jeg har påført litt Superior..:

 

normal_ad602.jpg

 

ad603.jpg

 

Dette er ennå mer synlig i kinningen mot baskylen:

 

normal_ad604.jpg

 

Innimellom når jeg er i metallsløydmodus setter jeg meg ned med soteflamme og nålefiler for å jobbe videre med tilpasningen av hakemontasjen til SuB'en:

 

normal_ad605.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så har det utenkelige hendt....

 

På skytebanen i kveld gikk Adelheid i bakken og brakk :cry:

 

Jeg har ikke fått den fulle oversikt over skadeomfanget ennå, men her er noen foreløpige bilder:

 

normal_Adskad1_%28Medium%29.jpg

 

normal_Adskad2_%28Medium%29.jpg

 

normal_Adskad3_%28Medium%29.jpg

 

Kommer tilbake med mer info når jeg får detaljundersøkt henne. Så langt ser det ut som om skadene er reparerbare :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...