Jump to content

Adelheid...mein Kammerdrilling


Raudnakke

Recommended Posts

Prøver å se det tragikomiske i det sjøl :wink:

 

Er nå 99% sikker på at jeg klarer å reparere det slik at det blir nesten usynlig...

Utblokkingen av munningen må jeg dog ha børsemakerhjelp til. Mener å huske at det var en eller annen børsis jeg pratet med som hadde laget seg en hydraulisk sak til å ta ut bulker med... Må bare komme på hvem det var...

Link to comment
Share on other sites

Håper du er klar for litt galgenhumor rødnakke...

 

Det første jeg tenkte var "Er det mulig, noe så jævlig"

 

Etter ca ett min snek det seg inn en ny tanke "Yes! Ny oppussingstråd :mrgreen: "

 

Jeg er ikke en dårlig person, du lager bare for bra tråder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noko i veien med meg når eg les det som "Apartheid"...?

 

Løpet skal du nok ikkje uroa deg for. Stokken...om du kan leva med trelim + kryssbolt fram til du har filt fram den nye stokken, burde du kanskje klara å få noko som held.

 

Men til det eg skulle spørja om: er det nokon her på berget som sel nettskjæringsfilar? Eller må eg over bekken?

Link to comment
Share on other sites

Er det noko i veien med meg når eg les det som "Apartheid"...?

 

Ja. Manglende dannelse hva klassisk Tysk liiteratur angår :lol:

 

Men til det eg skulle spørja om: er det nokon her på berget som sel nettskjæringsfilar? Eller må eg over bekken?

 

Midway.no...

 

Link to comment
Share on other sites

Du godeste Raudnakke. Hvis og jeg skriver hvis den smukke damens stokk ikke går an å reparere, er ikke dette en god anledning til å bygge en ny stokk til henne? Og da mener jeg en rett stokk gjerne type "engelsk" og ikke de krumbøyde sakene som de fleste drillinger er utstyrt med. Og for all del du har min dypeste medfølelse :(

Link to comment
Share on other sites

Du godeste Raudnakke. Hvis og jeg skriver hvis den smukke damens stokk ikke går an å reparere, er ikke dette en god anledning til å bygge en ny stokk til henne?

 

Jo...

Og da mener jeg en rett stokk gjerne type "engelsk" og ikke de krumbøyde sakene som de fleste drillinger er utstyrt med.

 

Was??? Verdammtnochmal NEIN...

Og for all del du har min dypeste medfølelse :(

 

 

Danke

Link to comment
Share on other sites

Du godeste Raudnakke. Hvis og jeg skriver hvis den smukke damens stokk ikke går an å reparere, er ikke dette en god anledning til å bygge en ny stokk til henne?

 

Jo...

Og da mener jeg en rett stokk gjerne type "engelsk" og ikke de krumbøyde sakene som de fleste drillinger er utstyrt med.

 

Was??? Verdammtnochmal NEIN...

Og for all del du har min dypeste medfølelse :(

 

 

Danke

 

:mrgreen::mrgreen: Jada jada.. Jeg banner kanskje kraftig i kjerka og ikke tråkker , men HOPPER i salaten her, men er ikke en drilling egentlig ei hagle med muuulighet til å avfyre et rifleskudd?

Jeg (for å snakke for min egen del) har to hagler med rett engelsk stokk som jeg treffer med.. :D Drillingen, nei.. :roll: Ihvertfall ikke med hagleløpa, derfor har jeg levert saueren til børsisen for ny stokk med samme mål som mine hagler. Just my 50 cents..

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi da, triste saker Raudnakke, spesielt bulken i løpet (håper optikken kom vel fra det?). :(

Men som du sier, alt ser ut til å kunne leges og når først ille skulle skje, så kunne ikke frøkenen ha befunnet seg på gunstigere sted. Og som så mange andre her, så kan jeg ikke dy meg fra å tenke at alt i alt så er det muligheter for å få noe posetivet som en en Raudnakke spesial ut av ulykka. Litt sånn nei og nei, og jammen da.... følelse ute og går. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hendelsesforløpet er rimelig uklart for meg nå... Men børsa skal selvsagt bli bra igjen. Stokken regner jeg med er ferdig neste uke...høyre haglepipe så snart jeg finner ut hvilken børsis som har rette utstyret og tid til å ta det umiddelbart. Skulle jeg ikke finne ut av det, får jeg lage utstyret og gjøre jobben sjøl 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt et engelsk ordtak, "easy come, easy go" ...

 

Nok galgenhumor. Dette var tragisk og minner oss alle på at vi bør være forsiktig. Ikke glem at hvis det var en svekkelse i treet, så hadde det vært mye værre om du hadde greid dette rett etter at du hadde lagt ned hundrevis av arbeidstimer. Det kan vel limes slik at det blir brukbart til høsten.

 

Skal vi samle inn penger til et nytt stokkemne? Emne til forsjefte har du jo allerede.

 

Skaden på munningen synes jeg var den værste. Jeg ville tenkt med nøye om før jeg ville prøvd noen form for oppretting. Hva med å skaffe en utrangert sideligger hvor du lagde en tilsvarende bulk, slik at du kan prøve opprettingsprosessen? Jeg ville være spesielt redd for at loddingene mellom pipene vil ryke, selv med et hydraulisk verktøy. Jeg har i utgangspunktet mest tro på å trekke igjennom en dor dreid til riktig mål. Hva var trangborringen i det ødelagte løpet? Hvis den egentlig var litt trangere enn du hadde ønsket, er det jo mulig å hone opp trangboringen etter at bulken er rettet. Jeg vet at Vågsland har en slik honemaskin med så lang dor at den kan gå igjennom løpet helt fra kammerenden.

 

Antakelig ville jeg ha fått noen til å forsøke å simulere opprettingsprosessen. med en plastisk/elastisk FEM simuliering. Dvs satt noen maskiningeniører til å vurdere jobben, før du slapp til en børsemaker. Uansett skaff dokumentasjon på den prosessen du velger å prøve, før du hopper i det.

Link to comment
Share on other sites

Neiiiiii pokker.... :shock:

 

Dette var sørgelig å lese, nei og nei... Eg som satt på verkstedet i kveld, og kosa meg med Brno stokken, og var begynt på eit justerbart kinnstøtte prosjekt her. Eg har prøvd å ringe deg Raudnakke, men eg skjønner at du ikkje har vært i pratemodus i kveld, nei pokker også... :cry:

 

Håper at alt lar seg reparere og at den aldrene fru, kjem i gang igjen snarest.. :!:

Link to comment
Share on other sites

Nei, og nei, og nei. Au og au og au. Dette var ikke morsom lesing for de av oss som liker pent treverk og tyske børsemakertradisjoner. Jeg kjente at jeg fikk vondt i drillingen min bare av å se bildene, kondolerer! :(

 

Jeg krysser fingrene for at Frau (eller er det Fraülein?) Adalheid kan komme seg på beina igjen noenlunde raskt etter nødvendig kirurgi og ditto rekonvalesens. Blir det gipsing eller transplantasjon?

Link to comment
Share on other sites

 

Skal vi samle inn penger til et nytt stokkemne? Emne til forsjefte har du jo allerede.

 

Har Heldigvis et komplett sett emner liggende, så nystokking vurderes sterkt.

 

normal_emne1.jpg

Stokken blir dog limt foreløpig....

 

Jeg ville være spesielt redd for at loddingene mellom pipene vil ryke, selv med et hydraulisk verktøy. Jeg har i utgangspunktet mest tro på å trekke igjennom en dor dreid til riktig mål. Hva var trangborringen i det ødelagte løpet? Hvis den egentlig var litt trangere enn du hadde ønsket, er det jo mulig å hone opp trangboringen etter at bulken er rettet. Jeg vet at Vågsland har en slik honemaskin med så lang dor at den kan gå igjennom løpet helt fra kammerenden.

 

Har gjort en lignende oppretting før... Loddingen får ingen belastning siden kreftene kun holdes innenfor rørveggene... Skal imidlertid prøvekjøre på en bit av en sideliggerpipe... Trangborringen har jeg egentlig regnet med å måtte åpne likevel, så der burde være en mulighet til å justere skuddbildet.

 

Antakelig ville jeg ha fått noen til å forsøke å simulere opprettingsprosessen. med en plastisk/elastisk FEM simuliering. Dvs satt noen maskiningeniører til å vurdere jobben, før du slapp til en børsemaker. Uansett skaff dokumentasjon på den prosessen du velger å prøve, før du hopper i det.

 

Har egentlig ikke helt klokketrua på Finite Element Method-simulering...

En telefon til Tyskland har imidlertid bekreftet at hydraulisk blokking er rette metode....

Link to comment
Share on other sites

Det var noen stygge bilder med åpent brudd og greier men kirurgien har jo kommet langt i disse tider så dama er nokk i de beste hender må jeg tro. Har selv være ute for det samme for noen år tilbake, satt forran peisen med to deler treværk og funderte over ett stoort glas med noe myrvann i fra Skottland men heldigvis så fanget fornuften meg den gang også å det ble limt å spjelket så resultatet ble helt topp til slutt.

Ville høre med Viken`s børsemakerverksted han kan nok etter det jeg vet få åpnet tuten igjen.

Føler med deg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med opprettingen?

 

Loddingen får ingen belastning siden kreftene kun holdes innenfor rørveggene

Null er et svært lite tall. Loddingen får garantert noe belastning hvis du setter inn en hydraulisk "utvider" inn i røret. Stresset vil ikke være bare på innsiden, stålet er elastisk. Men om det blir nok stress i loddingen slik at den skades er vel ikke sansynlig siden du har prøvd dette før.

 

Det vanskelige er vel å få det helt rundt igjen, siden deler av rørvegggen er strukket på utsiden, i tillegg til innsiden. Regner du med at det må files for å få det bra, eller er utbykkingen tilstrekkelig? Kommer du til å trenge ny brunering?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det blir helt rundt, men det var det vel neppe i utgangspunktet heller...

Det løpet hadde jeg i utgangspunktet tenkt å brotsje opp til 1/4 eller 1/8, så det burde vel renovere choken...

Loddingen har vel en smule elastisitet...

 

Retteprosedyren er blitt velsignet fra Tyskland, og en børsemakerbekjent av meg har laget verktøyet. Jeg treffer ham i morgen, og med litt flaks får jeg tryllet i tårnkammeret i helgen :wink:

 

Ser ut som om filing ikke blir nødvendig, og det er mulig jeg flekkbrunerer litt...

 

Er snart ferdig med limejiggen, så kolben bør snart være klar til liming...

Link to comment
Share on other sites

Det var sørgelig lesing ja :cry: Men når det skal sies, så var det vel "lykke" at det var hagleløpet og ikke rifleløpet som fikk smellen :?:

 

Skal bli spennende å se på reprasjonsprosessen, missforstå meg rett. Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke vært menneske på lang tid :cry::cry::cry:

 

Jeg og lurer også litt på hvordan det skjedde. Ser ut som en god smell, i forhold til "gikk i bakken". Skulle jeg tippet så hadde det vært vill jakt etter en tiur i steinete terreng, og ikke et hendig uhell på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Shit happens, when you party naked! :shock:

Uff nei, den var slem. Men dette var leit og se i grunn. Har fulgt med på prosjektene dine gjevnlig, og dette ble et lite nederlag. Men virker jo som skadene ser verre ut en de er, og lar seg fikse. Forhåpentligvis :)

 

Men uansett, Keep up the good work! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rette opp buker i et hagleløp er ikke noen stor og vanskelig sak.

Desto ebklere er det når de sitter i munningen.

Handler ikke om nødvendigvis å ha dyrt redskap, snarere om å ha kunnskapr, en tilpasset dor og en lett hammer.

Blir nesten ikke visandes.

Lettere dette enn å banke spenn i gamle bladfjærer til biler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med sommerferie og andre gjøremål høyest prioritert har det vært litt stille her i det siste, men nå er jeg så smått i gang.

 

Status for øyeblikket er at stokken limes i kveld, mens det lovte retteverktøyet ennå ikke har dukket opp :?

Forespørsel om innlån er derfor sendt til en annen kilde :wink:

 

Sånn i mellomtiden tenkte jeg at kammerfolket kanskje kunne ha interesse av å se hvordan en nesten hundre år gammel forbedret Anson&Deleymekanisme med overliggende avtrekkstenger og tre slaglåser ser ut inni...

 

Var det noen som sa Sveitserur??

 

normal_ad81.jpg

 

normal_ad82.jpg

 

normal_ad83.jpg

 

normal_ad84.jpg

 

normal_ad85.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var stunden for liming kommet....

 

Jeg var litt usikker på om jeg skulle putte denne sekvensen i "Woodstock-tråden" men siden dette liksom er Adelheid sin tråd valgte jeg å sette den her.

 

Først et lite bilde av remediene jeg bruker:

 

normal_ad91.jpg

 

Limet er T-88 Epoxy fra Chemtech. Dette er en strukturell epoxy som er godkjent til liming av strukturer på fly, og jeg har svært gode erfaringer med denne. Metyletylketon er en slags "Turboaceton" som jeg bruker til avfetting samt til å vaske vekk overskudd av lim med.

 

I tillegg liker jeg å ha en eske fyrstikker samt noen lapper og litt toalettpapir for hånden.

 

Her har jeg blandet en passe dose epoxy og påfører fyldig med en fyrstikk for å komme til i alle kriker og kroker i bruddflaten:

 

normal_ad92.jpg

 

normal_ad93.jpg

 

Når bruddflatene er dekket lar jeg det hele ligge en 15-20 minutter for at limet skal trekke godt inn i porene:

 

normal_ad94.jpg

 

Deretter er det på med flere fyrstikker og fjerne mest mulig av overskuddet...:

 

 

normal_ad95.jpg

 

Delene settes så sammen for hånd og "jobbes" mot hverandre for å få ut det jeg ikke klarte å skrape av...

Legg merke at det tyter ganske jevnt ut:

 

 

normal_ad96.jpg

 

 

Når det ikke lenger kommer mer ut er det på tide å sette delene i litt press og skrape/vaske vekk overskuddet:

 

normal_ad97.jpg

 

 

normal_ad97.jpg

 

Nå finjusterer jeg og øker presset litt. Herfra skal limet få herde og den lille limfugen som ligger utenpå fjerner jeg mekanisk etter herding:

 

 

normal_ad98.jpg

Link to comment
Share on other sites

24 timer senere....

 

En liming blir ofte så vellykket som forberedelsene og i dette tilfellet var forberedelsene bra...

 

Her har jeg fjernet limoverskuddet:

 

normal_ad101.jpg

 

..og bruddet kommer til å bli tilnærmet usynlig når partiet blir oljet:

 

normal_ad102.jpg

 

Jeg har også grovskåret opp nettskjæringen i bruddområdet:

 

normal_ad103.jpg

 

...også innvendig er sporene etter bruddet minimale:

 

normal_ad104.jpg

 

Stokken skal nå få herde en ukes tid....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...